Poslední aktualizace: 18.1.2024 , svátek má
Treking > Testy > Co zabalit do batohu na hory, doporučené i nezbytné outdoor vybavení

Co zabalit do batohu na hory, doporučené i nezbytné outdoor vybavení

Vysypáno z batohu anebo co zabalit do batohu s sebou na túru do Tater?

14.6.2011 | Otakar Brandos

Podobný článek jsem vlastně ani napsat nechtěl. Rodilí horalé asi na tuto stránku budou koukat trochu nevěřícně a nechápavě, vy co do vyšších hor teprve vyrazit plánujete budete asi rádi, že je něco podobného na našem netu k nalezení. Co mě k napsání takovýchto obecně známých "samozřejmostí" přimělo?

Batoh

Popudem k započetí psaní tohoto článku byl mail, jenž skončil v redakční poště. Nyní cituji: "Dobrý den, mám asi netradiční dotaz, ale nemohu se na internetu dopátrat, jakou výbavu si s sebou vzít do hor (oblečení, boty, nějaké pomůcky).

Plánujeme s přáteli výlet v létě do Tater a tak se na to chceme řádně připravit. Jestli by bylo možné poslat odkaz na nějaké stránky kde bychom si to mohli přečíst nebo napsat nějaký seznam se základními věcmi které jsou na takový výlet nutné. Děkuji s pozdravem V.Z." A protože nebyl tento mail tak úplně ojedinělý, vznikl nakonec tento krátký článek s následujícími přehledy. Byť s ročním zpožděním.

Jen si vzpomeňte, když jste s turistikou začínali vy. Možná jste také tápali, co s sebou na jednodenní túru vzít a co naopak nechat doma. Teprve zkušenostmi jste postupně nabírali potřebné znalosti a dnes vám vše připadne jako naprostá samozřejmost. Přesto se dnes podíváme na to, co si s sebou vzít na túru do Tater. Prakticky totožné vybavení, možná mimo několika drobností, budete ale potřebovat i do jiných a nižších hor.

Pohorky

Vybavení na jednodenní túru můžeme rozdělit na tři (čtyři) skupiny - co na sebe, co do sebe, KPZ a koníčky. Je to takové mé dělení, které promítám v hlavě, když balím věci na jednodenní túru. Navíc ale balím v obráceném pořadí - koníčky, co na sebe, KPZ a co do sebe. Takže se občas stane, že zapomenu bundu a nebo něco na zub, foťák ale nezapomenu nikdy. Bez něj by to na horách (ani ta tomto webu) prostě nešlo…

1. Co na sebe

První skupina vybavení "co na sebe" zjednodušeně znamená, do čeho se "voháknout". Tedy nějaké to termoprádlo, kalhoty, ponožky a boty. Začněme u pohorek. Ty by měly být kvalitní, neboť s otlaky z nekvalitních bot toho příliš mnoho neujdete. Navíc zážitek z túry s otlaky vám v duši mír nenavodí. Na túru se moc neoblékám, rozhodně ne na cestě do kopce. Člověk by měl být oblečen na dolní hranici "teplotního optima", tedy aby se zbytečně nepřehříval a nepotil se jak vrata od chléva, jak říkávaly naše babičky a dědečkové z vesnice.

Mitre, softshellová bunda

K tomu, co mám přímo na sobě je ještě nutno počítat s další vrstvou pro případ chladu a nebo deště (sněžení). V případě Tater s sebou přiberu nějakou nepropro bundu - polartec, softshell aj. pro případ chladu a větru. K tomu si ale určitě přibalte alespoň tenké rukavice a čepici, neboť i v letních měsících vás tady může překvapit sněhová přeháňka.

Pro případ deště s sebou přibalte pláštěnku či goretexovou bundu. I garetexové kalhoty, které se dají přetáhnout přes boty (aby nezatékalo do bot) nemusí být k zahození. Nebo alespoň pláštěnku či pončo. Trika na převlečení aj. v době termoprádla nejsou zapotřebí. Počítejte s tím, že každé zbytečné deka navíc se vám pěkně pronese. Snad jen náhradní ponožky nemusí být k zahození.

• Spodní prádlo, nejlépe termo
  • Polartec a nebo softshell bunda
  • Goretexová bunda, pláštěnka nebo pončo pro případ deště
  • Čepice a rukavice
  • Náhradní ponožky

Druhou vrstvu oblečení s KPZ a "koníčky" je potřeba do něčeho zabalit. Nejlépe do batohu. Na jednodenní túru vystačíte s malými batohy někde mezi 10 - 30 l objemu (lze použít samozřejmě i větší batohy). Podle toho, kolik s sebou potáhnete "koníčků" - viz dále. Turistický batoh by měl dobře padnout, bederní popruh nic nepokazí. Přemíra různých poutek a provázků je sice někdy fajn, ale na hřebeni v prudkém vichru vás takováto "zbytečná" udělátka dokáží pěkně profackovat…

2. KPZ

KPZ, neboli krabička poslední záchrany je blíže popsána v článku o vybavení na vícedenní treky. Vše z ní však nebudete potřebovat. Určitě ale nezapomeňte na sluneční brýle, opalovací krém s dostatečně vysokým ochranným faktorem, obínadlo (zejména vy, co máte problémy s koleny) a dnes nezbytný mobil.

Také bych určitě přibalil čelovku pro případ, že se někde zdržíte a zatmíte v lese. Řeknu vám, že jednou na Kavkaze bych dal v černočerném lese království za baterku po té, co jsem ztvrdl s jednou neznalou skupinou při slaňování… No a pokud neznám terén, do kterého mířím, pak bych s sebou vzal dobrou mapu či průvodce. GPS berte jako doplněk, v nepříznivém počasí může GPS selhat. A to nemluvím o vybitých baterkách. Kdo potřebuje, může s sebou vzít i teleskopické hole.

• Batoh o objemu 10 - 30 l
  • Sluneční brýle
  • Ochranný krém
  • Obínadlo
  • Mobilní telefon (s nabitou baterkou)
  • Čelovka a nebo podobná svítilna
  • Píšťalka
  • Doklady, kartičku pojistky

3. Něco na zub

Tak tím je myšleno něco, čím uhasíte hlad a žízeň. K jídlu si berte to co vám chutná, abyste se k jídlu přinutili i v případě vyčerpání a nechutenství. Nějaká ta čokoláda či podobný pišingr není také k zahození. Pití o objemu 1 - 2 l podle potřeby. V parném dni je spotřeba tekutin větší než v chladném období. Tahat termosku v létě je podle mého zbytečnost, akorát se pronese. Na vodu vám bude stačit PET láhev, která má minimální hmotnost. Pokud vyrazíte na túru na podzim během chladných dnů, pak naopak termoska by nebyla k zahození.

Odpočinek na vrcholu

Objem vody zvolte podle venkovní teploty, odhadované spotřeby (sami se znáte nejlépe) a také podle možnosti doplnění (či nemožnosti doplnění) vody během túry. Čistá voda není vhodná, určitě ji ochuťte minimálně špetkou soli, jonťákem a nebo třeba obyčejnou šťávou. Špatný není oslazený čaj, jenž dokáže dobře zahnat žízeň (pití a jídlu se budeme věnovat v jiném článku). Množství vody a jídla berte s rozumem, rovněž se dokáže pěkně pronést.

4. Koníčky

Tak tady bych mohl napsat cokoliv. Obvykle s sebou turista táhne fotoaparát. Turista - fotograf pak fotoaparáty s výměnnými objektivy a dalšími udělátky. Ty pak obvykle zabírají nejvíce místa v batohu a mají největší hmotnost. Někdo s sebou třeba přibere dalekohled, aby mohl pozorovat například pěkné ženské

Takže nezapomeňte, že neexistuje špatné počasí, ale pouze špatně vybavený turista. A nebo bychom mohli použít rčení pana Kapolky: "Počasie je také aké je, ide sa hore". Ten byl mimo jiné prý znám i unikátním nápisem na záchodech na Téryho chatě - "Netreba len srať, treba aj kefovať".

Do nižších kopců a nebo na procházky po lese někde za chalupou samozřejmě tolik věcí s sebou potřebovat nebudete, řadu věcí můžete klidně nechat doma… Tento článek se opravdu týká vybavení, které je vhodné pro túry v Tatrách a nebo podobných horách.

Hory Dvoudenní trek aneb to nejkrásnější z východních Krkonoš
Hory Dvoudenní toulání po západních Krkonoších
Hory Túra na nejjižnější bod České republiky
1. Slovenské hory Přechod hlavního hřebene Velké Fatry
2. České hory Lužické hory - toulky po hradech, skálách a vyhlídkách
Planeta Mars Venušiny misky Rýchorská bouda Hrad Sovinec Sopky Ramža Šerlich Macocha Soumrak Galaxie Motýli Heukuppe Burkvíz Zvířetník Den Země Měsíc Bouzov Červen, počasí Karimatky Proton Turistické vařiče Hora Říp