Poslední aktualizace: 16.10.2021 , svátek má

Koločava neboli Zakarpatská Ukrajina na kole

Na kole do Koločavy (1): Zakarpatská Ukrajina očima cykloturisty

21.5.2013 | Pavel Valenta

Nejdříve přišel Mirek a Jitka s návrhem cyklotreku na Ukrajinu. Potom následoval muzikál Koločava, na motivy Ivana Olbrachta Nikola Šuhaj loupežník, z pera Petra Ulrycha a Stanislava Moši, v zámeckém parku ve Slavkově u Brna, scéna …"do světa už kráčí osvěta"… příjezd sboru prvorepublikových četníků na bicyklech za zpěvu písně "Civilizace" a bylo vystaráno. Musím na Zakarpatskou Ukrajinu… V Koločavě byli snad už všichni, jenom já ne… Míra vypracoval itinerář, poslal odkaz na článek v Trekingu od Evy Vorlové a už jsem se jenom těšil.

Malý Berezný, klášter sv. Mikolaje

Přesun přes Slovensko do Humenného volíme vlakem. Přímý spoj do Košic má kapacitu jen osm kol, v kombinaci s termínem prázdnin a potřebou čtyř místenek pro kola v jednom vlakovém spoji vzniká "kombinace vražedná". Nakonec se podařilo a vyjíždíme v osvědčené sestavě cyklopoutníků, neboli "brašnářů", nebo chcete-li "natěžkystů", Mirek, Jitka, Mila a já, vstříc poznání.

Čtěte také: Zakarpatská Ukrajina na kole, Kolo - Koločava aneb Zakarpatím na kole

V Humenném (156 m n. m.), už za tmy na nádraží u studny, zdravíme sochu dobrého vojáka Švejka a 5 km za městem na louce, ukryti za lánem kukuřice nedaleko silnice u obce Hažín nad Cirochou, vychutnáváme první noc na vandru.

Cesta z Humenného do ukrajinské obce Kostryna

"Víš co je jednotka pro zavazení?", "půl prdele"… zaznělo při balení harampádí ve stanu. Od rána je jasno a teplo, bude pařák. Hlavní silnice číslo 74 vede k hraničnímu přechodu na Ukrajinu u obce Ubľa, příjemných 52 km po mírně zvlněné silnici s minimálním provozem. Itinerář dnes velí 76 km, tak není kam spěchat.

Sil, kostel sv. Vasila

Obec Kamenica nad Cirochou nás vítá největším počtem čápů, co jsem kdy viděl pohromadě. Na poli za traktorem v brázdách kráčí kolem padesáti čápů bílých. Za okresním městem Snina začíná vozovka mírně stoupat. Vpravo se zvedá pohoří Vihorlatu, vlevo Bukovské vrchy. Projíždíme národním parkem Poloniny.

Vyjíždíme sedlo Kolonický vrch (441 m n. m.), na kterém stojí astronomická observatoř. Naši "kačeři" po cestě loví svoje první prázdninové "kešky". Zatím jsme potkali jen jednoho cyklistu "natěžkystu" a to v protisměru.

Následuje dlouhý sjezd do Ubľy a k hraničnímu přechodu na Ukrajinu. Přechod je malý, relativně nově vybudovaný a co je hlavní, není tady žádná fronta aut. Odbavení probíhá v klidu a s úsměvem, jak na Slovenské, tak i Ukrajinské straně.

Kostrina, silnice č. N 13 Železniční most v obci Užok

"Kam jedete,"… ptá se mladý ukrajinský policista v černé zásahové kombinéze a s úsměvem plným zlatých zubů "do Koločavy a na kole?"… diví se "od vás tam jezdí všichni terénními auty nebo na motorce"… a přeje nám šťastnou cestu. Jestli všechno půjde hladce jako tento "obávaný výstup z Schengenu", tak nemám obav z poznání této "mýty opředené" oblasti Ukrajiny.

První obcí na ukrajinské straně hranice je Malyj Bereznyj. Střechy a fasády kláštera sv. Mikuláše svítí novotou. Po silni N 13 pokračujeme kolem řeky Už a železniční trati Užhorod - Lvov.

Za městem Velkyj Bereznyj vjíždíme do Užanského národního parku. Údolí řeky se tady začíná zužovat a výška okolních kopců znatelně narůstat. Kvalita silnice je žalostná, rozbitý asfalt, samá díra a krajnice mnohde úplně chybí. Pokud si doma někdy stěžuju na kvalitu cest, měl bych chvíli jezdit po zakarpatské oblasti a začnu si stavu našich silnic vážit…

V první části průvodce naleznete podrobně zpracovánu oblast bývalé Podkarpatské Rusi, dnešní Zakarpatské oblasti Ukrajiny, do druhé části průvodce jsme zařadili hory v oblasti bývalé Haliče a Bukoviny.

Průvodce Vedle velkého množství praktických informací tady naleznete podrobné popisy túr a treků, všech významných hřebenových přechodů, kterých oproti předchozímu vydání rovněž znatelně přibylo. Kniha je opět doplněna velkým množstvím fotografií, ale také digitálně zpracovanými mapkami a výřezy z turistických topomap 1:100.000 a zejména výřezy z turistické mapy 1:50.000 …další informace

Za ploty domků vesnice Zabrid na nás pokřikují děti "ahóój"…, zastavuji u česáčů jablek. Ovoce je kolem silnice spousta, "to máte na mošt nebo na pálenku"… ptám se dvou "chasníků", "na pálenku, ochutnej"… a podává mi plnou skleničku. "ta píše"… uznale chválím a lapám po dechu. Chvíli jsme pohovořili a pokračujeme v cestě.

Zjišťuji, že místní obyvatelé mluví převážně rusínsky a že než v mém případě špatně mluvit anglicky a ještě hůře rusky, bude lépe domlouvat se česky a půjde to také. Mnoho výrazů má rusínština stejné jako slovenština. Dokonce se dovídám, že ukrajinština je více podobna rusínštině než ruštině. A jak že poznám rusínštinu ? No přece jako hromada "starých" chlapů, z vojny…

Samostatnou kapitolou pro mně je azbuka. Ukrajinská azbuka (cyrilice) je podobná té ruské, má však mírné odlišnosti.

V obci Sil zastavujeme s Milou u dřevěného "monastýru" sv. Vasila Velikého, je z roku 1777, patří k bojkovskému typu karpatských kostelů. Těchto úžasných dřevěných církevních památek máme v seznamu po cestě několik kvůli dřevěným turistickým známkám, které pronikly už i na Ukrajinu. Další překrásný dřevěný kostel je v obci Kostryna. Pokrovský "monastýr" je zasvěcen ochraně Panny Marie, pochází z roku 1645 a má turistickou známku číslo 20.

Odbočujeme do vsi Kostrinska Roztoka doplnit v "magazinu" zásoby a spláchnout prach z cest ukrajinským pivem Oboloň. Pivo mají čepované, studené a dobré. V rozhovoru s místní "tetou", které jsme zabrali lavičku u domu vedle obchůdku, "dolaďujeme" některé jazykově společné výrazy pro zdvořilostní fráze.

Obec Užok Silnice T0722, nad obcí Husnyi

Tábořiště jsme si vyhlédli u řeky Už nedaleko železničního mostu na začátku vesnice. Je tady klid, spasená travička, snadný přístup do řeky. Koupel je příjemná. Ani nerozděláváme oheň a vaříme na plynu, "stal se z tebe plynový skaut,"… říká Mila a má pravdu, nechce se mi na dřevo. Noc je příjemná, teplá a bez komárů. Jo a vymyslel jsem vymyšlený stojánek na kolo, ale o tom až někdy jindy.

Od údolí řeky Už k polonině Boržava

Nad ránem padla rosa, přišly dvě stračeny na pastvu, na mostě sem tam zarachotí vlak, teplo hned od rána a vymetená obloha. Romantika jako prase. Cítím ten správný prázdninový klid.

Kolem silnice N 13 fotím dřevěné telegrafní sloupy. Jsou tak o polovinu nižší než co znám a na třech ramenech mají 24 izolantů. Úzké údolí vypadá zajímavě předrátovaně. Vedle cesty za Kostryní míjíme vyznačené tábořiště i s přístřeškem. Za zmínku stojí chráněné železniční přejezdy na elektrifikované trati Velkyj Bereznyj - Volosianka. Strážní domky mají předzahrádku, kytky, bílé obrubníky, kolem přejezdu černo-bíle natřený plot, vypadá to pěkně.

Silnice T0722, sedlo (910 m n.m.) nad obcí Roztoka

Začínám si více všímat opravených zděných kostelů. Zpravidla svítí novou lesklou barevnou oplechovanou střechou a barevnou omítkou. V okolní šedi ostatních domečků vesnic vypadají tyto církevní stavby okázale, oproti již zmíněným dřevěným karpatským kostelíkům.

Za Zhornavou se údolí rozšiřuje, kolem cesty jsou k vidění ohrady, pastviny, posečené louky, sušáky na seno. Kravky se v klidu loudají po silnici, auta neauta, jako někde v Nepálu, míjíme koňské povozy se slámou… Pastva pro oči a objektiv fotoaparátu. Jet se rychle stejně nedá, jak je silnice rozbitá, tak se kocháme a nasáváme atmosféru venkova.

Nad Volosiankou vede horská železniční trať, takový "Zakarpatský Semmering" s množstvím tunelů a viadiktů, která se šplhá do Užockého průsmyku (852 m n. m.). Průsmyk si Mila pro tentokrát "odpustila". Silnice vede pod dlouhým viaduktem o šesti pilířích napříč údolím nad vesnicí Užok. Až doma jsem si přečetl, že ve své době to byl nejdelší most na území Československa. Kousek od viaduktu v dolní části obce se ukrývá malý dřevěný kostelík sv. Michala. Patří také k bojkovskému typu karpatských kostelů a má turistickou známku.

Sedlo Volovec (619 m n.m.) Siněvirské (Mižigorské) sedlo (910 m n.m.), 4.den

Odpočívám na návsi s dvěma "domorodci". Po obvyklých otázkách odkud a kam, vypráví o životě u nich na venkově. Mladší jezdí za prací někam k Liberci. S lidmi, kteří v České republice pracovali, nebo tam někoho mají, jsme se setkávali každý den. Vždy se k nám srdečně hlásili, když spatřili české vlaječky na cyklobrašnách, byly to příjemné okamžiky.

V obci naše výprava odbočuje na vedlejší silnici T0722. Vede malebným údolím, proti proudu potoka, po modré turistické značce, kolem pěkných míst pro táboření. Pozvolna stoupáme kamenitou cestou do "perevalu" (892 m n.m.) nad zapadlou vesničkou Husnyj. Naskýtá se fantastický rozhled na okolní kopce a údolí. K jihovýchodu se táhne výrazný hřeben Bukovské poloniny, jež leží na rozhraní Zakarpatské a Lvovské oblasti. Na jihu se zvedá polonina Boržava.

Potkáváme dnes první cykloturisty, Ukrajince. Klučina jede pořádně naložený, pěkná "děvucha" jen s batůžkem. "Si to někdo umí zařídit"… povzdechne si Mila a polituje chlapce. V průsmyku odpočívá skupina skautíků s batohy, ty vyvezl na korbě nákladní ZIL. Kolem cesty roste spousta borůvek.

Ráno v údolí řeky Tarebla, mezi obcí Siněvirská Polana a Siněvir

Následuje dlouhý sjezd do vesnice Perekresnyi kolem horské říčky Žděnivka. Až tam máme pod koly opět asfalt. V "gorodě" Žděněvo stojí několik nových moderních hotelů, restaurací a "turbáz". Na okolních svazích je zimní lyžařské středisko. Po "gruntovce" T0719 a T0718 se dostáváme do Verkhni Voroty. "Magazin" je zavřený, ale stačí zazvonit a "panimáma" přichází a jde prodávat. K přespání využijeme malé hřiště za obcí hned u cesty.

Nekompromisně stoupáme do silničního sedla (619 m n. m.) nad městem Volovec. Je odtud pěkný výhled na vrcholový kříž hory Temnatij (1343 m) poloniny Boržava a na kopce Verchoviny, kolem kterých jsme včera a dnes projížděli. Huklivyj nás vítá pozvánkou na festival borůvek, Verchovinská jafyna. V okolí se mnoho lidí zabývá sběrem lesních plodin a jafyna je místní lidový název pro borůvku.

Zastavujeme u dřevěného kostelíku sv. Ducha. Je tady pramen a lavička pod lípou. Mila jde fotografovat, "lovit kešku", potom si něco dlouze píše do deníčku. Já zatím doplňuji zásoby vody, abychom nezdechli vedrem. "Ta voda je svěcená, zázračná a dobrá"…, upozorňují mě "bábrlinky" co sedí ve stínu na lavičce a pozorují naše konání. Dávám se s nimi do hovoru, je z toho milé setkání a společné fotografování. Marně vysvětlujeme, že nejsme novináři a nepíšeme knížku o jejich kraji. Slibujeme, fotky určitě pošleme.

+ Potulky poloninou Svidovec

Hory Dvoudenní túra v Beskydech, přes Lysou horu na Travný a Kykulku
Hory Podzim v údolí Lahaul, šestidenní trek v Indickém Himálaji
Hory Švédsko, Královská cesta Kungsleden (1) aneb spanilá jízda do Laponska
Baranec Štiavnické vrchy Jeseníky, ubytování Radegast Pravčická brána Kvarky Chata Kotař Klíč Beskydy, ubytování Poledník Závojový vodopád Maroko Jeřáb Venuše Sovinec Jupiter Poľana Soos Lužické hory Starý Jičín Fáze Měsíce Šútovský vodopád

S medvědy v zádech (2), jak se chovat při setkání s medvědem

Medvěd

Existuje celá řada rad a doporučení, co dělat a jak se chovat při pohybu v oblastech, kde nelze setkání s medvědem vyloučit. Zhruba by se daly…

Outdoorové bundy - bundy v outdooru, používané materiály

Bunda, neboli svrchní vrstva při cestě ven (na hory, na kolo, do města) je velmi důležitou součástí oblečení, zvláště v případě, kdy nám povětrnostní podmínky tolik nepřejí. Správný výběr nás může ochránit od nepříjemných…

1. Rumunské Karpaty Capatini, přechod dvou zapomenutých národních parků v Rumunsku
2. Ukrajinské Karpaty Přechod pohoří Hriňavy a Čivčiny, trek s bonusovým výstupem na Pětroš
3. České hory Hřebenovka Jeseníků na sněžnicích trochu jinak, trek z Červenohorského sedla na Rejvíz
4. České hory Kolem vodopádů Stříbrného potoka na nejvyšší vrchol Rychlebských hor - Smrk (1 125 m)
5. Slovenské hory Přechod přes Skriniarky, vysokohorská turistika v Západních Tatrách