Poslední aktualizace: 15.9.2023 , svátek má
Treking > Cestování > RV car (obytňákem) po národních parcích západní Kanady - aneb jak si prožít svůj kanadský sen (1)

Vancouver a okolí, Fort Langley, Harrison Hot Springs, Kelowna, Revelstoke NP a Glacier NP, Golden, Joho NP, Lake Louise a Banff NP

13.9.2023 | David Horyna
Národní parky Kanady

Když jsem byl poprvé v Americe ještě jako student v roce 1991 podařilo se mi s pomocí autobusů Greyhound a autostopu projet podstatnou část národních parků na západě USA. Krátce jsem na své cestě zavítal také do kanadského Vancouveru, kdy vzniknul můj v té době téměř nedosažitelný sen, projet jednou i všechny národní parky západní Kanady. Přestože sestra mé ženy již téměř 30 let žije ve Vancouveru v Britské Kolumbii, nikdy k realizaci tohoto dávného snu nedošlo, až letos. Rozhodli jsem se s manželkou a našimi dvěma již dospělými syny vyrazit v létě do Kanady.

Národní parky Kanady Národní parky Kanady Národní parky Kanady

Na úvod by zde bylo asi dobré poznamenat, že kempování a autoturistika má v severní Americe obrovskou tradici. Existuje zde poměrně rozvinutá infrastruktura. Obytná auta (RV Car = Recreational Vehicle) zde naleznete od těch úplně malých (Campervan), až po 12 m dlouhé luxusní autobusy se satelitním připojením od Starlink. My si zvolili střední velikost auta 25 stop (7,5 m), což jak si ukážeme dále má celou řadu praktických výhod.

RV Parks (kempy) v Kanadě naleznete téměř v každém národním parku (majitelem je stát) a ceny jsou v rozmezí 20-30,- CAD/auto/noc. Navíc se doplácí 10,- CAD za dřevo a 10,- CAD za rezervaci předem. Objednávat lze předem na stránkách Parks Canada, resp. BC Parks. V místech jako je Lake Louise, Banff, Jasper, Whistler, atd. v letní sezóně (červenec, srpen) je nutné si místo rezervovat minimálně 3-6 měsíců předem, jinak nemáte šanci vůbec něco sehnat. Ceny soukromých RV Parků se pohybují v rozmezí 50-70,- CAD/noc. V ceně máte téměř vždy připojení na el. energii, někde také na vodu a v lepších kempech také na odpad (Sani-Dump).

Existuje několik společností, které pronajímají turistům obytná auta v Kanadě jako např. CanaDream, Cruise Canada, atd. jejichž obytná auta vidíte na každém rohu a pronájem není zrovna levnou záležitostí. Existují však platformy sdílení obytných aut tzv. P2P něco jako Airbnb na auta. V Kanadě je to společnost RVezy a v USA pak Outdoorsy, které obě působí v celé severní Americe.

1. - 3. den, Vancouver a okolí

Po příletu musíte počítat se značným časovým posunem a tzv. jet-lag. V samotném Vancouveru určitě stojí za zmínku návštěva centra a místních restaurací, projížďka na kole po Stanley Parku, místní pivovar Stanley Park Brewery, či výlet na některý z kopečků kolem Vancouveru, kde se nachází hned tři lyžařská střediska. Ti movitější si mohou zaplatit třeba let hydroplánem, což je zde v Kanadě také velmi populární. Turistických atrakcí je ve městě nespočet, stojí za to zde pobýt alespoň 3 dny. Po dnech strávených s rodinou ve Vancouveru máme v plánu si pronajmout obytné auto a vyrazit vstříc dobrodružství do pravé nefalšované kanadské přírody.

Národní parky Kanady

Naše krásné 25 stop (cca 7,5 m) dlouhé autíčko jsme si pronajali přes Outdoorsy od majitele z Vancouveru za 200,- CAD/den. K tomu se navíc platí pojištění, asistence a poplatek společnosti za zprostředkování, takže to celé vyšlo asi na 3 800,- CAD na 16 dní. Není to sice úplně levné, ale naprosto srovnatelné s cenami pronájmu obytných aut v ČR.

4. den, Fort Langley, Harrison Hot Springs

Čeká nás vyzvednutí auta v asi 20 km od Vancouveru vzdáleném Coquitlam. Švagr nás tam veze jejich krásným "americkým vanem" od Hondy. Předání probíhá bez problémů a během chvíle máme náš nový domov na kolech k dispozici. Po cestě na západ se jako první zastavujeme v Fort Langley Historic Site, což je muzeum a místo, kde došlo 20. července 1871 k vyhlášení Britské Kolumbie.

Národní parky Kanady

Tato pevnost v ústí řeky Fraser sloužila v minulosti jako obchodní místo společnosti Hudson Bay, která obchodovala se zbožím směněným s indiány (kožešiny, lesní plody, sušené maso, atd.) za deky, zbraně, kovářské výrobky ale i alkohol, který později víceméně způsobil zkázu indiánské komunity. Po krátkém exkurzu do historie nás ještě čeká cca 2 hodinový přesun do Harrison Hot Springs, krásného lázeňského městečka s horkými prameny na břehu stejnojmenného jezera.

5. den, Kelowna

Dnes nás čeká asi 300 km přesun do města Kelowna v kanadském "středozemí". Název města je odvozen od indiánského pojmenování samice medvěda grizzly. V Kelowně sídlí správa regionu Okanagan, třetí největší metropolitní oblasti v provincii Britská Kolumbie. Pro svoje mírné klima a vinice v okolí bývá často Kelowna přirovnávána ke Kalifornii. V okolí se pěstuje množství ovoce a také světoznámá kanadská vína. Plánujeme zde zůstat 2 noci, než vyrazíme směrem na západ k jezerům a ledovcům Skalnatých hor.

6. den, Kelowna

Dopoledne vyrážíme na průzkum města. Původně jsme měli v plánu si vypůjčit kola, ale již jsou všechna rozebraná. Dáváme tak za vděk "zelenými" elektrickými koloběžkami a koly od společnosti LIME, která v Kelowně začala působit až letos v létě. Odpoledne vyrážíme na ochutnávku vín do známých vinařství Black Swift a Quail´ Gate. Chtěli jsme původně stihnout ještě vinařství Mission Hills, ale bohužel se nedá za tak krátký čas stihnout vše.

Národní parky Kanady

7. den, Revelstoke NP

Vyrážíme na západ směrem do hor. První zastávkou je po cca 120 km světoznámé lyžařské středisko Revelstoke, hlavní město Freeride/ Cat-ski / Heli-ski v Kanadě a možná i na celém světě. V okolí města se rozkládá i stejnojmenný národní park. Toto středisko je známé jedním z nejvyšších sněhových úhrnů na světě a to i více než 20 m sněhu za zimu. Z Revestoke stoupáme do hor směrem k sedlu Rogers Pass do národního parku Glaciers.

8. den, Glacier NP

Budíme se do zamlženého rána a vyrážíme na naší první tůru na vyhlídku s názvem Abbot Ridge. Hned kousek od kempu narážíme na pozůstatky slavného Glacier House, hostince na trase původní kanadské pacifické železnice, ze kterého podnikali turisté v minulém století pod vedením rakouských horských vůdců výlety na okolní štíty a ledovce. Poprvé vytahujeme rolničky a sprej na medvědy. Sice žádného nepotkáváme, nicméně při vstupu na stezku nacházíme informační stánek Parks Canada, kde mladá slečna vysvětluje turistům co a jak. Bohužel dnes to s focením nebude asi nic moc, horké masivy zůstávají celý den v oparu.

Národní parky Kanady Národní parky Kanady Národní parky Kanady

Po poledni přicházíme k meteorologické stanici, vlastně jen takové chatce ve výšce cca 2 100 m. Lze pokračovat až na hřeben do cca 2 400 m, ale vzhledem k omezené viditelnosti to pro dnešek vzdáváme, u chatky posvačíme a vracíme se zpět do údolí. Ještě malá poznámka ke vstupům do národních parků. Jednotlivý vstup stojí 10,- CAD/osoba/den. Pokud zakoupíte celoroční Discovery Pass za 145,- CAD platí po celý rok na všechny Kanadské parky pro auto a až 7 osob v něm přepravovaných. Více informací naleznete na stránkách Parks Canada.

9. den, Golden

Po snídani pokračujeme směr Rogers Pass, kde je umístěno velké informační centrum a expozice o historii Trans-kanadské pacifické železnice. S Discovery Pass máme vstup zdarma. Rogers Pass je známý velkým vlakovým neštěstím v roce 1910, kdy gigantická lavina zasypala celý vlak a zahynulo celkem 62 osob. Později byly v této oblasti, známé vysokým lavinovým nebezpečím, vybudovány dva tunely, které omezily rizika a zkrátily dopravní časy.

Národní parky Kanady

V centru při prohlídce expozice o skialpinismu se dáváme do řeči se starším "rangerem", který nám ukazuje a popisuje množství skialpových terénů v této oblasti, která je v zimě rájem kanadských skialpinistů. Možná by stálo za to sem vyrazit někdy i v zimě. Odpoledne cestou do horského městečka Golden se ještě zastavujeme na "vlčí farmě", kde poprvé vidíme živé kanadské vlky, zatím jen v kotci. Toto soukromé zařízení slouží k osvětě za účelem zachování vlčí populace, která byla v USA a následně i Kanadě v minulosti téměř vyhubena.

10. den, Joho NP, Lake Louise

Tento den nás čeká prozkoumání dalšího národního parku Joho. Nejprve se zastavujeme Národní parky Kanady u vodopádů Natural Bridge a pak se vydáváme na krátkou procházku kolem jezera Emerald Lake. Na břehu jezera je vybudován rekreační komplex s restaurací, my však vyrážíme dál kolem jezera, kde se následně poprvé koupeme ve studené horské vodě z ledovců. Následně přejíždíme do vedlejšího údolí k Takakkaw Falls, údajně druhým nevyšším vodopádům v Kanadě, ale kdo ví jestli… Nicméně scenérie vodopádů vytékající z ledovcového jezera a řítících se kolmou stěnou dolů do údolí je úchvatná. Ještě tentýž večer přejíždíme do Lake Louise, který již leží na území národního parku Banff v Albertě. Ve večerním slunci se nám ukazuje v plné kráse Mt. Temple (3 545 m).

11. den, Lake Louise, Banff NP

Dnešní den nezačíná dle našich představ. Při příjezdu na parkoviště u jezera Lake Luise jsme "vykázáni" na odstavné parkoviště vzdálené asi 5 km na úplně opačné straně údolí v lyžařském středisku. Tam by měla jezdit kyvadlová doprava k jezeru Lake Luise i Morraine Lake. K našemu nemilému překvapení jsou všechny autobusy vyprodány na tři dny dopředu, nicméně odjíždějí na druhou stranu údolí poloprázdné. Nechápeme my ani někteří Kanaďané, kteří se přijeli na jezero podívat, možná také poprvé v životě.

Národní parky Kanady

Krátce zkoukneme lyžařské středisko a vyrážíme zaparkovat na parkoviště u obchodního centra, odkud je to k jezeru asi tři kilometry. Chytneme tam sice poslední místo, nicméně začíná silný liják, který ani po hodině nepolevuje. Předpověď je nejistá, po návštěvě místního obchodu s alkoholem tzv. "Liquor Store", který je "nekřesťansky" drahý i na kanadské poměry vyrážíme směrem do Banffu.

Malá poznámka k prodeji alkoholických nápojů v Kanadě. Podobně jako ve Skandinávii, je obchod s alkoholem přísně regulován a veškeré alkoholické nápoje včetně piva a vína lze zakoupit jen ve speciálních obchodech. Výběr je slušný, plechovku piva lze pořídit v rozmezí 3-6 CAD, láhev vína 10 - 20 CAD, kvalitnější pak cca od 30 CAD výše.