Poslední aktualizace: 10.2.2015 , svátek má
Treking > Aktuality > Zimní výzva, survivalový závod v Orlických horách

Zimní výzva, survivalový závod v Orlických horách

Outdoor-survivalový závod dvojic

5.3.2014 | TZ

Pět dnů a pět nocí, takhle dlouho trval celý 2. ročník Rock Point - Zimní výzvy. Nejextrémnější zimní outdoor-survivalový závod dvojic ve volném terénu konaný na území Česka letos účastníky na dlouhé trati zavedl ze Šumperka do Trutnova a na krátké trase do Rokytnice v Orlických horách. Přestože nejrychlejší borci svoji misi ukončili o dva dny dříve než poslední klasifikovaní, poražený nebyl v cíli nikdo. Hrdinové jsou nejen ti, kteří tak náročný závod dokončili, ale i ti, kteří se rozhodli odstartovat.

Zimní výzva

"Letos nám panovaly zcela odlišné podmínky než při loňském prvním ročníku, kdy byly hory zavaleny obrovským množstvím sněhu. Původně jsme se domnívali, že to bude pro účastníky výhoda, když se nebudou muset tolik brodit, takže závod půjdou rychleji. Nakonec se ukázalo, že sněhu bylo tak málo, že si vlastně na běžkách nikdo neodpočinul a trasu bylo třeba zvládnout pouze běžecky. Ať tak či tak, opět to byl pořádný extrém a všichni předvedli obdivuhodné výkony," shrnul 2. ročník ředitel závodu Rock Point - Zimní výzva 2014 Pavel Zitta.

Čtěte také: Mistrovství ČR v zimním horském maratónu

Minulou sobotu se do Šumperka, kde závod v podvečer odstartoval, sjelo třiadvacet posádek, tedy šestačtyřicet borců z celé České republiky. Při slavnostním zahájení se při kulturním doprovodném programu pro širokou veřejnost navíc povedlo ze vstupného vybrat i finanční dar pro pětiletého Lukáška, kterého postihla dětská mozková obrna. "Mamince jsme na místě předali šek na pět tisíc tři sta korun, které jsou jen malou pomocí k tomu, aby se Lukášek třeba jednou postavil na start podobného závodu," podotkl Zitta.

Samotný závod odstartoval ve velkém stylu. Kdo by si myslel, že na více než dvou set třiceti kilometrovou trasu účastníci v pohodě vyšli, ten se šeredně spletl. Pole se začalo ihned trhat. Na čele se držely dvě dvojice - šumperský Pavel Paloncý s frýdeckomísteckým Filipem Šilarem a Roman Šinkovský z Holic s Tomášem Petrečkem ze Slavkova.

Už od samého začátku si tato dvě dua budovala jasný odstup od zbytku pole. Paloncý se Šilarem poodskočili na Pradědu a pak jim pomohlo, že pronásledující dvojice "zakufrovala" při hledání jednoho z průchozích bodů a ztratila půl druhé hodiny. "Chleba se láme ve druhé půlce, takže i když to nebylo nic příjemného, stále nebylo nic ztraceno. Věřili jsme, že jsme schopní tu ztrátu dohnat," sdělil na druhém checkpointu, který se nacházel zhruba na třiaosmdesátém kilometru ve Starém Městě, Tomáš Petreček, loňský vítěz.

Zatímco vedoucí dvojka Paloncý/Šilar postupovala stále dopředu, pronásledovatele potkala smůla. Zhruba patnáct kilometrů za třetím checkpointem v Dolní Moravě zradilo Romana Šinkovského koleno. "Problém přišel už při seběhu z Králičáku, ale koleno Romana rozbolelo natolik, že nebyl schopný jít, natož běžet. Věděli jsme, že to je konec a že prvenství neobhájíme. Museli jsme vzdát, i když to bolelo," sdělil s těžkým srdcem Tomáš Petreček.

V tu chvíli už vedoucí Adidas outdoor team šel zcela neohrožen za vítězstvím. Do cílového Trutnova nakonec dorazil po třech nocích, tedy v úterý nad ránem, přesně po 59 hodinách. "Jsme rádi, že to máme za sebou. V součtu jsme spali hodinu a půl a v poslední třetině jsme už usínali za chůze. Měli jsme trošku problém s tím, že jsme pak neměli s kým závodit a chyběl nám adrenalin, který jsme zvyklí mít. Museli jsme se hecovat sami," svěřil se vítězný Pavel Paloncý, který už v nadcházejícím víkendu hodlá jít první ze závodů světové tour v ultra-trailu TransGranCanaria. "Zkusím využít tradiční metody a zkušenosti, které mám, a uvidíme, zda se mi podaří dobře zregenerovat. Výzva byla delší, než jsem původně plánoval," řekl Paloncý.

O tom, že dvojice Paloncý/Šilar byla naprosto bezkonkurenční, svědčí i čas. Druzí v pořadí přišli více než s jednodenním zpožděním. Stříbro slavilo duo HSK Benecko - Karel Janata a Matěj Kubina. "Nějak se mi nepovedlo přezouvání. Na trati bylo dost vody, takže nohy byly prakticky pořád ve vlhku. Na trati se to vyvíjelo od nejhoršího k nejlepšímu a vzájemně jsme se střídali v tom, kdo na koho zařval a povzbudil," sdělil Matěj Kubina.

Třetí na dlouhé trase nakonec došli chlapi z Plzeňska, Milan Urban a Miroslav Štefl, kteří dostáli především názvu svého týmu Pohoda Team a do cíle došli po necelých sto hodinách. Ti naopak patřili k těm, kteří se zastavili i na teplém obědě a postupovali systematicky. Jejich přístup jim nakonec zajistil třetí příčku. "S Mírou jsme se potkali náhodou při jedné obdobné akci a jelikož máme podobnou filozofii i styl humoru, tak jsme vytvořili dvojici pro tento závod. Je strašně důležité, aby si ti dva vyhověli, a my si prostě sedli na výbornou," chválil si parťáka bronzový Milan Urban z Plzně.

Čtvrtým v pořadí na "Longu" byl jediný dokončivší mix tým Ranaři - Eva Filipiová a Jiří Tomášek. I když brali celkové brambory, ve skutečnosti jim patří vítězství v kategorii mix týmů s časem sto šesti hodin. Dlouhou trasu za nimi dokončily už jen dva týmy: Krakonošovi lyžníci - Jaroslav Bartoš s Martinem Kuželem a Mjolk - Janové Luksík s Machem, kteří se sto šestnácti hodinami času doslova uzavírali letošní ročník Rock Point - Horské výzvy.

Zimní výzva

Letos poprvé se bojovalo i na krátké trase. Při ní už závodníci skončili v Rokytnici v Orlických horách, kam jako první došel vítězný mix tým Hannah suadra Markéta Marvanová s Jiřím Zelenkou. Stali se nejen celkovými vítězi, ale také vítězi v kategorii mix, když stopadesáti kilometrovou trať zvládli za necelých pětasedmdesát hodin.

Do Rokytnice tato dvojka přišla s více než pětihodinovým náskokem na druhý tým a současně na vítěze mužské kategorie Martina Jílka a Honzu Benche z týmu Tajfun. "Zní to šíleně, ale v době, kdy jsem závod měla za sebou, jsem začala závidět těm, kteří ještě byli na trati," řekla Martina Marvanová, která - ač před sebou letos má teprve maturitní zkoušku - projela už třeba legendární závod Tisíc mil na kole.

Ze stříbra se ve zmíněné kategorii radovali Beach boys Pavlové Strejček s Novotným. Bronz se pak dělí mezi dvě další posádky: Válející Kameni s Milanem Skalickým a Zdeňkem Jirčíkem přišli na "chlup" stejně s týmem T-Lamy Václavem Hlouškem a Ondřejem Horáčkem. S nimi ve stejném čase dorazilo také jediné ryze ženské duo, které stálo na startu a navíc spatřilo cíl - plzeňská sestava Spinning Plzeň Jana Kořínková s Hankou Lehmannovou. "Vůbec jsme s podobným závodem neměly zkušenosti. Prakticky jsme netušily, do čeho jdeme, ale byly jsme rozhodnuty se nevzdat a do cíle dojít. To bylo také naše hlavní přání. Bylo to tvrdé, máme toho dost, ale podařilo se to," oddechla si Jana Kořínková.

Z třiadvaceti dvoučlenných posádek nakonec vzdalo jedenáct párů. Pro někoho byla trať příliš náročná, řadu účastníků zradilo zdraví. Své by mohla vyprávět třeba Kristýna Skalická s Danielem Šilarem. Dlouho se oba pohybovali na třetí příčce dlouhé trati a na vedoucí pozici v kategorii mix týmů, ale v Dolní Moravě se nakonec museli rozhodnout závod vzdát. "Tenhle závod není ani tak o síle, jako o hlavě. Jdete celý den v mokrých botách, nohy samozřejmě bolí, ale chcete to překonat. Nakonec to už nešlo. Obnovil se mi zánět v holenním svalu a pokračovat by bylo zbytečným hazardem," svěřila se Kristýna Skalická, jejíž odstoupení nakonec jedno pozitivum přineslo - její závodní partner Daniel Šilar alespoň stihl svoji středeční promoci v Brně.

Závod Rock Point - Zimní výzva 2014 nebyl ani tak o boji se zimou a sněhem, ale i přesto o tvrdém boji a velkém výkonu. Nakonec ho zvládli jen ti nejodolnější, nejpřipravenější a také ti, kteří jednoduše měli štěstí.

Při dlouhé trase účastníci reálně ušli tři sta kilometrů, při krátké o sto méně, tedy o nějakých pětadvacet procent více, než ukazovalo vzdušné spojení průchozích bodů. "Závod přinesl mnoho zajímavých příběhů, ukázal velké výkony a klobouk je třeba smeknout i před těmi, kteří letos cíl nespatřili. Poděkování však patří i všem partnerům a celému týmu lidí, kteří akci neúnavně připravovali. Věřím, že se společně sejdeme znovu za rok nebo už při letošních Horských výzvách, které připravujeme, a které jsou už určeny širší veřejnosti," uzavřel Zimní výzvu ředitel Pavel Zitta.

Paloncy se Šilarem vyhráli Rock Point - Zimní výzvu

Outdoor-survivalový závod dvojic

26.2.2014 | TZ

Extrémní závod Rock Point - Zimní výzva 2014 zná své vítěze. Do cíle dlouhé trasy 2. ročníku jako první přiběhla dvojice Pavel Paloncy a Filip Šilar. Trať ze Šumperka do Trutnova chlapi zvládli v čase 59:06:23 hod. Jejich výkon byl naprosto suverénní.

První dvojice v cíli

Paloncy/Šilar, tedy šumpersko-frýdeckomístecká dvojka, si za vítězstvím šla sebejistě takřka od samého začátku. Poprvé se oddělila už na Pradědu. Že letos nejrychlejší dvojici nikdo neohrozí, definitivně ztvrdilo odstoupení největších pronásledovatelů Šinkovského s Petrečkem, když první jmenovaný měl problémy s kolenem.

Náskok vedoucích mužů postupně narůstal. Na posledním checkpointu za nimi druzí v pořadí - Karel Janata a Matěj Kubina zaostávali o osmnáct hodin. "Za celou dobu závodu, tedy od sobotního večera, jsme celkově naspali půl druhé hodiny. Stačilo to, trochu jsme spali i za chůze," podotkl jeden z vítězů Filip Šilar.

Zatímco vítězní Paloncy se Šilarem do cílového Trutnova přišli v úterý nad ránem, další posádky lze očekávat nejdříve takřka s jednodenním zpožděním. V tuto chvíli se teprve další tři posádky dostaly za předposlední pátý checkpoint a právě Kubina s Janatou za poslední šestý. Bratři Mazalové, kteří ale figurovali na průběžné třetí příčce závod opustili, takže si na pomyslný bronz sahá mix tým Jiří Tomášek a Eva Filipiová.

Do finále se už blíží také běžci na krátké trase. Zatím dvě dvojice do této chvíle překonaly poslední čtvrtý checkpoint a míří do cílové Rokytnice v Orlických horách. Na čele s přesně dvouhodinovým náskokem byl mix tým Jiří Zelenka a Markéta Marvanová před Honzou Benschem a Martinem Jílkem. Oficiálně dosud vzdalo deset posádek.

Zimní výzva 2014

Extrémní závod startuje už za týden

13.2.2014 | TZ

Šumperk / Rokytnice / Trutnov - Zimní výzva je tady! Nejextrémnější zimní outdoor - survivalový závod dvojic ve volném terénu konaný na území Česka odstartuje už příští týden. Ze Šumperka se letos vydá na padesát odvážlivců, kteří si budou muset poradit s nástrahami dlouhé tratě, přírody i svými fyzickými možnostmi.

Zimní výzva

Že 2. ročník závodu Rock Point - Zimní výzva 2014 nebude žádná legrace už naznačují samotné délky tras - krátká měří 154 km a dlouhá dokonce 229 km. "Letos ale na horách nepanují tak drsné zimní podmínky jako loni. Naopak vládne netradičně teplé počasí, které se podepsalo na množství sněhu. Závod samozřejmě odstartuje za jakýchkoli podmínek, ale v tuto dobu lze očekávat, že účastníci půjdou výrazně rychleji než loni, kdy museli prostupovat kvanta sněhu," připomněl Pavel Zitta, hlavní organizátor akce Rock Point - Zimní výzva 2014.

Extrémní závod se rozrostl hned o několik dobrodruhů. Zatímco loni se na start postavilo šestnáct dvojic, letos jich je hned pětadvacet. Z bezpečnostních důvodů pořadatelé počet startujících limitovali, když horní strop stanovili na čtyřicet párů. Nikoho nakonec odmítat nemuseli. "Loni jsme měli opravdu hodně těžké podmínky, takže většina závodníků cíl ani nespatřila. Sám jsem zvědav, kolik jich cílovou pásku protne tentokrát a jak si vlastně povedou," podotkl Zitta, když připomněl, že časový limit na krátké trati je 96 a na dlouhé 120 hodin.

Přestože na horách vládnou mnohem příznivější podmínky, závod bude opět pořádný extrém. V cestě stojí všechny hlavní vrcholy Jeseníků a Orlických hor. Účastníci musí přejít Praděd, Králický Sněžník nebo Velkou Deštnou. Na programu jsou poprvé připraveny dvě trasy. Obě mají společný start v sobotu 22. února v 19 hodin v Šumperku v Pavlínině dvoře.

Zatímco "krátká" trať zavede účastníky po zhruba 154 kilometrech do Rokytnice v Orlických horách, ta dlouhá po 229 skončí v Trutnově v Krkonoších. "Na každého závodníka čeká během závodu kvalitní zázemí na jednotlivých checkpointech s jídlem a pitím. Nachystáno máme také několik GPS spotů, který dostanou vytipovaní účastníci, takže diváci budou moci průběh sledovat online na stránkách závodu," upozornil hlavní organizátor.

Zimní výzva

Závodníci startují vždy ve dvojicích v kategoriích muži, ženy a mix. Přesouvat se musí pouze "po svých" a pomáhat si mohou pouze v dané dvojici. Povoleny jsou však sněžnice, nesmeky, mačky, lyže nebo trekové či běžkařské hole. Důležité je projít všemi průchozími body a checkpointy. "Účastníci mají předepsanou povinnou výbavu, která obsahuje třeba GPS s náhradními bateriemi nebo čelovku. Vše je na startu řádně zkontrolováno. Závod je opravdu extrémní, a i když je profesionálně zajištěn, tak nehodlám cokoli podcenit. Z důvodu taktiky si navíc účastníci mohou některé věci nechat na checkpoint převézt," nechal nahlédnout do zákulisí Pavel Zitta.

Nudit se ale nebudou ani diváci. Při startu v Pavlínině dvoře v Šumperku bude od 15 do 20 hodin nachystán také doprovodný program a po celou dobu nebude chybět teplé občerstvení. Na místě budou připraveny hry pro děti. Vystoupí šumperská rocková kapela Sioux, po ní mohelnická reggae sestava Burani z New Jersey. Od 18:30 hodin se představí jednotliví závodníci a o čtvrt hodiny později nebe rozzáří ohňostroj.

Ještě než se běžci v 19 hodin vydají na svoji misi, promluví k nim starosta Šumperka Zdeněk Brož. Doprovodný program bude pokračovat vystoupením šumperské pop-rockové kapely The Creators. "Věřím, že diváci přijdou ve velkém podpořit účastníky letošní Horské výzvy a před těžkým závodem pomohou na startu vytvořit parádní atmosféru," zve do Šumperka hlavní pořadatel závodu Rock Point - Horská výzva Pavel Zitta.

Doprovodný program při startu 2. ročníku závodu Rock Point - Zimní výzva 2014

Kdy a kde: 22. únor - Pavlínin dvůr (Šumperk)

• 15:00 hod. - zahájení programu - hry pro děti
  • 15:30 - 16:30 hod. - vystoupení hudební kapely Sioux (Šumperk - Rock/alternative)
  • 17:00 - 18:20 hod. - vystoupení Burani z New Jersey (Mohelnice - Ska/reggae)
  • 18:30 hod. - představení závodníků i trasy závodu Rock Point - Zimní výzva 2014
  • 18:45 hod. - ohňostroj
  • 18:50 hod. - slovo starosty města Šumperka, Mgr. Zdeňka Brože
  • 19:00 hod. - start závodu Rock Point - Zimní výzva 2014
  • 19:15 hod. - vystoupení The Creators (Šumperk - pop rock)

Teplé občerstvení po dobu celé akce zajištěno!

+ Zimní výzva 2014, nejextrémnější zimní závod bude startovat opět pod hlavičkou Rock Pointu
+ 3. závod Rock Point - Horské výzvy v Krkonoších ukončil celý ročník 2013!
+ Zimní spacáky, jak si vybrat vhodný spací pytel
+ Turistická obuv, jak si vybrat vhodné turistické boty
+ Aby se vám dobře šlapalo…, jak vybírat a ošetřovat turistickou obuv
+ Sněžnice - typy, konstrukce a použití
+ Turistické batohy, typy batohů a jak si vybrat batoh
+ V sobotu bude první zimní Xterra

Hory Boreč, tajemný vrch v Českém středohoří
Hory Z Kremence na Minčol, Vihorlat a Čergov k tomu (1)
Hory Rozhledna na Kloptani, Volovské vrchy
Mechové jezírko Jeseníky, ubytování Zbojnícka chata Kamenitý Uhrovec Chata pod Suchým Ďumbier Beskydy, ubytování Orava Lovoš Čertovy skály Maroko Praděd Kulové hvězdokupy Soos Les Ecrins Kvarky Mont Blanc Sluneční soustava Lužické hory Nesmeky Panská skála

Je táboření a bivakování v přírodě a na horách legální?

Táboření či bivakování je v českých, slovenských, ale třeba i rumunských či skandinávských horách běžná praxe. Ne vždy je však tato praxe tolerována, ne všude má "oporu" v zákoně. V posledních dvou…

Sněžnice - typy, konstrukce a použití sněžnic

Pro ty jež se v zimě rádi vydají po svých (ať už z jakéhokoliv důvodu rozhodli nepoužívat lyže - neumí nebo nechtějí lyžovat)…

1. Slovenské hory Baraniarky a Kraviarske, podzimní balada modré hřebenovky
2. České hory Ledopády v Pulčínských skalách; návštěva Pulčínských skal a ledopádů aneb úskalí turistiky na Valašsku
3. Rumunské Karpaty Maramureš, Suhard, Rodna a Sapinta, Sighet (1) - trek po hřebenech rumunských Karpat
4. České hory Králický Sněžník, procházka nad mraky - z Dolní Moravy k vrcholu Králického Sněžníku