Průvodce | Karpattreky | Horolezectví | Cykloturistika | Cestování | Lyžování | Příroda | Soutěže | Aktuality | Kalendář akcí | Napsat článek | Seznamka | Více…
Kontakty  Cookies  Ceník inzerce  RSS
Treking.cz Hledat
Poslední aktualizace: 1.11.2018 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Hora Poludnica

Hora Poludnica

Túra na Poludnicu za výhledy, turistika v Nízkých Tatrách

9.11.2009 | Otakar Brandos

Poludnica je nádherným vápencovým vrcholem vysunutým k nejsevernějšímu okraji Nízkých Tater. Masív Poludnice se strmě tyčí nad podhorskými obcemi Iľanovo a Závažná Poruba, ze kterých je také nejsnadněji přístupný. Poludnica neunikne oku turisty ani při pohledu z Liptovského Mikuláše.

První výhledy během výstupu na Poludnicu

Naše putování k vrcholu Poludnice můžeme zahájit například v obci Iľanovo. Z konečné autobusové linky zajíždějící sem z Liptovského Mikuláše se vydáme po modré turistické značce jižním směrem do Iľanovské doliny. Asfaltku však po pár metrech opustíme a odbočíme vlevo přes můstek překonávající říčku Iľanovianka.

Po loukách stoupáme k lesu a poměrně strmým stoupáním v několika serpentinách klikatících se hustým lesem obcházíme vrchol Bodová (955 m). Na úrovni tohoto vrcholu se dostáváme na malou louku s krásnými výhledy k vrcholu Siná a k hlavnímu hřebeni Nízkých Tater. V okolí vystupuje množství bělostných vápencových skalek.

Následuje opět strmé stoupání pod Končitý vrch (1 310 m), za kterým se dostáváme na táhlý hřebínek s krásnými porosty borovic a především s dech vyrážejícími výhledy na zelené moře lesů Nízkých Tater. Krajinářsky velice hodnotný a fotogenický úsek.

Pohled do Iľanovské doliny Nezaměnitelná Siná Pivní občerstvení při výstupu na Poludnicu

Dostáváme se na rozcestí se žlutou turistickou značkou, z něj však musíme ještě pokračovat vpravo po modré turistické značce na plochý a travnatý vrchol Poludnice. Poludnica (1 549 m) je skutečně brilantní výhledový bod. Jako na dlani máme Chočské vrchy, Západní Tatry i Vysoké Tatry s nepřehlédnutelným Kriváněm.

Zobrazit místo Nízké Tatry na větší mapě
Turistický průvodce je doplněn o rozhledové růžice a především o velice oblíbené Nízké Tatry
panoramatické fotografie s popisy významných vrcholů či sedel. Informace pro uživatele GPS, ubytování, počasí «

O unikátnosti výhledů svědčí skutečnost, že ke konci II. světové války, když se fronta valila směrem na západ, byla německá vojska v této oblasti připravena k urputné obraně. A Poludnica měla při obraně hrát významnou roli. Právě tady se nacházela vojenská pozorovatelna, z níž měli Němci řídit palbu dobře zastřílených dělostřeleckých baterií i dalších zbraní …

Když jsme se dostatečně nasytili panoramat na Liptov a okolní pohoří, vrátíme se na rozcestí se žlutou TZ a vydáme se vpravo po žluté značce do sedla Rakytovica, ze kterého začneme velice strmě sestupovat vlevo k severu po žluté TZ. Cestou potkáme malou jeskyňku, jenž je jednou z mnoha jeskyní této vápencové části Nízkých Tater.

Na konci strmého sestupu se opět dostáváme na louky, po kterých sejdeme k turistické chatě Opalisko a k dolní stanici lyžařských vleků, od kterých je to do obce Závažná Poruba co by kamenem dohodil.

Výhledy západním směrem Siná a hlavní hřeben Nízkých Tater Ostrý hřebínek k Poludnici Relax na vrcholu Poludnice Výhledy jsou z Poludnice fantastické Nad Opaliskem
Hory Země skal. Vyberte nejkrásnější horu České republiky! Anketa.
Hory Země hor. Vyberte nejkrásnější horu Slovenska! Anketa
Hory Všetky cesty vedú na Lajošku, perlu rudohorských chát; Volovské vrchy
Beskydy Bílé Karpaty Javorníky
Jeseníky Jizerské hory Krkonoše
Kysuce Krušné hory Malá Fatra
Malé Karpaty Nízké Tatry Roháče
Šumava Velká Fatra Vysoké Tatry
Oblasti: Beskydy | Bílé Karpaty | Brdy | Broumovská vrchovina | Česká Kanada | České středohoří | České Švýcarsko | Český les | Český ráj | Doupovské hory | Drahanská vrchovina | Hanušovická vrchovina | Hornosvratecká vrchovina | Hostýnské vrchy | Chřiby | Javorníky | Jeseníky | Jevišovická pahorkatina | Jizerské hory | Králický Sněžník | Krkonoše | Krušné hory | Křivoklátská vrchovina | Litenčická pahorkatina | Lužické hory | Nízký Jeseník | Novohradské hory | Orlické hory | Pálava | Podyjí | Rakovnická pahorkatina | Ralsko | Rychlebské hory | Slavkovský les | Svitavská pahorkatina | Šluknovská pahorkatina | Šumava | Švihovská vrchovina | Vizovická vrchovina | Vlašimská pahorkatina | Vsetínské vrchy | Východolabská tabule | Zábřežská vrchovina | Zlatohorská vrchovina | Ždánický les | Železné hory | Žulovská pahorkatina | Branisko | Bukovské vrchy | Burda | Cerová vrchovina | Čergov | Čierna hora | Chočské vrchy | Kremnické vrchy | Krupinská planina | Kysucké Beskydy | Laborecká vrchovina | Levočské vrchy | Ľubovnianska vrchovina | Malá Fatra | Malé Karpaty | Muránska planina | Nízké Tatry | Ondavská vrchovina | Oravská Magura | Oravské Beskydy | Pieniny | Podunajská pahorkatina | Pohronský Inovec | Polana | Považský Inovec | Revúcka vrchovina | Roháče | Slanské vrchy | Slovenský kras | Slovenský ráj | Spišská Magura | Stolické vrchy | Strážovské vrchy | Súlovské skály | Šarišská vrchovina | Štiavnické vrchy | Tribeč | Velká Fatra | Veporské vrchy | Vihorlat | Volovské vrchy | Vtáčnik | Vysoké Tatry | Záhorie | Zemplínské vrchy
Home Page | Časopis | Průvodce | Ceník inzerce | Soutěže | Seznamka | Kalendář akcí | Outdoor testy | Horské chaty | Fotogalerie | Archiv
Treky, turistika | Horolezectví | Cykloturistika | Cestování | Vesmír, astronomie | Turistická mapa online | Spolupracujeme