Poslední aktualizace: 2.2.2024 , svátek má
Treking > Příroda > Příroda: Příliv a odliv, působení slapových sil Měsíce a Slunce

Příroda: Příliv a odliv, působení slapových sil Měsíce a Slunce

Příliv a odliv - nejviditelnější důsledek působení slapových sil soustavy Země, Měsíc a Slunce

5.1.2021 | Otakar Brandos

Za přílivem a odlivem stojí gravitace. Přesněji slapové síly vznikající v důsledku pohybu Měsíce a Země kolem společného těžiště, tzv. barycentra ležícího asi 1 800 km pod zemským povrchem. V důsledku vzájemného působení odstředivých a dostředivých sil (kdy voda směřuje buď směrem od barycentra a nebo směrem k barycentru) dochází k dmutí mořské hladiny a vzniku přílivu či odlivu.

Síla gravitace klesá s druhou mocninou vzdálenosti. Měsíc proto silněji přitahuje tělesa na přivrácené straně Země a naopak slaběji na straně odvrácené. Zároveň na Zemi působí síla odstředivá, která roste v závislosti od společného těžiště (barycentra). Tato síla je tedy největší na odvrácené straně Země a nejmenší na straně přivrácené k Měsíci. Působením těchto dvou protichůdných sil vznikají na hladině světového oceánu dvě přílivové vlny. Jedna na straně přivrácené k Měsíci a druhá na straně odvrácené.

Nesmíme ale zapomenout ani na slapové působení Slunce, přestože sluneční slapové síly jsou asi o polovinu slabší (přesněji 4/7) než ty, které způsobuje Měsíc. Slapy jsou nejsilnější v případě, že Měsíc, Země a Slunce stojí v jedné řadě. V takovémto případě se slapové síly obou těles sčítají a dmutí mořské hladiny je nejsilnější. Toto dmutí je zváno jako skočné dmutí (syzygijní příliv).

Pokud Měsíc, Země a Slunce ve svém vzájemném postavení svírají pravý úhel, slapové síly se částečně ruší a dmutí mořské hladiny je nejslabší. Tehdy hovoříme o tzv. hluchém dmutí či kvadraturním přílivu. Ke skočnému dmutí tedy dochází v době měsíčního novu a nebo úplňku, k hluchému dmutí dochází v době první a nebo poslední čtvrti Měsíce.

Obě z výše uvedených přílivových vln se pohybují po povrchu Země od východu na západ a sledují pohyb Měsíce. Příliv a odliv tak nastává každých 12 hodin 25 minut a 14 sekund, což je dvojnásobek frekvence, s jakou Měsíc prochází nad příslušným poledníkem. Interval mezi přílivem a odlivem tedy činí 6 hodin, 12 minut a 37 sekund.

Na volném oceánu činí výška vzdmutí mořské hladiny asi 0,8 metru. Pokud proudění vody ovlivňuje tvar pobřeží či profil dna, může dojít k rozkolébání mořské hladiny jako ve vaničce a ke zvětšení rozdílu výšky hladiny mezi přílivem a odlivem. Právě tvar pobřeží a profil mořského dna mají na svědomí, že např. v zálivu Fundy v Kanadě (poloostrov Nové Skotsko) činí výška přílivu neuvěřitelných 19,6 m! Jedná se o nejvyšší příliv na světě.

V Evropě se nejvyšší příliv objevuje v ústí řeky Seven v Británii, kde dosahuje výšky 16,3 m. V Asii musíme nejvyšší příliv hledat v ruském Penžinském zálivu, kde dosahuje výšky 13,2 m. V Jižní Americe se nejvyšší příliv objevuje v ústí argentinské řeky Gallegos, kde dosahuje výšky 18,0 m. V případě Austrálie bychom za nejvyšším přílivem museli cestovat do Kingova průlivu, kde výška přílivu činí 14,4 m. Výška přílivu se v mapách vyznačuje s pomocí čar zvaných izohachie.

Pro úplnost je nutné zmínit, že slapové síly nepůsobí pouze na hydrosféru, ale také na litosféru (zemský plášť) i na atmosféru. Slapové síly ale nepozorujeme pouze na Zemi, ale např. i na Měsíci, kde pohyby pláště mohou dosahovat amplitudy až okolo jednoho metru. Slapy ale působí i u dvojhvězd, kde může docházet k masivnímu přenosu látky mezi složkami a nebo galaxií, u kterých může docházet k deformacím a nebo dokonce ke kanibalismu, kde jedna galaxie pohltí jinou. Nakonec slapy mají na svědomí to, že Měsíc má tzv. vázanou rotaci, tedy že k Zemi (zhruba) naklání stále stejnou část, tedy že se kolem své osy otočí za stejný čas, za jaký oběhne kolem Země.

Slapy mohou mít ale na svědomí i ještě dramatičtější jevy. Pokud těleso překročí tzv. Rocheovu mez, jakýsi práh pevnosti, může dojít k jeho rozpadu. To jsme mohli před časem pozorovat doslova v přímém přenosu v případě komety Shoemaker-Levy, která se přiblížila k planetě Jupiter.

12.01.2021, 21:28 Mara | fajn clanek

20.12.2020 / Otakar Brandos
Turistika · Skály a skalky Lysé hory: Liščí díry, Smrčina, skály na Mazáku a Medvědí skála v Beskydech

Z Ostravice míří naprostá většina lidí na Lysou horu. Protože ale ani trochu netoužíme motat se v nějakém průvodu, plánujeme s Aljošou a Dejvem, starými známými parťáky, něco co nebude příliš náročné, co bude pokud možno …

17.12.2020 / Václav Vágenknecht
Trek · Ennstalské Alpy, Hochschwab, Schneealpe a Raxalpe: přechod několika alpských pohoří v Rakousku (3)

Přes horu Schoberstein (1 535 m) se dostáváme ke skalnatému hřebínku, vrchol Kleiner Veitsch (1 451 m) není přesně označen. Scházíme k usedlosti Grundbauerhütte. Chata má zavřeno, což jsme s ohledem na absenci …

10.12.2020 / Václav Vágenknecht
Trek · Ennstalské Alpy, Hochschwab, Schneealpe a Raxalpe: přechod několika alpských pohoří v Rakousku (2)

Pauzu dáváme u chaty Kulman (1 400 m), kde k naší lítosti nemají v nabídce tradiční jablečný nápoj, který se ředí vodou, objednáváme si tedy jakousi šťávu. Poté opět odhodlaně vyrážíme do terénu, přestože jsme se posil …

9.12.2020 / Otakar Brandos
Blog · Ještě 15× nikam nepůjdeme a budou Vánoce. Šance přežít čínskou chřipku je "pouhých" 99,77 %!

Zatímco médií cloumá pandemie šílených nápadů, restauratéry a podnikateli obecně cloumá vztek z neustále se měnících chaotických nařízení vlády a s lidmi s alespoň špetkou zdravého rozumu vztek i znechucení …

8.12.2020 / Václav Vágenknecht
Trek · Ennstalské Alpy, Hochschwab, Schneealpe a Raxalpe: přechod několika alpských pohoří v Rakousku (1)

Na začátku našeho osmidenního treku stálo slovo: Hochschwab. Zaznělo, když jsme zvažovali, kam vyrazit; název tohoto rakouského pohoří určil náš cíl. Zbývalo pouze doladit, jak se k masivu dostaneme, důležitou …

7.12.2020 / Otakar Brandos
Trek · Jeseníky v babím létě: dvoudenní trek ze Skřítku přes vodopád Merty, Jelení studánku a Ostružnou (2) / Fotogalerie k článku

Venuše sice svítí jako ďas, ale za kuropění zdánlivě slábne a s východem Slunce přenechává vládu nad oblohou naší nejbližší hvězdě. Vítr ještě zesílil, takže pohyb na hřebeni není tak úplně procházka růžovou …

2.12.2020 / Karol Mizla
Aktualita · Najkrajšie lyžiarske trasy, nový sprievodca pre bežkárske túry na Slovensku

Putovanie zimnou krajinou bolo do konca 19. storočia veľmi namáhavé a zriedkavé. Krásy zimnej krajiny sa stali dostupnejšími až začiatkom 20. storočia. Súviselo to so zdokonaľovaním a rozširovaním lyží, ktoré …

30.11.2020 / Otakar Brandos
Vesmír · Vznikla Sluneční soustava za méně než 200 000 let? Akrece planet musela připomínat sněžení a kontrakce Slunce pořádnou sněhovou superbouři

Astronomové se shodují, že naše Slunce s planetární soustavou vznikly před asi 4,5 miliardami let. Rychlost jejího vzniku však byla spíše nejasná. Až nejnovější studie ukazují, že vznik Sluneční soustavy musel být mimořád …

24.11.2020 / Otakar Brandos
Trek · Jeseníky v babím létě: dvoudenní trek ze Skřítku přes vodopád Merty, Jelení studánku a Ostružnou (1) / Fotogalerie k článku

Neuběhl ještě ani týden a opět mířím do Jeseníků. Jeseníky jsou sice nádherné v každou roční dobu, ale v době babího léta jsou malebné dvojnásob. Proto s výhledem na dva dny ucházejícího počasí neváhám. Mám v plánu …

21.11.2020 / Otakar Brandos
Blog · Rok 2020 rokem čínské chřipky, rok 2021 rokem rýmy: vakcinační pas má, "hepčí", usnadnit cestování

Zatímco se zavedením jednotného času nehnul za pět let Eurosojuz ani o píď, na kontrole vlastního obyvatelstva pracují eurosoudruzi v horizontu měsíců. Ba týdnů. To co ještě v jarních měsících bylo považováno za konspir …

18.11.2020 / Otakar Brandos
Turistika · Podzimní túra na hřmící vody v Nízkém Jeseníku: okruh přes Rešovské vodopády a Horní Město / Fotogalerie k článku

Rešovské vodopády představují soustavu vodopádů a kaskád, které překonávají asi 50 metrů vysoký skalní práh na říčce Huntava. Rešovské vodopády, které jsou nejvyššími vodopády Nízkého Jeseníku, rozlohou …

Velký Roudný Úplňky Chata Horalka Strečno Beskydy, ubytování Soumrak Luční bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus Afélium Zverovka Chalupská slať Šumava, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Cumulonimbus Pohorky