Poslední aktualizace: 29.3.2023 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Pekelná Velká Fatra, okruh ze Starých Hor

Pekelná Velká Fatra, okruh ze Starých Hor

Dvoudenní okruh jižními boky pohoří ze Starých Hor přes Japeň, Královu studni a Krížnou (1)

2.11.2020 | Otakar Brandos
Velká Fatra z vrchu Zadný Japeň

Konečně mířím na Slovensko. Letos vůbec poprvé. A to je srpen! Po jarní uzávěře slovenských hranic byly na programu jiné cíle. Jedu autem směr Banská Bystrica. Poprvé po asi čtyřech letech. S hadrem na hubě odmítám cestovat veřejnou dopravou, byť z Ostravy máme do Bystrice parádní vlakový spoj. Ku.vit imunitu si opravdu nehodlám.

Mým prvním cílem se stává Velká Fatra. Jak jinak. Je to, podle mého názoru, nejkrásnější a turisticky nejvděčnější pohoří na Slovensku. Hluboké bukové lesy a pralesy, nádherné travnaté hole ladných oblých tvarů. Jedním slovem prostě nádhera. Mám naplánovánu jen dvoudenku, protože musím pokračovat do Veporských vrchů na sraz s přáteli.

Parkuji ve Starých Horách, původně hornické osadě z 15. století. Dnes jde a hezkou obec, křižovatku mnoha turistických tras, na pomezí Velké Fatry a Starohorských vrchů. Mám sraz s největším slovenským trekerem Mirem. Neviděli jsme se téměř rok. Naposledy vloni v říjnu v Nízkých Tatrách, když jsme byli během dvoudenní túry omrknout nově opravenou útulnu Tajch.

Miro již vyčkává. Mám zpoždění "díky" dýchavičnému kamionu, který jsem chytil pod Šturcem. Tam prostě pomalu jedoucí obludu bezpečně nepředjedete… Když vidím jeho výstroj - tenisky, kraťasy a pidibaťůžek tak je mně jasné, že "sa mu nedá ísť", tedy že opět vyrážím sám. Nu což, zvyk je železná košile.

Na začátek to ovšem chce startovní pivo. A skvělou polévku. Držkovku i gulášovku tady dělají opravdu skvělé. Nakonec dnes mám nejen narozky (slušelo by se trekera pozvat), ale i dostatek času. Čeká mě totiž do plánovaného bivaku (pozorovatelny) jen něco přes 10 kilometrů s převýšením okolo 700 metrů. Mam namířeno na hřeben s vrcholy zvanými Japeň. Pozdní odpoledne a večer chci věnovat focení zvěře. Pár nových fotek jelenů či medvědů by se určitě hodilo.

Z parkoviště v centru Starých Hor (480 m) to po návštěvě zdejšího motorestu bereme po naučném chodníku. Kouknout na zdejšího šarkana. Tam se s trekerem, který by asi dále "nevladal", loučíme a vyrážíme každý po svém. Já mířím po zelené turistické značce směr rozcestí Pivová. Z kvetoucích luk plných poletujícího a bzučícího hmyzu se otevírají krásné výhledy nazpět na Staré Hory, na zalesněné vršky Starohorských vrchů i do hluboké doliny Starohorského potoka, kterou vede železnice do Banské Bystrice a silnice na Donovaly.

Dospělci perleťovce stříbropáska

Na rozcestí zelenou turistickou značku opouštím a po neznačené lesní cestě mířím k jihu. Jsem již mimo hranic národního parku, takže nikdo nemůže říci ani fň. Lesní cesta však nabírá ne úplně správný směr, míří totiž nad Harmanec. Musím se dostat na výše ležící traverzovou lesní cestu. K tomu využívám jeden z průseků. Po spádnici a v pekelném vedru je to docela maso…

Ale povedlo se. Konečně jsem na té správné traverzové cestě, na které se po pár kilometrech napojím na zelenou turistickou značku vedoucí na Zadný Japeň z Dolního Harmance. Zatím si ale užívám hezkých průhledů do okolí a chladivého stínu bukového lesa. Objevuje se další lesní cesta. Odbočuji vpravo a začínám opět stoupat. Hezky svižně. Vychutnávám si skvělý výhled na Majerovu skalu (1 283 m) s nádhernými vápencovými skalisky a vysokými kolmými stěnami.

Větší zvěř se mi zatím vyhýbá. Potkal jsem pár veverek, před nosem se mi mihla liška, takže fotografický deficit zaháním alespoň pořízením pár snímků motýlů. Například takový perleťovec stříbropásek je docela vděčným objektem. Konečně jsem na zelené značce. Pokračuji opět vpravo a jak jinak než hodně strmě vzhůru. Slunce pere jako vzteklé, teploty opět šplhají hodně přes třicítku.

Les se rozestupuje a jsem na krásných loukách. Naposledy jsem tady byl před pár lety na podzim, kdy se krásně barvily buky a javory. Tato oblast je nejkouzelnější právě na podzim, kdy okolní lesy doslova září všemi barvami. Míjím stožár některého z mobilních operátorů a s Kremnickými vrchy za zády opět mizím v lese. To ovšem jen na krátký čas, protože do cíle to nemám ani kilometr.

Směrové tabulky

Záhy les opět ustupuje a objevují se nádherné horské louky na hřebeni vrchu Zadný Japeň (1 064 m) s roztroušeně rostoucími solitérními stromisky. A ty výhledy. Jako na dlani mám jižní boky Velké Fatry s vrcholy Majerova skala, Krížna (1 574 m), Malá Krížna (1 319 m) aj. Po pravici pak Panský diel (1 100 m) a Jelenskou skálu (1 153 m) ve Starohorských vrších.

Dorážím do bivaku, hezkého mysliveckého posedu s pryčnou a matracemi. Díky chlapi, že objekt udržujete. Shazuji batoh a vytahuji vrcholovku. Plechovkové pivo. Sice trochu zteplalo, ale zabalené do spacáku má stále docela solidní teplotu. Chystám i fotografické nádobíčko. Má to ale jednu chybku. Zdejší louky se sečou. Což je fajn, protože kosení napomáhá udržovat biodiverzitu. Méně fajn je ale skutečnost, že se seče právě dnes…

Traktor se po hřebeni prohání až do pozdních odpoledních hodin, téměř do západu Slunce. Pozorování zvěře tak dostává pěkně na frak. Propátrávám dalekohledem okolní i vzdálenější svahy, ale nic. Náhradou jsou tak alespoň nádherná panoramata, která se s postupujícím časem mění a krepuskulární paprsky. Úžasné světelné divadlo, které vykouzlilo sluníčko a mraky. Až když to pilný traktorista zabalí, vycházejí z lesa jeleni a laně. No však za měsíc a něco bude jelení říje. Dělám za šera pár fotek, ale není to tak úplně ono. Na pastvu postupně vychází asi desítka jelenů a laní, medvědi si ale šlofíka dávají někde jinde.

Slunce zapadá a poslední zlatavé sluneční paprsky laskají nejvyšší vrcholky a horské stráně. Obloha pomalu tmavne a objevují se první hvězdy. Je ale silné kouřmo, takže na focení Mléčné dráhy mohu taktéž zapomenout. No co, alespoň se stativ s dalším nádobíčkem hezky provětrá…

Velká Fatra v ranním světle

Vyklápěcí okno nechávám otevřené, aby čerstvý vzduch mohl proudit dovnitř a abych se mohl kochat hvězdami. Hezky z tepla spacáku. A nad ránem i nádhernými červánky a probouzející se okolní přírodou, kterak se Slunce dere stále výše nad obzor. Čeká mě další parný den a dnes i pořádná porce kilometrů. O tom však zase až příště.

Velký Roudný Úplňky Chata Horalka Strečno Jeseníky, ubytování Soumrak Luční bouda Velká Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus Afélium Zverovka Chalupská slať Krkonoše, ubytování Spacáky Vysoký vodopád Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Cvilín Chata Šerlich Bouda Jelenka Karlštejn Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Cumulonimbus Pohorky