Poslední aktualizace: 25.2.2015 , svátek má

Rock Point - Zimní výzva, termín a organizace

Závod dokončilo pět dvojic

25.2.2015 | Patrik Pátek

Je dobojováno! Do cíle nejextrémnějšího českého zimního outdoor-survivalového závodu dvojic ve volném terénu bez zajištění letos došlo pět týmů. 3. ročník závodu Rock Point - Zimní výzva tak jen potvrdil své extrémní pojetí.

Rock Point - Zimní výzva

"Klobouk dolů před všemi, kteří do závodu odstartovali a především před těmi, kteří ho dokončili. Jejich výdrž a nasazení v momentech, kdy by většina "smrtelníků" závod vzdala, byly neuvěřitelné," vysekl poklonu účastníkům ředitel závodu Rock Point - Zimní výzva Pavel Zitta.

Do závodu odstartovalo jedenáct sestav. Ty se na trať vydaly ve středu v podvečer z Pavlínina dvora v Šumperku, kam se všichni měli vrátit do čtyř dnů. Přestože "papírová" délka trasy měřila 160 km, v reálu měli běžci před sebou těžkou cestu v horách Jeseníků v rozmezí 220 až 250 kilometrů. Chleba se lámal už v první čtvrtině závodu při výstupu k úvodnímu kontrolnímu bodu na Pradědu.

Čtěte také: Zimní Rock Point vyzýval pět nocí. Outdoor-survivalový závod dvojic

"Domnívám se, že kdo si nevzal sněžnice, prakticky neměl šanci to zvládnout. Kolem Jelení studánky jste se mohli sněhem brodit dlouhé hodiny. Je strašně vysilující, když se pod vámi propadá sníh a zapadáte do něj až po pás," popsal nejtěžší úsek celého závodu vítězný Pavel Paloncý. "Sami jsme šli výrazně pomaleji, než jak jsme si plánovali. Na druhou stranu, díky tomu jsme si mohli více užít třeba Praděd za ranního světla," pousmál se Paloncýho parťák Filip Šilar.

Právě stoupání k Pradědu bylo osudné pro většinu odstoupivších posádek. "Trasa byla hodně těžká. Viděli jsme, jak se bořili i ti, co měli sněžnice. Bez nich se to ale nedalo. Jak se pod vámi prolomila zmrzlá krusta, zapadli jste po pás. Mám dost odřené nohy. Stoupali jsme po čtyřech," popsal Jan Novák, jehož kolega Jan Žilina chvíli přemýšlel, že by mimo soutěž pokračovali dál. "Kdepak a jestli mě ještě někdy napadne jít to znovu, prosím předem o doživotní zákaz," vtipkoval Jan Novák.

Od Pradědu také narůstaly odstupy mezi jednotlivými soutěžními týmy. Ihned od začátku byla na čele dvojice Pavel Paloncý a Filip Šilar, která se všem už jen vzdalovala. Všechny nástrahy trati loňští vítězové dokázali zdolat za necelých šedesát hodin, když v nohách měli přes dvě stě dvacet kilometrů a s přehledem obhájili. Vítězové v součtu naspali pouhých dvacet minut.

Rock Point - Zimní výzva

"Měli jsme závod spočítaný na dvě noci. Víme, co naše tělo vydrží, a tak jsme šli prakticky nonstop. Kdybychom ale věděli, že i třetí noc strávíme na cestě, už bychom si někde dali kratší spánek. Takhle to už byla hrana, při které člověk začíná mít i menší halucinace," přiznal zlatý Pavel Paloncý.

Zatímco vítězná dvojka Paloncý/Šilar přiběhla do cílového Šumperka v sobotu nad ránem, druzí v pořadí sestava Veemaz Martin Mazal a Vítek Pučálek cílovou pásku protnuli až v neděli dopoledne v celkovém čase 85:23 hodin.

"Kromě první noci jsme dali dva bivaky, takže jsme v součtu naspali asi šest hodin. Šli jsme s tím, abychom dokončili, a jsme rádi, že to máme z krku," oddechl si stříbrný Vítek Pučálek. "Druhé místo je vlastně vítězství, protože honit zlaté kluky, kteří jsou jak z jiné planety, prakticky ani nemělo smysl. Šli jsme podle sebe," podotkl parťák Martin Mazal.

Větší boj se odehrál o třetí příčku, na které dlouho šli Eva Filipiová s Petrem Walou. Před vedoucí mix tým se ale dostali manželé Ivana a Miloš Bohoňkovi z Mělníka. "Je to příjemné, ale určitě nejdeme na pozici. Ta vůbec není rozhodující. Náš cíl byl dojít. Šli jsme na limity a nakonec to umístění spíš vyplynulo. Celkově si to užíváme," sdělil Miloš Bohoněk, který s manželkou Ivanou na konečné třetí příčce a současně jako vítěz v kategorii mix týmů přišel do cíle v neděli večer v čase 96:40 hodin.

V noci z neděle na pondělí takřka po sto dvou hodinách se v Šumperku objevily závěrečné dva týmy pohromadě. Divočáky s Evou Filipiovou a Petrem Walou došel Jaroslav Maixner, který se současně stal historicky prvním vítězem v kategorii dogtreking. S nimi se 3. ročník Rock Point - Zimní výzvy také uzavřel.

Rock Point - Zimní výzva

"Ano, byly dopředu stanovené časové limity jak pro jednotlivé checkpointy, tak pro dokončení závodu, ale podmínky byly mnohem extrémnější, a když jsme viděli úsilí a celkovou snahu všech soutěžících, kteří houževnatě šli za cílem "výzvu" zdolat, jsme nebyli tak striktní a v limitech jsme mírně polevili. Pro mě jsou všichni, kteří tu porci zvládli, vítězové," dodal ředitel závodu Pavel Zitta.

Při 3. ročníku šli závodníci jeden dlouhý okruh, který je zavedl přes tři kraje - Olomoucký, Moravskoslezský a Pardubický. Běžci museli přejít přes vrcholy Pradědu, Kralického Sněžníku či Suchého vrchu. Stříbrná dvojice ušla téměř dvě stě padesát kilometrů a zdolala převýšení 11 115 metrů. Předepsaná byla povinná výbava v podobě čelovky a GPS s náhradními bateriemi, buzolu, turistickou mapu, nabitý mobilní telefon, bivakovací pytel či stan, teplý spacák a izolační záchranářskou folii.

V případě účastníků kategorie dogtreking byla navíc povinná ještě půlkilogramová várka granulí a litr vody pro pejska. Na checkpointech na Pradědu, na Kladském sedle a na Suchém vrchu pak každý mohl doplnit zásoby nebo si odpočinout. Účastníci směli využít sněžnice, nesmeky, mačky, jakékoliv zimní lyže nebo trekové či běžkařské hole, ale každý trasu musel zvládnout "po svých". "My jsme prakticky celou trasu buď běželi, nebo střídali běžky s tuleními pásy," prozradil bronzový Miloš Bohoněk, jinak primář Ústřední vojenské nemocnice ve Střešovicích.

Výsledky - celkově: 1. Phoenix multisport - Adidas (Paloncý/Šilar) 59:30 hod., 2. Veemaz (Mazal/Pučálek) 85:23, 3. Bezchybná navigace (Bohoněk/Bohoňková) 96:40, 4. Divočáci (Filipiová/Wala), SK Valašské království (Dogtreking - Jaroslav Maixner) oba 101:56.

Týden zbývá do startu

13.2.2015 | Patrik Pátek

Přesně týden zbývá do startu 3. ročníku podniku Rock Point - Zimní výzva. Do nejextrémnějšího zimního outdoor-survivalového závodu dvojic ve volném terénu a bez zajištění, který se koná na území ČR, se přihlásilo na dvacet dobrodruhů. Prvenství hodlají obhájit loňští vítězové Pavel Paloncý s Filipem Šilarem.

Zimní výzva

Na startu, který je na programu příští středu 18. února, nebudou chybět ani někteří domácí borci a předchozí účastníci. V kategorii mix týmů si pozornost zaslouží Eva Filipiová ze Šumperka. Ta ale nebude startovat s Jiřím Tomáškem, jak měla opět v plánu. "Jirka má problémy s kolenem, a tak jsem musela na poslední chvíli shánět nového parťáka. Už to vypadalo, že závod budu muset vzdát ještě před jeho zahájením, ale nakonec k sobě mám kolegu, kterému věřím, přestože to pro něj bude první zkušenost z podobné akce," prozradila Eva Filipiová, se kterou do extrémního závodu vyběhne Petr Wala.

Přestože se závodní pole oproti loňsku silně obměnilo, zkušená dvojice Pavel Paloncý a Filip Šilar chybět nebude. Vítězové předchozího ročníku hodlají přinést zlatý skalp i letos. Tentokrát ale trať doznala citelných změn. Zatímco loni si běžci mohli vybrat ze dvou různě dlouhých tras, tentokrát pořadatelé připravili trať jedinou. Ta má být jakýmsi kompromisem délek loňské "Short" a "Long" verze.

"Papírově" má měřit 168 km, což v reálu bude znamenat rozpětí mezi 220 a 260 km v závislosti, kudy se běžecké dvojice vydají. Závod se navíc nepůjde z bodu A do bodu B, ale celý se odehraje na jednom dlouhém okruhu se startem i cílem v Pavlínině dvoře v Šumperku. "Tím, že pocházím ze Šumperka, by to mohla být pro mne psychologická výhoda, kdy se na konci okruhu uzavře celá kapitola závodu. Na druhou stranu, kdyby se trať šla stejně jako loni, už bych mohla více těžit ze zkušeností z jednotlivých pasáží. I tak se už moc těším," podotkla Eva Filipiová.

Zcela odlišné navíc panují i klimatické podmínky. Zatímco loni atleti prakticky celý závod kvůli nedostatku sněhu a teplému počasí odběhli, letos už budou více využívat povolených podpůrných prostředků v podobě lyží, běžek či sněžnic. "Uvidíme, jaká to bude výhoda. Zkoušela jsem si teď pohyb ve volném terénu ve sněhu a budeme si muset opravdu dobře rozplánovat, kde běžky použijeme, abychom naopak díky nim neztráceli. Domnívám se, že běžky bude možné použít maximálně z poloviny," plánuje Filipiová.

Na odvážlivce čeká trasa přes tři kraje - Olomoucký, Moravskoslezský a Pardubický a běžci budou muset přejít přes vrcholy Pradědu, Kralického Sněžníku či Suchého vrchu. Celé martýrium odstartuje ve středu v Pavlínině dvoře v Šumperku, kde pořadatelský tým připravil také doprovodné kulturní odpoledne pro veřejnost.

Program zahájí v 15 hodin kapela Madalen, po které přijde produkce skupiny Zákaz vězdu a Buranů z New Jersey. Od 19 hodin budou postupně představeni jednotliví účastníci, kterým v závěru programu popřeje starosta Šumperka Zdeněk Brož. Těsně před samotným startem ve 20 hodin nebe rozzáří ohňostroj.

Na místě nebude chybět občerstvení s punčem či svářákem nebo grilovanými klobásami. "Věřím, že návštěvníci sportovcům připraví pro start odpovídající kulisu a užijí si slavnostní start s nimi. Kulturní odpoledne má totiž benefiční charakter. Výtěžek ze symbolického vstupného 20 korun bude věnován na léčbu Lukáše Bílého, který je upoután na invalidní vozík," zve na slavnostní start ředitel závodu Rock Point - Zimní výzva Pavel Zitta.

+ Zimní výzva 2014, nejextrémnější zimní závod bude startovat opět pod hlavičkou Rock Pointu
+ 3. závod Rock Point - Horské výzvy v Krkonoších ukončil celý ročník 2013!
+ Zimní spacáky, jak si vybrat vhodný spací pytel
+ Turistická obuv, jak si vybrat vhodné turistické boty
+ Aby se vám dobře šlapalo…, jak vybírat a ošetřovat turistickou obuv
+ Sněžnice - typy, konstrukce a použití
+ Turistické batohy, typy batohů a jak si vybrat batoh
+ V sobotu bude první zimní Xterra

Výběr tras a cílů podle pohoří
Beskydy Bukovské vrchy
Orlické hory Roháče, Z. Tatry
Rychlebské hory Velká Fatra
Šumava Vysoké Tatry
Zábřežská vrchov. Další pohoří…
Hory Vánoční Rešovské vodopády, turistika v Nízkém Jeseníku
Hory Výstup na horu Sveti Ilija, nejvyšší bod poloostrova Pelješac
Hory Trek přes Žobrák a Stoh do Strečna, netradiční přechod na Malé Fatře
Hory Napříč Českým středohořím: Nejen na Milešovku za dalekými výhledy
Čertovy hlavy Jeseníky, ubytování Chata Horalka Hrad Přimda Krušné hory Chata pri Zelenom plese Luční bouda Kvarky Bouzov Balcarka Rotštejn Maroko Punkevní jeskyně Polárka Gutštejn Wildspitze Aktuální počasí Cumulonimbus Ski Velká Rača Měsíc Mačky Hadí vrch
1. Turistika Železné hory křížem krážem. Lichnice, Vildštejn, Kočičí hrádek…