Poslední aktualizace: 20.2.2024 , svátek má
Treking > Chaty, ubytování > Horská útulňa Drina, otvorená útulňa v pohorí Čergov

Horská útulňa Drina, otvorená útulňa v pohorí Čergov

6.10.2020 | Pavol Horváth

Už dlhší čas potrebovala útulňa Drina generálnu opravu, hlavne kvôli dvom veciam: útulňa bola príliš naklonená dozadu a hrdzavý plechový komín sa rozpadával s tým, že to bolo aj nebezpečné, keďže by búda mohla zhorieť.

Po úspešnej oprave útulne Tajch v Nízkych Tatrách, sme dali na hiking.sk výzvu, ľudia darovali peniaze a začali sme organizovať opravu.

Začiatkom roka sa podarilo opraviť a zaizolovať dvere a tak isto pribudli okná na bočnej stene, čo útulňu trošku presvetlilo. Obnova potom pokračovala ďalej, správca útulne namontoval nové okno a chalani z Fričkoviec spravili komplet novú verandu z dosiek, ktoré sme tam v zime nanosili. Tiež opravili ohnisko. V rámci údržby sa natrela aj strecha, spravil sa rebrík, nanosilo veľa užitočných veci ako papier, metla čí pílka a mnoho iného.

Hneď ako sa určil termín brigády na posledný augustový víkend, začali prípravy na generálku. Kúpil sa nový (používaný) petrík s oceľovým komínom, dokúpili sa časti komína, nová farba na strechu a dreváreň, plechy na strechu drevárne, štetce a všetko potrebné, aby sa mohlo na útulni spraviť čo najviac na jedenkrát.

Celá akcia začala v piatok, keď sa väčšina materiálu vyniesla autom hore ku chate Čergov. Povolenie na vjazd na samotný vrch Čergov sme nevybavili, a preto sme museli s pomocou vozíka začať odvážať materiál na útulňu. Dlhé a ťažké dosky, rebrík, všetko náradie sme odniesli na dvakrát.

Generálna oprava útulne Drina na Čergove

Počas dňa potom prichádzali ďalší ľudia, ktorí brigádovali a pridali ruku k dielu s tým, že sa nanosil všetok potrebný materiál na útulňu - aj na krosnách. Niektorí ostali pri ohníku, druhá časť partie sa presunula na chatu Čergov, kde sa po výdatnej večeri šlo aj spať.

V sobotu sa začala akcia odvezením zvyšného materiálu v rukách a na chrbte. Po začatí prác sme zistili, že celá zadná spodná časť sa zosunula nie kvôli zabáraniu sa kamenného základu, ale kvôli odhnitiu celej drevenej časti, ktorá bola vo svahu - priamo na hline. Po krátkej debate o komplet novej útulni, ktorá však momentálne neprichádzala do úvahy, sme sa nakoniec pustili do práce, ktorej cieľom bolo obnovenie existujúcej chaty.

Hlavný tím riešil podoprenie chaty kameňmi a drevom, vrátane mierneho narovnania a ostatní (5 ľudí), riešili všetko ostatné: natreli sa plechy na dreváreň, nanosili sa kamene pod chatu a na podlahu drevárne, odkopával sa svah za útulňou kvôli drevárni, spravil sa nový prah, vynášali sa odpadky hore na vrch Čergov.

Počasie nám prialo a bola dobrá nálada, keďže bola dobrá partia. Natrela sa strecha druhý krát (farba vyšla presne, na poslednú kvapku), vymenila sa piecka a komín, nainštaloval sa komín, miesto za pieckou sa odizolovalo, dokumentovali sa prebiehajúce prace, odizolovala sa štvrtina stropu (strechy), založilo sa druhé okno, kopalo sa miesto pre dreváreň…

Po skončení prác sa odniesol starý petrík, všetky veci a náradie, ako napríklad rebrík, plus nejaké odpadky a presunuli sme sa na chatu Čergov. Väčšina partie šla v sobotu večer domov, zobral sa všetok odpad a väčšina náradia. Noc na útulni bola kvôli plchom nočná mora, ale pocit z dobre vykonanej práce umožnil aspoň nejaký oddych.

Generálna oprava útulne Drina na Čergove

V nedeľu pokračovali práce v sólo zostave, keďže všetci potrebovali odísť. Pomôcť na chvíľu prišiel ešte jeden brigádnik. Na útulni sa neobjavil nikto, iba jeden bežec, jeden turista a dvaja cyklisti ktorý si prišli doplniť vodu. Odkopal sa zvyšok za útulňou, keďže spodok podlahy drevárne musel byť na úrovni kameňov, čo podopierajú búdu. Na všetky diery na streche sa použil silikón aby nezatekali. Postavila sa kompletná dreváreň, práce na nej zabrali celý deň. Dnu sa ešte riešila izolácia za pieckou a príprava izolácie druhej štvrtiny stropu.

V pondelok sa potom dokončilo to, čo sa nestihlo v sobotu a nedeľu: odizolovala sa ďalšia časť (druhá štvrtina stropu), vytmelili sa medzery medzi doskami a stenou, dokončila sa časť drevárne. Nakoniec sa upratalo a ukončila sa generálna oprava Driny.

Na útulni pribudli potrebne veci: pílka, papier na oheň, bandaska na vodu, rúra na odkvap (ktorý ešte bude treba namontovať), karimatka a iné drobnosti.

Jednalo sa o tretiu brigádu na obnovu útulni pod hlavičkou OZ Sloboda pohybu a o druhý objekt, ktorý toto OZ rieši. Tento sa riešil v spolupráci so správcami útulne Starými Vlkmi. Práce na útulni sa nekončia, takže budeme radi, keď každý kto má chuť a možnosť prispeje finančne na údržbu tejto útulne. Opravy a úpravy, ktoré ešte treba dokončiť, sa môžu poriešiť po častiach.

Týmto sa chceme poďakovať všetkým, čo prispeli finančne a aj všetkým brigádnikom: Marek (Starí Vlci), Peter, Lenka + Kubo, Marek, Kraki a hlavne Stano G. Tak isto ďakujeme chatárovi z chaty Čergov za pomoc, keďže bol ochotný a ústretový. Tiež všetkým, ktorí pomohli nepriamo.

Další fotografie na na https://slobodapohybu.sk.

Útulňa Drina / Čergov

Zbierka na rekonštrukciu útulne v pohorí Čergov

20.9.2019 | Pavol Horváth, foto Hiking.sk

Útulňa Drina sa nachádza pod vrchom Čergov (1 049,7 m n. m.), podľa ktorého dostali názov okolité vrchy: pohorie Čergov. Kedy útulňa vznikla a kto ju postavil nie je známe, čo je ale známe že útulňa poskytuje útočisko už viac ako 30 rokov.

Horská útulňa Driny, foto Hiking.sk

Za ten čas bola útulňa opravovaná a vylepšená, ale nikdy sa jej nedostalo generálnej opravy. A to chceme práve zmeniť a práve preto sme, my milovníci útulne, vyhlásili zbierku na generálnu opravu.

Útulňa Drina je pri červenej turistickej trase SNP a zvyknú ju využívať aj SNPčkári a nielen domáci a turisti zo širšieho okolia. Drina je jedna z mála útulní, kde sa dá zakúriť na území východného Slovenska.

Aj napriek tomu, že pohorie Čergov nie je veľmi navštevované turistami z Čiech, zbierka je uverejnená aj na českej stránke, keďže Čergov bude určite v budúcnosti objavený českými turistami a útulňa Drina sa potom bude hodiť.

Objekt pozostáva z jednej malej miestnosti. V útulni sú priečne a karimatky, stôl + stoličky a funkčná piecka. Je tu aj pílka a sekera (väčšinou aj prichystané drevo) pre tých, ktorí si potrebujú zakúriť a vysušiť veci. Latrína tu je a tak isto prameň ktorý je neďaleko.

Termín zbierky je od 01.09.2019 až do 31.12.2019. Číslo účtu IBAN je: SK70 5600 0000 0070 5590 9002. Privítame každý príspevok, minimálne ale € 5. Obrátili sme sa znovu na treking.cz, keďže už nám s jednou zbierkou pomohli. Každý, kto prispeje €20 a viac bude zaradený do žrebovania o bundu Rab Spark Jacket (čierna farba, veľkosť M). Diskusia na túto tému prebieha na stránke hiking.sk.

O prerobenej a opravenej útulni budeme informovať. Ďakujeme!

Útulňa Drina pod vrchem Čergov, turistická mapa

Horské chaty a útulny pohoří Čergov

CHATA ČERGOV, Čergov ŽOBRÁK, ÚTULNA A ROZHLEDNA
Chata Čergov Chata Čergov
Čergov

Detail ubytování …
Žobrák Rozhledna Žobrák

5.9.2019 / Otakar Brandos
Trek · Přes Palcmanskou Mašu a Zejmarskou roklinu na Geravy a Havraní skálu aneb týden na Horehroní a Spiši s batohem (3) / Fotogalerie k článku

Městem Dobšiná jsem zatím vždy jen projížděl. A vždy jsem měl spíše stísněný pocit. Ani nyní, když Dobšinou procházím, se ten pocit nelepší, Dobšiná na mou maličkost stále působí ošuntělým a zanedbaným dojmem. Ulička …

5.9.2019 / Ubytování
Stará Huť Horský dům Stará Huť, levné ubytování v Peci pod Sněžkou v Krkonoších

3.9.2019 / Otakar Brandos
Trek · Přes Borovniak (Ondrejisko) a Strmou prť do Dobšiné aneb týden na Horehroní a Spiši s batohem (2) / Fotogalerie k článku

Dopoledne na Beňušce v Nízkých Tatrách, po poledni již ve Slovenském ráji. Protože jsem měl díky největšímu slovenskému trekerovi Mirovi super odvoz až do sedla Besník, ušetřil jsem si nějaký ten kilometřík nudného …

Malý Roudný Úplňky Chata Horalka Strečno Jeseníky, ubytování Soumrak Luční bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Ararat Afélium Zverovka Chalupská slať Krkonoše, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Nimbostratus Pohorky