Poslední aktualizace: 20.1.2024 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Bystrá (2 248 m), túra na nejvyšší horu v Západních Tatrách

Bystrá (2 248 m), túra na nejvyšší horu v Západních Tatrách

Bystrá, nejvyšší hora v Západních Tatrách

22.6.2007 | Otakar Brandos

Tato túra patří rovněž k delším a fyzicky namáhavějším. Podstoupená námaha ale bude bohatě odměněna fantastickými rozhledy z nejvyššího vrcholu Západních Tater.

Kriváň z Bystré

Pro výstup na nejvyšší horu Západních Tater si můžeme zvolit dvě nástupní místa. Buď Podbanské, a nebo lépe zastávku Pri Bystrej, odkud je to k ústí Bystré doliny slabá půlhodinka.

Projdeme chatovou osadou a dostáváme se na sypanou vozovou cestu s červenou značkou – tatranskou magistrálou. Nachází se tady turistický přístřešek s lavičkami a velká mapa Západních Tater. Vlevo se nachází velká louka, která je dosud využívána k pastvě.

Turistický průvodce Západní Tatry

Turistický průvodce, 224 stran, formát A6. Turistický průvodce s popisy túr a praktickými informacemi. Mapky, růžice, panoramata s popisy vrcholů a další praktické informace…

Z rozcestí pokračujeme rovně krátkým prudkým stoupáním, kterým se dostaneme na další louku, na které se vlevo nachází salaš, která byla před čtyřmi lety opět opravena. Kousek před ní uhýbá jedna z lesních cest doprava přes potok. Musíme pokračovat po ní dále po žluté značce. Nyní vede výstup lesem po docela široké lesní vozové cestě, která je občas využívána ke stahování dřeva.

Asi po čtvrthodině chůze se dostáváme do blízkosti říčky Bystrá, jejíž tok budeme nyní následovat. Za dalších asi 40 minut se dostáváme konečně z lesa na větší mýtinu. Z této mýtiny se otevírají omezené pohledy dále do doliny. Zprvu vysoký les se pomalu snižuje, stromy jsou díky náročnějším klimatickým podmínkám nižší. Následně obcházíme zbytky staré a rozpadlé salaše, která zarůstá hustým maliním. V okolí jsou i velké porosty borůvek.

Bystrá plesa Veľká Končistá Pyšné sedlo a Červené vrchy

Definitivně vycházíme z lesa a vcelku hlubokou brázdou Hřeben z Bystré říčky Bystrá vystupujeme výše. Jsme obklopeni hustými porosty maliní a borůvek, později pak zejména kosodřevinou. Přecházíme přes potok na pravý břeh (ve směru proudění na levý) a táhlým prudkým stoupáním se konečně dostáváme na rovnější úsek s alpínskými loukami.

Pokračujeme směrem ke kotli ohraničenému hřebenem Bystré a Grúně, ve kterém se choulí Bystrá plesa. Ty však z tohoto úseku prakticky nejsou vidět, pohled na ně se otevírá z chodníku teprve během výstupu na hřeben jihovýchodní rozsochy Bystré. Výstup vede v četných serpentinách. Na hřebeni se prudce stáčí doleva a pokračuje zhruba k severozápadu přes několik větších terénních muld. Vrchol Bystré je již vidět z velké dálky, ale stojí ještě hodně sil se na něj vyšplhat.

Západní Tatry, také zvané Roháče se rozkládají na území o rozloze bezmála 400 čtverečních kilometrů. Jejich část (asi 260 čtverečních kilometrů) je od roku 1987 součástí TANAPu. Západní Tatry vznikaly v mladších druhohorách a starších třetihorách. Svou současnou podobu však Západní Tatry získaly až během dob «

Z vrcholu Bystré se otevírají fantastické rozhledy, což nakonec dokumentuje i příslušná stránka v místopisném seznamu turistického průvodce Západní Tatry - Roháče. Z Bystré pak sestoupíme na Blyšť a odsud např. do Pyšného sedla. V něm končí značená cesta (hřebenovka) a je potřeba sestoupit Kamenistou dolinou dolů na Podbanské.

Závěr Kamenisté doliny je velice plochý s četnými terénními nerovnostmi, které umožnily vzniknout malým plesům. Ale protože jsou opravdu velice malá tak často vysychají. Proto bych je spíše nazval kalužemi a k plesům bych je nepřiřazoval.

Z čela morény se pak otevírají krásné rozhledy dolů do Kamenisté doliny. Prudkým sestupem zdoláme zmíněnou ledovcovou morénu a sestupujeme dále touto dolinou. Tento asi kilometrový úsek je skutečně docela strmý. Následuje již mírnější sestup kolem Kamenistého potoka kosodřevinou s větším množstvím jedinců vtroušeně rostoucí jeřabiny a již se noříme do lesa.

Sestup lesem je docela fádní prakticky bez jakýchkoliv výhledů. Přesto je tady množství nádherných zákoutí. Ve střední části sestupu lesem se dostáváme na větší odkrytou mýtinu, na jejímž jižním okraji je turistický přístřešek s informačními tabulemi. Ale to jsme již na lesní vozové cestě. Na Podbanské je to odsud již jen asi 3/4 hodiny.

• Obtížnost: středně těžká túra
  • Délka túry: 7 a 1/2 hodiny
  • Celkové převýšení: výstup i sestup 1 300 m
  • Základní trasa: Podbanské – Bystrá dolina – Bystrá – Blyšť – Pyšné sedlo – Kamenistá dolina – Podbanské