Poslední aktualizace: 7.11.2021 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Nejkrásnější dvoudenní trek v Hrubém Jeseníku - do Velkého kotle

Nejkrásnější dvoudenní trek v Hrubém Jeseníku - do Velkého kotle

Velká kotlina, Praděd, Dlouhé stráně a Jelení studánka

12.11.2015 | Otakar Brandos

Která turistická trasa je v Jeseníkách nejkrásnější? Asi ta do Velkého kotle, pramenné oblasti řeky Moravice. A dále přes Praděd, Divoký důl, Dlouhé stráně, Františkovu myslivnu a Jelení studánku. A Mravencovku. Tak přesně tato místa jsme tohoto babího léta spojili během fantastického podzimního dvoudenního treku.

Z Karlova do Velké kotliny a na Ovčárnu

Jeseníky, cesta na hřeben

Startujeme z Karlova pod Pradědem od příjemného penzionu U Bohouše. Příjemný a hlavně ochotný pan vrchní nám dokonce otevřel hodinu před otevírací dobou! Startovní pivo (piva) a polévka neuškodí. Vždyť je pomalu čas oběda a my dnes moc nespěcháme. Máme v plánu spát na Barborce. Můj cíl - bivak na Medvědí hoře neprošel…

Proti proudu řeky (zatím tedy spíše říčky) Moravice opouštíme Karlov pod Pradědem a přes rozcestí Karlov, Moravice (745 m) a Velký kotel, nástup (987 m) míříme vstříc přírodní rezervaci Velká kotlina na východním úbočí hory Vysoká hole, která je druhým nejvyšším vrcholem Hrubého Jeseníku.

Čtěte také: Dvoudenní přechod hlavního hřebene Hrubého Jeseníku

Zatím to šlo rychle, zpevněná lesní cesta se zvedala jen mírně. Zato nyní chodník nabírá pořádnější sklon. Hlubokým smrkovým lesem se probíjíme k prvním výhledům do Velkého kotle. Konečně je tady krásný turistický přístřešek, který by se také dal využít k bivaku.

Otevírají se odsud fantastické pohledy do Velkého kotle s prameništěm řeky Moravice. Krajinářsky fantastická oblast a z botanického hlediska také. Velká kotlina je totiž botanicky nejcennější lokalitou ČR, která předčí i své kolegyně v Krkonoších. Všechny tyto kotliny byly v poslední době ledové vyhloubeny svahovými ledovci, což se dodnes promítá do jejich profilů. A nedostupnosti.

Podcházíme vrch Temná (1 263 m) a kolem dalších dvou přístřešků s vyhlídkovou plošinou a vydatného pramene se dostáváme na rozcestí Nad Velkým kotlem (1 360 m). Tady se zprava připojuje žlutá turistická stezka, která se připojuje k naší modré. To jsme již prakticky na hřebeni Jeseníků. Otevírají se výhledy na Praděd (1 492 m), nejvyšší horu celého pohoří. Ty nás neopouštějí až po Ovčárnu.

Na dalším rozcestí - Nad Ovčárnou (1 368 m) se přidávají také nádherné pohledy na Petrovy kameny, snad nejznámější skalní útvary v Jeseníkách. Skaliska jsou dominantou Ovčárny a boční rozsochy Vysoké hole (1 476 m).

Noc na Pradědu

A je tady Ovčárna, turistické a lyžařské středisko na dohled Pradědu. Chata Sabinka, vojenská zotavovna Ovčárna. Chatu Barborka přes rozcestí Nádherný západ Slunce z Pradědu U Barborky (1 310 m) míjíme, máme v plánu se tady vrátit. Rozcestí Pod Pradědem (1 410 m) a za chvíli i samotný Praděd. Nejvyšší hora Slezska i Moravy, hranice Moravskoslezského a Olomouckého kraje. A především skvělý výhledový vrchol.

Slunce maluje oblohu do úžasných oranžových a rudých tónů. Výhledy jsou velkolepé, na jihovýchodě vidím Lysou horu (1 323 m), nejvyšší horu Moravskoslezských Beskyd. Na severovýchodě nad polskými rovinami se převalují mraky. Zítra bude ale stejně krásný den. Z Barborky nakonec sešlo, zůstali jsme spát na Pradědu v turistické ubytovně. Za tři stovky. To celkem jde. Ale na Medvědí hoře by to bylo lepší…

Divoký důl a Medvědí hora

Noc byla krátká, ale náročná. Ráno je čas jen na kafe a hybaj dále. Chtěl jsem nahoru na rozhlednu. Byla v provozu, výtah otevřen. Málčika ale nět. Zvoníme, ale málčik stále nikde. Dopíjíme kafe a vzdáváme to. Před budovou vysílače zakláním hlavu a koukám, odkud že jsme se to mohli rozhlédnout. Pěkná výška. A ještě výše trčí nejvyšší pevný bod celé ČR

Super výhledy, úžasné cirry na obloze. Za leteckých výhledů na Dlouhé stráně se vracíme nazpět na rozcestí Pod Pradědem (1 410 m) a dále na rozcestí nad divokým Divokým dolem. Nejprve přes čtyři stovky výškových metrů šup dolů do údolí Desné. To jen proto, abychom tu výšku opět nabrali. Divoký důl je opravdu divoký. A nádherný. A společnost mu dělají Česnekový důl a Medvědí důl. Je to skutečně fantastický kout Hrubého Jeseníku.

Vysílač na Pradědu a nejvyšší pevný bod v ČR

Přes vyhlídku Divoký důl (1 100 m) to šupajdíme až na rozcestí U Kamenné chaty (860 m), kde se napojíme na asfaltku. Ta vede až těsně pod hráz Dlouhých strání. Za rozcestím Pod Zámčiskem (895 m) tak nabíráme kurz k severozápadu a šlapeme po vcelku nudné asfaltce vzhůru. Ještě že se občas otevřou nějaké pěkné výhledy.

Potkáváme první dnešní turisty. Tedy dnešní. Ani včera jsme kromě pár výletníků poflakujících se po Ovčárně nepotkali. To je ale jen konstatování, nikoliv stížnost. A již je tady rozcestí před Medvědí horou. A ona parádní chaloupka, skvělý bivak. "Tady musíme někdy přespat!," dí kolegové. No vždyť jsem to říkal, že je tady skvělý bivak…

Cesta sice vede vzhůru na Dlouhé stráně, my se však dáváme dolů. Směr Tetřeví chata (1 165 m). Naším cílem je totiž Medvědí hora (1 125 m) a nová rozhledna, která tady byla asi před rokem postavena. Tak trochu nešikovně a na úbočí. Výhledy tedy omezené. No a když maj otevřen i ten bufet… Pivo, horký pes (hot dog). To nemůže uškodit. Tedy pokud to opravdu není z psa. Páni, to je ale najednou hodin! Už je po druhé! To máme do Karlova a do tmy opravdu co dělat.

Dlouhé stráně, Františkova myslivna a Jelení studánka

Takže honem na Dlouhé stráně. Kochačka nádhernými výhledy, ale i unikátním technickým dílem, které bylo zbudováno na vrcholové plošině hory Dlouhé stráně (1 353 m), kterou od západu stráží Mravenečník (1 343 m) a od východu Vřesník (1 342 m). Další malebné vrcholy tohoto koutu Jeseníků.

Po kochačce sestupujeme po červené turistické značce na rozcestí U Okenní štoly (1 265 m) a odsud se vydáváme doprava k rozcestí Malá Jezerná (1 265 m), kde červená značka končí. Dále pokračuje jen cyklostezka. Nabíráme kurz k jihovýchodu a po zřetelné (ale neznačené) stezce procházíme krásnou horskou smrčinou a rašeliništi. Přechod pod Malou jezernou (1 271 m) a Velkou jezernou (1 248 m) usnadňuje povalový chodník.

Objevuje se rozcestník a dokonce směrová tabulka - U Františkovy myslivny 1,8 km. Lesní cesta je neznačena. Jen se dohaduji, že za neproznačeností stojí myslivecká lobby. Aby turisté lovcům nerušili potenciální kořist. Ale třeba myslivcům křivdím a důvod je jiný. V takovém případě se za nemístné podezření omlouvám.

Úsek přes Velkou jezernou je opravdu nádherný. Stejně tak kolem Františkovy myslivny. Neobyčejně fotogenická krajina a malebná panoramata zarámována hlavním hřebenem Jeseníků s takovými vrcholy jako jsou Vysoká hole (1 476 m), Velký máj (1 386 m), Jelení hřbet (1 376 m) či Břidličná hora (1 358 m).

Krátký sešup a již jsme u Františkovy myslivny nás vítá nějaký hafan. Poštěkává, ale blíže nejde. Podrbat pod uchem se nenechá. Přečteme si jen zajímavý informační panel přírodní rezervaci Bučina pod Františkovou myslivnou a jdeme dále. Na rozcestí U Františkovy myslivny (1 185 m) nás opět vítá modrá značka.

Mraky čarují, Praděd

Následuje pohodové stoupání na hlavní hřeben. Nádherná horská smrčina, pěkné pohledy do hlubokého dolu říčky Merta. Další velice malebný úsek naší dvoudenní trasy. A již se objevují základy starého kravína a rozcestí Nad Malým kotlem (1 335 m). Opět jsme na hlavním hřebeni Jeseníků.

Po Mravencovce a do Karlova

Po širokém chodníku za nádherných a těžko opakovatelných výhledů se dostáváme po úbočí Jeleního hřbetu (1 367 m) na Jelení studánku (1 311 m) s vydatným pramenem a kamennou boudou, skvělým bivakem. Tady opouštíme hlavní hřeben a míříme dolů. Přes rozcestí Pod Jelení studánkou (1 203 m) se po známé Mravencovce se stovkami mravenišť lesních mravenců míříme k bývalé chatě Alfrédka.

Z chaty Alfrédka (1 081 m) zůstaly po požáru v roce 2002 jen základy. Za těch 13 let tady přibyl jen bufet. Dnes má ale stejně zavřeno. Nezdržujeme se a po zelené míříme do Karlova pod Pradědem. Tlačí nás čas. Cesta lesem se docela táhne, tu a tam se otevírá nějaký výhled.

Na rozcestí Mravencovka (893 m) s dalším turistickým přístřeškem již víme, že do tmy to do Karlova zvládneme. Zbývají nám poslední tři kilometry. Pohoda. Opět nás vítá restaurace U Bohouše. Takže večeře a pak již jen dojet ani ne sto kilometrů do Ostravy. To již není žádný problém. Vždyť jsme nejen nasyceni, ale i plní dojmů z opravdu vydařeného a nádherného dvoudenního treku v Jeseníkách.

• Délka trasy: 42 km
  • Převýšení: 1 870 m
  • Náročnost: středně obtížná túra

+ Divoký důl, Dlouhé stráně, Vysoká hole a Vodopády Bílé Opavy - dvoudenní trek v Jeseníkách
+ Za zkamenělým Vozkou na hřeben Jeseníků
+ Expedice Night-Riders aneb noční Jeseníky

12.03.2016, 12:25 Tommy | Nejasnost
13.03.2016, 17:36 -OB- | Od ústí Divokého dolu

Lietava Krkonoše, ubytování Chata pod Chlebom Domica Helfenburk Martinova bouda Chata Výrovka Šomoška Bezděz Macocha Brekov Maroko Orion Frýdštejn Ortler Pluto Jak vzniká blesk Babočka admirál Neutronová hvězda Karimatky Viklany
Hory Diablak neboli Babia hora, túra na mrazivý vrchol druhého nejvyššího pohoří Polska ze sedla Krowiarki
Hory Šar planina, přechod hřebene: Trek přes Šar planinu a výstup na Golem Korab (2)
Hory Javorie, Štiavnické vrchy, Vtáčnik a Kremnické vrchy: Trek ve Slovenském středohoří (1)
Hory Expedice Kilimandžáro, výstup na nejvyšší horu Afriky (1)
1. Jeskyně Harmanecká jeskyně (jaskyňa), veřejnosti přístupná jeskyně Velké Fatry
2. Chaty Luční bouda: Krkonoše a ubytování na Luční boudě, ceny a společná noclehárna
3. Tipy na výlet Mohelenská hadcová step, skalní step a národní přírodní rezervace u Mohelna
4. Naše vrcholy Říp, hora s nejasnou minulostí
5. Chaty Šerlich, Masarykova chata na Šerlichu, levné ubytování v Orlických horách
6. Vesmír Pluto, největší trpasličí planeta - vzdálenost, průměr, oběžná doba a teplota na povrchu