Poslední aktualizace: 20.1.2024 , svátek má

Cory Trail: trasa v The Canadian Rockies v Kanadě

NP Banff a NP Yoho a Jasper v Kanadě

6.12.2008 | Josef Štěpánek

Díky pozvání mého kamaráda a spolužáka Pavla, se mi letos poštěstilo strávit 16 dní v Kanadě, v provincii Alberta. Nechci zde popisovat své zážitky, jen bych se rád podělil o několik praktických informací, které se v případě, že se na západ Kanady chystáte, můžou hodit. Jelikož Pavel žije v Edmontonu, nebudu psát o ničem jiném, než o zhruba 400 km vzdáleném NP Banff.

Canadian Rockies

S půjčením auta, které je kvůli velkým vzdálenostem nutné, není žádný problém. Všude jsou vstřícní a půjčovna (car rental) je takřka na každém kroku. My jsme využili služeb firmy Budges, kde jsme si vybrali nejlevnější auto, které nabízeli v ceně 35 CAD. V každé půjčovně co jsme navštívili, za nejlevnější auto (tzv. economy car) považují Hyundai Accent.

Nabídky jsou cenově srovnatelné, snad jen firma Heartz se zdála být o něco dražší. Pro zapůjčení vozidla je nutná kreditní karta a nutné je také počítat s příplatkem za přihlášení více řidičů (12 CAD). Výhodné je mít kvalitní kreditní kartu, která automaticky poskytuje pojištění vozidla. Doporučuji také auto včas rezervovat, cena je pak znatelně nižší.

Cesta do NP Banff

Cesta z Edmontonu do Banffu trvala cca. 4 hodiny. Jeli jsme po Calgary Trail přes městečka Red Deer a Cochrane. Dále po Trans - Canada Highway do Canmore, za nímž se již nachází vstupní brána do parku. U vstupní brány obdržíte "zdarma" ne moc kvalitní mapu a zaplatíte 10 CAD, což je cena za auto a jednu osobu na den. Přímo v parku se nachází dva hlavní turistické body a to malebné městečko Banff a dále směrem na NP Jasper, skromnější ale zajímavější Lake Louise.

Canadian Rockies

Městečko Banff je především rájem pro ženy, které zde mohou donekonečna nakupovat. Obchůdků s všelijakým zbožím je tu opravdu požehnaně. A my muži? Nám nezbude než zajít do zdejšího infocentra (kde se opět setkáte s velkou vstřícností) a koupit třeba lepší mapu… i když, říká se, že v Banffu je tolik krásných žen, že kdo zde žije rok a nemá poměr s nějakou z místních krasavic, musí být gay…

Cory Trail

My jsme dali přednost horám a vyzkoušeli jsme Cory Trail. Jedná se o 17 km dlouhý, poměrně náročný výšlap, vedoucí kolem hory Mt. Edith (2 555 m). Kdo má rád "kochačky", neměl by tuto trasu určitě vynechat. Opačným směrem se nachází hora Sulphur Mountain (2 255 m), u které je nejvýše postavená restaurace Kanady a odtud to je jen kousek do termálních pramenů Upper Hot Springs.

My jsme však možnost vykoupat se využili až později v Miette Hot Springs, ve více jak 40 °C horkých pramenech, nacházejících se v NP Jasper. Je zde samozřejmě na výběr spousta dalších zajímavých treků a aktivit, stačí si jen vybrat. Ale pozor, od 15. listopadu do 15. dubna jsou některé cesty uzavřeny!

Canadian Rockies

Dalším hlavním turistickým centrem je Lake Louise, kde se nachází asi nejznámější jezero Skalistých hor, které je zobrazeno snad na každé pohlednici. Jezero Lake Louis je opravdu krásné, ale na můj vkus až příliš přeplněné fotekchtivými turisty. Přítomný "superhotel" Fairmont Chateau tomu moc nepřidá.

Lepší je se vydat podél jezera na túru pod ledovec Victoria, na tzv. The Plain of Six Glaciers (Údolí šesti ledovců). Asi 8 km dlouhý výstup vás zavede zhruba do výšky 2 300 m pod ledovec s vynikajícím výhledem na již zmíněné jezero. Tuto trasu bych označil za jednu z nejkrásnějších. K nám se ještě připojilo štěstíčko, neboť byl takřka bez lidí.

Cesta k Bow Falls

NP Yoho a Jasper

Dalšími možnostmi jsou trasy jako Helen Lake Trail (délka 6,5 km, převýšení 457 m), The Valley of Ten Peaks (5,5 km, 365 m), pro rodiny snadný Consolation Lake (3,5 km, 100 m). Ještě bych doporučil Bow Glacier Falls (6 km), který není moc navštěvovaný a cesta k vodopádům kolem jezera Bow Lake a dále podél řeky je opravdu nádherná.

Vstupní brána do národního parku

Poblíž tohoto jezera se nachází doslova "wildlife" ubytování Mosquito Creek. Je to prostý hostel umístěný u řeky v naprosté divočině, který sice nabízí saunu, ale můžete zapomenout na jakýkoli náznak civilizace, čímž mám na mysli elektřinu a pitnou vodu. Za postel na pokoji pro 8 lidí zaplatíte 25 CAD/noc. Pro mě samotného kouzelné místo, kde jsem bohužel strávil pouze jednu noc.

Pro náročnější je tu hostel přímo v Lake Louise, HI-L.L. Alpine Centre, nabízející komfort v podobě sprchy, restaurace a internetu. Toto pohodlí přijde na 40 CAD (pokoj pro 4). Tento hostel je vynikajícím výchozím bodem na okolní výšlapy a hlavně je křižovatkou do dalších NP a to Yoho a Jasper.

Národní park Yoho nacházející se již v Britské Kolumbii, jsme kvůli časovému presu navštívili pouze okrajově, konkrétně jezero Emerald Lake, které jsme si celé obešli (5 km). Poblíž se ještě nacházejí vodopády Hamilton Falls, ale cesta k nim byla, z mě neznámého důvodu, uzavřena. I přes tuto jen letmou návštěvu, na mě NP Yoho udělal hluboký dojem.

Plain of Six Glaciers

Athabasca a Columbia Icefield

Silnice č. 93 do Jasperu vede kolem Bow Lake, od kterého je to nedaleko k jednomu z hlavních turistických lákadel a to Columbia Icefield. Za 35 CAD se máte možnost postavit na ledovec Athabasca, což je jenom malý kousek celku Columbia Icefield, ledové masy o rozloze 325 km2 s průměrnou nadmořskou výškou 3 000 m. Na Athabasca Glacier vás vyvezou speciálním snowbusem až do výšky 2 210 m. My jsme toto lapadlo turistů kvůli nepřízni počasí vynechali a pokračovali dále po 93 (Icefields Parkway) směr Jasper…

Moraine Lake

Další praktické informace

Letenka z Prahy do Edmontonu kolem 25 000 Kč (přes Frankfurt a Toronto). Kdo chce pouze do Banffu, je lepším výchozím městem Calgary.

Ubytování

Stravování

Ve FastFoods hamburger kolem 8CAD, hodně rozšířený a populární je Tim Hortons, ale nejlevněji se najíte v Subway. V restauracích, pokud nejdete přímo k baru,čekejte než vás usadí. Cena jídel se pohybuje kolem 12 CAD, plus všude, kde funguje obsluha, je nutné dát 15% spropitné. To platí i v barech! Pivo je hodně drahé, dovozové (nejčastěji Stella Artois a Heineken) 7 - 9 CAD, kanadské 5 - 7 CAD. V barech a restauracích platí zákaz kouření.