Poslední aktualizace: 12.11.2020 , svátek má

Výstup na Velký a Malý Kriváň na Malé Fatře

Túra na Malé Fatře, vysokohorská turistika

12.3.2009 | Pavel Szabo

Tato nádherná trasa nás zavede na nejvyšší vrcholy Malé Fatry - Velký Kriváň (1 709 m n. m.) a Malý Fatranský Kriváň (1 671 m n. m.). Východiskem této trasy je malebné středisko Vrátna dolina - chata Vrátna (dolní stanice lanovky). Zde můžeme dojet buď autobusem nebo vlastním autem. Autobusy jezdí kyvadlově z Žiliny téměř každou hodinu.

Malý Kriváň v plné kráse

Trasa začíná u chaty Vrátna (740 m n. m.), což je vlastně dolní stanice kabinové lanovky. Můžeme si tedy zjednodušit trasu výjezdem lanovkou pod Snilovské sedlo (1 490 m n. m.). Vhodné obzvlášť pro rodiny s dětmi. Lanovka je moderní kabinová pro 8 lidí a provozní doba v letní sezóně je každou půlhodinu od 8:30 - 18:00. Ušetříme si tím asi dvě hodiny času.

Správní turisté se vydají od chaty Vrátna po zelené turistické značce, která nás dovede taktéž do Snilovského sedla (1 524 m n. m.). Stezka je značné exponovaná a místy dosti náročná. Ze začátku procházíme mnohými serpentinami lesem, dále vysekaným terénem pod lanovkou. Po celou dobu výstupu se nám odkrývají výhled na celou Vratnou dolinu a okolní hory. Na Snilovském sedle si můžeme odpočinou po náročném výstupu a pokochat se výhledy na Chleb, Steny, Velký Rozsutec či Velký Kriváň.

Velký Kriváň

Turistický průvodce, I. vydání. Malá Fatra je jedno z nejkrásnějších a nejvyšších pohoří Tatransko - fatranské oblasti. Pohoří, které je sice navštěvováno velice hodně, ale které poskytuje i možnosti toulek po osamocených hřebenech. To proto, že turistický ruch se koncentruje Malá Fatra, turistický průvodce
do několika turistických center. Kniha je doplněna o digitálně zpracované mapky, rozhledové růžice, panoramata s popisy významných vrcholů, sedel či jiných geomorfologických tvarů. Informace o dopravě, ubytování, nezapomínáme ani na uživatele GPS - družicových navigačních přístrojů. «

Ze Snilovského sedla vyrazíme po červené značce na Velký Kriváň. Terén už není tak náročný jako z Vrátne doliny a tak nemusíme nikam spěchat a v klidu pozorovat okolní krajinu. Cestou mineme Hranu Velkého Kriváně, kde se budeme, po výstupu na Velký Kriváň, opět vracet. Výstup na samotný Velký Kriváň nezabere více jak 20 minut.

Z vrcholu Velkého Kriváně se otevírají nádherné panoramatické výhledy na centrální část Malé Fatry i okolní pohoří jako Velká Fatra, Západní Tatry, za pěkného počasí i na Oravské Beskydy s Babí horou.

Do sedla Bublen

Po návratu na Hranu Velkého Kriváně pokračujeme po červené turistické značce po hlavním hřebeni Malé Fatry na Malá Kriváň, který vidíme před s sebou v plné kráse. Terén je až pod samotný hřeben Malého Kriváňa velmi pohodový a nenáročný. Pozor však na špatné počasí! Cesta vede po úzkém hřebeni a tak hrozí nebezpečí pádu při silném větru a dešti. Stezkou míjíme nenápadný vrchol Pekelník (1 609 m n. m.) a při následném sestupu dojdeme do sedla Bublen (1 510 m n. m.).

Sedlo Bublen je dalším ideálním místem na menší odpočinek před následným výstupem na Malý Kriváň. Terén je porostlý klečí a hustými porosty borůvčí. Po případném odpočinku pokračujeme opět po červené na samotný Malý Kriváň. Pozor na stezku, která se v sedle Bublen děli na červenou a zelenou. Zelená vede napravo přes vrchol Kontarky (1 536 m n. m.) do Sedla na Koni. My ale půjdeme pod vrcholem po červené.

Malý Kriváň

Stezka na Malý Kriváň je mírně exponovaná a prochází kolem různých skalních útvarů. Severní svahy této stezky sbíhají do velmi krásné Belianské doliny, ve které se hojně vyskytuje vzácná horská květena. Na vrcholu Malého Kriváně (1 671 m n. m.) je postaven asi třímetrový betonový sloup. Z vrcholu se otevírají kruhové výhledy na téměř na celé Slovensko.

Jsou různé varianty jak pokračovat dále, ale nejideálnější je vrátit se po stejné trase zpět do východiska - Vrátne dolina. Pro ty, kteří nemají zakoupenou zpáteční jízdenku na lanovku může být zajímavý sestup do Vrátne doliny přes již známé sedlo Bublen po zelené turistické značce směrem na Sedlo na Koni (1 218 m n. m.). Cesta dále pokračuje po žluté na Chrapáky (1 417 m n. m), po modré na Sedlo pod Kraviarským (1 230 m n. m.) a následný sestup do východiště naší túry.

• Obtížnost: středně těžká túra
  • Délka túry: 8 až 9 hodin chůze (bez lanovky)
  • Základní trasa: Chata Vratná - Velký Kriváň - Malý Kriváň a zpět
Sněžka Polární záře Šumava, ubytování Zverovka Jeseníky, ubytování Kvarky Téryho chata Říp Propast Macocha Praděd Rozhledny Čičmany Lysá hora Měsíc Mars Černé jezero Jeskyně Vodopády Mléčná dráha Hukvaldy Zimní hvězdná obloha Štrbské pleso Lomnický štít