Poslední aktualizace: 19.10.2019 , svátek má
Treking > Rozhledny > Jára Cimrman a rozhledna Maják v Příchovicích u Tanvaldu

Jára Cimrman a rozhledna Maják v Příchovicích u Tanvaldu

Nová rozhledna Maják v Příchovicích a muzeum Járy Cimrmana

Při pátrání po největším Čechovi skončí v našem hledáčku zaručeně Jára Cimrman. Před pár roky ho sice několik porotců diskvalifikovalo ze stejnojmenné soutěže, naštěstí ale našinci vědí své, a tak na počest tohoto velikána vznikají stále nové památky.

Maják a muzeum Járy Cimrmana

Jednu z nich najdeme v osadě Příchovice kousek od Tanvaldu. Otevřeli ji v červnu 2013 na rozhraní Jizerských hor a Krkonoš v areálu U Čápa, jedná se o muzeum s majákem Cimrmanovy doby (maják je oficiální název pro rozhlednu) - poklep na základní kámen proběhl 11.6.2011, jde o dílo architekta Martina Rajniše.

V muzeu je umístěna značná část géniovy pozůstalosti, která se původně nacházela v depozitářích společnosti a divadla Járy Cimrmana, dále se jedná o autentické předměty, jež byly získány ve veřejné sbírce od pojizerských pamětníků. Při prohlídce tak nahlédneme do Cimrmanovy domácnosti a dostane se i na vybavení školní třídy, kde všeuměl vyučoval.

Čtěte také: Císařský kámen, rozhledna u Liberce v osadě Milíře

Ze zajímavých exponátů zmíním mistrovu bustu, již poničil při napařování klobouků J. Lešner, dívčí šaty, které nosíval malý Jára ve svém tzv. dívčím období, vypouštěcí talíř, smeták na čištění koutů, či obraz vídeňského oponenta českých Cimrmanologů Ericha Fiedlera z mládí, protože dotyčný pán dnes vypadá mnohem hůř a není jisté, jestli by návštěvníci současný portrét unesli. Zajímavých exponátů se samozřejmě vyskytuje mnohem víc, o všech se ale rozepisovat nebudu.

Místo toho se zaměřím na rozhlednu alias maják. Ten zamýšlel v kraji už před léty zbudovat Jára Cimrman, věž se měla dle pamětníků podobat pařížskému symbolu. Možná ale není na škodu, že její vzhled vypadá jinak, ještě by se říkalo, že autor opisoval - samozřejmě že by šlo o hloupou lež, jelikož Eiffel by bez Cimrmanova přispění vzhled své stavby nikdy nenavrhl tak, jak vypadá.

Z majáku se nabízí pěkný pohled na Příchovice a za ní se zvedající kopec Hvězda, kde stojí rozhledna Štěpánka. Ta sice nabízí lepší výhled po okolí, a tak je vhodné si na ni odskočit, já ale zůstanu věrný majáku Járy Cimrmana. Severně se ukazují Jizerské hory a západně vykukuje Ještěd i Černostudniční hřbet, Českému ráji dominuje Kozákov a jižně máme jako na dlani Kumburk, Bradlec i Tábor. Prý bývá občas vidět i místo dočasného Cimrmanova pobytu Liptákov, bohužel ho však téměř nepřetržitě zakrývá opar či mlhy. Toto mohu ostatně potvrdit na vlastní kůži, Liptákov jsem vyhlížel marně.

Rozhledna Maják

Aby zážitků nebylo málo, můžeme se s přítomností génia setkat i v blízkém okolí. Do Jizerských hor vede Cyklostezka Járy Cimrmana, u rozhledny Štěpánka najdeme památník na expedici Altaj-Cimrman 2007 a v Tanvaldu na kině se nachází socha "Jára Cimrman v mlze". Další zajímavosti se vyskytují ve Velkých Hamrech a v Kořenově.

Zbývá jen doplnit, že se do Příchovic dostaneme autem, na kole i pěšky, k občerstvení poslouží návštěvníkům nejedno restaurační zařízení. Víc už nemám co dodat, a tak na závěr pouze prohlásím: Vzhůru za géniem do hor.

Rozhledna Maják na turistické mapě

Pohled z rozhledny na Příchovice a vrch Hvězda V muzeu Járy Cimrmana Treking.cz - diskuze
Hory Přechod poloniny Boržava, treking v ukrajinských Karpatech
Hory Madeira - květináč Atlantiku, 200km přechod v horách Madeiry
Hory Ostrovské skály alias Volské kameny a Tiské stěny, česká skalní města (9)
Studniční hora České středohoří Beskydy, ubytování Kamenitý Hazmburk Kvarky Chata Borišov Štefánička Šumava, ubytování Sněžka Červené piesky Maroko Hanuše Měsíc Beckov Galaxie Vihorlat Morské oko Lužické hory Hukvaldy Fáze Měsíce Ostaš a Hejda

Vybavení na treky a turistiku; co sbalit do batohu na hory na vícedenní túru?

Tatry

Pro úspěšné a pohodové absolvování vícedenních treků je vedle psychické odolnosti a fyzické kondice důležité i vhodné…

Vysypáno z batohu anebo co s sebou na túru do Tater?

Jen si vzpomeňte, když jste s turistikou začínali vy. Možná jste také tápali, co s sebou na jednodenní túru vzít a co naopak nechat doma. Teprve zkušenostmi jste postupně nabírali potřebné znalosti a dnes vám vše připadne…

1. Rumunské Karpaty Vilcan a Retezat, do nejkrásnějších hor Rumunska
2. České hory Túra na Lovoš a do Oparenského údolí, turistika a vrcholy v Českém středohoří
3. Slovenské hory Fatransko-tatranský Karpattrek (6), hřebenovka ze Strečna do Telgártu
4. Slovenské hory Strážovské vrchy, trek Strážovskými vrchy na sklonku léta
5. České hory Přírodní rezervací Račí údolí přes Čertovy kazatelny a zříceninu hradu Rychleby