Poslední aktualizace: 17.1.2023 , svátek má

Roklinou Piecky na Kláštorisko, Slovenský ráj

Roklinou Piecky na Kláštorisko v zimě

4.4.2012 | Otakar Brandos

V minulém článku jsme se věnovali výhledovým vrcholům Slovenského ráje, dnes si dáme túru jednou z největších roklin, které jsou pro Slovenský ráj, jeden z podcelků Spišsko - gemerského krasu, typické.

Tatry od Kláštoriska

Tato krásná a hodnotná túra nás zavede do jedné z největších roklin Slovenského ráje - Piecok. Dolina je zajištěna velkým množstvím umělých pomůcek jako jsou lavice, řetězy a žebříky. Druhá část túry pokračuje okrajem krasové planiny Glac na Kláštorisko, které patří k jedněm z nejvýznamnějších archeologických lokalit této části Slovenska.

Průchod roklinou Piecky je pouze jednosměrný, zdola nahoru! Dodržujte toto nařízení, ať nezpůsobujete problémy při průchodu touto roklinou. Zejména během hlavní turistické sezóny. V zimě to navíc dolů není bez maček a lana ani prakticky možné.

Čtěte také: Roklinou Veľký Sokol, Slovenský ráj

Od kempu na Podlesku se vydáme k jihozápadu po zelené turistické značce (TZ). Tedy pokud nejste, stejně jako my, ubytování na chatě Piecky v osadě Hrabušice - Píla, kousek od ústí uvedené rokliny.

Tesniny

Pokračujeme proti proudu říčky Veľká Biela voda a dostáváme se k lávce přes zmíněnou říčku (20 min). Sněhu je docela hodně, ale turisté, co tady byli před námi, pěšinu pěkně prošlapali. Za lávkou se dostáváme do nejužšího místa doliny Velké Biele vody zvané Tesniny. Stupadla a řetězy v krátkém obtížnějším úseku zajišťují bezpečný přechod. Voda se tady valí úzkým kaňonovitým korytem s menšími peřejemi a evorzními hrnci.

Za ústím rokliny Piecky Po zamrzlé hladině říčky Píľanka

Za Tesninou procházíme krásným olšovým podmáčeným lesem, ve kterém říčka Veľká Biela voda vytváří četné meandry. Dostáváme se na zpevněnou cestu (vlevo je rekreační zařízení Veľká Biela voda), která nás vyvede na asfaltovou hradskou (17 min) vedoucí do sedla Kopanec (987 m).

Pokračujeme po pěkné asfaltové cestě pěknou borovou alejí až do části Hrabušice - Píla (15 min), kde opustíme asfaltovou cestu a pokračujeme vlevo do osady. Je tady konečná autobusu, mapa Slovenského ráje s informacemi, sběrné parkoviště a chata Piecky. Projdeme kolem malého bufetu s lavičkami (možnost občerstvení) a již jsme na rozcestí Pila - ústie Piecok (581 m).

Veľký vodopád a Terasový vodopád

Na prvním rozcestí opouštíme cestu, která by nás přivedla k sousední roklině zvané Veľký Sokol, odbočíme vlevo a pokračujeme po žluté TZ. Již po necelé čtvrthodině se dolina výrazně zužuje. Neznatelným stoupáním pokračujeme po zamrzlé hladině potoka do nitra Piecok proti proudu potoka Píľanka. Konečně se dostáváme do zajímavější části doliny, která dnes připomíná ledové království.

Veľký vodopád Žebřík

Objevuje se Veľký vodopád (35 min), největší vodopád této rokliny, který je vysoký 12 metrů. Kolem něj vede naše trasa po mohutném kovovém žebříku, který je trochu obalený ledem. Nad vodopádem úzkým kaňonem přes Kaskády vedou další dřevěné lavice s vytesanými stupy.

Vodopády Slovenského ráje

9. Misové vodopády 12 m Suchá Belá
10. Korytový vodopád 10 m Suchá Belá
11. Terasový vodopád 10 m Piecky

Divokou soutěskou pokračujeme k dalším lavicím a kovovému žebříku u Terasového vodopádu (22 min) vysokého 10 metrů. Jde o 11. nejvyšší vodopád Slovenského ráje. Tento vodopád rovněž překonáváme po kovovém žebříku. Ten je zamrzlý ještě více než žebřík u Velkého vodopádu.

Výstup pokračuje korytem a kolem koryta říčky až k dalším dřevěným lavicím (13 min) a pak strmějším výstupem až na úzkou lesní cestu (30 min), která nás přivede na širokou lesní cestu (2 min), odkud se nám otevřou částečné výhledy.

Pokračujeme vlevo po široké cestě. Kolem boudy (12 min) se dostaneme na Glackou cestu (6 min) nad závěrem doliny Suchá Belá. Pokračujeme mírně vzhůru (3 min) po cestě na rozcestí Suchá Belá (959 m). Křižovatka turistických cest, turistický přístřešek s lavičkami a stolem. Během stoupání se nám skrz stromy otevírá pohled na blízkou Královou holi v Nízkých Tatrách.

Rozcestí Pod Vtáčim hrbom

Z rozcestí pokračujeme vlevo po žluté TZ po široké lesní cestě. Asi za čtvrt hodinku relativně nudného šlapání se dostaneme na větší palouk, naproti v cípu lesa je velký krmelec. Tady musíme pokračovat vlevo po lesní cestě na rozcestí Pod Vtáčim hrbom (915 m, 10 min).

Na rozcestí opět odbočíme, tentokráte doprava a po červené TZ pokračujeme na Kláštorisko, kde jsou chaty, restaurace a ruiny kláštera. Po pěti minutách se z odlesněného svahu otevřou vlevo pěkné výhledy do Hornádské kotliny.

Drěvěné lávky nad vodopády Drěvěné lávky nad vodopády

Mírně sestupujeme ve dvou prudkých zákrutách a opět se u lesní školky dostáváme na širokou vozovou cestu (7 min). Přejdeme ji a za lesní školkou odbočíme doprava pokračujíc kolem jejího plotu. Mírně nahoru a pak prudce dolů (8 min) až na rozcestí s modrou TZ mířící do doliny Malý Kyseľ (10 min). Cesta vede stále lesem, prakticky bez výhledů.

Zamrzlý žebřík Les v závěru rokliny Piecky

Turistické značená nás navádí vlevo dolů. Po pravé ruce máme několik vyhlídek, ze kterých se otevírají pohledy na dno rokliny Kyseľ a protilehlý hřeben Pirť s rozsáhlým spáleništěm z roku 1976. Roklina Kyseľ je turistům od onoho požáru bohužel uzavřená. Škoda.

Na Kláštorisko (770 m) je to již jen 10 minut. Tady se lze občerstvit v restauraci místní chaty a nebo se můžeme podívat na ruiny bývalého kartuziánského kláštera. My využíváme první varianty a dáváme dobrou šošovicovou polévku a pivo. Restaurace je příjemně vytopena, rozdíl oproti minulosti, kdy jsme tady sedávali v bundách…

Po občerstvovačce ještě vycházíme nad Kláštorisko. Chceme využít pěkného počasí a skvělých výhledů na Vysoké Tatry, které před námi skutečně defilují. Doslova v plné zbroji…

Borovice na vyhlídce na Tatry Tatry v plné zbroji Loučení se Slovenským rájem

Závěrečný sestup vede po zelené TZ vlevo (bráno od chaty). Z rozcestí Pod Kláštoriskom (740 m, v terénu uvedeno 775 m, 20 min) budeme pokračovat vlevo po žluté TZ, zelená míří do Hrdla Hornádu. Následuje rozcestí Nad Podleskom (700 m, 35 min) a již se dostáváme do cíle této túry - Podlesok (550 m, 15 min).

• Obtížnost túry: středně náročná túra
  • Délka túry: 5 a 1/2 až 6 h
  • Celková délka túry: 7 až 8 h
  • Celkové převýšení: výstup 450 m, sestup 450 m
  • Základní trasa: Podlesok - Hrabušice-píla - Piecky - Kláštorisko - Podlesok
Hory Považský Inovec, hřebenem zapomenutého pohoří
Hory Pěšky přes pohoří Kačkar od severu k jihu
Hory X krát pro GR20, Treking s Tilakem 2011, soutěžní článek č. 5
Soumrak Uhlířský vrch Poniklec, Remata Soos Koberštejn Charbulák Paprsek Trosky Pion Kaltenštejn Roháč obecný Watzmann Sloup Tesla Vánoční prázdniny Permitivita Rotštejn Pluto Ježek Elektron Nesmeky Keprník