Poslední aktualizace: 22.1.2024 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Keprnickou hornatinou, dvoudenní trek s širákem na Šeráku (1 351 m)

Keprnickou hornatinou, dvoudenní trek s širákem na Šeráku (1 351 m)

Červená hora, Rudohorské vodopády, Keprník a Vozka (2)

14.9.2020 | Otakar Brandos
Výhled z Keprníku

Budíme se do slunečného, ale velice chladného rána. Teplota je jen pár stupňů nad nulou. Snažím se Míšu vyhnat ze spacáku. Ven se jí vůbec, ale vůbec nechce. Až po delším přemlouvání a příslibu, že se na hřebeni na sluníčku hezky ohřeje, ji konečně naháním do pohorek. Sluneční paprsky již laskají hřebeny protějšího Králického Sněžníku i vzdálenějších Orlických hor. Krásnou scenérií horského rána umocňují mlhy, které se válejí v některých údolích.

Vracíme se na vrchol Šeráku (1 351 m). Od Jiřího chaty na Šeráku se otevírají krásné Výhled z Keprníku výhledy nejen na Rychlebské hory, ale také na Zlatohorskou vrchovinu i do nekonečných polských nížin. A jižnímu obzoru vévodí vrcholek Pradědu s nepřehlédnutelným vysílačem. Chata na Šeráku ještě spí, takže jen projdeme a přes rozcestí Pod Keprníkem (1 282 m) míříme na Keprník, krásný vyhlídkový vrchol v hřebeni Hrubého Jeseníku.

Kamenitý chodník se pomalu zvedá. Horskou smrčinou se vyhoupneme nad horní hranici lesa, kde nás vítají horské louky s porosty borůvčí barvícími se již do podzimních barev a solitérními smrky nízkého vzrůstu. Klima na Keprníku (1 423 m) je drsné, lesu se tady již nedaří. Pro nás turisty, kteří máme rádi výhledy, je to ale potěšující zpráva.

Keprník je čtvrtou nejvyšší horou pohoří Hrubý Jeseník. Z vrcholového skaliska, které je osazeno rozhledovou růžicí, se otevírají kruhové rozhledy. Nejen Jeseníky máme doslova na dlani. K výše jmenovaným pohořím se přidává i Nízký Jeseník a v dáli spíše tušíme než vidíme hřebeny Moravskoslezských Beskyd. A navíc máme vrchol Keprníku jen sami pro sebe, jsme tady totiž úplně sami. To ranní vstávání má také něco do sebe. Pochvalují si to i plyšáci, kteří se také těší na nadcházející ranní focení…

Když již jsme nasycení výhledů, chce to i něco přízemnějšího. Třeba snídani. Vytahuji zásoby a hezky na sluníčku a v závětří vrcholových skalek si dopřáváme něco na zub. Míša je hotový žrout, chleba mizí jako by se do něj pustilo hejno kudlanek… Nakonec ale zásob máme dost, dokonce ještě něco přivážíme i domů.

Historická hranice

Po snídani scházíme do sedla mezi Keprníkem a horou Vozka. Byli jsme tam sice minule, ale tento krásný vrch s nádhernými skalisky si nechceme nechat ujít ani tentokráte. Přes rozcestí Trojmezí (1 316 m), kterým prochází bývalá zemská hranice mezi Moravou a Slezskem pokračujeme do plochého sedla Trojmezí. Trojmezí je trojmezím proto, že se tady stýkaly hranice tří panství. Bylo to panství Lichtensteinů Branná (Kolštejn), panství Žerotínů Velké Losiny a třetím bylo Vratislavské biskupství (až do roku 1948!). Tuto historickou hranici připomínají zachovalé hraniční kameny.

Pokračujeme hustým horským lesem k dalšímu cíli. Cestou obhlížíme zdejší rašeliniště a pochopitelně uzobneme i něco z prostřeného stolu matky přírody. Jistí to vynikající borůvky a dokonce i lesní jahody. Brusnice borůvka (Vaccinium myrtillus) vás v Jeseníkách v době plodu rozhodně nezklame, protože husté borůvčí je (téměř) všude kolem. Není divu, vždyť borůvka preferuje vlhké, kyselé a málo výživné půdy. Borůvky nejenže dokáží zasytit, ono jsou navíc i velice zdravé. Plody tohoto keře z čeledi vřesovcovité (Ericaceae) totiž vedle řady prospěšných látek obsahují i antioxidanty.

Rozcestník

Ani jsme se nestačili zadýchat a zapotit a již je tady rozcestí U Vozky (1 360 m). To nám ta cesta rychle uběhla. Michalka činí zápis do vrcholové, či spíše podvrcholové knihy a pak nám již nic nebrání zdolat pár posledních výškových metrů a dojít až na Vozku (1 377 m).

Vrchol Vozky, osmé nejvyšší hory pohoří, krášlí až sedm metrů vysoká svorová skaliska, ze kterých se otevírají úžasné výhledy do okolí. Jako na dlani tady máme Keprník, na kterém jsme snídali, ale také Černou stráň, na které jsme byli při jiném našem letošním výjezdu do Jeseníků, Dlouhé stráně, Praděd a řadu dalších krásných vrcholů. A navíc jsme i tady úplně sami.

Nikam nespěcháme, dnes máme dostatek času. Navíc by bylo škoda opouštět Jeseníky za tak krásného počasí. Vždyť další fronta s deštěm má dorazit až zítra. A to kdo ví zda-li, protože dá-li se na něco spolehnout tak na to, že na předpovědí meteorologů se nedá spolehnout… Nakonec se ale přece jen zvedáme a pokračujeme dále. Dalším naším cílem je Červená hora resp. Vřesová studánka.

Hustou horskou smrčinou míříme z kopce k Hučivé Desné. Míša tady hledá kamínky, které si tady nechala minule, ty ale již odplavila voda po posledních vydatných deštích. No a co, nevadí, našla si jiné. Přejdeme přes můstek a míříme dále k východu. Objevují se hezké pohledy k Červené hoře (1 333 m), která se nám minule schovávala v mracích.

Dolina Hučivé Desné

V Sedle Pod Vřesovkou (1 205 m) se napojujeme na červeně značenou hřebenovku, která nás po necelém kilometru přivádí k Vřesové studánce (1 290 m). Je tady docela nával, poprvé potkáváme větší množství lidí. No jo, z Červenohorského sedla je to sem jen kousek. Michalka dobírá vodu z nevydatného, ale prý léčivého pramene. Pak se ještě koukneme na základy staré chaty, která vyhořela už dávno před koncem minulého tisíciletí. První chata, či spíše prostá útulna, tady stála již v roce 1820.

Opouštíme Vřesovku a cestou fotíme kytky, motýly, brouky, pestřenky, cestu nám kříží i nebojácná ještěrka živorodá. Kocháme se pohledy do hlubokého údolí Hučivé Desné a na rozcestí Pod Bílým sloupem (1 170 m) opouštíme prašnou cestu, po které se valí doslova procesí lidí. Odbočujeme ale doprava k rozcestí Nad Šindelným potokem (1 168 m). Jako mávnutím kouzelného proutku procesí zmizelo a jsme v lese opět sami…

Užíváme si výhledů na Dlouhé stráně se stejnojmennou přečerpávací vodní elektrárnou a na Praděd. Michalka toho již začíná mít plné boty, sotva motá nohama. Naštěstí se ale blížíme k cíli. No a když ji navíc slíbím dlabanec na chatě, nálada se jí o dva stupně zlepšuje. Přes rozcestí Za Šindelnou (1 050 m) míříme k poslednímu zastavení - malému pomníčku, upomínce na leteckou tragédii z 18.9.1967, kdy zde při pádu letadla zahynuli tři lidé. Včetně tříleté holčičky. Přestože od nehody uplynulo již více než půl století, je pomníček stále udržován.

Červenohorské sedlo

Na Červenohorské sedlo (1 013 m) nám zbývá posledních pár stovek metrů. Parkoviště je téměř plné. To vysvětluje to procesí na Vřesovou studánku. Lidé využívají poslední prázdninové dny a hezké slunečné počasí k procházce do hor. Podobně jako my. Naše dvoudenní krásné putování po cestách i necestách končíme v chatě na Červenohorském sedle.

Trasa na turistické mapě + část od vodopádů.

Velký Roudný Úplňky Chata Horalka Strečno Jeseníky, ubytování Soumrak Luční bouda Velká Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus Afélium Zverovka Chalupská slať Krkonoše, ubytování Spacáky Vysoký vodopád Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Cvilín Chata Šerlich Bouda Jelenka Karlštejn Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Cumulonimbus Pohorky