Poslední aktualizace: 22.1.2024 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Turistika: rozhledna Brdo na Brdu, výšlap v Chřibech

Turistika: rozhledna Brdo na Brdu, výšlap v Chřibech

Přechod pohoří a návštěva rozhledny Brdo

13.4.2011 | Martin Jílek

Výškou nevelké pohoří Chřiby s nejvyšším vrcholem Brdo (587 m n.m.) je součástí Západních Vnějších Karpat a tvoří předěl mezi rovinami Hané a Slovácka. Povrch je převážně lesnatý, najdeme zde především buky a duby, ale zastoupeny jsou i jiné dřeviny. Pohoří je známo svými skalními útvary, z nichž většina je turisticky přístupná.

Skalní útvar Budačina

Přechod Chřibů jsme si naplánovali na první dubnové dny, kdy je už otevřena architektonicky zajímavá rozhledna na Brdu a místní lesy se ještě nestihly zazelenat a ztížit dokumentaci četných skalních útvarů.

V pátek odpoledne jedeme plným vlakem do Otrokovic, kde přestupujeme na autobus, jedoucí do Kvasic a poté na v lese ukrytou zast. Vrbka,Tabarky, která je obsluhována z Otrokovic pouze třikrát denně v pracovní dny (www.idos.cz).

Cílem večerního pochodu jsou asi 500 m vzdálené Slovanské mohylníky z poslední třetiny 9. stol. a první poloviny 10. stol. Najít zde můžeme okolo 40 převážně prozkoumaných hrobů, okolí hájenky je nalezištěm mnoha předmětů, které dnes najdeme ve velké míře ve Vlastivědném muzeu v Olomouci. K mohylníkům vede tvarová, modře značená, odbočka a místo je velmi pěkné. Zde večer uleháme, abychom ráno mohli před osmou hodinou pokračovat dále, čeká nás přes 30 km pochodu.

Skalní útvary Budačina

Během noci stále fouká silný vítr a ráno se situace nemění, snídáme, balíme a vyrážíme Mapa pohoří na modrou TZ, která nás má dovést ke skalním útvarům Budačina. Značení v lese je sporadické a opět se potvrzuje, že spoléhat na značené trasy se ne vždy vyplácí. Po menším bloudění se napojujeme na zelenou značku a po zdolání kopce přicházíme k Budačině skále. Je zde jediná chřibská jeskyně a podle pověsti v ní bydleli zbojníci, kteří přepadávali pocestné. Ve skutečnosti by se tam vlezli maximálně čtyři na stojáka a otočit se by chodili ven.

Po zelené pokračujeme dále na 3,5 km vzdálený skalní útvar Komínské skály, dosažitelný červenou tvarovou odbočkou od rozcestí pod nimi. Po cestě nahoru se můžeme pokochat výhledy na hrad Buchlov a část pohoří, patrné ale je, že než místo zarostlo stromy, tak byl výhled o poznání lepší.

Komínské skály

Komínské skály není jen jeden izolovaný útvar ale spíše skalní hřbet se skalními formami různých tvarů. Na první skálu vede vytesané schodiště a patrné jsou zbytky po zábradlí, postavené kvůli návštěvě Ferdinanda d´Este. Protože se na skálu snaží doplazit nějaký organizovaný výlet, raději slézáme dolů a pokračujeme po červené značce k penzionu Bunč. Nachází se zde parkoviště a infrastruktura pro turisty.

Skalní útvar Komínky

Nemáme času nazbyt a tak pokračujeme po červené dále na Brdo. V lese si neleze nevšimnout terénních úprav a zbytků mostků a mostu po výstavbě dálnice z Prahy na Slovensku na přelomu let 1938-1939. Rozestavěn byl úsek Zástřízly - Vlčák - Brdo - Bunč a přestože je již vše zarostlé lesem, betonové stavby jsou téměř nepoškozené. V průseku lesa již vidíme rozhlednu a po odbočení na rozcestí pod Brdem tam za pár minut jsme.

Rozhledna Brdo na nejvyšším vrcholu

Kamenná rozhledna na nejvyšším vrcholu Chřibů (587 m n.m.) má velmi zajímavý tvar, postavena byla v letech 2001 - 2004, její celková výška je 23,9 m a vyhlídkovou plošinu ve výšce 21 m. Otevřena je od dubna do října, mimo otevírací dobu lze návštěvu domluvit v penzionu Bunč a tam si vypůjčit klíč. Vstupné na rozhlednu činí 20,- Kč a k dispozici je i drobné občerstvení.

Výhled je kruhový, na celé pohoří Chřibů, Malé Karpaty, Hostýnské vrchy, Beskydy, Oderské vrchy a za dobré viditelnosti, údajně několikrát do roka, i Roháče, Jeseníky a Malá Fatra. Pod rozhlednou jsou dřevěné lavičky, kde odpočíváme, pijeme lahváče a obědváme.

Rozhledna Brdo

Po nezbytném vyfotografování pokračujeme dále z mírného kopečka na rozcestí Vlčák (možnost nabrání vody v nedaleké studánce). Dále se držíme červené značky až k rozcestí pod Buchlovskými kameny, na které vede ze žluté značky krátká odbočka. Buchlovské kameny jsou zde dva, malý a velký a oba dva jsou bez možnosti výhledu.

Střílecký hrad

Vracíme se zpět na rozcestí a sestupujeme do vesnice Staré Hutě, kterou přecházíme až na konec k hlavní silnici E50, po které, bohužel, musíme vyjít k motorestu Samota (www.motorestsamota.cz) provoz na silnici je doslova šílený, hlavně motorkáři nerespektují žádná pravidla, takže jsme rádi, když po 20 minutách odbočujeme na modrou značku a míříme ke zbytkům Stříleckého hradu.

Skalní útvar Buchlovský kámen

Místo nás překvapilo svým výhledem a zbytky zdí. Hrad je připomínán poprvé v roce 1261 a jeho osud byl zpečetěn během Třicetileté války, kdy byl ze strachu, aby se na něm neusadili Švédi, rozbořen. Od hradu sestupujeme po zelené do obce Střílky, která je zajímavá především svým unikátním barokním hřbitovem. Zájemci o větrné mlýny zde mohou na soukromé zahradě nalézt zbytky zdejšího mlýna.

V nohách máme 32 km a jsme rádi, že se počasí téměř povedlo a stihli jsme autobus do Kroměříže, neboť v sobotu jsou možnosti přepravy odsud mizivé.

Hory Trek přes dva národní parky