Poslední aktualizace: 4.5.2021 , svátek má
Treking > Treky, turistika > CHKO Jeseníky, zimní přechod hřebene Hrubého Jeseníku

CHKO Jeseníky, zimní přechod hřebene Hrubého Jeseníku

Zimní přechody hor v České republice

4.3.2009 | Natálie a Miroslav Rotterovi

První únorový víkend jsme se rozhodli zdolat Hrubý Jeseník pěším přechodem z Ramzovského sedla do sedla Skřítek s přespáním na některé chatě. Autem jsme dojeli z Beskyd do Zábřehu, kde jsme nechali před nádražím auto a potom s asi s hodinovým zpožděním dorazili do Ramzovského sedla. Všude mlha, půl metru sněhu. Nebrali jsme sněžnice, protože jsme doufali, že cesta bude namrzlá a celkem moc nesněžilo. Což byla nakonec pravda.

A jde se na to …

Nocleh jsme domluvili na hotelu Kurzovní. Abychom ušetřili síly, vyjeli jsme na Šerák lanovkou (150,- Kč), kde jsme byli asi v 11 hodin. V tom větru to bylo dost zajímavé, ale nahoře jsme se museli rozehřát. Za chatou Jiřího jsme chvilku hledali správnou cestu, ale podařilo se.

První cíl byl vrchol Keprník (1 423 m), to se šlo dobře. Počasí sice nic moc, dohlednost malá, vítr v normě. Přestávku na oběd jsme si dali v sedle Trojmezí. Cestou jezdilo hodně běžkařů, tudíž jsme museli jít samozřejmě mimo stopu, ale překvapivě se šlo velmi dobře. Bylo jen asi 10 čísel prašanu a pod ním zmrzlá krusta.

Mapa

Díky horší viditelnosti a neprošláplé cestě po červené jsme to vzali kolem tyčí na Červenou horu (1 337 m) po žluté dost prudkým výšlapem, těsně jsme minuli Vřesovou studánku, která skoro nešla vidět a pohodlnou cestou kryti stromy proti větru jsme došli na Červenohorské sedlo (1 013 m). Všude plno lidí, mumraj jak blázen, pojedli jsme teplý oběd a vydali se dál směr Praděd.

Nejprve jsme se netrefili na správnou cestu, ale po zeptání a cestou skrz sjezdovku jsme tu pravou cestu našli. Skrz několik sjezdovek jsme pokračovali relativně pohodovou, ale nekonečnou cestou tyčovým značením kolem Výrovky na Malý Jezerník a pak velmi prudkým a nepříjemným stoupákem na Velký Jezerník (1 306 m). Bylo tu hodně stop po běžkách. Nechápu, jak ten kopec sjížděli. Potom malou rovinkou nás uvítala chata Švýcárna.

Rozcestí na Šeráku

Dali jsme si jen čaj a protože se blížil večer, pokračovali jsme dál. Mírným, ale nekonečným stoupáním jsme došli na rozcestí k Pradědu (1 492 m).

Únava už se hodně hlásila o slovo. Čekal nás jen sestup a za chvíli už za tmy jsme došli na Kurzovní chatu. Naštěstí jsme pokoj rezervovali během týdne, všude bylo totiž tento víkend plno. Po vybalení a malém odpočinku s večeří jsme si objednali infra saunu (30 min/40,- Kč). Ta nám moc pomohla. Za dnešní den jsme ušli asi 24 km a cesta nám zabrala cca 5 hodin i s přestávkami.

V neděli ráno po bohaté snídani (v ceně pokoje - 405,- Kč/os.) to vypadalo, že bude počasí příjemnější než v sobotu. Chvilku jsme marně hledali, kudy jít na hřeben, ale po radě domorodce dát se sjezdovkou po levé straně jsme narazili na rozcestník Nad Ovčárnou. Počasí se mezitím zhoršilo a padla hustá mlha. Rozhodli jsme se, že půjdeme na hřebem a tam uvidíme.

I přes silný vítr a mlhu bylo tyčové značení vidět, několik stop po běžkách taky, tak jsme pokračovali dál. U chatky na hřebenu jsme si dali čaj, potkali i běžkaře, tak jsme byli klidnější, že tam nejsme sami. Cesta pokračovala přes Kamzičník (1 420 m) kolem Jeleního hřbetu na Jelení studánku, kde jsme pojedli a odpočinuli si. Vítr byl dost nepříjemný, cesta se vlekla kvůli závějím, únavy a chvílemi šlo vidět jen asi na 20 metrů. Cestou nás minulo asi 40 vyznavačů bílé stopy.

Konec tyčového značení byl za Pecným (1 334 m), kde začínal les a vypluhovaná cesta lesem od běžek. Přes Ztracené skály jsme přišli na motorest Na Skřítku, kde jsme dobře pojedli a stopem dojeli do Petrova, kde nám jel hned vlak a dalším přípojem dojeli do Zábřehu a pak už jen cesta domů.

Celkem jsme ušli asi 40 km. Nejvíc nám pomohla sauna, protože v neděli jsme se cítili velmi dobře.

Hrad Sloup Jeseníky, ubytování Chata Borišov Domica Helfenburk Chata Jelenka Chata Výrovka Šomoška Bezděz Macocha Brekov Maroko Trojúhelník Frýdštejn Ortler Javorníky Jak vzniká blesk Babočka admirál Neutronová hvězda Karimatky Viklany