Napsat článek Průvodce Soutěže Kalendář Cestování Cykloturistika Horolezectví Snow Příroda Archiv Beskydy Jeseníky Krkonoše Tatry
Počasí Počasí Satelitní snímky počasí Satelit Webkamery Kamery Kontakty Kontakty Eshop Eshop
Poslední aktualizace: 9.1.2016 , , svátek má
Treking > Treky, turistika > Výstup na Moldoveanul

Výstup na Moldoveanul

Túra na nejvyšší vrchol pohoří Fagaraš a Rumunska

30.6.2004 | Martin Klimša

Vesnice Brădet asi 650 m n.m. nebo chata Casa Argeşeană asi 800 m n.m. – hřeben Zănoaga – vrchol Piatra Tăiată 2 395 m n.m. – sedlo Curmătura Moldoveanului 2 330 m n.m. – vrchol Moldoveanu 2 544 m n.m.

• značení: červený kříž
  • čas: od salaše Poiana Mărăcine 15 až 16 hodin
  • Jedna z nejdelších značených turistických cest. Trasa má na svém začátku dvě varianty.
Moldoveanul - Fagaraš

1) Od hráze přehradního jezera Vidraru se vydáme na východ. Asi po dvou kilometrech od chaty Casa Argeşeană se vydáme lesní silnicí vpravo. Po jednom kilometru dosáhneme sedla Molivis, odpoutáme se od lesní silnice a dál pokračujeme na sever po lesní pěšině zalesněným hřebenem Toaca. Asi za dvě hodiny dojdeme na mýtinu, na které stojí salaš Poiana Mărăcine. Od chaty Casa Argeşeană 2 a ½ hodiny.

2) Z vesnice Brădet, která leží západně od města Câmpulung, se vydáme na sever po lesní silnici dlouhé 11,5 kilometru. Cesta vede přes soutěsku Cheii. Dojdeme na křižovatku u dřevěné boudy Poienile Vilsanului. Slouží jako zimní přístřešek pro ovce. Dáme se silnicí vlevo a po půl hodině přijdeme k lesovně Poiana Toaca. Odtud na sever lesní pěšinou k salaši Poiana Mărăcine. Z vesnice Brădet 3 a ½ hodiny.

Moldoveanul

Od salaše již pokračujeme stejnou cestou. Nejprve po pěšině, ale po jednom kilometru již opět lesní silnicí. Neustále mírně stoupáme zalesněným hřebenem. Cestou potkáme několik starých lesoven a salaší. Překonáváme kopce Fintinele (1 391 m), Scroafa (1 623 m) a mnohé další méně výrazné. Skoro pořád jdeme lesem. Holiny se objevují výjimečně.

Po 4 a ½ až 5 hodinách nezáživného pochodu konečně dosáhneme horní hranice lesa. Ocitneme se na travnatém hřebenu Culmea Tuica. Od této chvíle bude problém s doplňováním zásob vody. Jedno z posledních míst, kde nemusíme příliš scházet k prameni vody je pod salaší Zănoaga. Neustále mírně stoupáme po hřbetu kamenitou cestou. Před námi se začínají otevírat fantastická panoramata celé střední části pohoří Făgăraş. Z východní strany se k nám začne přibližovat boční travnatý hřeben Jepii de Jos.

Na hlavním hřebeni Fagaraše

Jakmile se naše hřebeny setkají silnice skončí a dále stoupáme travnatou pěšinou. Značení v této části hřebene je sporadické. Není ovšem kam uhnout z naší trasy. Pořád jdeme po hřebeni, ale teď už Jepii de Sus. Vystoupíme na vrchol Piatra Tăiată, ze kterého bychom už měli rozeznat nejvyšší vrchol Rumunska Moldoveanul. Pokračujeme k severu až na nejvýraznější a nejvyšší místo tohoto hřebene (2 437 m). Od horní hranice lesa na hřebenu Tuica 5 až 6 hodin.

Turistický průvodce

Pomalu se naše stezka začne stáčet k severovýchodu a za necelou hodinu se spojíme s levým hřebenem Scărişoara. Na tomto místě se setkáme s dalšími dvěmi značkami v podobě červeného bodu a modrého trojúhelníku. Pokračujeme na sever ostrým skalnatým hřebenem. Z leva se k nám připojí značka v podobě žlutého trojúhelníku.

Od nejvyššího vrcholu nás dělí už jen dva velké výšvihy. Je zde nutkání je připodobnit k těm pod vrcholem Mount Everestu. My jsme zrovna o pár kilometrů níže. Po dvou hodinách od hory Picuiata vyjdeme na vrchol Moldoveanul, nejvyšší v celém Rumunsku. Další informace lze získat z tohoto průvodce Rumunska.

04.06.2008, 14:30 Matej | Vystup
08.02.2009, 12:42 Levna dovolena v rumunsku | Informace o Rumunsku
08.02.2009, 12:58 Petr | ???

+ Rodna neboli pěnišnikové hory
+ Apuseni je vhodné pre každého; Rumunsko a turistika
+ Horami Retezatu, rumunské hory
+ Vilcan, hory polonin a krásných výhledů
Beskydy Bílé Karpaty Javorníky

13.10.2017 3 příspěvky
Sopky v ČR, seznam
 13.10.2017 9 příspěvků
Muránska planina deštivá i slunečná
 06.10.2017 7 příspěvků
Turistické vařiče na plyn
 01.10.2017 3 příspěvky
Výstup na Grosser Knallstein
Setkání s medvědem, jak se chovat při setkání
 29.09.2017 29 příspěvků
Tauon, supertěžký elektron
 29.09.2017 1 příspěvek
Broumovská vrchovina, Stolové hory
 28.09.2017 1 příspěvek
Opavsko a okolí : 36 letá svobodná maminka hledá t
 27.09.2017 1 příspěvek
Jak vybrat dalekohled, turistické dalekohledy
 27.09.2017 13 příspěvků
Žalý, rozhledna Krkonoše
 25.09.2017 1 příspěvek
Jak bezpečně bivakovat v medvědích oblastech
 25.09.2017 13 příspěvků
Letní putování z Bratislavy na Horňácko
 23.09.2017 2 příspěvky
Bystřicko - místo, kde můžete být sami
 19.09.2017 2 příspěvky
Oblasti: Beskydy | Bílé Karpaty | Brdy | Broumovská vrchovina | Česká Kanada | České středohoří | České Švýcarsko | Český les | Český ráj | Doupovské hory | Drahanská vrchovina | Hanušovická vrchovina | Hornosvratecká vrchovina | Hostýnské vrchy | Chřiby | Javorníky | Jeseníky | Jevišovická pahorkatina | Jizerské hory | Králický Sněžník | Krkonoše | Krušné hory | Křivoklátská vrchovina | Litenčická pahorkatina | Lužické hory | Nízký Jeseník | Novohradské hory | Orlické hory | Pálava | Podyjí | Rakovnická pahorkatina | Ralsko | Rychlebské hory | Slavkovský les | Svitavská pahorkatina | Šluknovská pahorkatina | Šumava | Švihovská vrchovina | Vizovická vrchovina | Vlašimská pahorkatina | Vsetínské vrchy | Východolabská tabule | Zábřežská vrchovina | Zlatohorská vrchovina | Ždánický les | Železné hory | Žulovská pahorkatina | Branisko | Bukovské vrchy | Burda | Cerová vrchovina | Čergov | Čierna hora | Chočské vrchy | Kremnické vrchy | Krupinská planina | Kysucké Beskydy | Laborecká vrchovina | Levočské vrchy | Ľubovnianska vrchovina | Malá Fatra | Malé Karpaty | Muránska planina | Nízké Tatry | Ondavská vrchovina | Oravská Magura | Oravské Beskydy | Pieniny | Podunajská pahorkatina | Pohronský Inovec | Polana | Považský Inovec | Revúcka vrchovina | Roháče | Slanské vrchy | Slovenský kras | Slovenský ráj | Spišská Magura | Stolické vrchy | Strážovské vrchy | Súlovské skály | Šarišská vrchovina | Štiavnické vrchy | Tribeč | Velká Fatra | Veporské vrchy | Vihorlat | Volovské vrchy | Vtáčnik | Vysoké Tatry | Záhorie | Zemplínské vrchy
Home Page | Časopis | Průvodce | Ceník inzerce | Soutěže | Seznamka | Kalendář akcí | Outdoor testy | Horské chaty | Fotogalerie | Archiv
Treky, turistika | Horolezectví | Cykloturistika | Cestování | Vesmír, astronomie | Turistická mapa online | Spolupracujeme