Poslední aktualizace: 18.5.2023 , svátek má

Na horu Snohetta v pohoří Dovrefjell

Túra v pohoří Dovrefjell, nejkrásnější horská túra v Norsku

8.2.2013 | Otakar Brandos

Snohetta (2 286 m) je nejvyšším vrcholem pohoří Dovrefjell, které se nachází v centrálním Norsku. Pohoří Dovrefjell sousedí s dalším známým horským celkem zvaným Rondane.

Vrcholové foto

Pohoří Dovrefjell je přirozenou bariérou mezi regiony jižního a centrálního Norska. Drsné klima stlačilo horní hranici do chráněných údolí, vyšší polohy zaujímá pouze tundra a nebo holé kamenné pláně podsněžného stupně…

Pižmoň severní pod Snohettou

A právě tyto podmínky vyhovují pižmoni severnímu (Ovibos moschatus), jenž sem byl přivezen z Grónska. Pižmoň byl v minulosti přirozeným obyvatelem této oblasti, avšak z důvodu klimatických změn a intenzivního lovu odsud vymizel.

Čtěte také: Jotunheimen, Domov obrů - Norsko

Pižmoň vyžaduje chladné a suché klima, což mu pohoří Dovrefjell poskytuje měrou vrchovatou. Stavy tohoto ohroženého živočicha se proto utěšeně zvyšují. Významu pohoří si byli Norové vědomi již dávno. Proto byl na částí území Dovrefjellu vyhlášen v roce 1974 národní park Dovrefjell. V roce 2002 byl NP Dovrefjell rozšířen (dnes má plochu 1 693 km2) a přejmenován na NP Dovrefjell-Sunndalsfjella.

Ostrý skalní hřeben Snohetty

Když jsem Snohettu navštívil poprvé, rozkládal se tady vojenský polygón a my museli vyřizovat povolení ke vstupu (pár plechovek piva otevřely všechny dveře). Později jsem na kamenných pláních, když jsem spolu se svou fotopuškou marně pátral po pižmoních, nacházel četné střepiny dělostřeleckých granátů. Tundra i výše položené kamenné pláně jsou fotogenické. Vegetace je sporá, ale žlutavé kvítky a mechy krajinu dokáží zkrášlit a příjemně oživit.

Podruhé jsem se do oblasti dostal během prudké sněhové bouře, která řádila dva dny a neumožňovala vyjít z chaty, aniž by vás silné nápory větru nevyvrátily. A nemuseli jste vypít ani pivo či štamprli (nehledě na to, že chlast je v Norsku ukrutně drahý)…

Chata Pohled do doliny Grytdalen

Když se vichřice začala utišovat, vyrazil jsem na lov nejlepších záběrů. Pižmoni se ale ani tentokráte neukázali. Pozdě odpoledne začala bouře utichat a my začali zvažovat podvečerní výstup. V Norsku to v letních měsících není problém, vždyť světlo je i o půlnoci. Takže není co řešit a my se na túru z chaty od jezera Snoheim (sem se dostanete po makadanové cestě od silnice E6 spojující města Dombas a Oppdal).

Cesta k vrcholu Snohetty

Ptáček zpěváček

Cesta je jasná a přímá, byť turistické značení v Norsku je jednoduchá a místy zcela chybí i na oblíbených trekových trasách. Viditelnost je skvělá a předpověď počasí slibuje pár slunečných dnů, které bychom chtěli využít k návštěvě dalších oblastí, vždyť v pohoří Dovrefjell jsme při čekání na počasí strávili mnoho času.

Stezka se po kamenitých pláních protáhne mezi jezery Istjørni a Stridafjørnin a začíná stoupat o poznáni prudčeji po jihovýchodním oblém hřebeni hory Snøhetta. Krajina se barví do modra a stíny se prodlužují úměrně s tím, jak klesá výška slunce nad obzorem. Ohromující rozlohy člověku doslova vyráží dech. Po levé ruce se otevírají pohledy do doliny Grytdalen a dále na zasněžené vrcholky pohoří Jotunheimen, za zády se zvedají hřebeny pohoří Rondane s dobře rozlišitelným nejvyšším vrcholem Rondoslottet. Opravdu nádhera!

Výstup je opravdu svižný. Vede sice po kamenech a sněhových polích (vrchol Snohetty je zasněžen trvale), ale je bez jakýchkoliv technických obtíží. Za špatného počasí a nulové viditelnosti by ale výstup (i sestup) mohl být opravdu zajímavý… Tuším, že ani s GPS a zpětným tracklogem by to nemusela být žádná legrace.

Kamenné pláně pohoří Dovrefjell, na obzoru Rondane Kamenné pláně pohoří Dovrefjell, na obzoru Jotunheimen

Nad hranicí 2 000 m se občasné sněhové pole slily do jedné souvislé sněhové plochy, po které se doškrábeme až na samotný vrchol Snohetty (2 286 m), který je osazen uzavřenou chatou a technologií TV retranslátoru. I uprostřed polárního léta tady vládnou drsné zimní podmínky, kulichy a rukavice rozhodně nezůstanou v batohu.

Chata na vrcholu Snohetty Je asi čtvrt na jedenáct večer…

Večerní slunce ze Snohetty

My dorážíme na vršek kolem desátého hodiny večer a vydržíme asi třičtvrtěhodinu. Východní a jižní obzor je vyčištěn, výhledy k západu jsou ale zakryty neprůhlednou clonou oblačnosti, jejíž horní hranice činí asi 2 000 metrů a je spolehlivě zadržována hřebenem Snohetty. Ta tedy nepůsobí pouze jako geografická, ale také jako klimatická bariéra na pomezí jižního a centrálního Norska.

Zobrazit místo Snøhetta, Norsko na větší mapě

Děláme společné vrcholové foto, cvakáme výhledy k východu i k jihu i sluníčko sklánějící se k západnímu obzoru k hradbě oblačnosti. Nejúchvatnější je ale jako břit ostrý hřeben Snohetty, jenž je ale horolezeckou záležitostí. Když ohodnotím další pokračování hřebene za 3. st. UIAA, určitě nebudu přehánět. Tento hřeben lemuje od severu a severozápadu mohutný ledovcový cirk, na jehož vzniku se podílel mohutný ledovec v poslední době ledové.

Sestup volíme po trase výstupu, přece jen jsme se na túru (skrze počasí) vydali dosti pozdě a po půlnoci by ani tady na severu nebylo fotografování dost dobře možné.

Vegetace tundry Masív Snohetty, foto asi hodinu po půlnoci Treking.cz - diskuze
Hory Ledovcová jezera v Jižních Karpatech, Rumunsko
Hory Kovářova rokle a U zeleného párku, loudací turistika v Broumovských stěnách
Hory Návštěva Pulčínských skal a ledopádů aneb úskalí turistiky na Valašsku
Sněžka Slovenský ráj Krkonoše, ubytování Radegast Pravčická brána Kvarky Barborka Říp Propast Macocha Praděd Králický Sněžník Maroko Lysá hora Měsíc Slunce Hrad Čachtice Tribeč Pieniny Železné hory Hukvaldy Fáze Měsíce Štrbské pleso Lomnický štít

Karimatky pro zimní použití, jakou vybrat karimatku

Ne nadarmo se říká: "Jak si usteleš, tak si lehneš". A o odpočinku po celodenní namáhavé túře v zimě to platí dvojnásob. Ke kvalitnímu odpočinku na zimním přechodu nebo táboření přispěje nejen kvalitní spacák a dobrý stan, ale proto, že se největší části …

Vliv větru na efektivní (pocitovou) teplotu, tabulka

Vítr patří k základním meteorologickým jevům. Vánek či slabý vítr je v letních parnech vítaným společníkem. Silnější vítr může být vítaným…

1. České hory Divoký důl, Dlouhé stráně, Vysoká hole a Vodopády Bílé Opavy - dvoudenní trek v Jeseníkách
2. Trek na sněžnicích Velká Fatra na sněžnicích, přes Lysec a Javorinu na Borišov aneb trek kolem Belianské doliny
3. Slovenské hory Přechod hřebene Malé Fatry na sněžnicích
5. Divoký Balkán Což takhle hřebenovka přes Korab a Deshat?