Poslední aktualizace: 18.5.2023 , svátek má

Túra na Záruby, nejvyšší horu Malých Karpat

Výstup na nejvyšší vrchol Malých Karpat za vůně česneku

13.5.2008 | Otakar Brandos

Malé Karpaty. Dlouhá mírně modelovaná zalesněná hradba táhnoucí se v délce téměř sta kilometrů oddělujíc Záhorie od Dolního Pováží. Nádherné malebné kopce, které skýtají přemíru krásných výhledů, fantastických rozhledových vrcholů, ruin středověkých hradů, jeskyní, bradel, údolí…

Záruby a Ostrý kameň

Malé Karpaty leží tak trochu stranou zájmu turistů. Z nich řada "s klapkami" na očích míří do Tater, aby se tady v nekonečných zástupech vydali vstříc několika málo vrcholům, které jsou turistické veřejnosti přístupné. To v letních měsících.

V jarních, podzimních či zimních, kdy jsou Tatry navíc pro turistický ruch uzavřeny tyto "zaslepence" ani nenapadne zavítat do vrchů ležících dále na jihozápadě, do Malých Karpat. Nabízím tak první z článků o vrcholech Malých Karpat, které dokáží nabídnout spoustu nezapomenutelných zážitků a středně náročných túr. Podobně jako nám při posledním prodlouženém víkendu…

Na Ostrý kameň

Záruby jsou nejvyšším vrcholem celých Malých Karpat. Jejich strmé zalesněné svahy se zvedají od hladiny vodní nádrže Buková v Bukovské brázdě, které rozděluje hřeben Malých Karpat na dvě nesourodé poloviny. Na Záruby vede řada výstupových cest. Od Smolenic, Trstína, či vodní nádrže Buková. My jsme zvolili pro výstup poslední z jmenovaných možností.

Z parkoviště se přesouváme po hrázi vodní nádrže Buková na rozcestí turistických značek. Z něj již stoupáme lesem strmě vzhůru po červené turistické značce. Krásným, převážně bukovým lesem vystoupáme k ruinám středověkého hradu Ostrý kameň, který je poměrně rozlehlý a díky bujné vegetaci vůbec nedává tušit, co od něj můžeme očekávat.

Záruby od vodní nádrže Buková Veterlín z hřebene Zárub

Hrad Ostrý kameň se nachází ve výšce 562 m na ostrém vápencovém skalním hřebeni, který se prudce svažuje k západu. Hrad byl postaven v průběhu 13. století a sloužil k ochraně tzv. České cesty. Silně poškozen byl v roce 1704 během stavovských povstání a od té doby chátrá. Přesto ruiny hradu stojí za návštěvu. Z jednotlivých vyvýšenin se otevírají pěkné pohledy na okolní vrcholy, zejména nedaleké Čelo (716 m) a Veterlín (724 m), do hlubokých zalesněných údolí i na sousední pohoří. Bližší informace o hradu naleznete samostatném článku.

Vrchol Záruby

Od hradu pokračuje červená turistické značka po otevřeném vápencovém hřebeni s četnými skalisky. Krajinově velice krásný úsek s pěknými výhledy. V jarních měsících tady kvete spousta chráněných kytek, které tady nalezly vhodné vegetační podmínky. Opět vcházíme do lesa a do jeho chladivého stínu. Krátce před tím ještě na jihozápadě spatříme siluetu Plaveckého hradu, který se vypíná na strmém vápencovém bradle. Stoupání polevuje, objevují se další skaliska a po chvíli i vrchol Záruby (767 m) s dřevěným křížem, rozcestníkem a schránkou s vrcholovou knihou, do které se zvěčňujeme.

V Malých Karpatech to již výše nejde, jsme na jejich nejvyšším bodě. Rozhledy jsou pro vzrostlé buky omezeny, krom jižního směru. Na jihu dohlédneme na vrchol Veľká homoľa se známou rozhlednou, ostrý vápencový vrchol Vápenná aj. Vynaložená námaha určitě stála za to. O mimořádné hodnotě Zárub svědčí skutečnost, že Záruby jsou Národní přírodní rezervací, která byla vyhlášena v roce 1994.

Sestup z vrcholu Záruby

Vrchol  Záruby

Po krátkém odpočinku sestoupíme k rozcestí Záruby (745 m), na kterém odbočíme doprava a po zelené turistické značce začneme sestupovat strmým jižním svahem vrcholu Záruby. Obklopuje nás světlý bukový les se skutečnými lesními velikány. Ty nejstarší již sice nedokázaly odolávat působení gravitace a poroučely se k zemi, aby uvolnily místo další generaci lesa.

Do nosu začíná pronikat ostrá vůně česneku. A opravdu, v podrostu se objevují celé lány kvetoucího medvědího česneku. V takovém množství jako tady v Malých Karpatech jsem jej nikdy nikde neviděl. Desítky a desítky hektarů lesa doslova rozkvetly a jsou provoněny silnou aromatickou vůní česneku.

Dostáváme se do sedla Záruby (625 m), ve kterém vlevo odbočuje modrá a zelená TZ ke Smolenickému zámku a kempu Jahodník pod jeskyní Driny. My budeme pokračovat vpravo k západu po modré TZ do hlubokého zalesněného údolí mezi vrcholy Záruby a Veterlín. Stále jsme doprovázeni opojnou vůní česneku…

Skrze stromy zahlédneme na krátký okamžik hrad Ostrý kameň, který jsme před nějakou tou hodinkou navštívili a již se dostáváme na zpevněnou cestu, po níž pokračujeme vpravo až na rozcestí Brezinky (349 m), na kterém vycházíme na asfaltku, která nás po chvíli (vpravo) přivede nazpět do výchozího bodu u vodní nádrže Buková. Celý okruh nám zabere asi 5 hodin včetně zastávek a fotografování, celkové převýšení činí asi 450 metrů.

Les, hřeben Zárub Dominují bukové lesy Záruby od severu Ostrý kameň a Veterlín Treking.cz - diskuze

česnekové plantáľe a závratě na vrcholu (Lucka, 16.05.2008, 23:45 )
ąly jsme tuto trasu v opačném směru (ze Smolenic do Plavckého Podhradia) asi ve stejné době - 8. a 9.5. Mnoľství česneku bylo opravdu neuvěřitelné, druhý den uľ jsme se před kaľdou zatáčkou modlily, aby se za ní nerozkládala daląí z česnekových plantáľí, skoro jsme se říklay, ľe budeme tak načichlé, ľe nás pro příliąný zápach ani nepustí do autobusu... Ostrý kameň bylo obrovské překvapení - jeho rozlohou, zachovalostí a hlavně nádherným rozhledem do 360° okolo (doporučuji rozhled z nejzápadnějąí = nejvyąąí části hradu). Ve směru, jakým jsme ąly trasu my, to doporučuji lezcům s otrlýma nohama (slabąí jedinci budou trpět jako my), protoľe výstup na Záruby od Smolenic se skládá v podstatě z přímého stoupání pod zhruba 45° úhlem (naąe nohy plakaly hned po prvních metrech a plíce se za námi z posledních sil dosápaly aľ po dlouhé době - své asi ale udělaly i plné krosny na zádech). Hřebenová cesta po Zárubách vąak určitě stála za to - jen nedoporučuji lidem se silnou závratí - byla místa, kde mi dělala problém i umírněnějąí varianta závratě, kterou sama vlastním (nejvíc mezi vrcholem Zárub a Ostým kamenem).