Poslední aktualizace: 17.2.2024 , svátek má
Treking > Naše vrcholy > Vyhlídková Babia hora (1 725 m) v Oravských Beskydech

Vyhlídková Babia hora (1 725 m) v Oravských Beskydech

Babia hora, vrchol úžasných výhledů

10.9.2008 | Otakar Brandos

Babia hora (1 725 m), nejvyšší vrchol třetího nejvyššího pohoří Slovenska - Oravských Beskyd. Ano, Oravské Beskydy jsou po Tatrách a Nízkých Tatrách skutečně třetím nejvyšším pohořím Slovenska.

Babi hora, Oravské Beskydy

Můžete namítnout, že v našem přehledu pohoří Slovenska uvádím Oravské Beskydy až na páté příčce po té, co jsem Tatry, které se dělí na dvě základní jednotky - Západní Tatry a Východní Tatry (ty se dále dělí na Vysoké Tatry a Belianské Tatry), rozdělil na jednotlivé podcelky a uzpůsobil přehled z hlediska použitelnosti pro běžného turistu.

Babia hora, nejvyšší hora flyšového pásma

A aby těch rekordů nebylo málo, je Babia hora zároveň nejvyšším vrcholem všech Beskyd. Ty naše Beskydy (Moravskoslezské) s nejvyšší Lysou horou (1 323 m) za Oravskými Beskydami s Babí horou zaostávají o plných 402 výškových metrů. A stále nekončíme.

Cesta v pásmu kosodřeviny, Babia hora

Babia hora je rovněž nejvyšším vrcholem flyšového pásma Západních Karpat. I přes její velkou výšku to však na absolutní vítězství v této kategorii v rámci celých Karpat přesto neplatí. Nejvyšším vrcholem flyšového pásma Karpat je Hoverla v hřebeni Černé hory v ukrajinských Karpatech. Pro flyšová pohoří, která vznikala vyvrásněním sedimentů (v případě Oravských Beskyd ve starších třetihorách) jsou typické oblé hřbety a celkově hladká modelace.

Babia hora, Diablak

Babia hora (u nás obvykle nazývána Babí hora, polska Babia Góra či Diablak) se jako tichý strážce zvedá při severním okraji slovenské části Oravy na slovensko - polském pomezí v hřebeni Oravských Beskyd mezi vrcholy Mala Babia hora (1 515 m) a Kepa (1 567 m).

Babia hora bývá spolu s Kriváněm ve Vysokých Tatrách a Královou holí v Nízkých Tatrách považována za slovenskou národní horu. A to i přes výše zmíněnou skutečnost, že hora leží na státní hranici a že se k ní hrdě hlásí i Poláci, což dokládá například pomník věnovaný papeži Janu Pavlu II., který za mlada tento vrchol pravidelně navštěvoval. Babia hora je součástí oblasti Středních Beskyd ve Vnějších Západních Karpatech.

Babia hora, Oravské Beskydy

Původ názvu Babí hory není zcela jasný, obvykle se odvozuje od slova baba, které však může mít více významů - například žena, ale také čarodějnice… Poláci nazývají Babí horu Babia Góra či Diablak. To je však ne zcela přesné, protože Diablak je nejvyšší z vrcholků Babí hory.

Babia hora je do výšky 1 400 až 1 450 metrů pokrytá hustými jehličnatými lesy. Ty jsou vystřídány pásmem kosodřeviny a jalovců, jen v nejvyšších polohách se objevuje holní pásmo s alpínskými loukami.

Vrchol Babí hory

O výjimečnosti zdejší krajiny a místní flóry a fauny svědčí skutečnost, že Babí hora byla zahrnuta do chráněné krajinné oblasti (CHKO) Horná Orava (587 km2). Polská strana Babí hory je součástí národního parku (Babiogorski park narodowy) s rozlohou pouhých 17 km2. Nástup na Babí horu je nejvýhodnější od Chaty Slaná voda, ten si však popíšeme v samostatném článku.

25.02.2013, 11:29 Vlasta | Když na Babí horu, tak v zimě

Babia hora a turistika, může vás zajímat

Ještěd Bosony Chata Arnika Zámek Hluboká Beskydy, ubytování Soumrak Kamenná chata Roháče, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus, Kavkaz Afélium Chata Borišov Mohelenská hadcová step Bílé Karpaty, ubytování Spacáky Mont Blanc Neptun Rýchorská bouda Šútovský vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Ceres Jarní prázdniny Motýli Matterhorn Hrad Lichnice Děvičky Higgsův boson Pohorky Cirrus Softshell