Poslední aktualizace: 21.1.2024 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Cesta Horské služby aneb via ferrata na Martinské hole

Cesta Horské služby aneb via ferrata na Martinské hole

Nový turistický chodník a via ferrata na Martinky

29.8.2013 | Tomáš Skácelík

Otazník v názvu je někdy dobrá věc. Název se jeho užitím stává tázací větou. Důvod, proč tam otazník je, je někdy zajímavější, než celá stvořená otázka. A někdy to může být i překlep.

Nástup

Je raná neděle 25.8.2013. Vycházím z parkoviště pod dolní stanicí bývalé lanovky na Martinské hole a z informací v místním tisku. Nově zřizovaný ferratový chodník má začínat někde tady a vést zprvu pod stožáry lanovky a pak zajištěně korytem potoka. To jsou vcelku dostatečné informace - sloupy uvidím a potok uslyším (chacha).

Čtěte také: Přechod Martinských holí, Fatransko-turčanský Karpattrek (1)

Přeskočím vcelku nezajímavé pasáže, kdy jsem si připadal jako bezmuskulaturní Rambo ve vietnamské lopuchové džungli, kolikrát mě vyplašili jeleni, medvědi a vlci a kolikrát já je, jak jsem potkal dvě auta HS a jedno televízáků z TV Turiec, kteří jeli opačným směrem, než jsem šel já …

Zkrátka asi za hodinu a půl jsem u horní stanice lanovky a potok mnou zvolený, jehož korytem jsem krátce škobrtal, nebyl ten pravý. Je jasné, že správně jsem měl jít někde vlevo od lanovky … letmo si dávám v hlavě do kupy, že hezké polyžováníčko je v dolince na malém vleku pod vrcholem Veľká lúka, teda vlevo od hlavních sjezdovek … ta dolinka může vyzdrojit jakýs potůček.

Jdu tím směrem a narážím na modrou značku. V místě pod vodárnou odbočuje stará modrá - té se chytám a za chvíli ji ztrácím. Pustím to dolů a svah se stává prudším. Konečně slyším vodu a zahlédnu hluboko pode mnou ve strmém korytě několik postav na lanech. Troška sa čudovali, odkiaľ že to idem, keď ferrata je pod nimi, tak jsem řekl, že z Ostravy.

Poslali mě příkrým svahem doprava, kde nalézám hotovou větev zajištěné cesty a tou se "dostávám" (tak to píšou borci - zpočátku hledám nepředimenzované stupačky pod sebou velmi obezřetně, lan se držím převelice a jistě v té chvíli nemůžu působit nenuceně a uvolněně …) o pár desítek metrů níž, na místo, kde se zajištěná cesta bude větvit na dvě. Tam chvíli fotím, mávám na chlapce na lanech a chvíli se též snažím nezištně pomoct s opravou motyky.

Partie k rozcvičení I po žebřu se lozí  Základní tábor u větvení dolin

Je asi 10 a nahoru se začínají trousit první lezci. Cesta má být oficiálně otevřena až 7.9., ale nás zvědavců už je na ní celkem dost. Vydávám se tedy dolů v představě, že lezení už je za mnou, ale není tomu tak. Když ne to hlavní, tak to delší mě teprve čeká! Desítky metrů lan, stupaček a žebřík. Ale již mi malinko otrnulo, tak fičím. Sestup potokem končí až u mohutného stolu s lavicemi. Odtud krátkou spojkou a lesní cestou zpět.

Pro případného zájemce, který by se chtěl na zajímavý chodník podívat tak, jak se dá nejjednodušeji, (ale nezažít dobrodružství hledání), se pokusím shrnout:

Vlevo nad rozbočkou Nástup na poslední výstup Poslední metry lana
  • Začátek výletu je na parkovišti pod dolní stanicí nefungující lanovky na Martinské hole, v městské části Martin - Stráne. O asi kilometr níž je konečná městských busů č.40 a 41. Od nádraží to městem bude dobrých 5 km.
  • Z parkoviště k začátku zajištěné cesty zatím divoce lesem vlevo podél sloupů lanovky. Mezi sloupy 13 a 14 narazíme na cestu, po té doleva až na její konec. Pohodlněji se sem dostaneme z parkoviště po žluté značce, kterou opustíme vlevo v prudké pravotočivé otočce na zprvu širokou cestu s výhledem vlevo do doliny na průsek lanovky.
  • Zjištěný chodník začíná za bytelným posezením z předimenzovaných klád. V asi dvou třetinách zajištěné cesty se tato větví ve dvě. V době mé návštěvy byla zatím schůdná jen větev levá, pravá má být hotova v září t.r.
  • Po výstupu jsme vyvedeni lesní pěšinou a poté krátce modrou značkou ke spodním stanicím lyžařských vleků střediska Martinské hole. Odtud zpět dolů asi nejpépe po žluté, nebo lesem kolem lanovky cestičkami lesní zvěře. Případně někam dál po blízkém hřebeni…

Už zbývá jen ten otazník v názvu … Za prvé jsem šel z Martinek dolů, což je více méně moje chyba, takže první část cancu neodpovídá názvu. Za druhé autoři cesty spíše užívají označení "ferratový chodník", což se vtipně vyhýbá srovnání s vertikálami a vzdušností ferrat v Alpách. Za třetí je na spadnutí otázka určitého zásahu do přírody. Chlapci z HS pravili, že nejde o chráněné území a všechno je s ochránci domluvené. Za čtvrté - ano, běžte. Snad ne s úplnými mrňaty, některé kroky je nutno natáhnout.

Výstup podle kondice a četnosti focení trvá bez nějakého závodění 2-3 hodiny. Pro zájemce, kteří se budou chtít juknout do mapky, jde o strže Pivovarského potoka (někde, snad dříve, též Mlynského).

Dobrý deň / Ahoj, pozývame vás a širokú turistickú verejnosť na otvorenie nového turistického chodníka - "ferraty HZS" na Martinské hole. Chodník bude oficiálne otvorený v sobotu 7.9.2013. Zraz je o 9.30 hod. na konečnej zastávke HMD na Stráňach v Martine.

Sprevádzať vás budú členovia Skialp klubu Kriváň a Horskej záchrannej služby, ktorí chodník vybudovali za pomoci sponzorov, kolegov a kamarátov. Chodník je z veľkej časti zabezpečený technickými pomôckami: stupačky, rebríky, oceľové laná. Preto pre menej skúsených turistov a deti odporúčame ferratovú výstroj (sedací úväz, prilba, ferratový set, rukavice)! V prílohe nájdete pozávnku. Viac informácii nájdete na www.skialpkrivan.sk.

Via Ferrata na Martinské hole, turistická mapa

+ Martinské hole, túra jižní částí hřebene Martinských holí na vrcholu babího léta
+ Výstup na Veterné, Lúčanská Malá Fatra
+ Výstup na Kľak za vůně medvědího česneku, Malá Fatra a turistické trasy
+ Malofatranský Kľak v zime aneb biele peklo, Malá Fatra
+ Trek přes malofatranský Kľak s nepříjemným hmyzem a příjemným překvapením
+ Malá Fatra - hory travnatých hřebenů - NP Malá Fatra, turistika a treky, turistické trasy
+ Malá Fatra, levné ubytování a horské chaty, útulny
+ Jídlo a pití na vícedenním treku, jídelníček a doporučení pro vyváženou stravu (1)
+ V zajetí sněhu aneb Lúčanskou Fatrou na sněžnicích

05.05.2014, 19:12 roman | ferrata
05.05.2014, 00:44 Leoš | POZOR!!
18.11.2013, 09:01 -OB- | V sobotu 16.11.

Hory Přechod poloniny Boržava, treking v ukrajinských Karpatech
Hory Madeira - květináč Atlantiku, 200km přechod v horách Madeiry
Hory Ostrovské skály alias Volské kameny a Tiské stěny, česká skalní města (9)
Chopok České středohoří Beskydy, ubytování Kamenitý Hazmburk Kvarky Chata Borišov Štefánička Šumava, ubytování Baranec Červené piesky Maroko Hanuše Měsíc Beckov Galaxie Vihorlat Morské oko Lužické hory Helfštýn Fáze Měsíce Ostaš a Hejda

Vybavení na treky a turistiku; co sbalit do batohu na hory na vícedenní túru?

Tatry

Pro úspěšné a pohodové absolvování vícedenních treků je vedle psychické odolnosti a fyzické kondice důležité i vhodné…

Vysypáno z batohu anebo co s sebou na túru do Tater?

Jen si vzpomeňte, když jste s turistikou začínali vy. Možná jste také tápali, co s sebou na jednodenní túru vzít a co naopak nechat doma. Teprve zkušenostmi jste postupně nabírali potřebné znalosti a dnes vám vše připadne…

1. Slovenské hory Fatransko-tatranský Karpattrek (6), hřebenovka ze Strečna do Telgártu
2. Slovenské hory Strážovské vrchy, trek Strážovskými vrchy na sklonku léta
3. České hory Přírodní rezervací Račí údolí přes Čertovy kazatelny a zříceninu hradu Rychleby
4. Rumunské Karpaty Capatini, přechod dvou zapomenutých národních parků v Rumunsku
5. České hory Hřebenovka Jeseníků na sněžnicích trochu jinak, trek z Červenohorského sedla na Rejvíz