Poslední aktualizace: 17.5.2023 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Pohoří Kaisergebirge, via ferraty a horská turistika

Pohoří Kaisergebirge, via ferraty a horská turistika

Za Divokým císařem do Tyrolska

25.4.2012 | Josef Franc

Rájem horolezců a vysokohorských turistů v rakouském Tyrolsku je bezesporu malebné pohoří Kaisergebirge, rozkládající se na ploše 350 km2 na severním okraji Alp, východně nad údolím řeky Inn u městečka Kufstein, v těsné blízkosti hranic s Německem.

Na začátku úžlabiny Hoher Winkel, vpravomasiv s vrcholy - zleva Ellmauer Halt (2 344 m) a Gamshalt

Celé pohoří je tvořeno dvěma rovnoběžnými hřebeny, orientovanými od východu k západu, s délkou kolem 18 km a šířkou 12 km. Zatímco severní hřeben, nesoucí název Zahmer Kaiser (Krotký císař) je kratší, nižší a jeho zdolání není technicky ani fyzicky nikterak náročné, jižní dělá čest svému jménu Wilder Kaiser - Divoký císař.

Velice vyhledávaný a obdivovaný masív je impozantní především při pohledu z jižní strany, kde každého turistu upoutá svojí divokostí a množstvím rozeklaných vrcholů, v mnohém připomínajících italské Dolomity. Jeho nejvyšší vrchol Ellmauer Halt (2 344 m) je charakteristický svými strmými a vysokými stěnami, spadajícími na severní i jižní stranu.

Čtěte také: Treking v Nízkých Taurách s plánem vystoupit na Hochgolling

Pohoří je tvořeno vápencem s ložisky dolomitu a pro svou geologickou jedinečnost a bohatou faunu a flóru bylo v roce 1963 prohlášeno chráněnou krajinnou oblastí.

Kaisergebirge, mapa

Zobrazit místo Kaisergebirge, rakouské Alpy na větší mapě

Jednotlivé hřebeny pohoří Kaisergebirge se na první pohled zdají pro turisty jasně rozdělené podle své nabídky: na smělé a fascinující vrcholy hřebene Wilder Kaiser by měli vystupovat jen zdatní horolezci, zato ideální oblastí pro příjemné putování musí být pohoří Zahmer Kaiser.

Toto rozdělení podle prvního dojmu však není zcela na místě; i když se dá skutečně krásně putovat údolím Kaisertal nebo po hřebenu Zahmer Kaiser, i ve Wilder Kaiser mohou turisté vystoupit na některý z některých nejvyšších vrcholů, jako jsou např. Hintere Goinger Halt (2 191 m) či Ellmauer Halt (2 344 m). Předpokladem a podmínkou je jistota v chůzi v exponovaném terénu a odolnost vůči závratím. Prozkoumáním obou těchto horských masivů však rozhodně nebudeme litovat…

Jako východiska pro túry či horské výstupy slouží několik horských chat, umístěných v různých částech tohoto zajímavého pohoří. Pokud chcete co nejrychleji proniknout do oblasti světa horolezců, vydejte se na cestu z jižní strany pohoří Wilder Kaiser.

Pohoří Wilder Kaiser z jižní části Sedlo Feldalmsattel s krávami Milka Východní část hřebene Zahmer Kaiser

Z městečka Ellmau dorazíte po mýtné silnici k parkovišti u salaše Wochenbrunner Alm, odkud následuje výstup lesem přes 500 výškových metrů k chatě Gruttenhütte (1 620 m n.m), která poslouží jako základna pro další výstupy.

Horskou chatou, která může být východiskem jak pro poznání hřebene Zahmer Kaiser, tak i pro výstupy do Wilder Kaiser je Hans-Berger-Haus (936 m n.m), na horním konci údolí Kaisertal, táhnoucího se od severovýchodní části okresního města Kufstein. Dominantou tohoto historického města, o němž jsou dochovány první zmínky z roku 788 ("Caofstein") je stará pevnost, čnící na kopci uprostřed historického jádra.

Z místní části Sparchen vychází značená turistická cesta č. 801, E4 alpin, táhnoucí se asi 9 kilometrů údolím Kaisertal, kolem samoty Hinterbärenbad s romantickou chatou Anton-Karg-Haus, která překonává přes 400 výškových metrů. K chatě Hans-Berger-Haus lze dojít po 3,5 hodinách chůze.

Severní stěny Predigstuhl a Totenkirchl se žlabem Steinerne Rinne, nad sedlem Stripsenjoch

Ideálně položenou horskou chatou, vhodnou pro poznávání hřebenů Wilder i Zahmer Kaiser je Stripsenjochhaus, ležící ve výšce 1 577 metrů v sedle Stripsenjoch, ze severní strany hřebene Wilder Kaiser. Právě tuto jsme si pro naši výpravu do pohoří Kaisergebirge vybrali.

Z doliny Kaiserbachtal do sedla Stripsenjoch

Z osady Griesenau na východním okraji pohoří projedeme po silničce se symbolickým mýtem (2 €) údolím Kaiserbachtal k parkovišti u soukromého hotelu Griesener Alm na horním okraji. Od něj, z výšky 988 m n.m. vycházíme po slunečné staré soumarské stezce, která zpočátku stoupá lesy až na úpatí závratně vysoké skalní stěny Predigtstuhl, odkud přechází po spodní části Steinere Rinne a dál stoupá až do sedla Stripsenjoch, ke stejnojmenné chatě. Cesta sem trvá kolem 2 hodin a překonáme při ní téměř 600 výškových metrů.

Zastavujeme se zde málem se zatajeným dechem; tak mocný je pohled na svět divokých skal Predigtstuhl, Fleischbank a Totenkirchl ve fascinujícím vysokém rozeklaném hřebenu Divokého císaře. Sedlo Stripsenjoch tvoří též vodní předěl mezi dlouhým údolím Kaisertal, táhnoucím se na západ k městu Kufstein a údolím Kaiserbachtal, svažujícím se k městečku Griesenau na východě.

Přes klettersteigy Divokého císaře na Ellmauer Halt (2 344 m)

Ellmauer Halt (2 344 m n. m), nejvyšší hora skupiny Wilder Kaiser i celého pohoří Kaisergebirge, se tyčí jako výrazný skalnatý štít s odmítavě strmými plotnovitými stěnami 1 150 metrů nad severním údolím Kaisertal. Odvážně vedená a krajinářsky velice zajímavá zajištěná cesta Gamsängersteig z jižní strany, která je pravděpodobně nejkrásnějším "klettersteigem" Wilder Kaiseru, umožňuje technicky relativně lehký výstup, který však může být ohrožován pádem kamenů.

Západní část hřebene Zahmer Kaiser Horská květena Jižní stěny vrcholu Ellmauer Halt (2 344 m)

Na tuto dlouhou túru je proto se třeba řádně vybavit kromě turistických potřeb i úvazky a přilbami; dobrým pomocníkem při šplhání budou i bezprstové kožené rukavice. Ještě je nutné se bohatě zásobit pitnou vodou na cestu, neboť v celém úseku výstupu na Ellmauer Halt, až po sestup cestou Kaisersteig do doliny Scharlinger Boden se nenachází žádná voda a až sem to bude trvat dobrých 8 hodin chůze i lezení.

Ráno je třeba si trochu přivstat, jelikož nás čeká velice dlouhá a namáhavá horská túra. Tuto zahajujeme nejprve sestupem po značené cestě č. 801 do horní části doliny Kaisertal, kde po půl kilometru odbočíme u rozcestníku vlevo nahoru do lesa. Po několika kratších žebřících a lehkých zajištěných úsecích překonáváme zalesněný skalní ostroh a dostáváme se do spodní části skalního kotle Hoher Winkel. Vpravo nad námi se tyčí 900 metrů vysoké skalní stěny masivu s vrcholy Kleine Halt,Gamshalt a Ellmauer Halt.

Sestup z Ellmauer Halt (2 344 m) klettersteigem Kaiserstaig

Cesta k vrcholu však nebude přímočará. Nejdříve musíme překonat 650 výškových metrů na dvou kilometrech cesty kamenitým kotlem, kde zejména příkrý suťový svah v horní části pod sedlem zpomaluje výstup na tempo "dva kroky nahoru, jeden dolů". Poslední úsek skalami je již místy zajištěn ocelovými lany; po 2,5 hodinách chůze dáváme pauzu na sedle Kopftörl ve výšce 2 058 m. Otevírají se nám z něj výhledy jak na jižní část hřebene Wilder Kaiser, tak i k severozápadu se táhnoucí Zahmer Kaiser.

Nyní následuje pro změnu sestup o 200 metrů níž do traverzu z jižní strany sedla, nad morénovou skalní úžlabinou Hochgrubach, v jejíž spodní části se nachází chata Gruttenhütte. Zahajujeme jej sešplháním zajištěné úzké skalní štěrbiny, tvořené mohutným skalním blokem, odstávajícím od stěny Friedrichsturm a když se konečně dostáváme na začátek klettersteigu Gamsänger, čeká nás vyšplhat 500 výškových metrů k vrcholu.

Zajištěná cesta je plná zážitků, mezi něž patří už samotné ocelové stupy ve stěně Jägerwand, vycházející ze sedla Rote-Rinn-Scharte ve výšce 2 099 metrů. V horní části cesty se dostáváme k rozvětvení značené cesty, které nás nejprve zmátlo; jsou tu však nabízeny dvě varianty výstupu obtížnou šikmou skalní rampou, která je klíčovým místem výstupu. Zatímco vpravo překonává tuto skalní rampu cesta, jištěná ocelovým lanem, vlevo je možno se dostat do skalní průrvy s krátkým, avšak kolmým ocelovým žebříkem.

Poté již pokračujeme mírným výstupem až k dřevěné bivakovací chatce Babenstuberhütte, přilepené ke skalnímu bloku pod vrcholem a po několika metrech jsme u vrcholového kříže Ellmauer Halt (2 344 m). Ze sedla Kopftörl jsme nahoře po 3 hodinách cesty. Fantastické výhledy, které se odtud naskýtají na pohoří Wilder i Zahmer Kaiser, jakož i na okolní tyrolskou krajinu stojí za vynaloženou námahu.

Sestup do sedla Feldalmsattel

Abychom si udělali celkovou představu o tomto vrcholu, sestupujeme dolů severní stranou, zajištěnou cestou Kaiserschützensteig. Tato cesta, která byla zajištěna v roce 1986, sloužila dříve především jako sestupová cesta pro horolezce. Je vhodná pouze pro technicky zdatné a zkušené vysokohorské turisty, neboť umělé zajištění, které sleduje téměř v celé délce původní horolezeckou cestu je instalováno jen na nejobtížnějších místech, naprosto není souvislé.

Na začátku sestupu je třeba dbát zvýšené opatrnosti při přechodu strmého travnatého svahu mezi Ellmauer Haltem a Gamshaltem, který může zejména za mokra být nebezpečný. Než se dostaneme na velkou plochou kamennou muldu úžlabiny Oberer Scharlinger Boden pod severozápadními stěnami tohoto vrcholového masivu, čekají nás 3 hodiny slézání i přelézání skalnatého terénu mezi vrcholy Ellmauer Halt, Gamshalt a Kleine Halt. Chodecké pasáže se tu střídají s lezeckými a zdá se, že sestup nebere konce.

Od rozcestníku v úžlabině již sestupujeme normální turistickou cestou, kde po dosažení zalesněné horní části úžlabiny Unterer Scharlinger Boden konečně spatříme pramen vody, stékající do potoka Kaiserbach v dolině Kaisertal. Sestup z horní úžlabiny k chatě Hans-Berger-Haus však potrvá asi ještě 2 hodiny, neboť nás čeká sestup o více než 700 výškových metrů.

Výhled z Pyramidenspitze k severu Bivakovací chatka pod vrcholem Ellmauer Halt Severní část vrcholu Totenkirch

Chata patří rakouskému spolku Naturfreunde a kromě příjemného občerstvení nabízí i možnost přenocování, čehož mohou využít turisté, pro které již není dnešní návrat na chatu Stripsenjochhaus reálným. K tomu je totiž ještě třeba 3 kilometry dlouhou značenou cestou č. 801 překonat stoupání 640 metrů zalesněnou horní částí doliny Kaisertal do sedla Stripsenjoch, což ještě dvě hodinky chůze potrvá.

Tento celodenní trek zabere kolem 12 hodin; při délce trasy asi 16 km čeká turisty 1 800 výškových metrů stoupání i sestupu.

Výšlap ke Krotkému císaři

Jak již bylo dříve uvedeno, horský hřeben Zahmer Kaiser je co do divokosti a rozeklanosti pravým opakem Wilder Kaiseru a lze v něm provádět normální horskou turistiku bez nutné zkušenosti s pohybem po zajištěných horských cestách.

Ze sedla Stripsenjoch, kde můžeme využívat chaty Stripsenjochhaus jako výborné základny se vydáme pohodlnou značenou cestou č. 811 k severozápadu, podél jihozápadních stěn vrcholu Stripsenkopf (1 807 m).

Přehoupneme se přes užší hřeben, spojující vrcholy Stripsenkopf a Oberer Häuslkopf, odkud se otevírají hezké pohledy jak na masiv Wilder Kaiseru s vrcholem Ellmauer Halt, tak i na hřeben Zahmer Kaiser. Poté sestupujeme do sedla Feldalmsattel ve výšce 1 433 m, které bývá v létě obleženo pasoucími se krávami Milka, mezi nimiž se tu a tam prochází i býčci.

Značenou úzkou pěšinou mírně vystoupáme pastvinami k zalesněné východní straně vrcholku Ropanzen, odkud se otevře pohled na protilehlý dlouhý hřeben Zahmer Kaiser, pod nímž leží široké sedlo Hochalm s několika salašemi. Kratší přestávka po půldruhé hodině chůze v sedle u soukromé salaše je velice příhodná, neboť starý podnikavý horal tu prodává spolu s drobným občerstvením i produkty svého chovu krav. Nelze neochutnat hrnek studeného čerstvého mléka, jehož chuť je nesrovnatelná s naším "krabicovým".

V lese pod jižním úbočím Zahmer Kaiser V sedle Feldalmsattel, vzadu hřeben Wilder Kaiser Vrcholek Stripsenkopf (1 807 m) nad sedlem Stripsenjoch

Od salaše pokračujeme vlevo, stále po cestě č. 811, která již začíná stoupat k jižnímu úbočí hřebene Zahmer Kaiser a nese název Höhenweg. Další asi 3 kilometry "šněrujeme" nahoru a dolů pod jižním úbočím hřebene k rozcestníku s cestou od samoty Hinterbärenbad v dolině Kaisertal. Kousek před ním se nachází vpravo u kamenného bloku menší pramínek pitné vody - Kaiserquelle.

Nedaleko odtud přechází pěšina z lesa do kleče ve spodní části úžlabiny Öchselweid. Zatímco značená cesta č. 811 pokračuje rovně k chatě Vorderkaiserfeldenhütte, nás čeká pětisetmetrový výstup značenou pěšinou mezi klečí úžlabiny až na nejvyšší vrcholek pohoří - Pyramidenspitze (1 997 m n.m) s vrcholovým křížem.

Výhled z vrcholku, čnícího nad okolím jako skutečná pyramida, je vynikající. Ze západu se klikatí mezi horami údolí řeky Inn, jejíž hladina se ve slunci třpytí jako stříbrná nit, na severní straně leží v hloubce pod námi azurové jezero Walchsee, za nímž se začínají zvedat vrcholky pohoří Chiemgauer Alpen, ležící již na německé straně.

Po náramné relaxaci s kocháním se vrátíme stejnou trasou zpět na chatu Stripsenjochhaus. Tato trasa není nijak technicky náročná, je však třeba počítat s asi 8 hodinami chůze.

Celé pohoří Kaisergebirge je natolik kouzelné a rozmanité, že si tu přijdou na své jak klasičtí turisté, či vyznavači klettersteigů, tak i horolezci.

Praktické informace

Použitá mapa: Kompass č. 9 Kaisergebirge 1:50 000, Alpenvereinskarte č. 8 Kaisergebirge 1 : 25 000

Příjezd autem: přes Linz na Salzburg, dálnicí E 60 přejezd do Německa na Rosenheim. U Rosenheimu odbočit k rakouským hranicím na Kufstein, za ním pak po okresní silnici č. 173 na Ellmau, St.Johann a Griesenau. Zde odbočit vlevo na silnici s mýtem údolím Kaiserbachtal, k parkovišti u Griesener Alm.

Chaty

Stripsenjochhaus, maj. Alpenverein

• Tel. 0043 537 262 579
  • E-mail: stripsenjoch@aon.at
  • Web: www.stripsenjoch.at
  • Kapacita 50 lůžek, 130 míst v noclehárně, 4 místa zimní prostor (Winterraum)
  • Ceny ubytování: člen AV pokoj 13 €, noclehárna 10 €, polopenze 26 €; nečlen pokoj 26 €, noclehárna 20 € , polopenze 26 €
  • otevřena od 1.6 - 16.10.

Hans-Berger-Haus, maj. Naturfreunde

• Tel.: 0043 537 262 575
  • Web: www.naturfreunde.at
  • Kapacita 45 míst v noclehárně, 29 lůžek
  • Ceny ubytování: člen 2-lůžk.pokoj 10 € , nečlen 13 €; člen se snídaní 17 €, nečlen 20 € noclehárna: člen 7 €, nečlen 10 €, se snídaní člen 10 €, nečlen 14 €
  • otevřena od 18.5. - 20.9.

Gruttenhütte, maj. Alpenverein

• E-mail: info@gruttenhuette.at
  • Web: www.gruttenhuette.at
  • Počet lůžek 48, míst v noclehárně 105
  • Cena ubytování: člen AV noclehárna 8 €, nečlen 16 €; člen pokoj 10 €, nečlen 20 €
  • otevřena od 16.5. - 18.10.