Poslední aktualizace: 8.11.2018 , svátek má
Treking > Vesmír > Úplněk 2017 + fáze Měsíce, první nebo poslední čtvrť a nov letos

Úplněk 2017 + fáze Měsíce, první nebo poslední čtvrť a nov letos

Měsíc - časy úplňku a novu Měsíce, kdy je první a poslední čtvrť, fáze Měsíce

9.1.2016 | Otakar Brandos

Úplněk 2017. Přehled fází Měsíce. Kalendář úplňků v roce 2017, kdy bude nov (novoluní) neb první a poslední čtvrť v jednotlivých měsících v tomto roce naleznete níže v přehledné tabulce v SEČ. A vysvětlení střídání měsíčních fází pak, jako tradičně u tohoto přehledu, naleznete v textu dole pod tabulkou s úplňky a novy Měsíce v roce 2017.

Čtěte také: Fáze Měsíce v roce 2018 - kdy nastává úplněk, nov a čtvrť

nov
Fáze Měsíce, diagram

Čtěte také: Měsíční fáze a zatmění, Fáze Měsíce v roce 2016

Ještě počátkem našeho letopočtu bylo střídání měsíčních fází pro lidstvo záhadou, přestože již roku 55 př.n.l. střídání měsíčních fází správně vysvětlil a popsal římský básník a filozof Titus Lucretius v díle "De rerum natura", kde tvrdí, že celý měsíční povrch je tmavý a je jen osvětlován Sluncem.

Při oběhu Měsíce kolem Země se totiž neustále mění úhel, která svírají spojnice Měsíce, Země a Slunce a proto nám Měsíc v různých místech své oběžné dráhy ukazuje rozdílně velkou část svého osvětleného povrchu.

V čase, kdy se Měsíc nachází uprostřed spojnice Slunce - Země, je osvětlena jen jeho odvrácená polokoule a pro pozemského pozorovatele je Měsíc v novu. Je-li úhlová vzdálenost Měsíce od Slunce právě 90°, je Měsíc v první a nebo poslední čtvrti. V posledním případě, kdy je naopak uprostřed Země - Měsíc je tedy vzhledem ke Slunci "za Zemí", nastává úplněk. Tehdy odvrácená polokoule tone ve tmě.

Během novu je tedy Měsíc neviditelný. Na obloze se pohybuje v blízkosti Slunce, které jej svým jasem přezáří. Poprvé se Měsíc může ukázat den, dva po novu na večerní obloze v podobě úzkého srpku. Především v jarních měsících, kdy ekliptika svírá s obzorem velký úhel.

Měsíc postupně dorůstá do první čtvrti a následně do úplňku. Tehdy má tvar písmene D. Dobře se to pamatuje, D - dorůstá. To ovšem platí pro severní polokouli, neboť na jižní je tomu právě naopak. Kolem úplňku Měsíce vychází ve večerních hodinách a jeho východy se s narůstajícím stářím dále opožďují.

Měsíc se přehoupne přes poslední čtvrť a blíží se opět do novu. Měsíc má tvar písmene C. A opět se to dobře pamatuje - Měsíc couvá, tedy jako C… To již Měsíc vychází hodně po půlnoci a jeho srpek září na východním obzoru v ranních hodinách před východem Slunce a blíží se opět do novu.

+ Aktuální fáze Měsíce a příští úplněk, grafika s aktuální fází Měsíce aneb Měsíc právě dnes
+ Fáze Měsíce v roce 2021
+ Fáze Měsíce v roce 2020
+ Fáze Měsíce v roce 2019
+ Fáze Měsíce v roce 2018
+ Fáze Měsíce v roce 2016
+ Fáze Měsíce v roce 2015
+ Fáze Měsíce v roce 2014
+ Fáze Měsíce v roce 2013
+ Měsíc, náš nejbližší kosmický soused - průměr, hmotnost a vzdálenost Měsíce od Země
+ Povrch Měsíce a jeho morfologie, měsíční moře a krátery
+ Nitro Měsíce, jádro a měsíční plášť
+ Nové mapy Měsíce, měsíční hory
+ Vznik a vývoj Měsíce
+ Zatmění Měsíce aneb schovávaná mezi mraky
Rozloha celků Alpy
Karpaty Přehled pohoří
Hory Malá Pec, Velká Pec a Orlie skaly: Turistické cíle v Malých Karpatech
Hory Dúpna diera a Rumpálový závrt: Výprava za krasovými jevy na jižním úpatí masivu hory Baske v Strážovkách
Hory Góry Izerskie, podzimní putování polskou částí Jizerských hor
Hory Nejkrásnější dvoudenní trek v Jeseníkách: Velká kotlina, Praděd, Dlouhé stráně a Jelení studánka
Bardejov Jeseníky, ubytování Furkotka Domica Helfenburk Chata Magurka Slaměnka Gluony Hluboká Macocha Brekov Maroko Svaté pole Býk Osoblažsko Ortler Neutron Jak vzniká blesk Babočka admirál Slunce Pohorky Viklany
1. Jeskyně Punkevní jeskyně, Moravský kras a veřejnosti přístupné jeskyně
2. Skály Panská skála, čedičové varhany u Kamenického Šenova
3. Tipy na výlet Dlouhé stráně, přečerpávací vodní elektrárna v CHKO Jeseníky
4. Naše vrcholy Říp, hora s nejasnou minulostí
5. Chaty Zamkovského chata, horská chata ve Vysokých Tatrách v ústí Malé Studené doliny