Poslední aktualizace: 28.3.2023 , svátek má

Turistika: Nové diery, slovenská Malá Fatra

Tip na dopolední túru na Malé Fatře

6.1.2011 | Otakar Brandos

Zbyla vám před obědem a následným odjezdem domů volná chvilka, kterou byste nechtěli promarnit? Máte chuť se projít a protáhnout ztuhlé údy a právě se nacházíte na Malé Fatře někde v oblasti Terchové či Vrátne? Pak je tip na túry v Nových dierach jako stvořen pro vás.

Dolné diery

Nové diery jsou jednou ze čtyř soutěsek tzv. Jánošíkových dier v přírodní rezervaci Rozsutec na severních srázech Velkého Rozsutce, resp. vrcholu Rovná hora (1 087 m). Jánošíkovy diery vedle Nových dier tvoří ještě Dolné Diery, Horné diery a Tesná Rizňa. Nové diery dostaly své pojmenování díky tomu, že byly pro turistický ruch zpřístupněny jako poslední. Spodní část se soustavou vodopádů a peřejí je totiž zpřístupněna soustavou žebříků a můstků.

Na túru se vydáme z parkoviště u hotelu Diery v části Terchová - Biely Potok. Po široké pěšině a modré turistické značce se proti proudu rychle se ženoucí bystřiny Hlboký potok rychle dostáváme k ústí první tiesňavy, která je opravdu impozantní a neobyčejně fotogenická. Po několika mostících se dostáváme nejužší částí rokliny Dolné diery na rozcestí Ostrvné (640 m), ze kterého budeme pokračovat vlevo po žluté turistické značce proti proudu Dierového potoka.

Vodopád Dolné diery

Hned zkraje se na nás z úzké skalní rozsedliny s hukotem vyřítí silný proud vody z prvního vodopádu. Za ním následují další tři vodopády a četné peřeje, které překonáváme snadno díky kovovým žebříkům a mostíkům. Návštěvníci s poněkud nadměrným obvodem pasu by se do těchto končin neměli ale vydávat, neboť by mohli být překvapeni opravdu úzkým profilem na prvním z můstků… Výška vodopádu je malá, maximálně dva tři metry. Ale za foto a návštěvu určitě stojí.

Dolné diery Dolné diery

V závěru dolní části Nových dier přicházíme k informační tabuli, za níž se chodník stáčí vpravo a začíná poměrně prudce stoupat. To proto, aby nás zavedl na pěknou skalní vyhlídku, z níž se otevírají pěkné výhledy do Dolných dier i na okolní vrcholy. Další cesta pak vede vcelku cik cak, chvíli nahoru a chvíli dolů, chodník je však široký a bez jakýchkoliv obtíží. Nakonec nás žlutá značka vyplivne nazpět do Dolných dier na rozcestí Podžiar (715 m) za slabou hodinku.

Nové diery, žebřík u prvního vodopádu Nové diery, žebřík u vodopádu

Pokud jsme se unavili, lze se pokusit občerstvit v nedalekém bufetu (asi 30 m), jenž Vodopád však bývá otevřen obvykle jen o prázdninách a to ještě tak všelijak, možná aby se neřeklo. Při naší minulé návštěvě počátkem října a v sobotu, kde se tady pohybovaly spousty turistů, však bylo zavřeno. Takže se nakonec ani moc nelze divit, že řada slovenských podnikatelů v cestovním ruchu krachuje…

Na uvedenou túrku lze nastoupit i z obce Štefanová. Stačí přes sedlo Podžiar přejít do Jánošíkových dier a absolvovat okruh třeba v obráceném směru. My se však vydáváme po proudu Hlubokého potoka a po modré turistické značce nazpět na Biely Potok k autobusu a pak již domů.

Konečně výhledy Samozřejmě zavřeno

Uvedený okruh vám nezabere více než dvě hodiny a to ani včetně řady fotografických zastávek. Přechod je vcelku nenáročný a lze jej absolvovat i s menšími dětmi uvyklými chůzi a pohybu po žebřících. Převýšení asi 200 metrů není nijak hrozných.