Poslední aktualizace: 29.5.2024
Treking > Příroda > Dřípatka horská (Soldanella montana). Horská flóra

Dřípatka horská (Soldanella montana). Horská flóra

Dřípatka horská - šumavská královna jara

1.3.2021 | -zde-

Studené lesy Šumavy, Novohradských hor či České Kanady k jarním vandrům příliš nelákají. Ale jen ten, kdo se odváží brouzdat vlhkým mechem a jehličím rozmáčeným vodou z nedávno roztátého sněhu může spatřit skromnou krásku, která se nepodobá žádné jiné naší květince. A která je typická především pro hory a podhůří jižních Čech.

Dřípatka horská (Soldanela montana)

Je nesmírně skromná, třebaže rozkvétá brzy na jaře, někdy již koncem dubna a v květnu (v těchto oblastech jde opravdu ještě o časné jaro), netlačí se nikam na sluníčko na vyhřáté paseky. Naopak dává přednost zastíněným podmáčeným místům podél horských potůčků, kolem cest, po nichž stékají pramínky vody, podél příkopů naplněných vodou po jarním tání…Ani na živiny nemá velké nároky, vždyť půda na těchto místech bývá chudá, kyselá.

Světlé fialové "zvonečky" na deseti až dvaceticentimetrovém stonku mají okraje hluboce roztřepené, vypadají jako sukýnka havajské tanečnice. Botanikové nazývají takto roztřepený okraj květu dřípený, podle toho dostala rostlina české jméno dřípatka. A protože roste v horách, tak horská (odborně Soldanella montana).

Dřípatka horská patří do čeledi prvosenkovitých (Primulaceae), tedy skupiny, která se vyznačuje tím, že její nejznámější zástupci patří mezi typické jarní rostliny. Na východě naší republiky můžete objevit ještě jiný druh dřípatky - v Karpatech roste velice podobná, jen o něco drobnější dřípatka karpatská (Soldanella carpatica). Mnohem častěji se s ní však setkáte ve slovenských horách.

Její kvítky mají prakticky stejný tvar, ale na stonku jich bývá víc. Není ani tak stínomilná - ve vyšších polohách, např. na Velké Fatře, roste i na volném prostranství horských pastvin. Stejně jako dřípatka horská rozkvétá i dřípatka karpatská brzy na jaře, mnohdy dříve, než roztají poslední zbytky sněhu. Protože se jí daří hlavně na vlhkých či přímo podmáčených místech, něžné fialové kvítky často lemují špinavé pozůstatky tajících sněhových závějí, z pod nichž neustále vytéká tolik potřebná životodárná voda.

25.2.2021 / Otakar Brandos
Příroda · Strakapoud prostřední (Dendrocopus medius), středně velký zástupce čeledi datlovití (Picidae)

Strakapoud prostřední (Dendrocopus medius) je typickým obyvatelem lužních lesů se starými a souvislými dubovými a nebo smíšenými porosty. U nás se s tímto druhem tak můžeme nejčastěji setkat například v CHKO Poodří, …

25.2.2021 / Radek Dlouhý
Trek · Z "Pomezek" do Liberce aneb Přechod Krkonoš a Jizerských hor; hřebenové přechody českých hor

Stejně jako loni, kdy se nám vydařil přechod Lužických hor a Ještědského hřbetu, jsme se s manželkou rozhodli strávit týden z naší dovolené v českých horách. Už tenkrát, když jsme ukončili naše putování v Liberci, jsme …

20.2.2021 / Jiří Pazderský
VHT · Grossvenediger (3 674 m n. m.), za bílým králem Východních Alp

Gossvenediger je jednou z nejmohutnějších ledovcových hor Východních Alp a nejvyšším vrcholem ve skupině Venedigergruppe, západní části Vysokých Taur v Rakousku. Od skupiny Grossglocneru ji odděluje silnice Mittersill …

17.2.2021 / Otakar Brandos
Aktualita · Lavina na Kodratové kopě: dva polští skialpinisté nalezli smrt v Tatrách na Červených vrších

Pouhé dva dny před lavinou v Obřím dole v Krkonoších se podobná nehoda s podobným koncem odehrála i u našich východních sousedů. Dne 13. února zahynuli v lavině na Kodratové kopě (Červené vrchy) v Západní …

16.2.2021 / Otakar Brandos
Aktualita · Lavina v Obřím dole zabila skialpinistu. Pýcha je dnes vydávána za zdravé sebevědomí

Včera krátce po poledni strhli dva skialpinisté lavinu v krkonošském Obřím dole. Šířka odtrhu laviny činila asi jen 60 metrů a délka 400 až 500 metrů s výškou masy sněhu jen 0,5 až 1,5 metru. Přesto desková lavina …

Velký Roudný Úplňky Chata Horalka Strečno Beskydy, ubytování Soumrak Luční bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus Afélium Zverovka Chalupská slať Šumava, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Cumulonimbus Pohorky