Poslední aktualizace: 1.9.2021 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Podél jižní hranice ze Slavonic do Vimperka

Podél jižní hranice ze Slavonic do Vimperka

Květnový vandr přes Velenice, Nové Hrady, Dolní Dvořiště, Vyšší Brod, Novou Pec a Lenoru

24.8.2021 | Martin Zapletal
Ze Slavonic do Vimperka

Tento pochod by se dal charakterizovat úryvkem z jedné písně: "My čekali jaro a zatím přišel mráz". Po chladném začátku jara se udělalo pěkně a my vyráželi za slunného a teplého počasí jaké na konci května běžně bývá. Po dvou dnech, ale přišla studená fronta s vydatným deštěm a po ní už pěkně nebylo. Byla zima a přeháňky.

Po 4 hodinách jízdy jsme vystoupili z vlaku ve Slavonicích, bylo teplo, skoro až vedro. Prohlédli jsme si ospalé městečko a vyrazili na západ. Cílem našeho vandru bylo se rámcově Ze Slavonic do Vimperka držet hranice a pořád jít až kam nám vystačí volné dny. Z lesů za městem jsme se dostali do otevřené krajiny s pastvinami. Donkonce jsme uviděli ohrady kde chovají bizony. Nešli jsme místy kde vedou turistické značky, ale drželi jsme se spíše při hranici a zašli do výběžku jižně od Starého Města pod Landštejnem.

Dostali jsme se až na louky kolem bývalého Rajchnéřova. U pěkného rybníku pojmenovaného Walden je ve schránce na hrázi vložena stejnojmená kniha (Walden aneb život v lesích) od amerického spisovatele Thoreaua. O pár kilomerů dál jsme si našli místečko u potůčku. Rovný terén lesa hned prozrazoval, že zde dříve byla pole.

Ze Slavonic do Vimperka Ze Slavonic do Vimperka

2. den byl poslední teplý na vandru. Bylo teplo tak, že jsme se potili. Vyšli jsme z lesa a po silničce jsme dorazili do Nové Bystřice. Na náměstí jsme měli štěstí na otevřenou hospodu, která dávala jídlo z okna. Dali jsme si paprikový lusk v rajčatové omáčce. Pak sledujíce pohraniční silničky a cesty jsme se ubírali dál podél hranice. Ve výpusti Novomlýnského rybníka jsme se osvěžili a krásnými borovými lesy došli přes Staňkov do Chlumu u Třeboně.

Pro mě to bylo památné místo neboť jsem tu ve 3. třídě byl na škole v přírodě. Spousty míst se mi tu připoměly. V Jednotě měli ještě otevříno, tak jsme si koupili nanuka a šli dál. Už se schylovalo k večeru a slunce tolik nepálilo. Ponořili jsme se do rovinnatých a přece zvlněných, místy podmáčených lesů se spoustou malých rybníků. Došli jsme až k říčce Dračici, kousek proti jejímu proudu jsme si našli místo na spaní. Bylo dusno a nezvyklé vedro. I to málo komárů, co zde bylo, nás ožíralo. Vše nasvědčovalo předpovídané změné počasí. Za tento den jsme ušli největší vzdálenost: 37 km.

3. den. Nad ránem začalo pršet, jako zázrakem nám při balení chvíli nepršelo. Jak jsme vyšli tak začalo znova. Šli jsme do Velenic. K tomu jsme bez odmlouvání použili červenou značku vedoucí poměrně přímo po asfaltových hraničních cestách. Před Novou Vsí jsme šli okolo velké zatopené pískovny, v které se ještě těží písek.

Před Velenicema přestalo pršet. V tomto malém městečku přímo na hranici jsme si zašli do Jednoty. Byli jsme už v jiném okrese a tudíž i nabídka obchodu byla jiná. Měli zde velmi dobré lahůdky z Týna nad Vltavou. Na lavičce před krámem jsme se nestíhali olizovat.

Ze Slavonic do Vimperka Ze Slavonic do Vimperka

Z Velenic jsme pokračovali dál pořát po červené. Ta po opuštění města sledovala hranici rovnými průseky. Vedla plochou krajinou a v lese okolo ní byly mokřiny. U Vyšného se začal terén zvedat, stoupali jsme se značkou do Tetřevího lesa. Nalezli jsme si místo na spaní pod Holou horou (685) kousek od stezky.

4. den. Dle předpovědi měl přijít další déšť. A opravdu nad ránem, ještě za tmy začalo pršet. Zabalili jsme si za deště, oblíkli si nepromokavé hadry a vyrazili dál. Po asi dvou hodinách jsme došli do Nových Hradů. Koupili jsme si nějaké jídlo v Jednotě. V hospodě na námestí měli svíčkovou, škoda že bylo brzo a neměli jsme hlad.

Stále pršelo a byla zima. Červená značka nás zavedla do údolí Stropnice, které je upraveno jako zámecký lesopark. Po opuštění údolí jsme prošli okole tvrze Cuknštejn a po polních cestách mířili do městečka Horní Stropnice. Městečkem jsme jen prošli a začali stoupat po loukách na Kraví horu (953), jenž se tyčila přímo před námi. Na okraji lesa se ve svahu nalézá poutní kostel Panny Marie. Koukli jsme dovnitř a pokračovali dále ve výstupu. Dostali jsme se do mlžného lesa, působilo to tam mysticky.

Ze Slavonic do Vimperka Ze Slavonic do Vimperka

Na samotném vrcholu byla vyhlídková věž a velký přístřešek se shnilou střechou (asi byl postaven z nějaké dotace a dál se o něj nikdo nestaral). Na rozhlednu se nám nechtělo, místo toho jsme si zašli kousek za vrchol ke skalnímu útvaru Napoleonova hlava. Poté jsme se vrátili na červenou a sešli do sedla mezi Kraví a Kuní horou. Tady už zase pršelo a foukalo. Obešli jsme Kuní horu a po dalším klesání se dostali k rozcestí u silnice nad Liščím dolem. Začínala tu modrá značka. Nevím ani kam vedla, ale důležité bylo, že tu bylo široké sedlo a kousek od silnice jsme nalezli plácek s ohništěm. Za vytrvalého deště jsme postavili stan a prochladlí zalezli dovnitř.

5. den. Pršelo celou noc a teplo nám moc nebylo. Přeci jen vše trochu nabralo vlhkost a spacáky hřály méně. Pocitově byly tak +2°C. Vyrážíme po osmé a vracíme se na červenou. Po ní jsme došli až do Benešova nad Černou. Během cesty přestalo konečně pršet. Byla to úleva. Těch 26 hodin nepřetržitého deště už bylo únavných.

Ve městě jsme se najedli teplého jídla. Místní hospoda vydávala z okna v boční uličce obědy, pro které si chodili místní s kastrůlky. Dal jsem si Šumavského pašeráka a Bobule nějakou kuřecí rolku s bramborem. V Jednotě jsme si ještě něco dokoupili a z města jsme vyšli na jih po modré značce směr Podhorská Ves. Na první pohled se může zdát 8km po silnici otravných, ale jednalo se o ouzkou silničku, která se hezky vinula do hor. Dvě auta by se tam sotva vyhnula.

Ze Slavonic do Vimperka Ze Slavonic do Vimperka

V Podhorské Vsi jsme se nasvačili na schodech před kostelem, svítilo na ně slunce. Vyrazili jsme po červené značce směrem jihozápadním. Značka spočátku stoupala z údolí do lesů, pak už šla střídavě přes louky a lesy. Procházíme opuštěnější částí Novohradských hor. Krom pár samot působí krajina divoce.

Z Novohradských lesů jsme vyšli u Janovy Vsi. Zde se v širokém a mělkém údolí rozkládájí rozlehlé louky s ohradama. Po překonání lučin a nevýrazného hřebínku, který odděluje další široké údolí (potoka Tichá), jsme odbočili z cesty. Našli jsme místo, kde se pořádají tábory. Pěkná bouda ve které by se dalo spát. Jenže tam nikde nebylo ohniště, vypalovat jim tam trávu jsme nechtěli a bez ohně by to za moc nestálo. V lese kousek za táborem jsme si našli rovné místo a postavili stan. Začali jsme rozvěšovat navlhlé věci po stromech, aby to trochu proschlo. Přes noc nemělo pršet.

6. den. Udělalo se pěkné jasné ráno. Sešli jsme do údolí a šlapali ke vsi Tichá. Koukáme, že se na tvrzi pilně pracuje. Tudyma jsme šli před 2 roky v opačném směru od Kaplice. Tehdy jsme zavítali více do hloubi Novohradských hor až k osadě Pohoří. Odkaz na tento článek zde.

Po silnici jsme došli ke klášteru Svatý kámen. Koukli jsme do boční kaple s rozpůleným balvanem, kde se měl udát zázrak a pokračovali dál. Prošli jsme kolem Pižmového rybníka a po rozlehlých loukách jsme došli do Dolního Dvořiště. Po deštích na loukách stála místy voda.

Ze Slavonic do Vimperka Ze Slavonic do Vimperka

V Dvořišti jsme si nakoupili v krámku a posvačili u kostela. V Rybníce jsme se napojili na modrou značku. Ta nás vedla přes pastviny a lesy, po panelové cestě do Horního Dvořiště. Přes další pastviny v této mírně zvlněné náhorní krajině jsme se dostali do údolíčka Větší Vltavice. Přes další louky a kopečky jsme dospěli až k nejjižnějšímu bodu ČR. Nalézá se přímo u potůčku v mělkém a širokém údolí. Je zde postaven kámen s plaketou. Kousek odtud jsme si našli místo na spaní na okraji lesa s pěkným výhledem do kraje. Bylo tu ohniště a v lese spousta suchého dřeva pod smrky s hustou korunou. Spali jsme na nejhezčím místě, jaké jsme za tento vandr našli.

7. den. Bylo poměrně pěkné a slunečné počasí. Přes poledne jsme šli dokonce jen v tričku. Od hranice jsme zamířili k severu na Studánky a do Vyšáku. V cukrárně jsme si koupili dorty a nechali si nabít mobil. V krámu jsme zatím nakoupili. Na náměstí spousty vietnamskejch obchůdků, ale hospodu kde by vaříli jsme nenašli.

Po vyzvednutí telefonu jsme kolem kláštera vyšli z města a stoupali podél toku Menší Vltavice. Říčka se zde s hukotem valí přes mohutné balvany a je to tu velmi fotogenické. Vyvrcholením byly Vodopády svatého Wolfganga. Pak nás stezka vyvedla na asfaltku a říčku jsme už moc neviděli. Vystoupali jsme do sedla ve výši 950 m n. m., zde se nám otevřely výhledy na zvlněnou krajinu, louky a lesy. Za bývalou vsí Kapličky začíná klesání. To skončí u silničního přechodu Guglwald. Silnice je přehrazená velkými betonovými bloky. Tady teď opravdu nikdo neprojede. Ještě by jim tam Češi zanesli bacily.

Ze Slavonic do Vimperka Ze Slavonic do Vimperka

Od přechodu pokračujeme mírným stoupáním po štěrkové cestě zvané Liščí. Pak už po asfaltové silničce, která nás vyvedla do pastvin. Zvlněná krajina s pěknými výhledy. U bývalého Rožnova odbočujeme na signálku a dostáváme se více k lesům u hranice. Je zde skoro bezcestí. Nalezli jsme pěknou čtvercovou louku obklopenou lesem téměř ze čtyř stran. Pod mohutnými okrajovými smrky jsme si postavili spaní. Pro vodu jsme museli dojít asi 10 minut na druhou stranu kopce kde pramenil potok.

8. den. Se vyznačoval zamračeným a chladným počasím s přeháňkami. Když jsme se vymotali z luk a dostali se na silničku u bejvalého Rychnůvku, opřel se do nás vítr. Nebyl moc silný, ale i to málo stačilo k tomu aby bylo nepříjemně. Šli jsme po pěkné silničce vinoucí se střídavě loukami a lesy. Dorazili jsme ke konci Schwarzenberského kanálu U Korandy. Odtud už to bylo kousek přes les do blízkosti Lipenské přehrady. Přešli jsme její výběžek Rakouskou zátoku, přes kterou vede silnice. Červená značka nás vedla podél Lipna až ke Kyselovské zátoce. Terén se tu začínal zvedat, z luk byl výhled na přehradu. Odbočili jsme po cyklostezce blíže k hranici a šli širokým údolím potoka Pestřice.

Znova jsme se setkali se Schwarzenberským kanálem. Vypravili jsme se po cestě vedoucí podél něj. Tato část kanálu byla opravena. Po pravé straně se nám občas otevřel výhled na kotlinu s přehradou. Kanál nás zavedl do lesa, zde už opraven nebyl. Nad Novou Pecí jsme se s kanálem rozloučili a odbočili na cestu klesající do vsi.

Ze Slavonic do Vimperka Ze Slavonic do Vimperka

V místech kde se svah zmírnil jsme odbočili do lesa s úmyslem najít si místo na spaní. Za námi bylo černé nebe, spěchali jsme. Celý den chodily malé přeháňky, ale tohle vypadalo hůř. Rychle jsme postavili stan, ale nakonec spadlo jen pár kapek. Už tak byla docela dost zima. Večer jsme na sebe oblékli vše z toho mála co jsme měli. Při usínání mě zradila karimatka. Thermarest Uberlite je prej nejlehčí nafukovací karimatka na světě, ale kvalita se výrobci moc nedaří. Při přetáčení na bok prasklo několik příček a v bederní oblasti se vytvořila boule. Vyhrabal jsem v zemi pod stanem díru, aby se hrb zatlačil dolů a mohl jsem na tom spát aspoň trochu rovně.

9. den bylo hodně proměnlivé počasí. Hnaly se černé mraky, z kterých padala voda a občas i vločky. Když mrak přešel svídilo slunce. V Nové Peci jsme si nakoupili v Jednotě. Měli tam dobré koláče. Vzhledem k tomu že zrovna pršelo, tak jsme si to šli sníst na nádraží. Pak jsme vyrazili ke kopcům. Ponořili jsme se do Šumavských lesů. Vystoupali na úboční Cestu geometrů a po ní došli do Jelení, kde je plavební tunel Schwarzenberského kanálu. Ten tu podchází sedlo 389 m dlouhou chodbou. Pro další pokračování naší cesty nám přišla za vhod žlutá stezka, scházející pozvolna do údolí Studené Vltavy k žst. Černý Kříž. Cestou navštěvujeme památník zastřelení posledního medvěda. Na nádraží se nasvačíme. Na kryté nástupiště nefouká a vyhřívá ho slunce. Takže se můžeme najíst aniž by nám byla hned zima.

Z nádraží jsme sledovali modrou značku, jež nás po lávce převedla přes Studenou Vltavu a po zamokřené louce na cestu vedoucí po okraji lesa do Dobré. Šli jsme po okraji širokého údolí Teplé Vltavy. Je to až neuvěřitelné, ale všude byl klid, žádný cyklista ani turista. Z Dobré jsme odbočili na stezku, která nás vedla do Soumaráku. Po zamokřené stezce jsme se dostali k Vltavě, která měla docela nadstav. Hezky tekla, tiše a tajemně se hnala korytem. V Soumaráku nás chytla další přeháňka. Tahle byla dost silná a chvíli sněžilo. Po 20 minutách svítilo slunce.

Ze Slavonic do Vimperka

Do Lenory se muselo kus po hlavní silnici. Nebyla moc široká a svištěly po ní kamiony. Za každým se zvedal oblak vodní tříště. Před Lenorou jsme odbočili vpravo do lesa a na kopci si našli místo na spaní. Ve vymoklém lese dalo práci rozdělat oheň. Večer bylo pocitově jen pár stupňů nad nulou. Bobuli byla zima i ve spacáku.

10.den. Ráno jsem navrhnul Bobuli, která byla viditelně zmrzlá, že ji pošlu vlakem domů a druhý den za mnou může dorazit někam k Čenkově pile (tam asi tak dojdu). Doma si vezme teplejší spacák a mě přiveze jinou karimatku. Zatím mi tu nechá svojí ať mám na čem spát. Poměrně ráda ten nápad přijala.

Šli jsme na nádraží do Lenory. Tam jsme zjistili, že na vlak do Vimperka je ještě přes hodinu času. Rozhodli jsme se tedy jít na zastávku Horní Vltavice. Rozloučili jsme se a já šlapal dál. Dnešní den byl chladný a slunce nesvítilo. Ruce mrzly a při zastavení se do mě rychle dávala zima. Dostal jsem se do nadmořských výšek kolem 1 000 metrů a bylo to znát. V Kubově Huti jsem se napojil na červenou a po pěkné hřebenovce ve smrkových lesích došel až k rozcestí nad osadou Šidlov. Dál k severu jsem pokračoval kousek neznačenou lesní cestou a znova se na červenou napojil. Po ní jsem šel už jen kousek. Začal jsem klesat k osadě Zdíkov. Chtěl jsem spát v nižší nadmořské víšce a další den se ubírat na Kašperské Hory.

Ze Slavonic do Vimperka Ze Slavonic do Vimperka

Jenže v té chvíli mě zradila noha. V pravém chodidle mě půlku vandru pobolívalo. Teď se najednou objevila taková bolest, že jsem na to sotva šlápnul. Postupně se to trochu rozešlo, než jsem došel do Zdíkova. Bylo to dostatečně silné varování, abych to dál nepokoušel a hleděl se dostat na vlak. Rozhodl jsem se. Ze Zdíkova jsem změnil směr postupu na JV. Vystoupal jsem na zalesněný kopec mezi Zdíkovem a Vimperkem a našel si místo na spaní. Večer jsem Bobuli zavolal ať za mnou nejezdí, že pojedu domů.

Byla to docela škoda. Měli jsme ještě pár dní dovolené. A já odhadoval, že se při našem denním postupu 25-30 km dostaneme až někam k Domažlicím. Někdy příště se vrátíme a budem pokračovat dál. Na vandru nás dost překvapilo počasí, na konec května byla pěkná zima. Vandr byl tudíž místy trochu drsnější. Odměnou nám však byla liduprázdná krajina, potěšení z chvilek pěkného počasí a krásné vzpomínky, které přetrvají. Za těch deset dní jsme ušli 250 km.

Odkaz na všechny fotky zde.

24.08.2021, 11:09 -OB- | Hezká trasa i solidní nářez

Turistika v Novohradských horách, může vás zajímat

23.8.2021 / Václav Vágenknecht
Trek · Šumava křížem krážem: přechod pohoří a návštěva nejatraktivnějších vrchů a jezer (2)

Sestupujeme z Boubína a na pozdní oběd zastavujeme v Kubově Huti (Kubohütte), o níž pochází první zmínka z roku 1728; až s odstupem v chytrých materiálech odhalím, že se zde nachází nejvýše položená železniční …

23.8.2021 / Otakar Brandos
Rozhledny · Dalimilova rozhledna. Kamenná kráska na Větrově (918 m) v Rychlebských horách s výhledem na Staroměstsko

Dalimilova rozhledna na travnatém vrcholu hory Větrov (918 m) nedaleko chaty Paprsek v Rychlebských horách je docela věrnou kopií rozhledny Wilhelmswarte, která do 11. října 1973 stávala na vrcholu Králického …

22.8.2021 / Otakar Brandos
Hrady · Hrad Brníčko, zřícenina mohutné gotické pevnosti z přelomu 13. a 14. století

Tak jak je tomu u většiny našich hradů, tak ani přesný rok založení hradu Brníčko neznáme. Některé publikace uvádějí, že výstavba hradu Brníčko započala okolo roku 1287, jiné zdroje kladou počátek výstavby …

3.8.2021 / Otakar Brandos
Trek · Jihovýchodní boky Hrubého Jeseníku (1): 2denní trek přes rozhlednu v Nové Vsi, Ostružnou, Vysokou holi a Velkou kotlinu / Fotogalerie k článku

Jeseníky skýtají nepřeberné množství vícedenních túr. Někomu stačí pro "poznání" pohoří přechod hlavního hřebene, jinému nepostačí ani desítky túr a treků, které se dají různě kombinovat. No a my se koncem …

2.8.2021 / Otakar Brandos
Příroda · Pestřenky aneb čeleď pestřenkovití (Syrphidae). Kolik druhů pestřenek u nás žije a čím se živí?

Pestřenky neboli čeleď pestřenkovití (Syrphidae) patří mezi nejpočetnější a nejúspěšnější čeledi dvoukřídlého hmyzu (Diptera). Ze světa je známo asi 6 000 druhů pestřenek ve 180 rodech (Vockeroth a …

30.7.2021 / Martin Zapletal
Vandr · Z Kralup na Střelu a zpátky: vandr na koni přes Lány, Javornici, Plasy, Chyši, Mutějovice a Mšec

Jako dlouholetý vandrák jsem si před čtyřmi lety pořídil koně. Vedla mě k tomu romantická touha poznávat krajinu jinak. S koněm se totiž podíváte na trochu jiná místa než pěšky. Lákají vás otevřenější polní či luční krajiny …

25.7.2021 / Otakar Brandos
Turistika · Velká a Malá kotlina v Jeseníkách. Okružní túra přes vrchy Temná a Vysoká hole, Jelení studánku a Mravencovku / Fotogalerie k článku

Velká kotlina s Malou kotlinou jsou ledovcové kotle, které na východních úbočích hlavního hřebene Hrubého Jeseníku vyhloubily v poslední době ledové svahové ledovce. Výrazné kotle na úbočích Vysoké hole a …

16.7.2021 / Otakar Brandos
Blog · Doba kovidová opět ohýbá lidem páteř. A k tomu navíc naprosté morální a profesní selhání některých "akademiků"

Udělejme tečku. Tečku za kovidem. Tou tečkou má být očkování. Očkování experimentální vakcínou. Lidé si za příslib "normálního" života a nebo dovolené v Chorvatsku nechávají do těla vpravit látku …

10.7.2021 / Klára Polášková
Tip na výlet · Trhové Sviny a nová naučná stezka: na nové stezce ožívají staré případy vražd, přepadení, rvaček i smilstva

Děsivé případy časem už téměř zapomenutých mordů, přepadení, či sousedských rvaček znovu ožívají na nově otevřené naučné stezce spojující jihočeské město Trhové Sviny s nedalekými osadami …

6.7.2021 / Otakar Brandos
Vesmír · Extrémně rychlí hnědí trpaslíci: pozorování pomáhají stanovit limit rychlosti rotace hnědých trpaslíků

Astronomové objevili nejrychleji rotující hnědé trpaslíky, které současná věda o vesmíru zná. Objevili tři hnědé trpaslíky, kteří svou otočku vykonají zhruba jednou za hodinu. Tato rychlost rotace je tak extrémní, že kdyby …

5.7.2021 / Ondřej Havelka
Aktualita · Náboženský šok: Religiózní otřesy v odlišných náboženstvích a kulturách, mezináboženský dialog a praktická religionistika poutnickou perspektivou

Monografie zpracovává nové sociologicko-religionistické téma, které navrhuje označovat jako náboženský šok. Činí tak z pozic religionistiky, teologie a etiky, pohledem nezávislého cestovatele konfrontovaného …

Velký Roudný Úplňky Chata Horalka Strečno Beskydy, ubytování Soumrak Luční bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus Afélium Zverovka Chalupská slať Šumava, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Cumulonimbus Pohorky