Poslední aktualizace: 5.5.2021

Na horu Osnica (1 363 m) v pohoří Malá Fatra

Výstup na Osnicu, turistika na Malé Fatře

27.11.2011 | Otakar Brandos

Osnica. Zapomenutý travnatý a hlavně skvělý vyhlídkový vrchol v blízkosti mnohem známějších a navštěvovanějších Rozsutců. Na vrchol Osnice se noha turisty zatoulá docela sporadicky, s návštěvností Velkého Rozsutce se měřit nemůže. A právě z tohoto důvodu se může Osnica stát atraktivním cílem i v hlavní turistické sezóně.

Velký Rozsutec z Osnice

Naši cestu na vrchol Osnice začneme v Párnici na železniční zastávce. Po východu z nádraží odbočíme vlevo a pokračujeme po cestě přes obec. Po necelých deseti minutách jsme na křižovatce. Tu přejdeme a na dalším rozcestí přejdeme cestu a pokračujeme nalevo příčně do svahu. Nástup je hůře značen, proto nepřejděte tuto značku.

Přejdeme louku a vnoříme se do lesa. Prochází jim vozová cesta, která je v létě obvykle rozdupána krávami, které se v těchto místech pasou. Chuťovka zejména po dešti. To budeme od bláta až za ušima. Po dalších deseti minutách se objevuje polní cesta. Podcházíme elektrické vedení a po osmi minutách jsme na rozcestí polních cest. Pokračujeme rovně nahoru do svahu. Během stoupání je krásně vidět Kopa, Podšíp aj.

Po čtvrthodince jsme u rozvodu elektřiny. Tady musíme pokračovat stále rovně. Po chvíli se po pravé ruce objeví planá třešeň. Mimo ni nás ale obklopují louky. Po 25 minutách narazíme na nivelační tyč. Před námi se tyčí anténa jednoho z radiooperátorů.

Čtěte také: Osnica a Stoh z Párnice do Kraľovan

Po dalších třech minutách narazíme v lese na ohradu a tady babo raď. Cesta pokračuje přes ohradu s krávami. Ale když tady někdy pobíhají psi… Pokud se jich bojíte tak budete muset ohradu obejít. Vlevo či vpravo, vcelku je to jedno, stejně se budete prodírat docela hustými porosty. Kousek za ohradou začíná lyžařský vlek, který v zimě místní často využívají. Sněhové podmínky jsou na oravské straně obvykle dobré. Po deseti minutách se objevuje druhý lyžařský vlek.

Pokračujeme nahoru žlabem. Pěkná štrapáce. Prudký travnatý svah, po dešti super klouzačka. Na jejím konci narazíme na širokou pěšinu, která vede doprava k chatě (lanovky Lučivná). Tady však musíme pokračovat rovně nahoru do lesa. Stoupání poznenáhlu zmírňuje a dostáváme se na vcelku pěkný hřebínek. Následují "houpačky" bez výrazného převýšení.

Za dalších 20 minut jsme u menších vápencových skalek a za necelých deset minut vycházíme na louky, z nichž se postupně otevírají fantastické výhledy na Velký Rozsutec, strmý a travnatý Stoh i na samotnou Osnicu. Za zády máme Velký Choč, nejvyšší horu Chočských vrchů.

Do sedla Strungový Príslop (1 230 m, v mapách z Harmance je uvedeno 1 150 m) je to dalších necelých 10 minut. Ze sedla následuje poměrně prudké stoupání na vrchol Osnice (1 363 m), který je označen malou cedulkou. Výhledy odsud jsou rovněž fantastické.

Nad Párnicí, vlevo Velký Choč vzadu Západní Tatry Osnica

Druhou variantou výstupu na Osnicu může být výstup z Lučivné. Vyrazíme od rozcestníku Lučivná-rázcestie po žluté turistické značce přes most. Mineme oboru s dřevěnou boudou a po zhruba deseti minutách chůze uvidíme před sebou dřevěnou chatu s nápisem Diana. Tady ovšem pozor. I když to vypadá, že máme pokračovat po vozové cestě, není tomu tak. Asi sto metrů před chatou si musíme všímat okraje lesa napravo od cesty přes louku. Na jednom ze stromů najdeme špatně viditelnou žlutou značku. Proto pokračujeme tímto směrem.

Vejdeme do lesa a pokračujeme po serpentince přibližně 10 minut. Pak na chvíli vyjdeme z lesa, ale jen proto, abychom přešli přes vozovou cestu a opět vklouzli do hustého lesního porostu a dalších 30 minut nabírali výškové metry. Zase nás čeká přechod vozové cesty a po několika minutách vyjdeme z lesa na louku.

Velký Rozsutec a Stoh Výhled ze sedla Strungový Príslop

Asi 200 metrů před sebou uvidíme dřevěnou salaš. My ovšem pokračujeme po značce okrajem lesa na hřeben. Tady opět pozor, kdo používáte starší zelené "harmanecké" mapy. Výstupová cesta totiž vede dolinou Veľká Lučivná, nikoliv po staré vozové cestě vedoucí k sedlu Medziholie. Tento úsek není vůbec zakreslen. Proto nikoho neudiví, když se ocitne v sedle Strungový príslop. Což je od východu z lesa 20 až 30 minut podle rychlosti chůze.

Louky nás konečně přivádějí po krásném hřebínku na výrazný vrchol Osnica. Z Osnice se nám otevřou fantastické výhledy na Rozsutce. Velký Rozsutec svou mohutností sice zastiňuje menšího brášku - Malý Rozsutec, ale ten mu svou krásou přesto zdatně sekunduje. Přestože tak trochu nesměle vykukuje zpoza hřebene většího sourozence. Osnica patří k nejlepším výhledovým bodům v této části Malé Fatry.

Večer na Velkým Rozsutci

Z vrcholu následuje poměrně prudký sestup směrem k bývalé chatě pod Rozsutcom. Jdeme po loukách s pěknými výhledy na masív Velkého Rozsutce a Stohu, pak lesem a opět po loukách se značkařskými kůly. K rozcestníku Bývalá chata pod Rozsutcom (1 155 m) dojdeme asi za 20 minut. Pak už je to jen několik stovek metrů (po zelené nebo žluté tur. značce) k rozcestníku sedlo Medziholie (1 185 m).

Z sedla Medziholie si můžeme vybrat z řady sestupových tras. Třeba do Štefanové, Bystrou dolinou a nebo do obce Biela. My si zvolíme zelenou značku do Biele. Takže nazpět k rozcestníku u bývalé chaty. Tady musíme kousek popojít po modré značce směrem k sedlu Medzirozsutce, od které se zelená odpojuje asi po 150 metrech na okraji lesa. Nepřehlédněte! Po vcelku nezáživném sestupu po široké vozové lesní cestě se dostáváme do obce Biela. Ze sedla je to slabá hodinka. Večerní světlo na Rozsutci Ranní mlhy Východ Slunce z Velkého Rozsutce

Pokud by vám zbylo dostatek času a zejména sil, můžete si popsanou trasu obohatit o výstup na Velký Rozsutec. Trasu na něj naleznete popsanou v samostatném článku.

• Obtížnost: středně těžká túra
  • Délka túry: asi 6 až 6 a 1/2 hodiny
  • Celkové převýšení: výstup 1 000 m, sestup 1 000 m
  • Základní trasa: Párnica (Lučivná) - sedlo Strungový príslop - Osnica - sedlo Medziholie - Biela
Hory Trek k pramenům posvátné Gangy a ledovci Gomukh, indický Himaláj
Hory Výstup na Lomnický štít turisticky, Vysoké Tatry
Země Ketil 2011, lezení velkých stěn v ledovém Grónsku I.