Poslední aktualizace: 18.5.2023 , svátek má

Na horu Skorušina, Skorušinské vrchy

Túra na Skorušinu za výhledy, turistika ve Skorušinských vrších

13.10.2011 | Otakar Brandos

Skorušina (1 314 m) je nejvyšším vrcholem poměrně neznámého pohoří Skorušinské vrchy. Možná nyní z řada z vás tápe, kde že ty Skorušinské vrchy vlastně leží. Vězte ale, že pohled většiny z vás na oblé vrchy tohoto malebného pohoří již spočinul.

Magura Witowska a vápencové Tatry

Skorušinské vrchy se nacházejí na Slovensku na Oravě, severně od důvěrně vám známého pohoří (resp. podcelku) Západní Tatry. Ano, ty zalesněné vrcholky, které se táhnou od Zuberce a Habovky k Oravicím a dále až po Maguru Witowskou jsou oním, neprávem přehlíženým, pohořím.

Výstupových tras k vrcholu Skorušina vede spousta. Ať již od Habovky po modré a červené turistické značce (TZ), ze Zábiedova po modré a červené TZ, z Trstené po zelené TZ, z Brezovice po žluté, zelené a červené TZ a nebo z Oravic od termálního koupaliště po červené TZ. My se dnes podíváme na posledně jmenovanou trasu, která je sice nejkratší, ale kterou k vrcholu vystupuje největší množství turistů. To zejména díky středisku Oravice s termálním koupalištěm.

Červená značka nás vede od parkoviště u venkovních bazénů termálního koupaliště k penzionu Lux a dále kolem malého šlepru po okraji krásné louky, ze které se nazpět otevírají fantastické pohledy na Západní Tatry. Najednou přehlédnete Červené vrchy, posvátný Giewont, Temniak, ale i Kominiarski Wierch, Osobitou a celou Roháčskou skupinu. Zejména v podvečer, při bočním světle, jsou pohledy okouzlující. Dokonce jsou vidět i Belianské Tatry. Opravdu nádhera.

Louka za penzionem Lux Vrchol louky, míříme do levého rohu Divočáci tady neřádili…

Kolem uzamčené boudy se po pravidelně kosené louce s roztroušeně rostoucími smrky dostaneme pod vrcholem Blatná (1 143 m) na zpevněnou traverzovou cestu, která vede k nedalekému stožáru rádiooperátora. Cestou přejdeme nalevo příčně k oplocenému vodárenskému objektu, před nímž pokračujeme vpravo strmě vzhůru po lesní cestě vedoucí po spádnici.

Po poměrně krátkém, ale docela výživném stoupání nás tato svážnice vyplivne na hřebeni Skorušinských vrchů na další lesní cestu. Ta je rozježděna lesáky a zejména po deštích je její přechod docela chuťovka. Po cestě tedy pokračujeme vpravo po okraji rozblácené lesní cesty. Tento úsek je naštěstí relativně krátký, neboť hlinitá cesta je vystřídána cestou kamenitou, která opět začíná stoupat.

Další stoupání po hřebeni Skorušinských vrchů Belianské Tatry, Vysoké i Západní Tatry Skorušina s rozhlednou, vrchol

Brzy se vyloupneme z lesa na paseky s mladými porosty, které zatím nedokáží zastínit fascinující výhledy. Tatry přehlédneme téměř celé, v dálce jsou vidět Belianské Tatry s vrcholy Muráň a Havran, ze zdánlivého nadhledu se díváme na Giewont, Kominiarski Wierch, Osobitou, objevuje se i hlavní hřeben Západních Tater s vrcholy Volovec, Klin a Bystrá, která je nejvyšší horou Západních Tater.

Orava a polské Podhalí Giewont a Tatry z rozhledny Oravská přehrada a Babia hora

K vrcholu nám zbývá již jen kousek, téměř po rovince. Na plochém temeni s vrcholovou loukou, obrostlou vzrostlým lesem, nás čeká turistický přístřešek, lavičky se stoly a hlavně kovová rozhledna, ze které se otevírají další fantastické rozhledy. Přehlédneme nejen celou Oravu s nápadnou Oravskou přehradou, Babí horou a Pilskem, ale i Oravskou Maguru, Malou Fatru, Velkou Fatru a Nízké Tatry a nám již známé Tatry a Chočské vrchy. Rozhled z vrcholu Skorušina je jedním z nejlepších rozhledů na severním Slovensku.

Osobitá Giewont a Červené vrchy Magura Witowska a Červené vrchy Magura Witowska, vlevo poruby nových sjezdovek Bobrovec je dnes také uzavřen

Pokud jsme se již výhledů nabažili, můžeme se vrátit do Oravic stejnou cestou, celá trasa i s kochačkou nám zabere asi 4 hodiny. Tato poměrně krátká túra je tak vhodná na sobotní odpoledne a nebo na odpolední procházku během odpočinkového dne. Celkové převýšení činí asi 550 m a délka necelých 10 km. Pokud zvolíte jinou sestupovou trasu, túra se vám trochu prodlouží.

Hory Chopok, Skalka a Vajskovský vodopád - dvoudenní trek neznámou částí Nízkých Tater