Poslední aktualizace: 27.1.2020 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Turistika: Saské Švýcarsko a trasy

Turistika: Saské Švýcarsko a trasy

Návštěva u našich západních sousedů

Vypravíme-li se po proudu řeky Labe, narazíme hned za hranicí s Německem na Národní park Saské Švýcarsko (Nationalpark Sächsische Schweiz). Chráněným územím byl vyhlášen 12. září 1990, rozkládá se na ploše 93 km2 a navazuje na náš Národní park České Švýcarsko. A protože se právě část těchto míst stala cílem naší cesty, vrhněme se rovnýma nohama do víru dění.

V sobotu ráno vystupujeme na vlakovém nádraží v Bad Schandau a do lázeňského města přecházíme přes Labe po mostě, kterých, jak můžeme prozradit, se ve zdejších končinách příliš nevyskytuje. Jestliže vynecháme železniční přejezd o kousek dál, nalezneme další most až v Pirně, případně zpátky u nás v Děčíně. Většina lidí proto využívá k překonání řeky přívozy.

Čtěte také: Saské Švýcarsko, turistické trasy Saského Švýcarska

V Bad Schandau se příliš nezdržíme a vydáváme se podél řeky přemýšlejíce, kam asi vystoupala voda při povodních v roce 2002. Hledáme nějakou stopu či cedulku, která nás na výši vodní hladiny upozorní, a nakonec se dostavuje úspěch. Kus nad našimi hlavami s patříme záznam. Jak však vzápětí zjišťujeme, dostala se řeka do oněch míst léta Páně 1845, což představuje značný časový rozdíl.

Správnou tabulku objevujeme až krátce poté. Stejně jako v předchozím případě se jedná o slušnou výšku, vedle stojícímu domu musela voda vytopit celé přízemí. A nejen jemu, podobných budov tu stojí slušná řádka!

To již ale opouštíme Bad Schandau, přesněji část Postelwitz, a prudce stoupáme vzhůru. Krátce zastavujeme na skalisku, které nám nabízí zpětný pohled dolů na Labe. Řeka se proplétá mezi svahy a nás trochu zaráží, že nevypadá vůbec široce. Vždyť mohutněji vypadá snad i Vltava kousek za Prahou!

Schrammsteinaussicht

Lesem se dostáváme ke skalním stěnám Schrammsteine, které svou mohutností už předem vzbuzují obdiv. Po žebřících a kovových schodištích stoupáme úzkou, jednosměrnou soutěskou prudce vzhůru až na vrchol. Za vynaloženou námahu jsme odměněni vyhlídkou s poněkud krkolomným názvem - Schrammsteinaussicht.

Pohled shůry nás uchvátí. Okolo se zvedají strmé skály, a to nejen již zmiňované stěny Schrammsteine, ale i osamělé skalisko Falkenstein, dále ukazují své vrcholy Grosser Winterberg, Hohe Liebe a na západě stolové hory jako Lilienstein, Königstein či Papststein. Lze však nahlédnout i do Čech. Vykukuje Růžovský vrch a v dálce vystupuje Děčínský Špičák, hluboko pod námi se klikatí Labe a nabízí pohled k Hřensku.

Carolafelsen

Pokračujeme po modré značce, která vede hřebenem skal Schrammsteine. Slézáme a vylézáme schody buď železné či vytesané do pískovce a ze skalních plošin pozorujeme okolí, krátce po poledni odbočujeme na vyhlídku Carolafelsen (Carolina skála), která není v naší mapě vůbec vyznačena.

Jak se však ukáže, těch pár minut nám stojí za zacházku. Skalisko nabízí přímo pohádkový výhled, který by se neztratil ani v záběrech tak výpravného filmu, jakým je například Pán prstenů. Z lesů vystupují skály, mimo jiné i námi již dříve navštívené stěny Schrammsteine nebo pozorovaný Falkenstein, zkrátka paráda. Až srdce zaplesá. A nejen to, okouzleně zapředou i naše fotoaparáty.

Loupežnický hrádek Frienstein

Nelze se ale kochat věčně, pokračujeme dál. Naši další zastávku představuje na mapě vyznačený loupežnický hrádek Frienstein. Jak se ale ukáže, po hrádku není v podstatě ani vidu ani slechu. Přesto z místa neodcházíme zklamáni.

Náhradou se stává jeskyně Idagrotte. Mohutná sluj, v níž kdysi dávno sídlili pravěcí lidé a do které se přichází po úzké římse vedené podél skály, takže se nad i pod člověkem nachází v podstatě kolmá stěna, do kamene je zaraženo pár železných úchytů pro přidržení. Tak tohle jsme nečekali.

Winterberg

Následují další úchvatné vyhlídky u Kleiner Winterbergu, kde se dle naučných cedulí, snad jsme to z němčiny přeložili správně, vyskytuje budoucí prales a zastavujeme na vrcholu kopce Grosser Winterberg (Velká zimní hora). Jedná se o druhou nejvyšší horu Saského Švýcarska (556 metrů) a nachází se zde vysílač, rozhledna, přístřešek věnovaný zdejší fauně i flóře a restaurace, kterou vzhledem k rostoucí dehydrataci neprodleně navštěvujeme. Pivo sice stojí v eurech o něco víc, než je záhodno, přece ale nezemřeme žízní.

Na záchodě ještě doplňujeme lahve vodou a razíme dál, denní putování hodláme zakončit na bývalém loupežnickém hradu Winterstein (pocházel z roku 1379, zbořen 1442). Jedná se o vysoké, samostatné skalisko, jež vyčnívá vysoko nad okolní porost. Lze na něj vylézt s pomocí strmého žebříku a technických pomůcek (úchyty či železné schody), přičemž závěrečný průchod je tak úzký, že musíme táhnout batohy místo na zádech v rukou, abychom prošli.

Na vrcholu nacházíme malý kamenný přístřešek a nabídne se nám další fantastický rozhled, těšíme se, že západ i východ Slunce budeme mít jako na dlani.

Co však čert spískal, na Wintersteinu nepřespíme. Čáru přes rozpočet nejen nám, ale i skupince pěti stejně smýšlejících Němců udělají ochranáři, kteří se krátce po nás vyškrábou nahoru. Pozorují dalekohledy okolí a vyčkávají, co provedeme. Jelikož je v parku zakázáno volně nocovat, nezbývá nám, než před hrozbou pokuty slézt dolů a zamířit jinam.

Díky tomu, neboť se zakrátko setmí, podstupujeme bojový pochod. Nasazujeme si čelovky, procházíme přes Zeughaus (pár domů) a zdoláváme další kopec. Nakonec nacházíme klid mezi borůvčím na úzké pěšině uprostřed lesů. Doufajíce, že nezačne pršet, rozhazujeme karimatky a zalézáme do spacáků.

Grosses Pohlshorn

Ráno snídáme na vyhlídce Grosses Pohlshorn a pokračujeme přes Kleines Pohlshorn a Kleinesteinhöhle (jeskyně a skalní vyhlídka) na další z hrádků, tentokrát běží o Arnstein, založený v 15. století. Čekal nás podobný obrázek jako předešlého dne, z bývalého opevnění téměř nic nezbylo, snad jen schodiště a vyhloubená cisterna na vodu.

Tradičně nechybí vyhlídka. To se už ale, vracejíce se zpět k Bad Shandau, stáčíme k Buschmühle, Neumannmühle a Felsenmühle, což jsou podle názvu mlýny. Jak se ukáže, v prvních dvou případech tomu tak skutečně je a Neumannmühle dokonce představuje technickou památku, kterou lze navštívit. Pouze ve Felsenmühle místo mlýna natrefíme pilu.

Následuje výšlap na Kuhstall (kravín), který na našich mapách nese i název podle bývalého hradu Neuer Wildenstein. Procházíme skrz obrovitou jeskyni (to je onen kravín), a zanechávajíce batohy ve stinném výklenku, vyrážíme úzkou průrvou po dlouhatánských železných schodech na skalisko.

Následují tradiční výhledy, jimž z našeho pohledu dominuje ten závěrečný (záleží ovšem na směru prohlídky), kdy se sleze poněkud níž. Do slova a do písmene nám nad viděnou krásou poklesnou brady, proč si to nepřiznat, matka příroda je mocná čarodějka a člověk by takovou nádheru nikdy nevymyslel.

Lichtenhainer Wasserfall

Vracíme se pro batohy a sestupujeme na Lichtenhainer Wasserfall, abychom si ověřili, jestli se zde opravdu nachází vodopád (wasserfall). Sice tomu tak je, jelikož ale až k němu jezdí každou půlhodinu z Bad Schandau tramvaj a hned vedle stojí hospoda, pohybují se v jeho blízkosti davy lidí. Proto se nijak nezdržujeme a mažeme dál. Zprvu podle potoka, na jehož druhé straně vede silnice, následně podstupujeme poslední výstup našeho putování na Hohe Liebe (název jsme si, byť příliš nevládneme němčinou, dovolili přeložit jako velká láska).

Vedle tradiční vyhlídky se nachází na vrcholku památník, jenž ovšem není věnován milencům, jak by se dalo usuzovat ze jména kopce, ale zemřelým horolezcům, kteří jinak mají ve zdejších skalách skutečné eldorádo.

Závěrem sestupujeme přes obec Ostrau (zde zmizí značka) zpět do Bad Shandau a slibujeme si, že za rok musíme projít další část tohoto nádherného kousku země. To už je ale jiné povídání, a tak končím s tím, že se s pocitem nádherně prožitého víkendu vracíme vlakem domů.

Saské Švýcarsko, turistická mapa

+ Pravčická brána, Jetřichovické stěny
+ Malá Pravčická brána, České Švýcarsko
+ Rozhledna Děčínský Sněžník, jedna z nejstarších rozhleden ČR

Hory Javorníky, trek ve stopách dávných dráteníků a portášů
Hory Dutá skala, utajený vápencový vrchol a jeskyně Malé Fatry
Hory Drbákov - Albertovy skály, parádní túra v Benešovské pahorkatině
Hory Do nitra jeskyní Plaveckého krasu, exkurze do podzemí v Malých Karpatech
Volubilis Krkonoše, ubytování Furkotka Domica Bezděz Chata Plesnivec Slaměnka Javorníky Hluboká Macocha Cvilín Apuseni Svaté pole Perseus Osoblažsko Bernina Vihorlat Blesk Roháč obecný Slunce Spacáky Viklany
1. Jeskyně Jeskyně Na Turoldu, kras a jeskyně Pavlovských vrchů
2. České hrady Karlštejn, jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších českých hradů