Poslední aktualizace: 21.1.2024 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Výstup na Farcau, horu v pohoří Maramureš v Rumunsku

Výstup na Farcau, horu v pohoří Maramureš v Rumunsku

Výstup na nejvyšší horu v rumunském pohoří Maramureš

22.7.2011 | Aleš Kučera

K cestě do severního Rumunska, do Sighetu Marmaţiei, jsme zvolili příjezd z Ukrajiny - ze Solotvina. Odbočka z hlavní cesty Ťačev - Rachov není dobře značená, po odbočení z hlavního tahu na Jasiňu přejedete železniční trať a na návsi starého Solotvina se po hlavní stočíte doleva a klesáte dolů k Tise.

Maramureš

Ve všední den nás zastihla hranice bez aut, ukrajinská kontrola byla vskutku formální a po několika minutách jsme už přejížděli po dřevěném příhradovém mostě do EU - do Rumunska. Zde nás očekávali usměvaví příslušníci Politia de Frontiera a nabídli nám komunikaci v angličtině, němčině, rumunštině nebo ukrajinštině (na rozdíl od jiné hranice EU směrem na Slovensko, kde vás vítají arogantní celníci a nesrozumitelnými pokyny dirigují).

Po opravdu příjemné, asi 5minutové kontrole jsme odbaveni, celník nám ještě ochotně radí, kde ve městě vyměnit peníze a kudy vyjet směrem na Borsu… - holt arogance nemusí být typickým znakem kontroly na hranici EU.

Výměna peněz, ubytování

Po výměně peněz (1 EUR = 4,2 RON) a prohlídce pěkného středu města míříme podle směrovek po silnici č. 18 na Moisei a Borsu. Po 45 km za obcí Leordina odbočujeme vlevo vstříc mohutnému masivu hory Farcau, proti proudu říčky Ruscova do obce Repedea s dvojjazyčným nápisem Krivyj (12 km).

Uprostřed obce zaujme po levé straně jediná výšková budova červené barvy, která si dala za cíl zastínit i místní kostel a jinak nepřehlédnutelný Farcau. Zde v "nákupním Pokoj v penzionu středisku" Cazare se můžete v potravinách nebo sousedním baru-kavárně doptat na místního podnikatele Vasilea Lavera, kterému patří i oranžový penzion za touto nepatřičnou budovou.

Na nádvoří penzionu, kde se nachází obchod se stavebninami, lze nechat při vícedenní túře zaparkované auto. Noc ve zcela nových pokojích s koupelnou stála 120 Lei pro 3 osoby.

V obci však není restaurace, kde by se vařilo - doporučujeme dojet do další obce Poienile de sub Munte (Poljana) - za náměstím vpravo (za potokem) v nevzhledném Ceaušeskově paneláku se nachází vedle lékárny pizzerie…

Snadno se domluvíte ukrajinsky

Poljana je typická omšelá, kdysi pohraničářská, obec. Na začátku vesnice najdete služebnu Politia de Frontiera, kde je potřeba nahlásit případný pohyb Penzion po hranici. V celém údolí místní obyvatelé používají jako druhý jazyk ukrajinštinu (mnohdy jsme měli spíše pocit že jsme opět na Ukrajině), takže domluva je jednoduchá.

Od centra obce vede modrá turistická značka, přímo je namalovaná na sloupu veřejného osvětlení vedle nepřehlédnutelného červeného obchodňáku. Tato značka však vede na Farcau dolinou potoka Repedea, po bočním hřebínku za kostelem vede druhá modrá značka - též na Farcau. Podrobná mapa je ke stažení na stránkách NP Maramureşului www.muntiimaramuresului.ro.

Trasa výstupu

Než dojdete na most přes řeku v severní části obce, je potřeba najít mezi domy stezku na boční hřebínek vpravo, podle kterého jdeme. Poté už pěšina neúprosně stoupá přes louky, lesíky až k první salaši ve výšce 1 191 m. Až sem z původních 520 m jsme vystoupali za 2,5 hodiny.

Zobrazit místo Farcau, Maramureš na větší mapě

Od salaše už strmě stoupáme po poloninách úbočím vrcholu Rugaşu (1 816 m) - zde nad druhou salaší se otevírají úchvatné pohledy na hraniční hřeben s dominantním Pop Vrchol Farcau Ivanem Maramarošským (1 936 m). Překonáváme několik potoků, vytékajících z vrcholu Rugaşu po pravé straně, míjíme i velmi vydatný pramen čisté vody a dostáváme se na širokou náhorní pláň s množstvím pasoucích se koní a stády ovcí na samotných vrcholcích.

Po další 1,5 h od první salaše přecházíme plytké sedlo a po travnatých pláních přicházíme k horskému plesu L. Vinderei. Před námi je už ze všech stran strmý Farcau - 1 956 m. K překonání jeho posledních výškových metrů z celkového převýšení 1 500 metrů od obce Repedea nám chybí zdolat strmě stoupající stezku k vrcholu. Od křížku nad plesem - 1 746 m zdoláváme vrchol Farcau za 45 minut.

Pohled na Pop Ivan, na horizontu Berlebaška Pohled na pleso

Za námi zůstal protilehlý skalnatý vrchol Mihailecu 1 918 m a náhorní planina s horským plesem. Kruhové výhledy z Farcau nabízejí opravdu přehledný pohled na Rachovské hory a Černohoru - od Pop Ivana Marmarošského, přes Berlebašku, bývalé trojmezí Stoh, ale i vzdálený Čivčin nebo Pop Ivan s ruinou observatoře, Hoverlu a Petroš…

Sestup z Farcau

K sestupu do obce Repedea volíme stejnou "modrou" trasu, neboť výstupovou stezku (opravdu sporadicky značenou) křižuje množství pasteveckých cest, které vedou pouze k salaším nebo vodě a nejsou zárukou pohodlného sestupu (navíc druhou modrou jsme při výstupu nepostřehli). Obchod je otevřen do 23 hodiny, snad pouze čepované pivo v baru chybí - což je nejvíce překvapující zjištění ve většině rumunských barů na rozdíl od Ukrajiny.

Náš doprovod Koně na poloninách Vrchol je již na dosah Návrat do civilizace

Schengenskou hranici překonáváme v Satu Mare směrem do Maďarska, zde opravdu pouze zastavujeme a po ukázání českých pasů jsme odmávnuti a vjíždíme do Maďarska. Narozdíl od několikahodinového čekání na hranici v Uble na vstupu do EU a téměř pravidelných osobních prohlídkách v hliníkové hale máme u Maďarů pocit, že se vracíme domů. Zbytek cesty z Košic do Prahy si krátíme cestou autovlakem Slovakia EN 444.