Poslední aktualizace: 20.1.2024 , svátek má

Výstup na Bôr, turistika v pohoří Nízké Tatry

Bôr, strážní hlídka Demänovské doliny

23.2.2008 | Otakar Brandos

Bôr je nádherným travnatoskalnatým vrcholem v relativně opomíjeném bočním hřebeni, který je hlavnímu nízkotatranskému hřebeni nevěrný od vrcholu Poľana (1 890 m). Velice krásná hřebenovka vás zavede do jedné z nejkrásnějších partií celých Nízkých Tater s výhledy k hřebeni Malé Fatry, Západních Tater a za dobré viditelnosti spatříte i Vysoké Tatry.

Na tuto túru můžeme vyrazit buď z Jasné a nebo od Demänovské jeskyně slobody. Tady si popíšeme druhou variantu, přestože nás bude očekávat větší převýšení během výstupu.

Ledovcový kotel

Vyrážíme tedy od autobusové zastávky u Demänovské jeskyně slobody, jedné z veřejnosti přístupných jeskyní Nízkých Tater. Pokračujeme kousek po cestě směrem na Jasnou. Po necelých pěti minutách přicházíme k rozcestníku (vpravo od cesty).

Tady ovšem pozor, chybí tady směrovka směrem do Sedla pod Sinou. U rozcestníku odbočíme doprava a asi po 50 metrech přicházíme k turistickému přístřešku a potoku. V tomto místě musíme odbočit opět vpravo po žluté turistické značce.

Procházíme po pravém břehu potoka, který si v těchto místech vyhloubil menší erozní hrnce v silném vápencovém podloží. Pokračujeme proti proudu dále a brzy přicházíme k rozcestí. Z něj musíme pokračovat proti toku potoka. Pokud odbočíme vpravo, dostaneme se ke skalám zvaným Vyšný Blatník, kde jsou vytýčeny lezecké cesty až do obtížnosti 8-! Tady ovšem jen s platným průkazem JAMES či ČHS.

Do sedla pod Sinou

Siná, impozantní vápencový vrchol

My pokračujeme podél potoka vzhůru. Pokud není v korytě příliš mnoho vody pokračujeme dnem doliny a ignorujeme vyšlapané chodníky vpravo i vlevo, jde o nejkratší a nejschůdnější variantu. Překonáme dva menší skalní výšvihy a dostáváme se na rovnější úsek cesty. Dolina má tady kaňonovitý charakter a okolní les je značně hustý.

Na konci tohoto úseku odbočuje chodník vlevo přes potok do svahu. Odsud je další výstup většinou velice strmý. Kousek pod sedlem se chodník napřimuje. Konečně nás značka přivádí do Sedla pod Sinou (1 h). Tady můžeme odbočit doprava na Sinou, nádherný strmý vápencový vrchol viditelný snad ze všech stran, a nebo pokračovat vlevo směrem na Bôr. V sedle je rovněž tabule, která nám říká, že další cesta je sezónně uzavřená.

Havrany, Bôr

Odbočujeme tedy vlevo a vcelku mírným stoupáním hustým lesem po kamenitém chodníku pokračujeme směrem na kótu 1 441 m (1 h 15 min) a posléze 1 453 m (Havrany). Po dalších deseti minutách přicházíme na menší louku s cedulí se sezónním uzávěrem. Vlevo je na stromě malá šipka, která nám ukazuje neznačený chodník směrem na Repiská. Z louky se otevírají skvělé výhledy zejména na severovýchod, kde jsou krásně vidět Vysoké Tatry s Kriváněm, Svinicou i Gerlachem.

Na konci louky se chodník stáčí vpravo a začíná dosti prudce stoupat lesem. Ten brzy ustupuje a objevují se travnaté svahy se smrky a kosodřevinou. O něco výše se pak objevují i velké kameny. Po skončení prudkého výstupu se dostáváme na větší travnatou plošinu s roztroušenými skalisky, ze které se otevírá krásný pohled do ledovcového kotle na severních svazích Bôru (1 h 45 min). Určitě stojí za to se tady zastavit a posedět, vychutnat si majestátnost okolních hor. A zejména ticho a klid, který vůkol panuje již po tisíciletí.

Severozápadní úbočí vrchol Bôr

Dalších asi 20 minut vede výstup po hřebeni s četnými bizarně tvarovanými skalisky. Po této době se konečně dostáváme na vrchol Bôru (2 h 10 min). Odsud se otevírají fantastické rozhledy prakticky na všechny světové strany. Z vrcholu s rozcestníkem pak pokračujeme dále. Nejprve mírně sestupujeme a pak to samé opět musíme vystoupat.

Bôr

Dostáváme se na vrchol se schránkou s vrcholovou knihou, která říká, že teprve nyní jsme na vrcholu Bôr (2 h 35 min). Podle podrobnějšího zkoumání speciálních map se nám ale jeví, že jde o chybné určení místních značkařů, neboť by mělo jít ve skutečnosti o Veľký Bôr (1 886 m), který je o necelé dva vmetry nižší, než samotný Bôr. To dokladují i naše měření pomocí GPS! Skutečností ale zůstává, že se zde můžeme zvěčnit do vrcholové knihy, ať již se jedná o ten či onen vrchol.

Zákľuky a Poľana

Opět následuje krátký sestup a opětovný výstup, tentokráte na vrchol Zákľuky (1 915 m, 2 h 45 min). Další asi čtvrthodinu nám to trvá na hlavní hřeben Nízkých Tater – na Poľanu (3 h). Na tomto vrcholu se stočíme vlevo směrem k jihovýchodu a pokračujeme po červeně značené hřebenovce do Sedla Poľany (3 h 15 min). Tady je rozcestník a rozcestí se žlutou značkou vedoucí na Jasnou.

Sestup do střediska Jasná

V sedle odbočíme doleva a začínáme v četných serpentinách strmě sestupovat dolů směrem k Jasné. Část chodníku byla v minulosti "vydlážděna", dnes je chodník zčásti rozbitý a průchod je obtížnější. Sestup je nejprve velice strmý, ale brzy zmírňuje a prochází porosty borůvek. Z této části chodníku se otevírají krásné pohledy na severní srázy Dereší. Přicházíme na Rozcestí Tri vody (1 366 m, 3 h 40 min). Před tím je "dlážděný" úsek chodníku a ztrouchnivělá dřevěná lávka.

Siná a Západní Tatry Skaliska na hřebeni Bôru

Z rozcestí pokračujeme vlevo dolů po upravených schůdcích. Přecházíme přes potok a po opět "dlážděném" chodníku scházíme dále. Po asi 17 minutách narazíme na další dvě dřevěné lávky, po kterých přecházíme přes potok. Za druhou lávkou se cesta stáčí prudce vlevo a na pravé straně se objevuje hustý les s prudkým svahem posetým kameny. Ty jsou hustě obrostlé mechy a lišejníky. Po dalších asi čtyřech minutách scházíme na sypanou lesní cestu, u které je oplocený vodárenský objekt. Tady pokračujeme po asfaltové cestě kolem Vrbického plesa až k zastávce autobusů na Jasné (4 h 25 min).

Není nutno sestupovat

Nízké Tatry, průvodce

Pokud máte dostatek času, nevadí vám vícedenní akce a máte s sebou potřebné vybavení, nemusíte v sedle pod vrcholem Poľana opouštět hlavní hřeben Nízkých Tater, ale můžete pokračovat dále po hřebeni k východu a přespat třeba na Kamenné chatě pod Chopkem a nebo na chatě M. R. Štefánika pod Ďumbierem, a nebo pokračovat opačným směrem a pod Chabencom přespat v turistické útulně Ďurková. Ze všech uvedených chat lze pak pokračovat dále po hřebeni a nebo si vybrat další zajímavý vrchol v některým z četných bočních hřebenů Nízkých Tater.

• Obtížnost: středně těžká túra
  • Délka túry: 5 - 7 hodin
  • Celkové převýšení: výstup 1 150 m, sestup 850 m
  • Základní trasa: Demänovská jaskyňa slobody – Bôr – Poľana – Sedlo Poľany – Jasná