Poslední aktualizace: 7.12.2023 , svátek má

Časopis Naše příroda 1/2015, vybíráme z obsahu čísla

Časopis Naše příroda na vás čeká i v novém roce - 1/15

29.1.2015 | Vendula Pávková

Jelikož člověk nepatří mezi hibernanty, a tudíž ani my v redakci jsme se neuložili k zimnímu spánku, můžete se začíst do prvního letošního čísla Naší přírody. Právě o "pravých" či "nepravých" zimních spáčích si v tomto čísle můžete přečíst.

Medvěd hnědý se právě rozhlíží po okolí, kam jen by na zimu složil hlavu. Foto Robert Hlavica

Aby nás to netáhlo jen do peřin, vydejme se pak raději ven, pozorovat další stopy, které po sobě zvířata v přírodě zanechávají - a nejde jen o stopy ve sněhu. A pokud se nějací kutilové budou nudit, můžou se pustit do výroby hnízdních podložek pro kalouse ušaté - návod je hned za zajímavým článkem o této krásné sově.

Dozvíme se ale také, že i v zimě se dá rybařit, kam se vypravit na výlet, ale třeba i to, že se parta českých přírodovědných nadšenců už podruhé dobře umístila v zajímavé mezinárodní soutěži.

Lenoši líní nebo důmyslní stratégové?

Volně žijící živočichové se u nás v zimě musejí vypořádat nejen s nepřízní počasí, ale především s nedostatkem potravy, která v mrazech nebo hluboko pod sněhovou pokrývkou prakticky není k nalezení.

Čtěte také: Vlk, rys a medvěd: Velké šelmy se vracejí do českých hor… ale nemají to…

Někteří z nich se na náročné zimní období předem pečlivě připravují a pro jeho přečkání volí různé strategie. Zdá se, že tu nejsofistikovanější najdeme u skupiny savců, kteří se na podzim pořádně vykrmí a celou zimu pak prospí. Jsou to praví zimní spáči. Mezi savci jsou ale i zimní spáči nepraví. Ti sice také většinu zimy prospí, ale občas se probouzejí k plné aktivitě.

Pomozme také kalousům ušatým!

Pro kalouse ušatého jsou typická

Kalous ušatý je naší poměrně běžnou sovou a jistě většina přátel přírody se s ní už někdy setkala. Ponejvíce patrně tak, že při procházce lesem nás bílé stříkance nebo hromádka vývržků pod stromem upozorní na sovu sedící nad námi ve větvích, kde po nočním lovu odpočívá a tráví. V době hnízdění podobné bílé stříkance mohou prozradit i hnízdo s mladými.

Tajemná treska z našich vod

Možná to mnohé překvapí, ale v našich vodách skutečně žije blízký příbuzný tresek, mník jednovousý (Lota lota). Není tomu tak dávno, co byl tento druh řazen do čeledi ryb treskovitých (Gadidae), ichtyologové ale pak rozhodli, že se od nich přece jenom trochu liší a vytvořili pro něj a pár jeho příbuzných samostatnou čeleď mníkovití (Lotidae).

Mník jednovousý u nás žije ve všech rybích pásmech, nejvíce mu vyhovují prokysličené vody řek parmového pásma. Foto Jozef Májsky

Obsah čísla 1/15

• Po sopkách Cerové vrchoviny / Martin Janoška
  • Fotografové přírody / Jan Bartík
  • Falkenburské mokřady / Denisa Mikešová
  • Co je nového v lomech a pískovnách po celém světě / Petra Konvalinková, Eliška Vinklerová
  • Pouť po krásách lužní krajiny v okolí řeky Moravy
  • Zlatý list - přetrvávající kouzlo jedné neobyčejné soutěže / Jaroslav Síbrt
  • Poznáváme naše hřibovité houby: hřib Fechtnerův / Michal Mikšík

+ Z deníků vlčích hlídek (3) - nečekaný nález ve tmě a malé novoroční shrnutí
+ Z deníků vlčích hlídek (2) - Rysí stopovačka na prvním sněhu, aneb jak se stopuje rys
+ Z deníků vlčích hlídek (1) - Čekání na sníh, aneb kdo vlastně jsme
+ S medvědy v zádech II, jak se chovat při setkání s medvědem
+ S medvědy v zádech, anebo pořádný prásk v Tatrách
+ Můj život s karpatskými medvědy
+ Jak být v bezpečí na územích obývaných medvědy
+ Koločavský medvěd opět řádil, Češi přečkali noc na stromě
+ Kočka divoká (Felis silvestris)
Hory Výstup na horu Sveti Ilija, nejvyšší bod poloostrova Pelješac
Hory Trek přes Žobrák a Stoh do Strečna, netradiční přechod na Malé Fatře
Hory Napříč Českým středohořím: Nejen na Milešovku za dalekými výhledy
Hory Na Svaroh a Ostrý po hranici, Královský hvozd a turistika
Vaňovský vodopád Králický Sněžník, ubytování Zverovka Frýdštejn Krušné hory Zbojnícka chata Luční bouda Kvarky Akátová věž Strečno Rotštejn Maroko Prameny Zrzávky Trapéz Hukvaldy Matterhorn Poľana Stratus Ski Ramzová Protuberance Pohory Rysov
1. Turistika Železné hory křížem krážem. Lichnice, Vildštejn, Kočičí hrádek…