Poslední aktualizace: 1.12.2022 , svátek má

Netřebské tisy a hrad Netřeb, výlet na Domažlicku

Hrad Netřeb, Velká skála - tipy na výlet na Domažlicku

3.2.2009 | Bohumír Bouška, foto Naděžda Ildžová

Tis červený (Taxus baccata) je jehličina z čeledi tisovitých a na území republiky je původním druhem. V rámci celé Evropy se jedná o ohrožený rostlinný druh a ve většině evropských zemí jsou tisy chráněny zákonem. Má nejtmavší jehličí ze všech jehličnatých druhů, které u nás rostou. Primát mu patří i co se týče dřeva, které má červené jádro a je dřevem nejtěžším. Má malé kulaté červené plody a jejich dužnatý obal je jedlý. Ostatní části rostliny jsou prudce jedovaté.

Zřícenina hradu Netřeb

Tis může dorůst až do výšky 20 metrů. Roste velmi pomalu a dožívá se vysokého stáří. Byl vždy považován za kultovní strom. Jeho větve sloužily k výrobě luků, což bylo jednou z příčin jeho ubývání v přírodě. Vystupuje v mnohých pověstech a často byl vysazován na hřbitovech, protože se věřilo, že kořeny prorůstají až do úst zemřelých a napájejí je životem.

V naší zemi je několik mimořádných lokalit i jedinců. Jeden z nejstarších roste ve Vilémovicích u Ledče nad Sázavou. Obvod jeho kmene ve výšce 130 cm nad zemí je 310 cm a stáří se odhaduje na 1 500 až 2 000 let. Patří mezi nejstarší i v rámci Evropy. Netřebské tisy jsou o něco mladší, jejich stáří se odhaduje na 600 až 800 let a jsou součástí přírodní rezervace. Roste jich zde asi 200 kusů a právě za nimi povede naše cesta.

Netřebské tisy

Dostat se o víkendu veřejnou dopravou do tohoto hodně a neprávem opomíjeného koutu Domažlicka je vyloučené. Jediná možnost je auto a tak jednoho sobotního rána zastavujeme na náměstíčku v Kolovči, kde naše cesta začíná. Městečko je skoro prázdné a působí ospale. Nacházíme několik barokních domů a kostel Zvěstování panny Marie. Byl postavený v pozdně gotickém slohu, a dnešní vzhled dostal poslední přestavbou v 19. století. Je zde ojedinělé muzeum techniky a řemesel.

Pod vrcholem Velké skály

Do povědomí veřejnosti ale nejvíce pronikla pověst o starém parním mlýně z roku 1864, kde se přemílaly staré báby na mladice. Pověst přešla i do masopustního veselí, při kterém je jednou z hlavních událostí. Nakupujeme pití a odjíždíme do nedalekých Kanic. Odtud pokračujeme po svých, ale nejdříve zacházíme k zámku. Park okolo je neudržovaný a budova zámku, pokud se nestane zázrak, se za pár let promění v ruinu. Ze vsi vyrážíme po žluté směrem k jihu. Jdeme polní cestou a po čtvrthodince jsme v lese. Začíná prudší stoupání a po chvilce obdivujeme první tisy.

Jsme v rezervaci Netřeb, která byla vyhlášená již v roce 1924 na ploše 20,5 ha. Je to nádherný smíšený porost složený z klenů, dubů, lip, jilmů, jedlí a tisů. Z květin objevujeme barvínek, rašící zlatohlavé lilie a kokoříky. Všude kolem jsou větší či menší kameny, většinou s mechovou čepicí. Skromné zbytky hradu Netřeb ještě více podtrhují tajemnost lesa. Zůstaly ale už jen zdi obdélného, věžovitého paláce a málo znatelné opevnění.

Hrad Netřeb

Kostel v Kolovči

Jeho historie je krátká, poprvé je zmiňován v roce 1391 a v roce 1528 je již opuštěný. Les je překrásný a tak pokračujeme k nedaleké Velké skále. Svah pod vrcholem je pohádkový, sluneční paprsky a přeletující oblaka rozehrály hru barev a stínů. Konečně jsme na vrcholu v nadmořské výšce 650 m. Výhled se sice nekoná, ale představení, které nám tady příroda dnes předložila, se jen tak neopakuje. Vracíme se zpět do vsi, a rozhodujeme se dnes ještě pro jednu pozoruhodnost - tvrz ve Lštění.

Stojí zde již od 12 století a jako každý starý objekt, tak i ona má jistě bohatou historii. Ale protože patřila do majetku hradu Lacemboku, není o ní po celá staletí zmínka. Přesto je to jedna z mála tvrzí, která měla štěstí. Současný majitel ji vzorně opravuje a výsledek se dostavil.

Tisy Tvrz v Lštění

Naše cesta zde končí a jen pro úplnost pár poznámek. Oblast je součástí mapy KČT č. 32 Přešticko. Značení cest je dobré, ale je třeba mít s sebou vodu a jídlo. Nám se zde nepodařilo najít hospodu, kde by o víkendu vařili a jedli jsme až v Klatovech. A nakonec si dovoluji popřát hodně šťastných cest a zážitků.

PR Netřebské tisy a hrad Netřeb, turistická mapa

30.04.2016, 18:43 Petr Vrána | Doplnění k dopravě
05.02.2009, 11:31 Bohumír Bouąka | vyjádření k příspěvku
06.02.2009, 09:15 -OB- | Opraveno
04.02.2009, 16:33 Topí Pigula | chybičky se vloudí... někdy zbytečně často
04.02.2009, 17:01 Mamut | I Ty jeden botaniku..

+ Tupadelské skály
+ Šumava, zelená střecha Evropy; ubytování a turistické chaty na Šumavě, nouzová nocoviště
+ Český les
Aktuální počasí Zverovka Sněžka Krkonoše, ubytování Soumrak Karlštejn Kamenná chata Roháče, ubytování Macocha Hranická propast Letní obloha Zámek Hluboká Elbrus, Kavkaz Kráľova studňa Javorníky Porubský bludný balvan Beskydy, ubytování Spacáky Gran Paradiso