Poslední aktualizace: 16.4.2024 , svátek má
Treking > Horolezectví > Asie, osmitisícovky podle výšky - přehled

Asie, osmitisícovky podle výšky - přehled

Osmitisícovky, seznam všech osmitisícovek světa

21.10.2016 | Otakar Brandos

Přestože kontinentem s největší střední výškou je Antarktida (asi 2 000 m), osmitisícovky musíme hledat na jiném kontinentu - v Asii. Asie je se střední výškou 960 m sice až na druhé příčce pomyslného žebříčku (před Severní Amerikou se 715 metry), přesto si uzurpuje všech 14 osmitísícovek nacházejících se na povrchu naší matičky Země.

Everest

Osmitisícovek máme pouze 14. Všechny, jak jsem napsal již v předchozím odstavci, v Asii. Osmitisícovky nejsou ale rozprostřeny nijak rovnoměrně, naopak se koncentrují do opravdu omezeného prostoru. Všechny osmitisícovky světa se nacházejí ve dvou pohořích - v Himalájích a v Karakoramu a v pouhých čtyřech státech. Jsou to Čína (9, z toho 5 v Tibetu), Nepál (8), Pákistán (5) a Indie (1). Devět ze 14 osmitisícových vrcholů leží na hranicích dvou států.

Asijské osmitisícovky jsou dnes, stejně jako v minulosti ihned po svém objevení, magnetem pro horolezce. První úspěšně slezenou osmitisícovkou se stala Annapurna (8 091 m). Na jejím vrcholu stanuli 3. června 1950 francouzští horolezci Maurice Herzog a Louis Lachenal. Poslední slezenou osmitisícovkou byla, poněkud paradoxně, Šiša Pangma, která je nejnižší ze všech osmitisícovek. Vystoupila na ni 2. května 1964 čínská horolezecká expedice.

Čtěte také: Koruna Himalájí: Seznam horolezců, kteří vystoupili na všech 14…

Nejvyšší z osmitisícovek, Mount Everest (8 848 m), zdolali úspěšně 29. května 1953 Novozélanďan Edmund Hillary a Nepálec Tenzing Norgay. Prvním člověkem, který první slezl všech 14 osmitisícových vrcholů byl italský horolezec Reinhold Messner. Stalo se tak 16. října 1986, kdy Messner stanul na své poslední osmitisícovce - Lhotse.

Himaláje

Ze zajímavostí dobývání osmitisícových vrcholů musím zmínit, že se na všechny vrcholy, až na Cho Oyu, podařilo vystoupit v jarním období. Dvě z osmitisícovek - Lhotse (8 516 m) a Manaslu (8 163 m) byly zdolány ve stejný den - 9.5.1956.

Níže je uveden přehled všech čtrnácti 8tisícových vrcholů nacházejících se v Himalájích a v Karakoramu. Absolutní výšku vrcholů berte ale s rezervou, neboť "přesná" čísla se různí zdroj od zdroje. Vzal jsem proto za bernou minci nejčastěji se objevující údaj. Proto pár metrů sem, pár metrů tam…

Osmitisícovky, seznam 14 nejvyšších hor světa

12. Broad Peak 8 047 m Karakoram Pákistán/Čína 9.7.1957
13. Gasherbrum II 8 035 m Karakoram Pákistán/Čína 8.7.1956
14. Shisha Pangma 8 027 m Himaláje Čína 2.5.1964

Patnáctý osmitisícový vrchol - dotaz (Jiří Šudoma, 08.01.2020, 10:12 )
Vážení přátelé, v jedné televizní soutěži (tuším, že "Riskuj") se před léty objevila informace, že byl identifikován patnáctý osmitisícový vrchol s pracovním ozna-čením "Hora středu". Nikde jinde jsem však tuto či nějakou podobnou informaci nenašel, ve všech dostupných přehledech se jich objevuje čtrnáct. Můžete mi danou zprávu nějak upřesnit. Děkuji za případnou odpověď a jsem s pozdravem.
Co lze na dezinformaci (-OB-, 08.01.2020, 12:55 )
upřesňovat. Snad jen to - nevěřte televizi :-)
Patnáctý osmitisícový vrchol - dotaz (Jiří Šudoma, 08.01.2020, 10:12 )

+ Makalu, 58. výročí prvovýstupu na pátou nejvyšší horu světa, himalájské osmitisícovky
+ Jak Mount Everest ke svému jménu přišel?
+ Dobývání nejvyšší hory světa - Mount Everest
+ Česká výprava na Mount Everest
+ Expedice na Mount Everest již postavila BC
+ Everest III, česká expedice pokračuje ve výstupu
+ Vrtulníkem na Mount Everest
+ Humi Outdoor Gasherbrum 2009, deník expedice
+ Hillary s Tenzingem nebyli na Everestu první! Učebnice se budou přepisovat.
+ Mount Everest je nižší!?
Rozloha celků Alpy
Karpaty Přehled pohoří

Proton Šídlo modré Chata Slaměnka Na Turoldu Smraďoch Marcelka Kašparova chata Bezděz Gluon Litice Lysá hora Retezat Frýdštejn Úplněk Jarní prázdniny Gran Paradiso Loket Saturn Brouci Kuiperův pás Batohy Říp
1. Plesa Štrbské pleso, nejznámější a druhé největší pleso slovenských Tater
2. Geologická památka Panská skála, čedičové varhany u Kamenického Šenova
3. Naše vrcholy Praděd, nejvyšší hora Hrubého Jeseníku a pátá nejvyšší hora v ČR
4. Propasti Hranická propast, nejhlubší propast v ČR
5. Vesmír Světelný rok, nejpoužívanější jednotka vzdálenosti ve vesmíru
6. Horské chaty Téryho chata: Vysoké Tatry, cena a recenze ubytování na Téryho chatě
7. České hrady Karlštejn, jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších českých hradů