Poslední aktualizace: 18.1.2024 , svátek má
Treking > Testy > Spacáky na hory, jak na výběr dobrého turistického spacáku

Spacáky na hory, jak na výběr dobrého turistického spacáku

Spací pytle neboli spacáky, teplotní určení spacích pytlů; víte jak vybrat kvalitní spacák?

29.1.2009 | Kamil Balaj, foto fy Husky, Hannah a Jurek

Představovat spací pytle těm, kteří občas vyrazí na nějaký trek a nebo dovolenou pod stan by bylo asi nošením dříví do lesa, ale neuškodí připomenout si některé základní informace. Příjemný spánek po těžkém dni vám může zajistit pouze kvalitní a dobrý spacák a proto není na škodu o něm něco vědět.

Spacák od firmy Husky

Nejdůležitější vlastnost spacího pytle je dána kvalitou izolační náplně, jeho množstvím a konstrukcí komor. Kritériem kvality náplně je schopnost zaujmout co největší objem neboli výšku komory spacího pytle v pomyslném řezu.

Vlastním izolačním médiem je totiž vlastně vzduch a peří nebo syntetická vlákna mu jen vytváří prostor, který má zaujmout. Schopnost zaujmout co největší objem ovlivňuje tzv. stlačitelnost a tvarová stálost té které izolační náplně. Ideálním výsledkem je pak dostatečně "teplý" spacák, která má nízkou hmotnost a malý objem po sbalení.

Teplotní určení

Spacák vybíráme v první řadě podle teplotního určení. Teplotní údaje, které bývají na spacáku vyznačeny, vypovídají o jeho izolačních vlastnostech. Podle staršího značení se uváděly tři údaje (horní extrémní teplota nebo také horní hranice tepelného komfortu, dále dolní hranice tepelného komfortu a extrémní teplota), evropská norma nyní rozlišuje čtyři teploty (horní extrém, komfortní teplota, limitní teplota a extrém).

Horní extrémní teplota udává, při jaké teplotě nám v zapnutém spacáku začne být nepříjemné teplo. Problém s nadbytkem tepla se u většiny spacáků dá vyřešit rozepnutím zipu. Komfortu teplota je naopak hodnota nejzajímavější, neboť vypovídá o tom, do jakých nejnižších teplot je vlastně spacák použitelný.

Podle evropské normy z roku 2002 by pro hranici tepelného komfortu měly být uváděny údaje dva - komfortní teplota (pro standardní ženu 60 kg) a limitní teplota (pro standardního muže 70 kg). Klesne-li teplota pod vyznačenou hodnotu, začneme se ve spacáku budit zimou a rozhodně se moc dobře nevyspíme.

Spací pytel od firmy Husky

Teplota označovaná jako extrém je spíše spekulace o tom, do jaké zimy bychom ve spacáku přežili bez omrzlin nebo přežili vůbec. Většího orientačního významu nemá a také málokdo si kupuje spacák za tím účelem, aby v něm pouze přežíval. Bohužel teplotu pro uživatele mohou definovat pouze orientačně. Stejný spacák bude totiž v závislosti na hmotnosti, výšce, věku a pohlaví pro různé uživatele použitelný do různých teplot. Navíc je vnímání chladu a míra otužilosti věcí zvyku, psychiky a momentální dispozice (únava, zdravotní stav, hlad…).

Roli hrají i vlivy nadmořské výšky, vlhkosti vzduchu a také to, jak je spacák starý a kolikátý den je v akci. Z hlediska spotřebitele je nejvhodnější dělení spacáků do kategorií na: letní, třísezónní a zimní.

Vliv větru

Když se klepeme zimou a nadáváme na spacák, často zapomínáme, že působící chlad není jen hodnota na stupnici teploměru, ale výsledek působení zimy a větru dohromady ("větrnomrazový index"). Stačí malý průvan a všechno je jinak, neboli se silou větru klesá hodnota tepelného komfortu.

Tvary spacáků

• Dekový ("dekáč") - spacák vhodný pro méně náročné akce, pohodlný, rozepnutím se změní na deku
  • Mumiový - tvar optimalizuje velikost vyhřívaného prostoru a hmotnost spacáku, zatažením tkanice je dokonale chráněna hlava
  • Oválné a anatomické mumie - oválné a rozšířené mumie jsou ideální pro jedince silnějších postav a pro ty, kteří nemají rádi těsné prostory, anatomická mumie naopak tvarem co nejvíce kopíruje lidské tělo, aby bylo dosaženo nejmenší hmotnosti spacáku a nejlepších tepelně-izolačních vlastností i za cenu menšího pohodlí. Pro anatomické mumie se někdy používá i označení "sarkofág".

Velikost spacáku

Spacák od firmy Husky

Správná velikost spacího pytle je velmi důležitá Malé tělo jen obtížně vyhřívá příliš velký spacák, a navíc nosíme zbytečnou zátěž (nejčastěji tak trpí děti se spacáky po rodičích). Malý a těsný spacák je nepohodlný, musíte ve v něm krčit a stlačená izolační vrstva studí.

Zip

Díky zipu je možno spacák dobře odvětrávat a urychlovat jeho vysoušení přes den. Pohodlněji se leze dovnitř i ven. Praktický je zip rozepínací oboustranný, který musí být dostatečně překryt izolující légou, jinak do spacáku propouští zimu. Nesmí se "zakusovat" do okolní tkaniny. Spacáky bez zipu jsou určeny do zimních podmínek. Spacák je levnější, teplejší, lehčí, skladnější. Ovšem hůř se dostanete dovnitř a ven. Pro jednoduchou manipulaci se zipem by měli "praváci" vybírat spací pytel se zipem nalevo a "leváci" se zipem napravo. Stejné typy spacích pytlů s opačnými zipy se dají spojovat dohromady.

Kapuce

U zimního spacáku zcela nepostradatelná věc, neboť je potřeba dobře izolovat hlavu od chladu. Zároveň je však potřeba dýchat a to pokud možno ven, aby se vlhkost nedostávala do spacáku.

Izolační náplně

Izolační náplně můžeme rozdělit do dvou skupin:

• Umělá vlákna
  • Peří

Umělá vlákna jsou nenáročná na údržbu, odolná proti plísním a vhodná i do vlhkého prostředí. Lépe snáší nešetrné zacházení, časté praní a jsou vhodná i pro alergiky. Rozlišujeme různé druhy vláken, ale v posledních letech dochází k postupnému prolínání kategorií, neboť se často používá směs mikrovláken, dutých vláken a vláken ve tvaru spirálek. Směsi vláken lépe udrží velký objem vzduchu a jsou odolnější proti slehávání. Mezi umělými vlákny jsou velké kvalitativní rozdíly a jen ta nejlepší snesou srovnání s peřím. Spacáky s méně kvalitními vlákny jsou však velmi levné a pro běžné letní podmínky zcela dostačující a praktické.

Spací pytel od firmy Hannah

Peří je špičkový izolant, v konkurenci nejlepších syntetických náplní však ztratilo svoji výlučnost. Oproti spacáku z umělých vláken je při srovnatelných izolačních vlastnostech "péřák" lehčí a sbalitelnější. Nevýhodou peří oproti syntetice je složitější údržba, absorpce vlhkosti (a tedy zhoršení izolace), pomalé schnutí, komplikovanější výroba spacáku, a tím i jeho vyšší cena. Z uvedeného vyplývá, že peří (zejména prachové) se hodí nejlépe do zimních expedičních spacáků, do velkých mrazů (a tedy suchého prostředí) a pro ty, kteří požadují špičkové vlastnosti spacáku a jsou srozuměni s vyšší cenou.

Nejčastěji se používá peří husí, za nejlepší je považováno peří mořských ptáků (kajčí). K popisu péřové náplně se používá poměr prachového peří a malých pírek (90:10, 80:20 apod.). Samotné prachové peří by bylo z hlediska izolace nejlepší, ale po čase by se rychle slehávalo. Důležitým údajem je tzv. "plnivost". Vyjadřuje pružnost a rozpínavost peří, tedy schopnost zaujmout maximální objem. Udává se objemově hodnotou, kolik kubických palců (cuin) zaujme jedna unce (28,35 g) peří za přesně daných podmínek.

Špičkové čisté prachové peří dosahuje hodnoty 950 až 1 000 cuin, nejlepší používané směsi ve spacácích přes 800 cuin. Hodnota pro kvalitní spacák by měla dosahovat minimálně 600 cuin. Někteří výrobci používají peří s teflonovou úpravou, která zvyšuje jeho odolnost proti vlhnutí.

Konstrukce spacáků

Způsob šití spacáku se odvíjí především od druhu a množství použité izolační náplně a je vedeno snahou o dosažení co největší výšky izolující stěny s vyloučením "studených švů" - prošití tkanin i náplně "skrz naskrz". Najít bychom je měli jen na nejlevnějších letních spacácích, nejčastěji dekových. Studený šev výrazně prosvítá proti světlu a dá se snadno rozpoznat i po hmatu. "Teplé švy" mají všechny dobré spacáky a zajistí je různé sendvičové či šindelové konstrukce (u syntetických náplní) a komorové šití (u peří). Komory současně eliminují sesypávání peří do "koutů".

U nejlehčích letních spacáků převažují syntetické materiály - vrstvy vláken totiž drží dobře tvar, jsou přiměřeně soudržné a tyto mechanické vlastnosti umožňují spacák maximálně zjednodušit a odlehčit. Naopak i u těch nejlehčích péřových spacáků musí být komorová konstrukce pro peří, které nemá vlastní tvar, a tím je spacák složitější a výrobně náročnější.

Používané vnější a vnitřní tkaniny

Spacák od firmy Jurek

Tkaniny ze kterých se vyrábějí spací pytle bývají výsledkem kompromisu mezi pevností, hmotností, voděodolností a prodyšností. Dnes se používají v drtivé míře tkaniny syntetické, jen u spacáků do nenáročných akcí se jako vnitřní tkanina někdy používá bavlna (nebo její směsi s polyesterem), protože je pro mnoho lidí nejpříjemnější. Do tvrdších podmínek se bavlna nehodí - oproti syntetice je těžší, rychle se špiní, přijímá vlhkost a dlouho schne.

Vhodně použité husté tkaniny zpomalují výměnu vzduchu ve spacáku, a tak výrazně zlepšují jeho izolační vlastnosti. Poznáme je podle "balonového efektu" při balení - rolování spacáku od hlavy k nohám, kdy by mělo dojít k nadouvání nesrolovaného zbytku spacáku.

Pokud k nadouvání nedojde, pak se výrobek hodí jen do nenáročných podmínek. Když se naopak nafoukne jako balon a je potřeba velká síla na dokončení rolování, pak je materiál velmi odolný proti pronikání vzduchu, a bude tak mnohem lépe chránit vnitřní zahřátý prostor. Odolnost proti pronikání vzduchu však s sebou nese problém s prodyšností vlhkosti. Správnou prodyšnost mají jen kvalitní, a tedy bohužel drahé materiály, které však zajišťují i dobrou ochranu náplně před mokrem.

Transportní obal

Obal by měl chránit spacák před špínou, poškozením a mokrem. Nepromokavý obal je vhodný na vodu nebo na nošení na batohu, ale hrozí zapaření. Praktický je kompresní obal se dvěma stahovačkami nebo popruhy. Spacáku ukládáme do obalu svědčí natlačením a né rolováním. Do batohu bývá někdy nejlepší pěchovat spacák bez obalu. Obal slouží pouze pro transport, při skladování doma je dobré mít spacák rozložený (volně pověšený).

Skladování a ošetřování

Skladování a ošetřování spacáků je jednoduché. Vyvarujeme se sbalení spacáku na dlouhou dobu a skladujeme jej pověšený ve skříni nebo volně stočený. Takový spacák sice zabere hodně místa, ale jen tak vám bude dlouho sloužit a nebudete muset za chvíli kupovat nový. Kompresní obal stahujeme na malý objem pouze po nezbytně nutnou dobu při transportu, není-li možno spací pytel přepravovat v obalu nestaženém.

Ošetřování je také velice jednoduché, během túry se snažíme spacák sušit pokud to jde a po návratu domů je ihned řádně vyvětráme a důkladně vysušíme, než ho na delší dobu uložíme. Je-li to potřeba, můžeme spacák i vyprat, vždy podle doporučení výrobce. Spací pytel se dá prát v pračce ve velkém bubnu při programu na praní vlny. Dnes dokonce pereme i péřové spací pytle, vždy však podle doporučení výrobce a vhodnými pracími prostředky. Po vypraní je nutné jej pečlivě a několikrát důkladně vymáchat, aby nezůstaly stopy pracího prostředku.

Oblečení na spaní

V létě je pohoda, ale za chladných podmínek hraje velkou roli i správné oblečení. Po náročném dni je vhodné vyměnit prádlo za suché a zbavit se všeho, co ztěžuje krevní oběh. Je vhodné mít jednu až dvě vrstvy oblečení - spodní termoprádlo a flísovou vrstvu. S klesající teplotou jde elegance stranou a rádi na sebe navlečeme vše, co máme. Pozor však na to, aby byl spacák dostatečně prostorný. Pokud další vrstvy oblečení stlačují izolační vrstvu, tepelné vlastnosti už nezlepšíme. Častým problémem jsou studené nohy. Tady pomůžou silné a volné ponožky (nikoli trekové).

Jestliže z nějakého důvodu nemáme kvalitní karimatku, je vhodné používat ledvinový pás, chránící ledviny před nachlazením. V náročnějších podmínkách odvádí velké množství tepla hlava, a proto používáme čepice. Ale i při mírných teplotách dávají mnozí přednost čepici a stažení límce kolem ramen před stahováním kukly spacáku. Může se totiž stát, že se v noci otočíme ústy od otvoru ve stažené kukle, vydechovaný vlhký vzduch kondenzuje v izolační náplni a zhoršuje izolační vlastnosti.

Izolační podložka neboli karimatka

Je nepostradatelná součást vybavení pro dosažení maximálního tepelného komfortu a pohodlnosti spaní. Ani nejlepší spací pytel vás dostatečně nezahřeje bez vhodně zvolené karimatky.

Hygienická vložka

V závislosti na materiálu zvyšuje tepelný komfort a má nezanedbatelný hygienický efekt.

Bivak sak (žďárského vak)

Obal na spací pytel ochrání před povětrnostními vlivy a tím zvyšuje tepelný komfort. Optimální bivak sak by měl být vyroben z nepromokavého, ale prodyšného materiálu, aby nedocházelo ke kondenzaci vlhkosti.

Nezapomeňte, že teploty udávané výrobcem jsou pouze orientační. Skutečný tepelný komfort je vždy velmi individuální záležitostí. Obzvláště ženy a děti by měly při výběru spacího pytle vybírat vždy nižší udávanou teplotu, než ve které budou spací pytel skutečně používat. Při výběru optimálního spacího pytle si musíme řídit zdravým rozumem. Můžete si pořídit levný a teplý spací pytel, ale bude vzhledem k použitým materiálům neskladný a těžký. Stejně tak levný a lehký nebude teplý či lehký a teplý rozhodně nebude levný.

Aktuální počasí Praděd Babia hora Macocha Karlštejn Žiarska chata Roháče, ubytování Macocha Hranická propast Rozhledny Zámek Hluboká Sluneční soustava Kráľova studňa Červená Lhota Vodopády Beskydy, ubytování Spacáky Gran Paradiso