Poslední aktualizace: 13.5.2013 , svátek má

Časopis Treking 1/2013

Treking 1/2011

Nové číslo časopisu Treking (1/2013) je sice připraveno do tisku, expedici však plánujeme až na letní měsíce roku 2013. Do nového čísla Trekingu jsme i tentokráte připravili širokou paletu zajímavých článků a reportáží, převážně se ale věnujeme trekům u nás doma i ve světě. Níže uvádíme přehled hlavních článků.

4    Trek na Staré Planině, přechod největšího bulharského pohoří

Stará Planina, nejmohutnější bulharské pohoří, se táhne v délce více než 500 km od západu k východu této balkánské země. Právě zde se v sedmém a osmém století rodil bulharský stát. Už jen samotný název pohoří mě vždy lákal, a tak jsem se rozhodl uspořádat výpravu v srpnu roku 2009 právě sem. Stranou tedy zůstala pohoří Rila a Pirin, která jsou jinak českými turisty v Bulharsku nejčastěji navštěvována…

14    Divokost švédské polární Padjelanty a jeden malý český sen II. - náročný treking švédskou divočinou

Následující den jsme opustili toto místo, komárům zaslíbené, cestou dlouhou 13 kilometrů na místo zvané L?ddej?kk?. Cesta hned zpočátku vedla do kopce. Nalevo (na západě) obdivujeme zátoku jezera Virihaure, kterou pomalu začínají zakrývat kopce. Celé jezero se vlní v ranním větříčku, jen na druhé straně je hladina klidná jako zrcadlo a my vidíme, jak se v ní odráží vrcholky hor na břehu stojících. A to je právě tajemství tohoto jezera, na které právě narážíme. Pokud bychom hovořili s někým na druhém břehu stojícím - tak by nám popsal totéž, co vidíme my.

Skutečností je to, že fouká vítr a u žádného břehu není klidná hladina, ale i přes tento fakt my ji vidíme na protější straně a ten, kdo stojí na protější straně, ji vidí u našeho břehu. V podstatě se jedná o obyčejný optický klam - který, snad, nedokáží vysvětlit ani renomovaní vědci…

24    Wildspitze bez vrcholového kříže a Similaun na druhý pokus

Druhá nejvyšší hora Rakouska Wildspitze se na pár desítek minut ocitla bez vrcholového kříže. A my měli to štěstí, anebo smůlu, že jsme právě v tento okamžik stanuli na vrcholu této hory. Ještě pár metrů pod vrcholem volám na Zdendu: "Nahoru je to kousek, už vidím kříž." Během následujících okamžiků se však vrcholový symbol skácel k zemi. Mezitím já dolezla poslední metry na vrchol a ať se dívám, jak se dívám, kříž nikde. "Jsem blázen? Vždyť jsem ho před chvílí ještě viděla," nedokážu si vysvětlit své "šálení" zraku. Zase v takové výšce, abych blouznila, nejsme. Po chvíli si všimnu, že kříž leží na zemi…

30    Hřebenová ferata Grete Klinger Steig, výstup přes vrcholy Fahnenköpfl a Vordenberger Zinken

Úchvatná zajištěná hřebenová cesta Grete Klinger Steig vedoucí přes několik vrcholů v Eisenerských Alpách jistě potěší oko každého horala a prověří i jeho fyzickou kondici. Nádherně vedená cesta po samotném vrcholu hřebene je charakterizována obtížností B a v jednom místě C. Je však třeba počítat s řadou nezajištěných míst, kde slabší povahy mohou mít trochu problémy. Rovněž pro svou délku nebude tato ferata ideální volbou pro děti.

S výstupem začínáme na parkovišti u chaty Hirnalm (934 m) nedaleko Trafaiachu. V sedm hodin ráno je na parkovišti příjemný stín a těší nás, že úvodní stoupání budeme absolvovat ve stínu lesa. Nejprve je třeba dojít na Barbarakreuz (1 058 m). Cesta vypadá zpočátku jednoznačně, ale po ujití pouhých několika desítek metrů zjišťujeme, že značení až tak perfektní není…

34    Úchvatné hory Bolívie

Trinásť hodín čistého letu z Madridu do bolívijského La Paz nám trvalo prekonanie viac než desaťtisíc kilometrov. V peruánskej Lime prestupujeme na lietadlo spoločnosti LAN Perú. Letisko El Alto v La Paz totiž leží v nadmorskej výške 4 064 m a tak pristávajúce lietadlá musia mať špeciálne pneumatiky a pristávacia dráha je predĺžená z bežných troch na 5 km.

Plná dojmov z preletu nad plošinou Nazca a jazerom Titicaca, lemovanom bielymi vrcholkami Kordilier, vstupuje naša trojica na pôdu Bolívie. Prvý dojem je, ako keby nám niekto dal mechom po hlave. Pôvodne sme sa chceli aklimatizovať v Alpách, ale počasie nám naše plány prekazilo a tak začíname pociťovať riedky vzduch Altiplana. Našťastie centrum skoro dvojmiliónového La Paz leží v hlbokej rokline, celých 400 výškových metrov nižšie…

42    Annapurna trek

Zjara loňského roku jsme s kolegou Michalem uvažovali o treku okolo Annapurny. Nápad se líbil i otci Radkovi ze Skalice a Michalové kamarádce Lidce. Následně Michal našel na internetu vhodný letecký spoj pro podzimní pomonzunové trekové období. Rozhodli jsme se rovněž pokusit zdolat šestitisícový vrchol Pisang Peaku a vytvořit si tak nové osobní výškové rekordy.

Po přenocování u řeholních sester v Praze jsme v pondělí 20.9. odletěli z Ruzyně přes Londýn, Delhi do Káthmándú. V Káthmándú na letišti jsem marně očekával svůj bágl, v letadle nebyl. Po dohodě kolegové odletěli již zajištěnými letenkami místními leteckými linkami přes Pokharu do Jomosonu. Já jsem přenocoval a čekal na zavazadlo v Káthmándú. Byl jsem již odhodlán koupit si v Káthmándú turistické vybavení a odjet za nimi…

46    České středohoří - lounská část, Kraj kuželových hor a stepních rezervací

Při jízdě po železniční trati z Loun do Mostu přitáhnou pohledy většiny cestujících oblé hřbety mocných sopečných kup nejzápadnějšího cípu Českého středohoří. Vystupují ve skupinkách i jako osamělí bájní strážci ostře nad okolní plochý terén Dolnoohárecké tabule a jejich vesměs holá temena slibují neomezený rozhled. Plastická krajina mění svou tvář s ročním obdobím i denní dobou, takže návštěvy jednotlivých vrchů se stávají neopakovatelným zážitkem. Ať už to jsou výstupy na Ranou, Milou či Oblík, kam vedou turistické značky, nebo na kopce nižší a neméně zajímavé, kterým se značení dosud vyhýbá…

50 - 64   Další zajímavé články, redakce informuje, soutěže aj.

06.07.2012, 10:59 ing. Klimovič Pavel | bude ještě časopis existovat?
26.11.2010, 20:23 Lukas | Jiné neľ první číslo
28.11.2010, 10:00 Iva | První číslo
28.11.2010, 10:32 Jana | Treking
14.07.2010, 11:42 Jaromír Mertlík | Treking 2/2010
16.07.2010, 17:02 -OB- | Ahoj, nové číslo Trekingu
13.11.2009, 15:07 MartinH | Treking 4/09 na Slovensku

Hory Polonina Krásna s krumpáčem, Zakarpatská Ukrajina
Hory Trek přes dva národní parky