Poslední aktualizace: 4.11.2021 , svátek má
Treking > Vesmír > Fluor (F) v galaxii NGP-190387 se silnou tvorbou hvězd

Fluor (F) v galaxii NGP-190387 se silnou tvorbou hvězd

Astronomové jej detekovali ve vzdálené galaxii z doby, kdy byl vesmír pouze 1,4 miliardy let starý

4.11.2021 | ESO2115
Vizualizace galaxie NGP–190387

Pomocí radioteleskopu ALMA, jehož evropským partnerem je ESO, nalezl tým a stronomů fluor v galaxii vzdálené 12 miliard světelných let. Jejímu světlu tedy trvalo 12 miliard let, než dolétlo až k nám. V takto daleké galaxii s intenzivní tvorbou hvězd se fluor podařilo detekovat vůbec poprvé. Objev přináší nové informace o tom, jak ve vesmíru vzniká prvek, který se vázaný ve sloučeninách fluoridech vyskytuje v našich kostech a zubech.

"Všichni víme, že existuje chemický prvek fluor, protože každý den používáme zubní pastu, která ho obsahuje v podobě sloučenin - fluoridů," říká Maximilien Franco (University of Hertfordshire, UK), vedoucí studie, která byla publikována ve vědeckém časopise Nature Astronomy. Jako většina prvků kolem nás i fluor původně vznikl uvnitř hvězd. "Až dosud jsme však přesně nevěděli, jakým způsobem k tomu dochází, ani jaký typ hvězd většinu fluoru ve vesmíru produkuje!"

Maximilien Franco a jeho spolupracovníci zaznamenali fluor (v podobě sloučeniny fluorovodík, fluoran, HF) v rozsáhlých oblacích plynu ve vzdálené galaxii NGP-190387, Vizualizace galaxie NGP–190387 kterou pozorujeme tak, jak vypadala v době, kdy byl vesmír pouze 1,4 miliardy let starý (což je asi desetina jeho současného věku). Jelikož hvězdy v závěrečných stadiích vývoje vyvrhují do svého okolí chemické prvky vytvořené ve svém nitru, je zřejmé, že ty, které ve sledované mladé galaxii vyrobily fluor, musely prožít svůj životní cyklus a zaniknout velmi rychle.

Členové týmu se domnívají, že nejpravděpodobnějšími producenty fluoru jsou Wolf-Rayetovy hvězdy - velmi hmotné stálice, které žijí pouze několik milionů let, což je jen 'okamžik' ve srovnání s historií vesmíru. S jejich pomocí je možné vysvětlit pozorované množství fluorovodíku, které astronomové zaznamenali. Wolf-Rayetovy hvězdy byly jako možný zdroj fluoru navrženy již v minulosti, ale vědci až dosud nevěděli, jak významné tyto objekty byly při jeho produkci v raných fázích vývoje vesmíru.

Vizualizace Wolf–Rayetoy hvězdy

"Ukázali jsme, že Wolf-Rayetovy hvězdy, které patří k nejhmotnějším stálicím ve vesmíru a mohou v závěrečné fázi vývoje prudce explodovat, nám svým způsobem pomáhají udržovat zdravé zuby," vtipkuje Maximilien Franco.

Kromě stěžejní úlohy těchto hvězd byly v minulosti navrženy také další scénáře, jak by ve vesmíru mohlo docházet ke vzniku a šíření fluoru. Jedním z příkladů jsou pulsace obřích vyvinutých stálic s hmotností až několikrát převyšující Slunce, které jsou označovány jako hvězdy asymptotické větve obrů. Členové týmu si však myslí, že tyto alternativní scénáře, u nichž je v některých případech potřeba až miliard let vývoje, nemohou plně vysvětlit množství fluoru pozorované v galaxii NGP-190387.

"V případě této galaxie trvalo pouze desítky, maximálně stovky milionů let než dosáhla obsahu fluoru, který je srovnatelný s hvězdami v Mléčné dráze staré 13,5 miliardy let. Je to zcela nečekaný výsledek," říká profesor Chiaki Kobayashi (University of Hertfordshire). "Naše měření přináší zcela nový pohled na původ fluoru, který vědci zkoumají po dvě desetiletí."

Objev v galaxii NGP-190387 představuje jedno z mála pozorování fluoru mimo Mléčnou dráhu a její nejbližší galaktické okolí. Astronomové sice již v minulosti detekovali přítomnost tohoto prvku ve vzdálených kvasarech - hyperaktivních jádrech mladých galaxií, kterým energii dodávají superhmotné černé díry, ale dosud se jim nepodařilo zaznamenat ho v galaxii s probíhající tvorbou hvězd v takto rané fázi vývoje vesmíru.

Detekce fluoru byla v tomto případě náhodným objevem, který se podařil díky využití kosmických a pozemních observatoří. Galaxie NGP-190387 původně objevená Herschelovým kosmickým dalekohledem (Herschel Space Observatory) Evropské kosmické agentury a následně pozorovaná pomocí radioteleskopu ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) v Chile, je na svou vzdálenost mimořádně jasná. Data získaná pomocí ALMA potvrdila, že výjimečná zářivost NGP-190387 byla částečně způsobena jinou hmotnou galaxií, která se nachází velmi blízko spojnice mezi námi a NGP-190387. Hmotná galaxie zesílila signál, který pozorovali Franco a jeho tým, což jim umožnilo zaznamenat slabé záření emitované fluorem v NGP-190387 před miliardami let.

Širokoúhlý pohled na oblohu v okolí galaxie NGP–190387

Budoucí výzkum galaxie NGP-190387 dalekohledem ELT (Extremely Large Telescope), který je ve fázi výstavby v Chile a měl by zahájit vědecká pozorování na konci tohoto desetiletí, by mohl odhalit další i z jejích tajemství. "ALMA je citlivá na záření emitované chladným mezihvězdným plynem a prachem," vysvětluje Chentao Yang, vědecký asistent ESO v Chile. "Pomocí ELT budeme schopni pozorovat u NGP-190387 přímo světlo hvězd a získáme tak zásadní informace o této složce její hmoty."

Poznámky

Výzkum byl prezentován v článku "The ramp-up of interstellar medium enrichment at z > 4", který byl publikován ve vědeckém časopise Nature Astronomy (https://doi.org/10.1038/s41550-021-01515-9).

Složení týmu: M. Franco (Centre for Astrophysics Research, University of Hertfordshire, UK [CAR]), K. E. K. Coppin (CAR), J. E. Geach (CAR), C. Kobayashi (CAR), S. C. Chapman (Department of Physics and Atmospheric Science, Dalhousie University, Kanada a National Research Council, Herzberg Astronomy and Astrophysics, Kanada), C. Yang (European Southern Observatory, Chile), E. González-Alfonso (Universidad de Alcalá, Departamento de Física y Matematicas, Španělsko), J. S. Spilker (Department of Astronomy, University of Texas at Austin, USA), A. Cooray (Department of Physics and Astronomy, University of California, Irvine, USA), M. J. Michałowski (Astronomical Observatory Institute, Faculty of Physics, Polsko).

Další informace

Evropská jižní observatoř (ESO) umožňuje vědcům z celého světa objevovat tajemství vesmíru ku prospěchu všech. Navrhujeme, stavíme a provozujeme pozemní observatoře světové úrovně, které astronomové využívají k řešení vzrušujících otázek a šíření fascinace astronomií. Podporujeme mezinárodní spolupráci v astronomii. ESO byla založena jako mezivládní organizace v roce 1962 a dnes ji tvoří 16 členských států - Belgie, Česko, Dánsko, Finsko, Francie, Irsko, Itálie, Německo, Nizozemsko, Portugalsko, Rakousko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko, Velká Británie - a dvojice strategických partnerů - Chile, která hostí všechny observatoře ESO, a Austrálii. Ústředí ESO, návštěvnické centrum a planetárium ESO Supernova, se nachází v blízkosti Mnichova v Německu, zatímco chilská poušť Atacama, úžasné místo s jedinečnými podmínkami pro pozorování oblohy, hostí naše dalekohledy. ESO provozuje tři observatoře: La Silla, Paranal a Chajnantor. Na hoře Paranal jsou to dalekohled VLT (Very Large Telescope) a interferometr VLTI (Very Large Telescope Interferometer), stejně jako dva přehlídkové teleskopy - VISTA pracující v infračervené oblasti a VST (VLT Survey Telescope) pro viditelné světlo. Na Observatoři Paranal bude ESO také hostit a provozovat pole teleskopů CTAS (Cherenkov Telesope Array South) pro detekci Čerenkovova záření v atmosféře - největší a nejcitlivější observatoř gama záření na světě. Společně s mezinárodními partnery provozuje ESO teleskopy pro milimetrovou a submilimetrovou oblast APEX a ALMA pracující na planině Chajnantoru. Na hoře Cerro Armazones poblíž Paranalu stavíme nový dalekohled ELT (Extrémně velký dalekohled, Extremly Large Telescope) s primárním zrcadlem o průměru 39 m, který se stane "největším okem lidstva hledícím do vesmíru". Z našich kanceláří v Santiagu řídíme naši činnost v Chile a spolupráci s místními partnery a veřejností.

Astronomická observatoř ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) je mezinárodním partnerským projektem organizací ESO, NSF (US National Science Foundation) a NINS (National Institutes of Natural Sciences) v Japonsku ve spolupráci s Chilskou republikou. ALMA je za členské státy financována ESO, NSF ve spolupráci s NRC (National Research Council of Canada) a NSC (National Science Council of Taiwan) a NINS ve spolupráci s AS (Academia Sinica) na Taiwanu a KASI (Korea Astronomy and Space Science Institute) v Koreji. Výstavba a provoz observatoře ALMA jsou ze strany Evropy řízeny ESO, ze strany Severní Ameriky NRAO (National Radio Astronomy Observatory), která je řízena AUI (Associated Universities, Inc.), a za východní Asii NAOJ (National Astronomical Observatory of Japan). Spojená observatoř ALMA (JAO, Joint ALMA Observatory) poskytuje jednotné vedení a řízení stavby, plánování a provoz teleskopu ALMA.

University of Hertfordshire přináší transformační dopad vysokoškolského vzdělávání pro všechny. Její studenti, zaměstnanci a projekty neustále dosahují svého plného potenciálu. Prostřednictvím vysoce kvalitní výuky, 550 studijních programů, špičkových výzkumných projektů a silných obchodních partnerství myslí výše, vyčnívají a pozitivně ovlivňují místní, národní a mezinárodní komunity.

Odkazy

Tel.: +441707 285770
Email: news@herts.ac.uk

2.11.2021 / Otakar Brandos
Trek · Hrubý Jeseník v pozdním létě - okruh přes Kouty nad Desnou, Dlouhé stráně, Vysokou holi a Praděd (1) / Fotogalerie k článku

Letos řadu treků plánuji do Jeseníků. Nejinak tomu bylo i v pozdním létě, kdy se mně zastesklo nejen po Mravenečníku a Dlouhých stráních, ale také po Pradědu, na kterém jsem letos ještě nebyl. No a protože přes všechny …

1.11.2021 / Otakar Brandos
Naše vrcholy · Čtyři palice (732 m), vrchol Žďárských vrchů s ikonickými skalními útvary

Vrch Čtyři palice (732 m, na turistickém rozcestníku 752 m) patří k nejznámějším vrcholům Žďárských vrchů, geomorfolo- gického podcelku Hornosvratecké vrchoviny. Ne ani tak pro svou výšku, ale díky ikonic …

27.10.2021 / Otakar Brandos
Trek · Narozeninové Jeseníky (2). Pohodový 45kilometrový okruh přes Velkou kotlinu, Dlouhé stráně a Divoký důl / Fotogalerie k článku

Po kamzičím představení pokračujeme dále na Dlouhé stráně. Čekají nás dlouhé schody vedoucí k horní nádrži. Tuším že jich je 168, Míša je poctivě počítala. Na schodech opět potkáváme ženské, se kterými jsme se …

25.10.2021 / Klára Polášková
Tipy na výlet · Podzim je nejlepším obdobím k návštěvě Ďáblovy prdele, turistika v České Kanadě

Podzim je nejlepším obdobím k návštěvě Ďáblovy prdele. Ano. Čtete správně. Přesně tak je, mimochodem velmi trefně, pojmenován jeden z nejbizardnějších skalních útvarů České Kanady. Cesty k této přírodní kuriozitě, …

24.10.2021 / Otakar Brandos
Testy · Fenix HM51R Ruby V2.0, recenze miniaturní nabíjecí čelovky s výkonem až 700 lumenů

Nabíjecí čelovka Fenix HM51R Ruby V2.0 je mladším sourozencem svítilny HM51R Ruby. Nová čelovka od Fenixu je sice o pár gramů těžší (80 g oproti původním 77 g), má však vyšší výkon (700 lm oproti 500 lm) a …

Vesmír · Slunci nejbližší asteroid 2021 PH27. Planetka s asi kilometrovým průměrem obíhá Slunce nejrychleji

S pomocí výkonné 570megapixelové kamery DECam v Chile se astronomům podařilo objevit asteroid s nejkratší oběžnou dobou ze všech známých asteroidů ve Sluneční soustavě. Oběžná dráha tohoto asteroidu, …

20.10.2021 / Otakar Brandos
Trek · Narozeninové Jeseníky (1). Pohodový 45kilometrový okruh přes Velkou kotlinu, Dlouhé stráně a Divoký důl / Fotogalerie k článku

Jeseníky, či správně Hrubý Jeseník, jsou ideálním pohořím k vícedenním trekům i v letním období. Nejenže je možné v Jeseníkách naplánovat docela výživné trasy vyhýbající se, alespoň z velké zčásti, davům turistů, ale …

20.10.2021 / Ondřej Havelka
Cestopis · Pouť k mekkánské Kostce v oparu předčasí (1). Fascinující dějiny jednoho z nejvýznamnějších náboženských poutních míst

Fascinující dějiny jednoho z nejvýznamnějších náboženských poutních míst na celém světě, mekkánské Ka'by (nebo též Kaaba, v překladu "kostka či krychle"), lze rozdělit do dvou údobí, či lépe vyjádřeno do dvou časů: do …

18.10.2021 / Dorek Čermák
Trek · Ještědsko-kozákovský hřbet na čtyři dny. Projekt 13/6 - Liberecký kraj / Fotogalerie k článku

A je to tu. V předpovědi pár dnů skvělého počasí. Telefonát Markétě, potkáme se v Tetřevím sedle pod Ještědem v podvečer. Čeká mě osmihodinová jízda po železnici, kde mám v Brně pár minut na přestup na …

16.10.2021 / Radomír Hruška
Trek · Vápencové eldorádo v pohoří Hochschwab, vysokohorská turistika v rakouských Alpách (2)

Na krasové plošině Sonnschienalm v okolí chaty není jediný zdroj vody. Sám mám sotva litr, což do večera jistě nevydrží. Jura je celkem rozmrzelý, neboť chce jít dál, my ostatní řešíme pitný režim. Velkým problé …

12.10.2021 / ESO2114
Vesmír · Trpasličí planety a asteroidy: 42 snímků ESO zachycuje největší planetky hlavního pásu Sluneční soustavy

Pomocí dalekohledu ESO/VLT v Chile astronomové pořídili snímky 42 planetek patřících k největším objektům hlavního pásu asteroidů mezi Marsem a Jupiterem. Vůbec poprvé se vědcům podařilo zobrazit takto …

Velký Roudný Úplněk Chata Horalka Strečno Beskydy, ubytování Soumrak Luční bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus Afélium Zverovka Chalupská slať Šumava, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Cumulonimbus Pohorky