Poslední aktualizace: 4.2.2021 , svátek má
Treking > Naše vrcholy > Hůrka Hanuše (427 m), tip na výlet u Hradce nad Moravicí

Hůrka Hanuše (427 m), tip na výlet u Hradce nad Moravicí

Hanuše, kopec nad řekou Moravicí ve Vítkovské vrchovině

30.11.2012 | Ivan Zajíček

Hora nebo lépe řečeno hůrka se nachází nedaleko slavného Hradce nad Moravicí, nad řekou Moravicí, která teče do města i řeky Opavy z Hrubého Jeseníku z výšky 1 170 m a právě v těchto místech vytváří malebné, místy kaňonovité údolí, kterému dodává na půvabu a proslulosti místní zámek. O něm již toho bylo napsáno více než dost, dokonce zde sloužil na vojně 1. dělnický president Kléma Gottwald. Již tenkráte kouřil svou lulku.

Hanuše (427 m) je dosti plochý, částečně zalesněný výběžek na severním okraji Vítkovské vrchoviny, která je částí Nízkého Jeseníku. Přesto, že je poměrně nízký, převyšuje údolí Moravice o více než 200 metrů. Kopec je tvořený prvohorními sedimenty, které jsou překryty morénou čtvrtohorního ledovce. Tak praví moudré knihy.

Čtěte také: Hradec nad Moravicí - lovecká stezka Lichnovských a vyhlídka Bellaria

Přes horu vede žlutá turistická značka od severu k jihu z Branky nad Moravicí do Žimrovic k rozcestí Pilarka u řeky Moravice. Tuto značku protíná silnice do Benkovic (416 m), vesnice, která je jen o 11 metrů nižší než samotný kopec a proto z ní Hanuše vyhlíží jako malá vyvýšenina, třeba jako Klínovec v Krušných horách z Božího Daru. Ale tam je výškový rozdíl pochopitelně vyšší, 241 metrů. I tak je to ale nejsnáze dosažitelná nejvyšší hora Českého masivu, nepočítáme - li trasu z Šerlichu na Velkou Deštnou v Orlických horách. Tam je to podobné. Ostatní nejvyšší vrcholy si naštěstí musíme zasloužit.

Samotný nenápadný vrchol je zalesněný, je zde rozcestník turistických značek a dřevěné odpočívadlo. Jdeme-li však nahoru z Branky, vesnice, kde jsou železárny a kde pobýval v jednom z domků slezský bard Petr Bezruč, máme hezké výhledy do Poopavské nížiny a město Opavu (257 m), dále při výstupu vidíme na východě Bohučovice a Jakubčovice s rozhlednou Šance i vodárenskou věží a za nimi Podvihovský vrch (525 m).

Při pokračování do Žimrovic pak na západě na sebe upozorňuje holý kopec Štěrk s výškou 434 metrů. Když sestoupíme do Žimrovic, jsme již v údolí řeky Moravice a můžeme si vychutnat nádherné pohledy na siluety Bílého i Červeného zámku na protějším hřebínku nad Hradcem nad Moravicí a Kajlovcem z východní strany.

V tomto údolí se konávala každý rok pravidelná setkání nejlepších pionýrů z celé ČSSR. Malebná velká louka u řeky zde bývala plná stanů. V SSSR měli podobný tábor "Artěk". Dnešní omladině, odkojené počítačovými hrami to již moc neříká. Ale budiž.

Protože je na Hanuši klid a mír, je zde plno zvěře a taky posedů, jeleni a srny využívají zbytky opevnění k "táboření", ale rozpadající se dřevěná obora není pro myslivce dobrou vizitkou. Po cestě hřebenem potkáme rovněž několik velkých mravenišť, letos mravenci započali svůj rej již počátkem března.

Hanuše na turistické mapě

Vede zde rovněž značená naučná stezka, jejíž důvod je ryze válečnický - na vrcholku hory jsou pozůstatky opevnění a valů z prusko - rakouské války a válek se Švédy. Ke zbytkům opevnění tak můžeme vyrazit již od známého hotelu Belaria, což ovšem není moc častý případ.

K tomu, abychom pochopili, že se jedná o zbytky opevnění však musíme mít dosti bujnou fantazii. Ale naštěstí je všechno napsáno na chytré tabuli, ke které nás dovede z vrcholu účelové značení. Většina hostů luxusního hotelu o sousední hoře Hanuši nemá ani potuchy. Ale to neplatí jen o Hanuši či hotelu Belaria, takových hotelů je v našich horách či podhůřích převážná většina a současní zhýčkaní a rozmazlení, nároční hoteloví hosté očekávají za své koruny či Eura jiné lahůdky, než toulky lesy v okolí jejich drahých "BC".

Od Žimrovic je okraj hory skalnatý a romantický, proto je zde i několik rekreačních chat. Okrajová část Hanuše na jihu se proto nazývá Skála (343 m).

Pokud se člověk toulá údolím Moravice v okolí Hradce či Žimrovic, jedná se o jisté zpestření a možnost vychutnat si chvilky ticha, které se v samotném Hradci nad Moravicí asi nedočkáme. A jak vyplývá z motta povídání, jestliže se chceme někomu svěřit na duši, potřebujeme k tomu klid. A toho je na Hanuši dostatek…!

Hory Výstup na Velký Choč od severu z Jasenové
Hory Za kameny a skálami Novohradských hor
Hory Za hradby Rosengartenu, turistika v Dolomitoch
Sněžka Slovenský ráj Roháče, ubytování Barborka Jeseníky, ubytování Červená Lhota Téryho chata Říp Praděd Propast Macocha Skalnaté pleso Čičmany Lysá hora Měsíc Mars Čertovo jezero Beskydy Pieniny Vysoké Tatry Helfštýn Lomnický štít Štrbské pleso Chopok