Poslední aktualizace: 18.5.2023 , svátek má

Výstup na Veterné v pohoří Malá Fatra

Lúčanská Malá Fatra a horská turistika

18.8.2007 | Otakar Brandos

Naši cestu začneme v obci Kunerad, do které se lze dopravit autobusem z Rajeckých Teplic. Pokračujeme po žluté značce neustále po asfaltu ke Kuneradskému zámku (600 m). Tento úsek se dá zvládnout za 35 minut. U zámku pokračujeme nalevo po žluté a zelené. Zelená značka se na Rozcestí na Žihľavy odpojuje a pokračuje přímo na Hornú lúku.

Rozhledy během výstupu na Veterné

My pokračujeme ale po žluté na Veterné. Za dalších 35 minut jsme na rozcestí Spoj dolin (870 m). Po sedmi minutách narazíme na chatu s plechovou střechou a po dalších třech na odbočku vedoucí vlevo strmě do lesa.

Po deseti minutách stoupání se objevuje lesní cesta a mýtiny. Po dalších asi 11 minutách přecházíme přes cestu a pokračujeme strmě vzhůru. Za 25 minut se objevují louky s porosty borůvčí a jalovců a za dalších asi 15 minut jsme na vrcholu Veterného (1442 m), jenž poskytuje fantastické rozhledy.

Výstup na Veterné od Kuneradu

Z vrcholu Veterné pokračujeme po červeně značené hřebenovce na vrchol Horná lúka (1 299 m) k jihu (asi hodinu). Od rozcestníku Horná lúka (1299 m) pokračujeme po zelené značce vlevo. Po několika minutách, budeme-li dávat pozor, uvidíme vlevo nejdříve chodník a po chvíli i starý salaš (vevnitř dvě postele a kamna) u něhož je nedaleko pramen vody.

Rozcestník na vrcholu Veterné

My ovšem pokračujeme po značce hřebenem. Vstupujeme do lesa. To už máme za sebou půl hodiny chůze a pokračujeme takřka po rovině ještě dalších zhruba dvacet pět minut. Pak začne cesta prudčeji klesat, ovšem jen několik minut (10 až 15 podle počasí, po dešti může být kluzko) až napravo na stromě uvidíme turistické směrovky a cedulku sedlo Končiar. Strmý sešup pokračuje okolo posedu (napravo od chodníku) a po pěti minutách se cesta napřimuje.

Za dalších asi pět minut přejdeme křižovatku se svážnicí a dostaneme se na širokou cestu s pěknými výhledy do údolí. Idylka trvá pětadvacet minut k rozcestníku Červené smreky, kde se značka otáčí doleva a přes křižovatku cest pokračuje jako pohodlná svážnice okolo chaty (napravo od cesty) ještě patnáct minut.

Pak přejdeme účelovou komunikaci a po chvilce odbočíme vlevo (asi 100 m). Tady můžeme napravo od chodníku z upraveného pramene nabrat vodu. Odtud uvidíme asfaltovou cestu. Značka vede přes svodidla přímo do houští za cestou z něhož vyjdeme na louku, kde se musíme držet mírně vpravo a rovně asi 200 až 300m k prvním domům vesnice. Pokračujeme po asfaltce vesnicí po zelené značce, která končí u obchodu na rozcestníku u zastávky SAD Bystrička (228 m).

Jako druhou variantu sestupu můžeme využít cestu přes sedlo Maríková do Kuneradu. Pokračujeme do sedla Maríková (990 m), kde odbočíme vpravo na modrou značku. Sestup ze sedla je velice prudký. Po šesti minutách přecházíme vozovou cestu a pokračujeme stále dolů. Po necelých pěti minutách přijdeme na louku s rozpadlou salaší, kde se stočíme vpravo dolů po vozové cestě. Po dalších sedmi minutách se vlevo za potokem objeví velký seník a rozpadlá bouda.

Pohled k vrcholu Velká lúka

Pokračujeme po vozové cestě a za dalších asi pět minut jsme na rozcestí Cibulková, ze kterého pokračujeme vpravo po vozové cestě. Následuje odbočka vlevo a za pět minut jsme na asfaltové cestě. Po třech minutách musíme odbočit vpravo na trávu a dolů. Další cesta je již poměrně nudná a po asi 15 minutách přicházíme ke Kuneradskému zámku. Pokud zrovna nejede autobus, nezbude nám nic jiného než pokračovat do Kuneradu (asi 35 minut).

Pod hlavním hřenem Lúčanské Malé Fatry
  • Obtížnost túry: středně těžká túra