Poslední aktualizace: 16.4.2024 , svátek má
Treking > Chaty, ubytování > Tip na bivak, Pajta na Grúni (936 m n. m.) v Chočských vrších

Tip na bivak, Pajta na Grúni (936 m n. m.) v Chočských vrších

Další tip na bivak ve slovenských horách

20.11.2023 | Otakar Brandos
Pajta na Grúni

Pajta, Pajta na Grúni (936 m) je opravdu prostorný objekt. Vždyť jeho půdorys má, jen odhadem, 10 × 15 metrů. Jde snad o nejprostornější bivak, který na Slovensku znám. Spával jsem ještě ve starém objektu během treků přes Západní Tatry a Chočské vrchy, dnešní objekt, který jsem využil s dcerou při letošních srpnových toulkách Chočskými vrchy, je novějšího data, byl zbudován na místě a podle vzoru původní Pajty, v roce 2017.

První stavba, Pajta, se na Grúni (936 m) objevila v roce 1947. Alespoň tak to uvádí text na informační tabuli u objektu. Přístřešek sloužil jako ochrana před nepřízní počasí pro ovce a pastýře z nedaleké obce Malatiná, ale také jako útulek pro houbaře a nebo chlapy, kteří zde chodili kosit louky. Pajta posloužila i filmařům, natáčely se zde alespoň tři krásné slovenské pohádky. Neříkejte (nevravte), že jste neviděli Perinbabu a nebo pohádku Sokoliar Tomáš. Česky se ta pohádka jmenovala snad Král sokolů… Zatím poslední, kterou jsem viděl, byla pohádka Tři zlaté dukáty.

Pajta, jak jsem již uvedl výše, byla obnovena v roce 2017. Stalo se tak v rámci polsko-slovenského projektu "Trasa valaskej kultúry". Moc děkuji jejím stavitelům, děkuji za možnost přenocovat v lůně zdejší nádherné přírody. Dnes prostorný objekt slouží místním při řadě akcí, ale také nahodilým poutníkům, kteří přišli obdivovat krásy zdejšího kraje na pomezí Liptova a Oravy, nádherných Chočských vrchů, či blízkých Skorušinských vrchů a nebo Oravské vrchoviny.

Pajta na Grúni Pajta na Grúni

Objekt Pajty dnes naleznete snadno. Buď podle mapy, a nebo po žluté turistické značce z obce Malatiná (asi 3 km). No a ti, co si nevěří ani v takto snadném terénu a nedůvěřují vlastnímu rozumu, jistě využijí navigace. Objekt se nachází na hřebínku, na Grúni, na okraji krasových luk na Svoradi nad závěrem Prosiecké doliny.

Přespat se na Pajtě dá na dřevěné pryčně, na kterou se složí okolo 10 lidí, na zemi a na seně je spousta dalšího místa, přespal by tady i regiment. Na zimní bivak to tady ale není, objekt je otevřený, bez dveří a oken, profukuje i neutěsněnými spárami mezi hrubě opracovanou, masivní kulatinou. Škoda, že zde nebyla vybudována nějaká "půda", více pod střechou, člověk by tak nemusel rozdělávat oheň, aby upozornil zdejší huňáče, medvědy. Před objektem, směrem k západu, je upravené ohniště, nalevo za stromy a kousek níže je zbudována kadibudka. Pramen vody v okolí není, to prameniště směrem do doliny Sestrč nebudí příliš důvěry. Nejen kvůli výše položené kadibudky…

Pajty se stavěly také na Valašsku. Pajty chránily dobytek před špatným počasím, sněhem. Pajta je přístřešek s deskovou střechou, který se stavěl z odkorněných kmenů, pod kterým se za nepříznivých podmínek stádo schovalo.

Pajta na Grúni Pajta na Grúni Treking.cz - diskuze

16.11.2023 / Otakar Brandos
Treking · Hrady (zříceniny) v mimořádně malebném pohoří Považský Inovec. Třídenní putování skrze Vysoký a Nízký Inovec přes zříceniny Topoľčiansky hrad a Tematín (2) | Fotogalerie k článku

Tematín

Vědět to dříve, že je v Podhradí vše zavřené, sešli jsme na značku přímo z Topolčanského hradu. Ale co už. Mašírujeme si to tak kolem hřbitova po rozbité cestě nazpět pod hrad a pak po značce lesem za fotografování různé …

14.11.2023 / David Matulík
Hrady · Hrad Salon (Březina) v Západních Čechách. Stavitelem hradu ze 14. století byl pravděpodobně Jindřich z Elstrberka

Hrad Salon

Při toulkách po zříceninách, které navštěvuji rád, jsem v západních Čechách, cca 10 km severně od Rokycan, objevil zříceninu hradu Salon. Zaparkovat se dá přímo u silnice, hrad se nachází v obci Březina. Tak znělo i jeho pů …

13.11.2023 / Boro Tomis
Blog · Večer na vandri

Večer

Capkali sme po zarastenej lesnej ceste, tváre a ramená spálené od slnka a čutory s vodou takmer prázdne. Les okolo cesty sa stále menil; raz hustý, takmer nepreniknuteľný mladý smrekový porast so zvyškom zhrdzaveného …

9.11.2023 / Radomír Hruška
Treking · Apeniny - jedno velké překvapení. Do odlehlých končin za kamzíky pro spálené uši (1)

Apeniny

S těžkým srdcem začínám zrát k poznání, že po dvaceti letech téměř pravidelných cest ztrácím vhodné destinace na mém oblíbeném Balkánském poloostrově. Jistě, ještě nemám pořádně zpracované Řecko, Makedonii a ani …

9.11.2023 / Otakar Brandos
Příroda · Volavka bílá (Ardea alba), brodivý pták z čeledi volavkovití (Ardeidae)

Volavka bílá

Volavka bílá (Ardea alba) je velký brodivý pták z čeledi volavkovití (Ardeidae), která je vzrůstem podobná příbuzné volavce popelavé (Ardea cinerea), ale zbarvením je zaměnitelná za volavku stříbřitou (Egretta garzetta) …

8.11.2023 / David Matulík
Hrady · Zřícenina hradu Libštejn v Západních Čechách. Středověká pevnost nad údolím řeky Berounka

Libštejn

Je to dva roky dozadu, co jsem navštívil zříceninu hradu Libštejn. Pro mne bylo největším překvapením, že jsem celou cestu šel k hradu z kopce. Tato romantická zřícenina spadá pod obec Němčice v Západočeském …

6.11.2023 / Otakar Brandos
Treking · Hrady (zříceniny) v pohoří Považský Inovec. Třídenní putování přes Vysoký a Nízký Inovec přes zříceniny Topoľčiansky hrad a Tematín (1) | Fotogalerie k článku

Hrad

Slovenské pohoří Považský Inovec je sice nevysoké, nejvyšší hora Inovec má "pouhých" 1 042 metrů, ale je to pohoří mimořádně malebné. Já si jej před léty doslova zamiloval a při každé možné příležitosti se do něj velice …

2.11.2023 / Lenka Mašová
Tipy na výlet · Z vírského údolí na rozhlednu v Horním lese. Tip na výlet aneb čtyři sta výškových metrů

Dubovice

Stoupání v podobě bezmála čtyř stovek výškových metrů na šesti kilometrech se dá zvládnout i na Vysočině, konkrétně se startem ve Víru, v hlubokém údolí řeky Svratky. Pohodlně zaparkovat je možné pod přehrad …

31.10.2023 / Otakar Brandos
Skály · Zkamenělý zámek, skály ve Žďárských vrších. Přírodní památka a významná archeologická lokalita s bývalým hradištěm

Zkamenělý zámek

Zkamenělý zámek je skupina skal, přírodní památka a významná archeologická lokalita ve Žďárských vrších v geomorfologickém okrsku Borovský les. Zkamenělý zámek nalezneme v katastrálním území České Cikánky jen malý …

25.10.2023 / Lenka Mašová
Kam na výlet · Tip na výlet: Stezka kolem Zelené hory. Připomínka Santiniho, přírody i známého upíra

Zelená hora

Kombinaci zachovalé přírody s architektonickými památkami nabízí naučná stezka kolem Zelené hory ve Žďáře nad Sázavou. Zahrnuje dva okruhy a výhodou je, že právě v této lokalitě jsou soustředěny nejvýz …