Poslední aktualizace: 1.11.2018 , svátek má

Turistika v Súlovských skalách

Túra přes Kečku ze Súlova do Súlova

31.3.2008 | Otakar Brandos

Krásná okružní trasa okolo Súlovské kotliny v Súlovských skalách. Poskytuje velkolepé výhledy nejen na Súlovské skály, ale také na Malou Fatru a Velkou část Strážovských vrchů.

Cestou do sedla Patúch

Tato středně dlouhá a náročná túra vede jedněmi z nejpěknějších partií Súlovských skal, podcelku Súlovských vrchů, jednoho z horských celků Fatransko - tatranské oblasti. Konečně tedy vyrážíme z náměstíčka v centru obce Súľov od obecního úřadu. Vydáme se po žluté turistické značce po cestě směřující do části Súľov - Hradná.

Po asi 10 minutách budeme odbočovat vlevo a asi po půlhodině se přes louky dostaneme na lesní cestu, která místy strměji stoupá. Ve výrazné Sedlo Patúch levotočivé zákrutě v místě, kde se chodník napřímí se otevírá pohled na Súlov - Hradnou a na Žibrid, nejvyšší vrchol Súlovských skal, podcelku Súlovských vrchů. Po dalších 15 minutách se chodník napojuje na sypanou cestu, po které pokračujeme vlevo nahoru. Po 10 minutách pak následuje rozcestník v sedle Patúch (621 m).

Druhou z možností jak se dostat do sedla Patúch je pokračovat ze Súlova po cestě do Súlova - Hradné. Tady kolem staré zvonice vlevo a kolem jezírka přes krásné louky ve stráni nad obcí na lesní cestu a do sedla Patúch.

Z rozcestí v sedle s dřevěným křížem a rozcestníkem se vydáme po zelené značce vlevo lesní cestou. Po krátké rovince následuje velice strmý výstup mladým bukovým lesem. Zejména po dešti skutečná lahůdka. Po 15 minutách chůze se začínají objevovat první skalní útvary na hřebeni obepínajícím Súlovskou kotlinu od východu až severovýchodu.

Dostáváme se na hřeben, kde se za několika skalkami objeví první výhledy nalevo do Súlovské kotliny, na Súlovský hrad a vesnici Súlov i za našimi zády také na vrchol Žibrid. Z dalšího sedla můžeme dohlédnout až k Žilině, východním směrem na zalesněném hřebeni objeví dobrý pozorovatel nápadnou siluetu hradu Lietava. Zvlněný terén nás bude provázet po zbytek cesty po hřebeni. Stále nahoru a dolů, nahoru a dolů. Hřeben se může zdát býti nekonečný, naštěstí je vynaložena námaha okořeněna krásnými výhledy.

Skalky na hřebeni

Pokračujeme po hřebeni s mnoha dalšími vyhlídkovými místy a sedly a převážně bukovými porosty. Řada buků dosahuje malého vzrůstu a připomíná bonsaje, takže nezabraňují ve výhledech. Především ze skalek, na kterých v brzkých jarních měsících nalezneme kvést koniklece slovenské s jejich nápadnými a velkými tmavofialovými kalichy.

Po další zhruba hodině cesty se dostáváme k rozcestníku Skalky pod vrcholem Kečka (822 m). Na jejím vrcholku, který mimo jiné poskytuje velkolepé výhledy jižním a západním směrem ke Strážovským vrchům, Velkému a Malému Manínu a Javorníkům, je umístěna schránka s vrcholovou knihou.

Následují další vrcholky ve zvlněném skalním hřebeni. Z nich nejvýraznější a nejvyšší je vrch Bosmanica (752 m) s řadou pěkných skalních útvarů tvořených místní specifickou horninou - súlovským slepencem. Za přibližně 45 minut pochodu se dostaneme na malou lesní mýtinku, z které se vydáme po značce vlevo mezi kameny a sestoupíme úzkou štěrbinou o několik výškových metrů mezi další skalní věžičky a pokroucené buky na úzkém chodníku.

Hřeben Kečky Na hřebeni Vyhlídka na hřebeni Kečky Pohled do Súlovské kotliny Na hřebeni

Po několika dalších minutách a poměrně strmém sestupu (mineme triangulační tyč) již stojíme u rozcestníku Roháč - sedlo (692 m), kde si můžeme odpočinout na lavičkách. Sedlem prochází modrá turistická značka ze Súlova do Podhoria. Ze sedla máme tedy další tři možnosti pokračování, my si však pro tentokráte vybereme modrou značku směřující do obce Súlov. Nejprve po široké lesní cestě, později po loukách a mezi domky sestoupíme zpět do centra obce Súlov.

• Obtížnost: středně těžká túra s množstvím nádherných výhledů
  • Délka túry: 4 - 6 h
  • Základní trasa: Súľov - Sedlo Patúch (1 h 10 min) - Kečka (2 h 50 min) - Roháčské sedlo (3 h 35 min) - Súľov (4 h 15 min)