Poslední aktualizace: 20.4.2020 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Beskid Żywiecki v zimě, přechod přes chaty Slowianka a Rysianka

Beskid Żywiecki v zimě, přechod přes chaty Slowianka a Rysianka

Okruh přes chaty Slowianka a Rysianka, Beskid Żywiecki v zimě

20.4.2020 | Petr Krčmář
Martoszka

Polovina ledna. Je po druhé hodině, když parkujeme ve Skalce v srdci polské části Kysuckých Beskyd (Beskid Żywiecki). Fest prší a tak se z auta nikomu moc nechce. Nakonec se ale donutíme převléct pod střechou autobusové zastávky a vyrážíme na chatu Slowianka.

Po pár minutách déšť ustává a my sundáváme pláštěnky a bundy. Po hodině výstupu se objeví něco nevídaného - první letošní sníh a po chvíli také chata. Paní domácí nás čeká, je pěkně vytopeno a pivo jako křen. Naštěstí v bufetu se nedá sehnat jídlo a tak se s železnou zásobou nemusíme vláčet po zbytek cesty.

Ráno je krásně, vyrážíme směr chata (schronisko) Rysianka. Je málo sněhu, ale je umrznuto, takže nasazuji jako první sněžnice. Alespoň to neklouže. Na pastvinách se otvírají výhledy na sever na hřeben a na jih do Polska.

S přibývající výškou přibývá i sníh a za chvíli máme sněžnice všichni. Cesta po úbočí je místy úzká a příkrá. Ne vždy šlapat ve sněžnicích je výhoda. Jsme na pláni před chatou, výhled je jedničkový, kolem spousty lyžařů. Fotíme a dorážíme na Rysianku. Chata je přecpaná, ale než se nastěhujeme do pokojů a připravíme spaní, jsou v restauraci jen ubytovaní, takže je klid.

Beskid Żywiecki

Dáváme tradiční bigos, pár piv a spřádáme plány na jaro. Je toho poměrně dost, Kypr, Zillertálky, voda v Polsku, k tomu jeskyně na Slovensku - občas se zasmějeme tomu, jak ten primitivní národ na východě se zamoří jen díky tomu, že než aby si koupili Viagru, pojídají radši netopýry a šupiny z luskounů.

Přes noc se zatáhlo a začal padat sníh. Míříme na Hali Boraczej. Tam máme objednanou poslední noc, ale protože jsem se dozvěděl, že doma neteče voda, chci s rodinkou sestoupit až k autu.

Slowianka Rysianka

Je zataženo a tak nejdeme po hřebeni, ale nejkratší cestou sestupujeme, zdržuje jenom Venca, co s Vojtou marně přehrabávají závěj a hledají kešku. Sněhu ubývá, ale jsme vytrvalí a sněžnice odvazujeme až těsně před chatou. Ta je narvaná až po střechu. K autu je to jen kousek, rušíme proto rezervaci a pokračujeme na parkoviště.

Je duben. Úplně jsem změnil své rituály - přijdu z práce a místo abych si dal pivo, jdu vyvařit roušku. Všechny plány jsou v řiti, čínský mor decimuje Zemi. Alespoň že stavebniny jsou už otevřené, letos se bude makat na baráku. Beskid Żywiecki Beskid Żywiecki Treking.cz - diskuze

Turistika v Kysuckých Beskydech, mohlo by vás zajímat

15.4.2020 / René Nakládal
Tip na výlet · Luhačovické toulky: Luhačovice - největší moravské lázně

Lázeňské město Luhačovice se zcela oprávněně pyšní označením největších moravských lázní. Při pomyšlení na toto malebné místo mnoho z nás napadá myšlenka na dva nejznámější prameny Vincentka a Ottovka. Unikátní …

14.4.2020 / Otakar Brandos
Příroda · Útoky medvěda hnědého na člověka: obranné útoky, útoky medvěda se změněným chováním a predační útoky

Útoky medvěda hnědého (Ursus arctos) na člověka jsou v Karpatech sice spíše výjimečné, ale čas od času k nim dochází. Tyto medvědí útoky lze rozdělit do tří kategorií: obranné (defenzivní), útoky medvěda se změněným …

8.4.2020 / Jozef Cyprich
Blog · Suvenírové bankovky alebo tradičné suvenírové predmety nestačili

Vrátili ste sa z návštevy turisticky či inak zaujímavého miesta, pricestovali ste z cudziny? Ak áno, určite ste si okrem zážitkov a fotografického materiálu priniesli aj niečo, čo vám bude navštívené miesto dlho pripo …

7.4.2020 / Otakar Brandos
Blog · Rouškaři, rouškpráskači, rouškstapo a rouškopati: Rouškařem rychle a snadno? Výbuch solidarity a nebo vyhřeznutí těch nejhorších charakterů?

Jaro je již v plném proudu. Za současné karantény je to však jaro trochu podivné. Byť příroda je stejná jako vloni a nadechuje se k rozkvětu. Naše společnost se ale potácí odezdi ke zdi. Zatímco se před necelými třemi …

5.4.2020 / Jozef Cyprich
Cestování · Monako - kniežatstvo na Azúrovom pobreží

Najhustejšie zaľudnený a po Vatikáne druhý najmenší štát na svete... Slávne a na starom kontinente najstaršie kasíno... Spoločenské aféry kniežat a princezien... Preteky áut Formule 1 a IRC... Rezidencie a jachty …

3.4.2020 / Ondřej Havelka
Cestování · Cestování a káva: kofeinové rauše v různých kulturách a kávovník jako biblický strom poznání dobrého a zlého (2)

Arabové si svůj přístup ke kávě založili na velmi jemném mletí (což zajistí lepší a silnější extrahování a vytáhne z kávy maximum esence) a přidávání koření, nejčastěji kardamonu, ovšem také vanilky, skořice …

26.3.2020 / Jozef Cyprich
Tip na výlet · Bradlové pásmo: významné skaly v údolí Bielej vody

Údolie Bielej vody, alebo tiež Púchovská dolina, predĺžením až k Lyskému priesmyku oddeľuje Javorníky od Bielych Karpát. Až sem zasahuje bradlové pásmo tiahnuce sa po obidvoch stranách Váhu, výsledkom čoho sú odhalené …

24.3.2020 / Otakar Brandos
VHT · Cima di Entrelor, túra za kozorožci a kamzíky v Národním parku Gran Paradiso

Cima di Entrelor (3 430 m) v Národním parku Gran Paradiso v italských Grajských Alpách není krásou ani výškou nijak výjimečný kopec. Cima Entrelor je hora turisticky naopak spíše nezajímavá, byť leží v ostrém skalním hřebe …

22.3.2020 / Otakar Brandos
Turistika · Koruna Súlovských skal: přes Obrovskou bránu pod Bradu a přes Gotickou bránu na Súlovský hrad, Manínska tiesňava a Bosmany / Fotogalerie k článku / Fotogalerie č. 2 k článku

Súlovské skály jsem v loňském roce navštívil jen dvakrát. A vždy jen letmo. O to více jsem se těšil na letošní Velikonoce, kdy jsem chtěl do Súlovských vrchů vyrazit s dcerou v plné polní. Na hezký třídenní trek. Bohužel nezbývá než …

20.3.2020 / Josef Hebr
Turistika · Semmering: unikátní horská železnice v Rakousku je nejstarší horskou dráhou světa

Přiznávám, že země našich sousedů, Rakousko, mi přirostlo k srdci. Všichni tušíte proč. Nádherné majestátné hory se svými národními parky, veletok Dunaj a jeho přítoky, bohatá historie a k ní patřící fascinující památky a …

19.3.2020 / Otakar Brandos
Hrady · Nejvýše položené hrady na Slovensku: 10 (20) nejvýše položených slovenských hradů

Které ze slovenských hradů jsou nejvýše položené? Odborná literatura zhusta zmiňuje první z tří nejvýše položených hradů na Slovensku. Ale který z hradů na území dnešního Slovenska zaujímá v případě nad …

Velký Roudný Úplňky Chata Horalka Strečno Beskydy, ubytování Soumrak Luční bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus Afélium Zverovka Chalupská slať Šumava, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Cumulonimbus Pohorky