Poslední aktualizace: 19.3.2024 , svátek má

Slezská magistrála, cyklotrek ve Slezsku - trasa

Cyklotrek ve Slezsku (1)

5.12.2012 | Pavel Valenta

"Jak vyplnit Den české státnosti"? "Kontrolou severní hranice země". Po přečtení článku o Slezské magistrále od Petra Mikeska na serveru NaKole.cz z letošního roku je tato cyklotrasa č. 55 označena v mém seznamu plánovaných výletů poznámkou - "za humny". "Tak proč nevyrazit právě dnes"?

Hranice - Hlučín

Krnov, Petrův rybník, 2. den

Naše cesta po Slezské magistrále začíná částečně putováním po Jantarové stezce do Hlučína, ve kterém cyklotrasa č. 55 začíná. Nejdříve zastávka na rozvodí dvou moří u silnice 647 mezi Bělotínem a Hranicemi. Betonový obelisk na vršku Jeleního kopce (320 m n.m.) je místo evropského vodního předělu mezi Černým a Baltským mořem.

Hned v Bělotíně u nádraží sjíždíme na cyklotrasu č. 6225 do Polomi. Pod dálniční most silnice R48, kolem železničního koridoru, soustavy rybníků a říčky Luhy. Tudy jsme ještě nejeli. V Dubu nás nechává klidnými směr Starojická Lhota a odbočujeme, podle značení Greenways K-M-W modré barvy, do Polouvsí, Jeseníku nad Odrou, Hůrky a Bernartic nad Odrou.

Čtěte také: Cesta z města, Hranice - Trojmezí u Hrčavy - Hranice

To už se definitivně napojujeme na směrovníky Jantarové stezky cyklotrasy č. 5, které nám budou pro dnešek určovat postup do Hlučína. Výhledy na Oderské vrchy a Beskydy jsou od rána čisté a daleké.

V posledně zmíněné obci Bernartice nad Odrou sídlí UAX, český výrobce oblečení pro volný čas. Administrativní budova firmy získala po renovaci architektem Kamilem Mrvou zvláštní cenu v soutěži Fasáda Moravskoslezského kraje 2007.

Bělotín, cyklostezka 6225, dálniční most silnice R48 a železniční koridor Soustava rybníků Polom, cyklostezka 6225

Severním směrem od obce na pravém břehu řeky Odry stojí zajímavá technická památka, Lesní mlýn. Na nedalekém jezu je vybudován rybí přechod. Projíždíme Chráněnou krajinnou oblast Poodří kolem meandrujícího se toku.

Barokní zámek v Kuníně nám poskytl romantické místo pro odpočinek a občerstvení. Kolem Pusté nivy, Bartošovického luhu a další krátká zastávka na focení následuje v parku bartošovického zámku. Novou Horku, Albrechtičky, Petřvaldík proletíme jako vítr po klidné místní komunikaci a je tu Košatka. Soustava zdejších rozlehlých rybníků vzdáleně připomíná krajinu jižních Čech. Mezi rybníky Křivý a Bezručův se vine cesta po hrázi lemované košatými vrbami.

Za Jistebníkem po polní komunikaci vjíždíme do Polanky nad Odrou. Tady na nějaký čas opouštíme Jantarovou stezku a jedeme navštívit jodové lázně Klimkovice (353 m n.m.). Lázeňský areál, který zahájil provoz teprve v roce 1994 se rozkládá na úpatí Nízkého Jeseníku s výhledem na panorama Beskyd. Těch nastoupaných 133 m výškového rozdílu oproti přírodní rezervaci Polanská niva (220 m n.m.) stálo za to. Před obcí Hýlov se dostáváme nad Klimkovický tunel na dálnici D1.

Cesta mezi rybníky Křivý a Bezručův u obce Košatka Slezská Magistrála, rybník Bezruč u obce Košatka Lázně Klimkovice, výhled na Beskydy

Po kávičce na slunné terase lázeňského domu a nezbytných lázeňských oplatcích následuje rychlý sjezd zpět do Klimkovic, Vřesiny a k tramvajové smyčce v jižní části Ostravy - Poruby. Podél hlavní silnice č. 647 vede cyklostezka Ostrava, označená písmenem D. Ta nás parádně protáhne Porubou do Hlučína.

Značení pokračuje do Martinova a k řece Opavě. Jsme nedaleko jejího soutoku s Odrou. Vede tudy frekventovaná Jantarová stezka. Výletníků na kolech výrazně přibylo. "Na těžko" jsme jenom my. Po cyklostezce č. 5 proti proudu řeky, částečně kolem Děhylovského potoka, míříme klidným údolím k jezeru, zatopené Hlučínské štěrkovně. Do cesty se nám staví Loděnice Děhylov, krásné a příjemné místo s restaurací, doporučuji…

Na kraji Hlučína (241 m n.m.) zvládáme ještě rychlý odlov "cache" u evangelického kostela postaveného z režných cihel a honem zpátky k jezeru, hledat místo na stan, dokud je ještě vidět. Ty mínus dvě hodiny světla oproti létu jsou sakra znát. V sedm je tma jako v pytli.

Hlučínské jezero, 2. den Kravaře, zámek

Postaveno máme u vody, v tichém zákoutí na západní straně jezera, úplněk nad hlavou a ticho, které by se mělo "vyvážet". Místo ohýnku plynová lampa Coleman… Fuj, taky nás syneček za to doma proprdnul… "zase táboříte bez ohně?" Příště vezmu aspoň "dřívkáč", nebo ze mě bude jenom "plynový skaut".

Hlučín - Heřmanovice

Slunko rozpouští mlhu nad neskutečně klidnou vodní hladinou, hladkou bez jediné vlnky. Naskakuje mi vzpomínka na ranní nekonečné jezerní plochy při návštěvě národního parku Aukštajtios v Litvě. Obraz uchovávám v paměti a nejen elektronické, "na horší časy". Potkáváme první rybáře a houbaře. Je čas vyrazit.

Velké Hoštice, zámek Přeznačkovaná cyklostezka mezi Branicemi a Krnovem

Z Jilešovic ještě vede cyklotrasa, ne příliš výrazně značená, po nefrekventované silnici do Háje ve Slezsku, Smolkova, Lhoty a Mokrých Lazců. Zde je třeba odbočit vpravo k železniční stanici a přes řeku Opavu, za kterou je vybudovaná nová cyklostezka do Kravař. My odbočku minuli a frčíme přes obec Štítina. Na mírné vyvýšenině v zatáčce silnice směrem na Kravaře stojí nově opravená kaple sv. Máří Magdalény, o kousek dál fotíme jeden z mnohých pěchotních srubů československého opevnění.

+ Porubský bludný balvan na Vřesinské ulici
+ Polanská niva aneb první jarní den v CHKO Poodří
+ Ostravsko, kam na výlet
+ Areál čs. opevnění Hlučín – Darkovičky
+ Prvorepublikové opevnění, dělostřelecká tvrz Smolkov u Háje ve Slezsku

08.12.2012, 21:55 Michal | Poruba
09.12.2012, 10:25 Pavel | Poruba
09.12.2012, 19:11 -OB- | Tak zcela nesouhlasím.

Hory Cesta na Gerlachovský štít
Hory Výstup na Velký Choč od severu z Jasenové
Hory Za kameny a skálami Novohradských hor
Sněžka Slovenský ráj Roháče, ubytování Barborka Jeseníky, ubytování Červená Lhota Téryho chata Říp Praděd Propast Macocha Skalnaté pleso Čičmany Lysá hora Měsíc Mars Čertovo jezero Beskydy Pieniny Vysoké Tatry Helfštýn Lomnický štít Štrbské pleso Chopok