Poslední aktualizace: 16.10.2021 , svátek má
Treking > Cykloturistika > CHKO Poodří na kole, cyklotrasy a cykloturistika

CHKO Poodří na kole, cyklotrasy a cykloturistika

Cykloturistika na Ostravsku pro rekreační cykloturisty

15.12.2006 | Michal Kleslo

Kolo je patrně nejlepší způsob, jak se seznámit se zajímavými místy CHKO Poodří. V neposlední řadě také z toho důvodu, že na kole objedete vše zajímavé během jediného dne. Ať už jste tedy ostravští výletníci nebo návštěvníci z druhého konce republiky, vítejte v Poodří.

Poodří

Chráněná krajinná oblast Poodří byla vyhlášena v roce 1991 na rozloze 81,5 km2. Představuje pruh luk a zbytků lužních lesů kolem řeky, který je široký dva až sedm kilometrů a dlouhý dvaadvacet. Předmětem ochrany je meandrující tok řeky Odry, její niva, okolní rybníky, pole a ekosystémy, které se v těchto biotopech nacházejí. Jedná se o největší komplex aluviálních luk v ČR (aluviální louky – vznikly v průběhu čtvrtohor v okolí řek díky každoročním záplavám).

Vyhlášení této CHKO ukazuje na trend, přestalo platit zažité dogma, kdy se chráněné oblasti se vyhlašovaly jen v horských oblastech. Díky tomuto novému trendu se podařilo zachránit některá nížinná společenstva (NP Podyjí, CHKO Litovelské Pomoraví a CHKO Poodří, na Slovensku pak CHKO Záhorie, CHKO Dunajské luhy a CHKO Latorica). Jakkoliv tyto typy krajiny zasluhují ochranu a pozornost biologů a vědců, nelze popřít, že na rozdíl od horských oblastí postrádají dramatický a přitažlivý krajinný ráz. Neznamená to však, že by Poodří nestálo za alespoň krátkou návštěvu.

Tuto nudli táhnoucí se podél řeky od Ostravy k jihozápadu, je nejlépe projet na kole podél její podélné osy. I když výběžky CHKO zasahují do ostravských městských obvodů, nebudeme začínat v metropoli Moravskoslezského kraje, ale v menší obci jménem Stará Ves nad Ondřejnicí. Zde cyklistu zaujme renesanční čtyřkřídly arkádový zámek z druhé poloviny šestnáctého století s věží. Zámek bohužel není přístupný veřejnosti, protože se v něm nachází škola. Pokud však dorazíte do vsi ve všední den a ne o prázdninách, můžete nahlédnout alespoň na nádvoří. Nejeden z nás zatouží, aby prožil dětství v takové škole.

Ve Staré Vsi se napojíme na zelenou značku a spolu s ní dorazíme kolem informačních tabulí k jistebnickým rybníkům. Do obce Jistebník (vlaková zastávka, hospoda) dojdeme po silnici vedoucí po krásné hrázi mezi rybníky Křivý a Bezruč. Scenerie rybníků, které jsou na jaře plné vodního ptactva, je krásná. Návštěva oblasti na jaře má také jinou výhodu – stromy ještě nemají listí a proto je veškeré živočišstvo lépe vidět. Na nedalekém rybníku Velký Oderský je přírodní rezervace chránící vodní rostlinstvo a ptactvo, např. mandelík, moudivláček, bukač nebo volavka červená.

V Jistebníku začíná modrá značka vedoucí na vlakovou zastávku v Hladkých Životicích. Tato modrá by se klidně mohla nazvat magistrálou Poodří, protože po celé své délce vede nedaleko řeky a provede vás po všech typech krajiny této CHKO. Projedete po hrázích rybníků, které jsou zpevněny starými vrbami, po rozkvetlých lukách, lužními lesy, kolem mrtvých ramen ale i po obdělávaných polích. Po úvodních polních cestách se dostaneme do "jádrové" oblasti Poodří.

Po sérii malebných rybníků dojdeme k velkému rozcestí, kde můžeme volit z několika dalších cest. Žlutou značku zpět do Staré Vsi nedoporučuji, protože ačkoliv kdysi vedla částečně kolem řeky, je dnes vedena po asfaltové cestě kolem zadní strany letiště Ostrava – Mošnov. Nabízí se také významová značka kolem rybníka Kotvice, kterou naopak doporučit lze. Kotvice je přírodní rezervace (vyhlášena 1970 na rozloze 60 ha) s naučnou stezkou a stejně jako na několika dalších zarostlých rybnících se zde chrání vodní flóra a ptačí společenstva.

Když objedeme Kotvici kolem dokola, zamíříme dále po modré značce do Studénky. Tato rychlíková stanice je známá především svou historií výrobce vagónů. My ovšem z městečka co nejdříve zmizíme a pokračujeme k bartošovickému mlýnu, který je technickou památkou. Se svými jezy, stavidly a náhony se nachází na severovýchodním okraji rybníka Dolní Bartošovický. Tento je spolu s Horním Bartošovickým rybníkem předmětem ochrany díky své vodní květeně. V nedalekých Bartošovicích je potom záchranná stanice dravců a sov.

Poslední úsek do Hladkých Životic je již méně zajímavý, protože vede většinou po polích. Pokud ještě nemáme cyklistiky dost, přesuneme se po asfaltových silnicích do nedalekého Suchdolu nad Odrou, odkud vyráží poslední značená trasa na území CHKO Poodří. Po žluté značce dojedeme kolem několika meandrů řeky do vsi Bernartice, odkud to již není daleko na velkou zříceninu hradu Starý Jičín. Zde můžeme naši projížďku po Poodří ukončit.

Díky poměrně plochému terénu se zde budeme po pěšinách pohybovat s lehkostí a pohodou, snad jen zastávky na prohlídku zarostlých tůní nebo hejn vodních ptáků nás budou zdržovat. Věřte, že ani ve vrcholné sezóně se zde nebudete tlačit a vyhýbat s davy cyklistů, proto lze jednodenní výlet do krajiny řeky Odry jen a jen doporučit.