Poslední aktualizace: 4.5.2021 , svátek má

Pohoří Rondane, turistika v NP v Norsku

Cesta na sever (1), výstup na Rondoslottet

20.12.2008 | Josef Franc

Po několikaletém toulání po okolních horách středoevropského regionu začíná naše cestovatelské a fotografické touhy podněcovat stále více sílící "volání severu". Na přelomu srpna a září předloňského roku konečně realizujeme svoje plány a vyrážíme do velice zajímavé severské krajiny národních parků Rondane, Jotunheimen a Hardangervidda, pokochat se krásami tamní přírody.

Norská krajina

Malebná horská jezera, v nichž se zrcadlí vrcholky rozlehlých pohoří, severské lesy plné mechů, lišejníků i spousty hub, divoké horské řeky a vodopády, bizarní kamenné obelisky zasazené snad nějakým velkým architektem do horských planin - to jsou naše nezapomenutelné vzpomínky na krajinu, která musí učarovat snad každému.

Opuštíme Hanou

Průjezd přes Německo do Saßnitzu na Rujáně proběhl v pohodě, až na to, že soudruzi v bývalé NDR odmítli vzít při placení u benzínky Jirkovu platební kartu… Čas, který nám zbývá do odjezdu nočního trajektu do švédského Trelleborgu trávíme u Baltu hledáním jantaru pod křídovými útesy na severním okraji Saßnitzu (pozn. úspěšným).

Norská krajina, Hardangervidda

Konec v Norsku

Po vylodění na švédské půdě následuje dlouhý přesun po dálnici na Göteborg a dál směr Oslo. Zatímco řidič tvrdý chleba má a musí se držet volantu, osádka vozu pokračuje ve spánku. První pohledy na míhající se okolní krajinu po úplném procitnutí dávají tušit, že se máme nač těšit. Navečer konečně zakotvujeme v útulném kempu Holungsoy na břehu jezera Vagavatnet a typická norská dřevěná chatka s trávou na střeše pro čtyři osoby za 300,- Norů (NOK) se stává místem odpočinku po naší dlouhé cestě z Hané.

Cesta do pohoří Rondane

Vikingský kostelík v Lomu

Pohoří Rondane, jehož nejvyšším vrcholem je Rondslottet (2 178 m), leží ve východním Norsku a je třetím nejvyšším pohořím v zemi. Jeho území je ohraničeno ze severu údolím Grimsdalen, na východě tvoří jeho hranici řeka Atna, od západu k jihu jej pak vymezuje údolí Gudbrandsdalen. Do tohoto národního parku se vydáváme z městečka Otta, ležícího v údolí stejnojmenné řeky na jihozápad od pohoří.

Sedm set výškových metrů z údolí k parkovišti Spranget zdolává vozidlo stoupáním silničkou přes osadu Mysuseter, na jejímž konci následuje úsek mýtné silnice. Placení mýtného je tu založeno na poctivosti motorizovaných návštěvníků, kteří u neuzamčené závory vypíší obálku s SPZ vozidla, vloží do ní minci 10,- Norů, zalepí a odtrhnou kontrolní ústřižek. Obálka s mincí se vhodí do kovové pokladny, ústřižek za okno vozidla - jak jednoduchá kontrola poctivosti nahoře na parkovišti.

Rozlehlé parkoviště Spranget, ležící na široké náhorní plošině s opravdu panoramatickými výhledy na okolní vrcholy impozantní horské krajiny pohoří Rondane je východiskem do srdce tohoto národního parku. S plně naloženými popelnicemi na zádech se šotolinovou cestou vydáváme vstříc horám. Po hodince cesty kolem řeky Store Ula, protékající rozlehlou krajinou mechů, lišejníků a zakrslých osik, jsme u horské chaty Rondvassbu na břehu protáhlého jezera Rondvatnet, sevřeného vysokými stěnami okolních vrcholů.

Odpoledne trávíme vycházkou údolím Illmanndalen pod jižními svahy vrcholu Storronden, kde se dostáváme do fotografického vytržení z nádhery a rozmanitosti místní přírody. Dravý horský potok zde protíná krajinu plnou zelení zářících mechových ostrůvků, tůněk usazených mezi trsy trávy i koberci lišejníků, které se nám ani nechce svými botami narušovat…

Vesnická architektura Vesnická architektura Značení turistických cest postrádá naší preciznost

Noclehárna v suterénu chaty se pak stává naším základním táborem; pohostinnosti místní kuchyně však využíváme pouze dnes a to degustací zeleninové chřestové polévky, která vyšla bratru na poctivých dvěstě korun českých - ovšem i s plátkem chleba. Tím degustace končí a další dny se již rozléhá hukot našeho plynového vařiče a polévky Vitana mají opět svoje čestné místo na našem jídelníčku…

Pokus o výstup na Rondoslottet (2 178 m n.m.)

K asi pětihodinovému výstupu na tento nejvyšší vrchol pohoří Rondane se chystáme s Jirkou, neboť Ivoš si rozhodně hodlá odepřít rozkoš tohoto tisícimetrového výstupu. Jako opravdový hanácký patriot odmítá jakékoliv výstupy větší než K1 (K1 = převýšení od úpatí k vrcholu nejvyšší hanácké hory Velkého Kosíře 4 420 dm n.m.).

Ráno sice pohled na oblohu příliš optimismu nedává, avšak rozhodujeme se "vyrazit a uvidět". Od chaty Rondvassbu nás typická norská turistická značka tvaru písmene T hned docela příkře vytahuje do svahu, odkud se naskýtají zajímavé pohledy na jezero Rondvatnet i protilehlý horský hřeben s vrcholem Veslesmeden.

Mechy, mechy a ještě jednou mechy

Kamenitým svahem pokračujeme kolem rozcestníku a po zdolání 300 metrů převýšení jsme v dolině Rondholet, sevřené z obou stran vysokými skalními hřebeny, přes něž se začínají převalovat husté, vodou nasáklé mraky. A najednou se zatahuje a přichází prudký déšť, který neustává a jenž nás při našem úprku zpět na chatu zcela promáčí, Goretex - negoretex.

Veslesmeden (2 015 m n.m.)

Na přechod protilehlého hřebene Veslesmeden se vydáváme pouze s Ivošem, neboť Jirkovi, který si po včerejším slejváku dal svoje výborné trekové boty Hannwag do sušárny, v nich odešel asi nějaký procházející los, neboť ráno již v sušárně nejsou. Pravděpodobně došlo omylem pouze k záměně a jeden pár obuvi bude jistě na konci sezony v chatě přebývat, avšak tak dlouho zde opravdu nemůžeme zůstat, neboť tolik dovolené ani polévek Vitana nemáme. A tak mu nezbývá než vzít zavděk mými sandály, což je sice v těchto zeměpisných šířkách a tomto počasí poněkud nezvyklé, ale co už dělat. Vydává se proto zatím zpět k parkovišti Spranget, kam bychom s Ivošem také měli odpoledne dojít.

Jezero Gjende

Od chaty se vydáme zpět k rozcestníku na okraji jezera Rondvatnet a pokračujeme značenou cestou směrem na Doralseter. Po můstku přejdeme řeku Store Ula, vtékající do jezera a kolem ústí impozantního kaňonu Jotulhogget (Obrův kaňon) pozvolna vystoupáváme do hluboké rozsedliny Rondhalsen, která je plná suti.

Cesta kamenitou táhlou planinou, značená kamennými mužíky je poměrně nezáživná a zdlouhavá; v horní části se však odkrývají hezké pohledy na jižní část pohoří i nejvyšší vrchol Rondslottet a člověk si teprve zde uvědomí ohromnou rozlehlost tohoto norského pohoří. Jak se dostáváme výš a přibližujeme se rozcestníku v sedle ve výšce 1 540 metrů, začíná se obloha, ráno modrá a slunečná zatahovat.

Rondvatnet s okolními horami

Silný vichr se nám při výstupu opírá do zad a zde nahoře v sedle to fičí jak na větrné hůrce.Vzhledem k tomu, že vrcholek Veslesmeden se ztrácí v mlze, rozhodujeme se vynechat výstup a sestoupit dolů do doliny Rondvassdalen, k severní části jezera Rondvatnet.

Dole u rozcestníku zjišťujeme, že vzhledem k tomu, že již skončila hlavní sezona, pojede nejbližší lodní taxi zpět k chatě Rondvassbu až za 3,5 hodiny. Máme tedy Skandinávie, mapa dost času na čekání v silném studeném vichru, vanoucím přes jezero dolinou. Zabaleni i v pláštěnkách, ve kterých vypadáme jako osamocená hlídka werwolfů, už rezignujeme i na focení a za kamennou ohrádkou odpočítáváme čas do odplutí lodi.

Obava, zda loď vůbec připluje je rozptýlena příchodem dalších turistů, mezi nimi i norské školní výpravy, zmrzlé jak sobolí lejno. Loď přichází naštěstí o několik minut dřív než silný déšť, kterému však stejně neunikneme při hodinovém přesunu s plně naloženými expedičními popelnicemi na zádech od chaty Rondvassbu k parkovišti, kde jak doufáme, čeká Jirka v autě. Cestou nás už místy mámí smysly v podobě Faty Norgány, kdy se nám kameny na planině vepředu před námi jeví jako zaparkovaná auta na parkovišti…

Po příjezdu naší promoklé výpravy do oblíbeného kempu u jezera Vagavatnet nám příjemná správcová udělá dobrou cenu za luxusní, stylovou, plně vybavenou chatu, kde ihned zapalujeme krbová kamna a sušíme oblečení. Uvařena výtečná krmě, kterou nám naše obětavé manželky zavařily doma do sklenic, po večeři pivko, kávička a po norských zprávách jdeme na kutě…

• Lodní spojení Gjendesheim - chata Memurubu - 80,- NOK, pouze batohy - 30,- NOK
  • Lodní taxi na jezeře Rondvatnet, od chaty Rondvassbu - 60,- NOK

Jízdní řád od chaty Rondvassbu a z druhé strany jezera k chatě

Jízdní řád od chaty z druhé strany jezera k chatě
9.00 9.30 9.20 9.50
16.00 16.30 16.20 16.50
14.00 od 9.7. do 14.8. 14.30 od 9.7. do 14.8. 14.20 od 9.7. do 14.8. 14.50 od 9.7. do 14.8.
Nekonečné porosty mechů Ústí řeky Store Ula u jezera Rondvatnet, Rondane Vrcholky pohoří Rondane Rondvassbu a Rondvatnet Lesní zátiší Treking.cz - diskuze