Poslední aktualizace: 18.1.2024 , svátek má
Treking > Testy > Turistické vařiče, vhodné typy vařičů na hory a turistiku

Turistické vařiče, vhodné typy vařičů na hory a turistiku

Turistické vařiče: typy turistických vařičů, rozdělení podle používaného paliva

27.5.2007 | Kamil Balaj

Znám spoustu turistů a trekerů, kteří se docela klidně bez vařiče při svých cestách obejdou. Ale když nastane situace, kdy opravdu vařič (nebo dnes se vžilo spojení varný systém) potřebujeme měli bychom mít vařič spolehlivý, dostatečně výkonný, s nízkou spotřebou paliva, pokud možno lehký, rychle a lehce sestavitelný i rozebratelný.

Tento nelehký úkol může u každého plnit jiný typ vařiče a tak si uvedeme s jakými vařiči (či varnými systémy) se můžeme setkat. Často se můžeme setkat s různými sety, které v sobě skrývají současně vařič, závětří, stojan a také nádobí. Vše perfektně padnoucí do sebe, nezabírajícím zbytečně místo.

Podle druhu použitého paliva dělíme vařiče na

• Plynové vařiče
  • Benzínové vařiče
  • Lihové vařiče
  • Vařiče na pevná paliva (dřevo)
  • Vařiče speciální (jednorázové, solární)

Plynové vařiče

Vařič Var 2

Asi nejrozšířenější kategorie vařičů, cenově dostupnější při koupi, ale s vyššími provozními náklady. Po technické stránce se jedná o kartuši (bombu) naplněnou směsí plynu propan/butan a plynový hořák v různých provedeních a s různým výkonem. Dražší modely mívají také piezolelektrické zapalování.

Kartuše jsou zpravidla s ventilem a bajonetovým závitem popř.drapákem, ale můžeme se setkat s napichovacími, u kterých po propíchnutí plynové kartuše až do jejího vyprázdnění musí být hořák připojen.

Při cestování je dobré ověřit dostupnost typu plynových bomb a při cestě letadlem je přeprava plynové bomby zakázána úplně.

Benzínové vařiče

Mají také dost příznivců i když jejich pořizovací cena se vyšplhá asi na dvojnásobek (i více) ceny vařiče plynového. Vzhledem k tomu, že hořák vařiče funguje na jakékoli tekuté palivo (benzín, nafta, petrolej) je vhodný všude tam, kde máme přístup k palivu a nemusíme ho tudíž nosit všechno sebou.

Konstrukčně se jedná o láhev na palivo (různé velikosti), často s tlakovou pumpou a hadici z hořákem v různých provedeních. Provozní náklady jsou u těchto vařičů podstatně nižší než u plynových, takže se prvotní investice při častém používání brzy vrátí. Nejsou problematické při cestování, ovšem ve velkém mrazu se může stát tekuté palivo nepoužitelné.

Lihové vařiče

Kdysi nepostradatelná pomůcka každého turisty už pomalu zapadá prachem, i když i dnes má spoustu příznivců a jako tzv. nouzové řešení je nanejvýš vhodný. Na tekutý líh se používá v různých setech společně se závětřím a nádobím. Konstrukčně se jedná o stejné provedení jako popsaný benzínový vařič (láhev s hořákem) a nebo o skládačku do které se lije líh přímo do zásobníku. Na pevný líh známe různé skládačky ve tvaru sklápěcí postýlky. Tento typ má prakticky neomezenou životnost, ale mezi nevýhody patří omezené použití za nepříznivého počasí a nepříjemný zápach při hoření.

Vařič na pevná paliva

Může být jednou z variant, ale na masovější použití se zřejmě nehodí. K ohřevu se zde používá drobných kousků dřeva nebo dřevěného uhlí, jejichž hoření je na roštu ze spodu podporováno proudem vzduchu vytvářeným ventilátorkem na baterii.

Solární vařiče

K ohřevu se používá principu parabolického zrcadla, které soustředí sluneční paprsek do jednoho místa. Možnosti použití jsou velmi omezené a k běžnému používání se nehodí.

Jednorázové vařiče

Jako paliva se používá směsi na bázi napalmu a slouží opravdu jako nouzové řešení. Provedení je velmi miniaturní, ale použití omezené.

25.09.2017, 00:28 Kimbo | Jste masňáci
01.10.2017, 19:29 -OB- | A že se těch
03.09.2014, 17:00 Silvie | Vařič VAR

+ Test univerzálního plynového vařiče fy Trangia
+ Turistická obuv; jak si vybrat vhodné turistické boty
+ Spací pytle neboli spacáky
Volubilis Krkonoše, ubytování Furkotka Domica Bezděz Chata Plesnivec Slaměnka Vodopády Hluboká Macocha Cvilín Apuseni Svaté pole Perseus Osoblažsko Bernina Kvarky Blesk Roháč obecný Slunce Spacáky Viklany