Poslední aktualizace: 31.10.2018 , svátek má

Nepál, krajina ticha. Trek do Rukumkotu

Krajina ticha (2). Trek z Tamghase přes Dhorpatan do Rukumkotu

30.3.2015 | Tomáš Novák, foto Renata Malá a autor, vtrampu.cz

Po snídani vyrážíme po proudu toku Uttar Gangy a počasí se dnes ukazuje v těch nejlepších barvách. Dnes máme dojít až do městečka Niseldhor, což je 3 - 4 hodiny chůze, kolem vesniček Bhuji, Kanga a Masa. Přespíme v nedalekém lesíku a ráno pokračujeme pořád údolím, kolem skal asi 100 metrů nad řekou.

Rozmrzající půda kolem říčky Uttar Ganga

Kopírujeme vrstevnice, a poté kloužeme po sněhu k vesničce Khoria a Damchan. Nakonec dojdeme až před vísku Shera, kde stavíme tábor.

Těžká práce na silnici

Po probuzení pokračujeme dále k městečku Falne. Začíná se zde objevovat náznak sinice, u které mají rodiny vybudované náhradní bydlení se stany a vším nutným k přežití. Od brzkého rána do noci, ve výšce dvou a půl tisíce metrů, prosekávají s nejjednodušší technikou (ocelové tyče, krumpáče, aj.) do skály cestu širokou pro jedno auto.

Čtěte také: První část článku Nepál, krajina ticha

Pomáhají ženy, děti i nejstarší příslušníci rodiny, kteří povětšinou sedí na kupě kamenů a kladívkem je přetvářejí na štěrk frakce 16 - 32 mm, který hází před sebe na druhou hromadu. Ženy podílející se na stavbě cesty, večer ještě vaří a starají se o děti.

Jedna rodinka nás zve do svého přechodného obydlí k přespání a opět kromě jídla nechtějí zaplatit nic víc. Hostí nás sladkým čajem s lógrem pepře na dně. Zajímavá chuťová kombinace. Na noc nám půjčují dokonce i tlusté deky a nechávají nám pro dnešek jednu svoji postel. Ráno, když vykouknu ven, je ještě tma.

Západem nasvícené vršky tyčící se nad Dhorpatanem

Nepálští dělníci se přemisťují na staveniště, kde budou do západu slunce. Já namísto toho pozoruju paprsky vycházejícího slunce opírající se do jižní stěny Dhaulágirí (8 167 m n. m.). Po snídani míříme přes sedlo do Kakri, kde už by mělo být spojení se světem. Ještě zahlédneme za zády vrchol Putha Hiuachulí (7 246 m n. m.) a poté už scházíme serpentinami do Kakri.

To, že se blížíme k městečku s dopravou, poznáváme podle odpadků válejících se po zemi. Tolik rozmanitých obalů jsme totiž za celou dobu v horách neviděli, jelikož se na hřbetech mul do hor nedováží.

Nepálská žena motající vlnu. Poté se z vlny vyrábí tlusté teplé deky, které jsou rovněž těžké.

Poté přejíždíme na vlečce traktoru do Rukumkotu a následujícího dne pokračujeme v převozu na střeše jeepu do města Khalanga. Z Khalangy se dá za 20 hodin dostat přímým busem do Káthmándú. Cesta autobusem v Nepálu je zážitkem, který v člověku dlouho zůstane, stejně tak jako dvanáctidenní pohyb volnou krajinou.

Zamlčet?

Pobyt v Nepálu byl pro mě jeden z nejkrásnějších na mé cestě. Dalo by se o něm mluvit dlouho, ale lepší je si to zažít. Při psaní tohohle článku jsem uvažoval, zda ho publikovat nebo raději sobecky zamlčet. Přemýšlel jsem, jestli tomuhle místu nezanechat jeho tajnost, panenskou krajinu a divokost. Přece jenom je to místo, které není zkaženo turisty a za rok Dhorpatan navštíví maximálně 40 horalů, soudě dle toho, co nám říkali páni Thile a Kumaar Pon.

Na druhou stranu nám také řekli, že se zde staví ono letiště na plošině. Netuším tedy, zda Dhorpatanskou krajinu za dva roky nezaplaví masa baťůžkářů. Chtěl jsem tedy informovat o malém místě v Himalájích, dokud tam neproudí davy nadšenců v těsném zástupu. Prostě o místě, kde člověk není omezován permity, průvodci, ani žádnými nařízeními a může si svobodně užívat krajinu a volné toulání ve velehorách.

Jak se tam dostat?

Město Tansen je spojeno autobusovou dopravou s Káthmándú (cena cca 1 200 RS - 300 Kč). Z Indie se dá dostat z hraničního přechodu Sunauli, nebo z východní části z příhraničního města Kakarbhitta. Pozor, ne všechny hraniční přechody jsou mezinárodní!

Víza a kurzy

Turisti České Republiky potřebují do Nepálu víza. Ty se dají jednoduše vyřídit na hranici během pěti minut za 20$, ovšem pouze na oněch mezinárodních přechodech. Vyplníte pouze formulář, přiložíte k němu pasovou fotku (stačí i kopie pasu) a zaplatíte zmíněnou sumu peněz. V Nepálu se platí nepálskými rupiemi NPR: 24,5 Kč / 100 NPR (2012).

Doprava

Doprava v Nepálu je v prvé řadě hodně zajímavá. Stopovat se dá s obtíží, jelikož moc Nepálců nevlastní auta. Dá se tady však cestovat autobusy, nebo jeepy, a to i na střeše. Taková projížďka jeepem na střeše nepálskou krajinou, po nepálských "cestách", je velice emotivní zážitek.

Cestou necestou - scházení z hor

Co se autobusu týče, je to asi nejhorší věc na Nepálu. Spousta prachu, vydýchaný vzduch, nepořádek na podlaze, který se mísí se zvratky místních. To všechno se skákavými pohyby posunuje po podlaze vehiklu. Když se rozdávají sáčky na nenatrávené jídlo, vypadá to, jakoby "bus stevard" rozdával balíčky dolarů. Div mu ruce neuškubou. Rada jak zvládnout 20hodinový přejezd je prostá. Dát si sluchátka s hlasitou hudbou do uší, klapky na oči a pod nos si natřít třeba mentol s mátou.

Strava a ubytování

Strava v horách je velice strohá. Nejčastější jídlo je rýže se zeleninou a dhal, kterou vám místní rádi připraví. Dalšími možnostmi jsou už jen sušenky, nebo instantní čínská polévka zvaná "chau chau", která je všude k mání. Cenově je vše výhodné, ale nikoli výživné.

Masív Dhaulágirí (8 167 m n. m.), při východu slunce

Co se ubytování týče, Nepálci vás nenechají spát venku, pokud si to vyloženě nepřejete. Když si u nich dáte jídlo, nabídnou nocleh, s tím, že ráno po vás budou chtít pouze peníze za jídlo, nikoli za přespání. Lidi dávající přednost stanům mají v téhle části zelenou. Stan se dá se rozdělat všude, kde vám odvaha dovolí. Je ale nutno počítat s nočním chladem a potulující se zvěří. Nejlepší je obě varianty kombinovat.

Mapy

Podrobnější mapa kraje Rukum, nebo území "Royal Dhorpatan Hunting Reserve" asi neexistuje, nebo se nám ji nikde nepodařilo sehnat. Vystačíte si i s jednodušší mapou s názvy měst a základními cestami.

Vhodná doba k návštěvě

Ideální chvíle k návštěvě Nepálu je konec jara. My jsme zde byli v půlce ledna, ale i tak jsme měli krásné počasí. V lednu je zde totiž největší počet slunečných dnů s krásnými výhledy. Noční teploty ve výšce kolem 3 000 metrů klesají pod - 15 °C. Denní teploty ale naopak stoupají k 15 °C.

Základní slovíčka

Ve větších městech Nepálu, se dá částečně komunikovat anglicky, ale použití angličtiny v horách je téměř zázrak. Jednodušší je využít kreslených obrázků, máchaní rukou, nebo se naučit základní slovíčka nepálštiny.

+ Trek k pramenům posvátné Gangy a ledovci Gomukh, indický Himaláj
+ Treking v Indii, Gharwalský Himaláj
+ Karakoram, ledovec Baltoro - reportáž z treku pod osmitisícovky K2 a Broad Peak
+ Trek v okolí Darjeelingu, Indie
+ Na dohled Everestu
+ Šiša Pangma, Tibet
+ Trek kolem jezera Manasaróvar, Tibet
+ Mount Everest je nižší!?

Hory Höhenweg Sengsengebirge (1), rakouská hřebenovka Sengsengebirge
Hory Východ Slunce z Velkého Choče, zimní túra na nejvyšší horu Chočských vrchů
Hory Východ Slunce z Lysé hory, noční výstup na nejvyšší horu Beskyd
Hory Za výhledy na hřeben Kaitersbergu, turistika v Bavorském lese
Čertovo jezero Malá Fatra, ubytování Majláthova chata Hrad Helfštýn Krušné hory Téryho chata Luční bouda Kvarky Bouzov Balcarka Bzovík Maroko Punkevní jeskyně Polárka Vartovka Wildspitze Volovské vrchy Cumulonimbus Bratislavský hrad Měsíc Pohorky Keprník
1. Turistika Železné hory křížem krážem. Lichnice, Vildštejn, Kočičí hrádek…