Poslední aktualizace: 27.12.2020 , svátek má
Treking > Vesmír > Superúplněk aneb Superměsíc v listopadu bude věru mimořádný

Superúplněk aneb Superměsíc v listopadu bude věru mimořádný

Superúplněk: v listopadu se můžeme těšit na Superměsíc

4.11.2016 | Otakar Brandos

Listopadový úplněk, který nastává v pondělí 14. listopadu, bude mimořádný. Měsíc se bude zdát, dopřeje-li nám to počasí, větší a jasnější než obvykle. To proto, že Měsíc bude v době listopadového úplňku v blízkosti perigea a k Zemi se přiblíží na vzdálenost pouhých 356 509 km. Perigeum Měsíce přitom činí 356 400 km.

Měsíc

Měsíc tak bude během listopadového úplňku větší a jasnější než obvykle. Jeho úhlový průměr bude činit max. možných 33,3´. Půjde o největší úplněk za posledních téměř 60 let. Jas Měsíce, v případě příznivého počasí, bude asi o 30 % vyšší, než kdyby k úplňku Měsíce došlo v apogeu jeho dráhy. V podobně výhodné pozici byl Měsíc naposledy v roce 1948.

Měsíc je nejbližším přirozeným kosmickým sousedem Země. Pomineme-li občasné průlety malých planetek v těsné blízkosti Země. Takovýchto planetek (asteroidů) bylo v posledních několika málo letech zaregistrováno díky neustále se zdokonalující observační technice hned několik.

Čtěte také: Měsíc, nejbližší soused Země - průměr, hmotnost a vzdálenost Měsíce

Střední vzdálenost od Země činí 384 400 km. Střední proto, neboť díky mírné eliptické dráze s excentricitou (výstředností) 0,0549 se mění v rozmezí od 356 400 km v perigeu do 406 700 km v apogeu. V důsledku těchto neustálých změn okamžité vzdálenosti Měsíce od Země kolísá i zdánlivý měsíční průměr, a to v rozmezí 29,2´ až 33,3´. Vzdálenost Měsíce od Země je ale již známá velice dlouho. S vysokou přesností ji již znali antičtí učenci Aristarchos a Hipparchos.

Listopadový superúplněk je třetím z řady superúplňků v roce 2016. Další nastane hned o měsíc později, v prosinci 2016. Další superúplněk Měsíce tedy nastane již 14. prosince 2016. Avšak na podobně příznivý superúplněk jako bude ten listopadový si budeme muset počkat dalších 18 let. Do roku 2034.

+ V neděli oblohu rozzáří obrovský Měsíc! Čekají nás hned tři superúplňky…
+ Fáze Měsíce v roce 2018
+ Fáze Měsíce v roce 2017
+ Fáze Měsíce v roce 2015
+ Fáze Měsíce v roce 2014
+ Fáze Měsíce v roce 2013
+ Měsíc, náš nejbližší kosmický soused - průměr, hmotnost a vzdálenost Měsíce od Země
+ Povrch Měsíce a jeho morfologie, měsíční moře a krátery
+ Nitro Měsíce, jádro a měsíční plášť
+ Nové mapy Měsíce, měsíční hory
+ Vznik a vývoj Měsíce
+ Zatmění Měsíce aneb schovávaná mezi mraky
Rozloha celků Alpy
Karpaty Přehled pohoří

Proton Kudlanka nábožná Slaměnka Na Turoldu Smraďoch Marcelka Chata Šerlich Bezděz Gluon Litice Lysá hora Retezat Frýdštejn Úplněk Jarní prázdniny Osmitisícovky Loket Planeta Mars Brouci Kuiperův pás Pohorky Říp
1. Plesa Štrbské pleso, nejznámější a druhé největší pleso slovenských Tater
2. Přírodní zajímavosti Velká kotlina, ledovcový kar a nejvýznamnější botanická lokalita v ČR
3. Naše vrcholy Luční hora, 2. nejvyšší hora Krkonoš a České republiky
4. Tipy na výlet Lanovka na Lomnický štít, ceník a provozní doba
5. Vesmír Světelný rok, nejpoužívanější jednotka vzdálenosti ve vesmíru
6. Horské chaty Chata Návrší, horská chata a levné ubytování na Králickém Sněžníku
7. České hrady Karlštejn, jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších českých hradů